Wymiana łożyska główki ramy.
-
- osiedlowy kaskader
- Posty: 118
- Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Olsztyn
Wymiana łożyska główki ramy.
Aby sprawnie przeprowadzic operację potrzebujemy:
- zestaw kluczy do demontazu koła i zacisku hamulcowego.
- klucz 12 do demontazu lag
- klucz 30 do odkrecenia główki ramy.
- łożysko ( do mojego Xl600V z 95 zastosowalem REA-RSSH902R z ofery inter-motors)
Demontujemy lagi (sciągamy blotnik, odkrecamy kolo, sciagamy zacisk hamulcowy, odkrecamy 8 srub z półek zawieszenia).
Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
Odkrecamy 4 sruby mocujące kierownicę, tak by mieć dostęp do śruby główki ramy. Odkręcamy śrubę kluczem nr30.
Ściagamy górną półkę zawieszenia, pod nią znajduje się nakrętka trzymająca stery (widoczna na foto powyżej). Odkręcamy kluczem hakowym lub partyzancka metodą mlotek/wkrętak.
Prawda jest taka, ze cala zabawa przed nami. Musimy sciagnac stare i zalozyc nowe łożyska. Do tego niezbędny jest zestaw "rosyjski":
Trzeba troszkę popracowac mlotkiem ,przecinakiem, starym wkretakiem by zdemontowac stare lozysko z trzpienia. Po udanej operacji nie wyrzucajmy go od razu, przyda sie do równego nabicia nowego lozyska na trzpien. Jesli ktos posiada prase zapewne pojdzie mu to sprawniej. Niestety w warunkach garazowych trzeba sobie radzic za pomoca mloteczkow. Nowe dolne lozysko (bez bieżni) na miejscu:
Skoro mówimy o biezni łożyska to musimy wybic stare bieżnie (góra i dół) z ramy. Uzylem do tego starych wkrętaków i impulsownika kinetycznego(młotek). Pomocna przy tym jest dodatkowa dłoń. Obrazek poglądowy zasady wybijania bieżni, przy użyciu młotka uderzanego w czerwony wkrętak :
oraz fotka z operacji wybijania górnej bieżni:
Składamy w komplet dolne łozysko, wsadzamy w rame, zatykamy górnym łozyskiem pamietajac o odpowiednim przesmarowaniu choćby smarem ŁT43:
Składamy przednie zawieszenie w i dokręcamy nakrętkę sterów tak by krecenie kierownicą nie sprawiało problemu. Dokrecamy srubę gł. ramy.
Po pewnym czasie (w zaleznosci od stopnia uzycia motocykla, czy to wyjazd do kosciola czy na tor crossowy) sprawdzamy dokrecenie, czy nie ma luzów w sterach.
- zestaw kluczy do demontazu koła i zacisku hamulcowego.
- klucz 12 do demontazu lag
- klucz 30 do odkrecenia główki ramy.
- łożysko ( do mojego Xl600V z 95 zastosowalem REA-RSSH902R z ofery inter-motors)
Demontujemy lagi (sciągamy blotnik, odkrecamy kolo, sciagamy zacisk hamulcowy, odkrecamy 8 srub z półek zawieszenia).
Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
Odkrecamy 4 sruby mocujące kierownicę, tak by mieć dostęp do śruby główki ramy. Odkręcamy śrubę kluczem nr30.
Ściagamy górną półkę zawieszenia, pod nią znajduje się nakrętka trzymająca stery (widoczna na foto powyżej). Odkręcamy kluczem hakowym lub partyzancka metodą mlotek/wkrętak.
Prawda jest taka, ze cala zabawa przed nami. Musimy sciagnac stare i zalozyc nowe łożyska. Do tego niezbędny jest zestaw "rosyjski":
Trzeba troszkę popracowac mlotkiem ,przecinakiem, starym wkretakiem by zdemontowac stare lozysko z trzpienia. Po udanej operacji nie wyrzucajmy go od razu, przyda sie do równego nabicia nowego lozyska na trzpien. Jesli ktos posiada prase zapewne pojdzie mu to sprawniej. Niestety w warunkach garazowych trzeba sobie radzic za pomoca mloteczkow. Nowe dolne lozysko (bez bieżni) na miejscu:
Skoro mówimy o biezni łożyska to musimy wybic stare bieżnie (góra i dół) z ramy. Uzylem do tego starych wkrętaków i impulsownika kinetycznego(młotek). Pomocna przy tym jest dodatkowa dłoń. Obrazek poglądowy zasady wybijania bieżni, przy użyciu młotka uderzanego w czerwony wkrętak :
oraz fotka z operacji wybijania górnej bieżni:
Składamy w komplet dolne łozysko, wsadzamy w rame, zatykamy górnym łozyskiem pamietajac o odpowiednim przesmarowaniu choćby smarem ŁT43:
Składamy przednie zawieszenie w i dokręcamy nakrętkę sterów tak by krecenie kierownicą nie sprawiało problemu. Dokrecamy srubę gł. ramy.
Po pewnym czasie (w zaleznosci od stopnia uzycia motocykla, czy to wyjazd do kosciola czy na tor crossowy) sprawdzamy dokrecenie, czy nie ma luzów w sterach.
Pozdrowienia z Warmii.
- jacenty
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 472
- Rejestracja: 15.06.2008, 11:09
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kłonna k/Odrzywół
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Mój TRAMPECZEK to cukiereczek
- Remi
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1073
- Rejestracja: 19.09.2008, 17:46
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Bartoszyce
- Kontakt:
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Ja stawiałem na centralce i szarpałem za koło przód tył z wciśniętym przez kolege hamulcem. Mały luz wychodził zawsze przy ostrym hamowaniu z obciążeniem, było słychać delikatne stuknięcie.jacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
- torak
- pałujący w lesie
- Posty: 1417
- Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
... tak jak na zdjęciumaciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
http://www.artmebel.szczecin.pl
-
- osiedlowy kaskader
- Posty: 118
- Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Olsztyn
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
tak tak to do celów poglądowychtorak pisze:... tak jak na zdjęciumaciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
(czekam na nowy przewód w stalowym oplocie)
Pozdrowienia z Warmii.
- Paczo3
- miejski lanser
- Posty: 402
- Rejestracja: 25.09.2008, 13:49
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Potok
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Piękny instruktaż miło popatrzeć
Nie jeździj szybciej niż twój anioł stróż potrafi latać !
-
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1142
- Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Leszno
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
No to teraz mam kilka dodatkowych wskazówek. Mój to XL650V
Łożyska to NTN symbol 4T-CR-0574, wymiary 26x47x15.
Nie wiem czy to nie dopatrzenie ale w 650 jest kołnierz zaraz pod bieżnią, więc trzeba się wbić między nimi.
Z wybiciem łożyska/bieżni z trzpienia to się namęczyłem. Ostatecznie nie wybiłem go lecz wykorzystałem jego twardość materiału z którego jest zrobiony. Szlifierką kontową przecieniłem ścianki tej bieżni i wkręcając w imadło nie poddało się więc pękło. Wtedy mogłem je dopiero swobodnie ściągnąć. AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.
To na tyle jestem w takcie składania
Łożyska to NTN symbol 4T-CR-0574, wymiary 26x47x15.
Nie wiem czy to nie dopatrzenie ale w 650 jest kołnierz zaraz pod bieżnią, więc trzeba się wbić między nimi.
Z wybiciem łożyska/bieżni z trzpienia to się namęczyłem. Ostatecznie nie wybiłem go lecz wykorzystałem jego twardość materiału z którego jest zrobiony. Szlifierką kontową przecieniłem ścianki tej bieżni i wkręcając w imadło nie poddało się więc pękło. Wtedy mogłem je dopiero swobodnie ściągnąć. AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.
To na tyle jestem w takcie składania
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
B3styjo w zestawie łożysk z Larssona są one w komplecie (górna i dolna).B3stia pisze:AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.
http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.aspx ... View=Multi
-
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1142
- Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Leszno
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami
- mazi
- emzeciarz agroturysta
- Posty: 310
- Rejestracja: 22.06.2008, 18:33
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowalo szimijacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Ostatnio zmieniony 13.12.2008, 14:57 przez mazi, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- osiedlowy kaskader
- Posty: 118
- Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Olsztyn
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
paradoks jest tego typu, ze jak za mocno skrecone to tez shima bedzie, bo kolo samo nie bedzie moglo niwelowac toru jazdy.mazi pisze: Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowali szimi
Pozdrowienia z Warmii.
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg
- Mapet
- zgłębiacz wskaźników
- Posty: 50
- Rejestracja: 19.08.2008, 00:48
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Ja zapłaciłem w serwisie za wymianę łożysk główki ramy 200zł + 100zł za łożyska
Po tym krótkim instruktażu sam bym je wymienił i 2 stówki miał dalej w kieszeni
Po tym krótkim instruktażu sam bym je wymienił i 2 stówki miał dalej w kieszeni
-
- osiedlowy kaskader
- Posty: 118
- Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Olsztyn
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
francuzy podaja że: "Elle doit être comprise entre 1,1 et 1,6 kg"simi81 pisze:NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg
źródło: http://transalpnet.free.fr/tech/rouleme ... /index.htm
Pozdrowienia z Warmii.
- torak
- pałujący w lesie
- Posty: 1417
- Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
B3stia pisze:no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami
B3stia, za ile i gdzie kupiłeś łożyska? Pytam bo nie wiem jak bardzo mam się starać nie uszkodzić uszczelniacza
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
http://www.artmebel.szczecin.pl
-
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1142
- Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Leszno
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Heh, ja też przechodziłem tą drogę - najpierw łożyska w Hądzie, a później musiałem jeszcze u nich same uszczelniacze kupić. Dopiero za drugim razem, jak robiliśmy kumpla Trampka został zakupiony komplet w Larssonie. Jak widać niektórzy muszą sami przecierać szlaki, żeby potem ktoś mógł skorzystać z dobrej rady na forum.B3stia pisze:Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
- torak
- pałujący w lesie
- Posty: 1417
- Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
thx.
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
http://www.artmebel.szczecin.pl
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
Jest jeszcze jedna różnica pomiędzy tymi z Hondy, a tymi z Larssona. Oryginalne są kulkowe, Larsonowe są wałeczkowe/wałkowe i wg mojej wiedzy sprawdzają się lepiej.
-
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1142
- Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Leszno
Re: Wymiana łożyska główki ramy.
oczywiście ja nie kupowałem oryginałów, mam wałeczkowe.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości