Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
- Fihu
- emzeciarz agroturysta
- Posty: 329
- Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
- Mój motocykl: inne endurowate moto
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Dla infoarmacji, kosz kosztuje więcej niż chiński elektryczny prosty klucz udarowy - który w zupełności załatwia sprawę bez żadnego blokowania itp. Polecam, a gdy juz go masz, przydaje się na prawdę często.
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
- capri
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1129
- Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Piaseczno
- Kontakt:
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Święte słowa!Fihu pisze:Dla infoarmacji, kosz kosztuje więcej niż chiński elektryczny prosty klucz udarowy - który w zupełności załatwia sprawę bez żadnego blokowania itp. Polecam, a gdy juz go masz, przydaje się na prawdę często.
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl
Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
https://www.facebook.com/MPK24pl
Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
- Tomek70
- wiejski tuningowiec
- Posty: 101
- Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
- Mój motocykl: XL700V
- Lokalizacja: WPL :)
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
+ jeszcze klucz dynamometryczny do dokręcenia tejże nakręteczki
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Tomek
RD15
-
- łamacz szprych
- Posty: 731
- Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Trzebnica
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Tutaj wystarczy naprawdę duża dźwignia. Warunkiem jest , że poprzednik dokręcił z odpowiednim momentem. Choć nie wolno to używam największego klucza dynamometrycznego do odkręcania i ustawiam na 200Nm i zawsze bez problemu. Odkręcam bez uderzeń tak jakbym zakręcał powoli by nic nie uszkodzić (łącznie klucza)
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Pytanie: w moim PD10 sprzęgło trzyma dobrze (żadnego ślizgania, jak gwałtownie puszczę na asfalcie to przednie koło uniesie a się nie uśliźnie) ALE siła potrzebna do rozpięcia napędu jest absurdalnie niska tzn nieomalże od patrzenia na klamkę już sprzęgło jest rozpięte. Czy wymienić (i dlaczego?):
- same sprężyny?
- całe sprzęgło?
Nie ukrywam że chętnie zmieniłbym same sprężyny bo coś mi podpowiada że to one są udeptane i to ich wina. ALe może jestem w mylnym błędzie...
Oraz co kupić? W larssonie po prostu takie jakie mają?
Pozdrawiam
PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek
- same sprężyny?
- całe sprzęgło?
Nie ukrywam że chętnie zmieniłbym same sprężyny bo coś mi podpowiada że to one są udeptane i to ich wina. ALe może jestem w mylnym błędzie...
Oraz co kupić? W larssonie po prostu takie jakie mają?
Pozdrawiam
PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek
- grad74
- swobodny rider
- Posty: 2687
- Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Siechnice
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Cytując klasyka: "jak coś działa, nie ruszaj bo spier..."
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).
Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
-
- łamacz szprych
- Posty: 731
- Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Trzebnica
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Po prostu zmierz i sprawdź z limitem wg serwisówki. Dopiero kupuj. W każdym razie nie zaszkodzi kupić podkładkę, nakrętkę i sprzężny. Demontujesz mierzysz i składasz. Jak już pomierzysz to będziesz wiedział co wymienić i czy ew. dokupić trzeba tarcze i przekładki. Nie rób tego błędu co ja kiedyś. Kupiłem komplet niepotrzebnie.wladekkow pisze:Pytanie: w moim PD10 sprzęgło trzyma dobrze (żadnego ślizgania, jak gwałtownie puszczę na asfalcie to przednie koło uniesie a się nie uśliźnie) ALE siła potrzebna do rozpięcia napędu jest absurdalnie niska tzn nieomalże od patrzenia na klamkę już sprzęgło jest rozpięte. Czy wymienić (i dlaczego?):
- same sprężyny?
- całe sprzęgło?
Nie ukrywam że chętnie zmieniłbym same sprężyny bo coś mi podpowiada że to one są udeptane i to ich wina. ALe może jestem w mylnym błędzie...
Oraz co kupić? W larssonie po prostu takie jakie mają?
Pozdrawiam
PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
- kuba_mexyk
- zgłębiacz wskaźników
- Posty: 43
- Rejestracja: 07.08.2017, 15:51
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Tarnów, Opaleniska
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Hej, ma ktoś serwisówke,podesłał by ktoś e mail : kuba061@op.pl ? Zmieniam sprzęgło i nie wiem z jaką siłą dokręcać śruby i jakie grubosci tarczek, przekładek?
-
- Czytacz
- Posty: 5
- Rejestracja: 11.04.2020, 22:27
- Mój motocykl: XL600V
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Witam, jako nowy uźytkownik trampka niestety musiałem dobrac sie do sprzęgła, poniewaz: moźe opisze:
Po wrzuceniu biegu silnik od razu gasł. Na zgaszonym silniku nie wysprzęglało biegu dopiero jaķ cofnąłem motorem do tyłu z wcisniętym sprzęgłem migłem przepchac motocykl. Nawet nie sprawdzalem czy na odpalonym wskoczy bieg zeby skrzyni nie męczyc. Po zorebraniu tarcze wyglądaja ok wymiar 2.9mm przekładki mają ładny kolor
. Ale podkladka z fiszki nr 12 byla przed tarczą nr 7 i brak mam podķladki nr 5. Jakies jaja. Czy ryzykowac i składac bez pierscienia nr 5 ? Wolę dokupic raczej. Na koszyku sprzeģłowym widoczne lekkie slady ,rowki od tarcz ale nie na wszystkich. mam zamiar wyrównać płaszczyzny.
A jesli mogłbym prosić takze o serwisówke na adres będę wdzięczny dobrowolskipp@onet.pl
Zastanawiają mnie same tarcze czy zmieniać czy zostawic. Nalatane mam na blacie 8tys czyli mam 108tys. Silnik pali odnstrzala i to jest super.
Po wrzuceniu biegu silnik od razu gasł. Na zgaszonym silniku nie wysprzęglało biegu dopiero jaķ cofnąłem motorem do tyłu z wcisniętym sprzęgłem migłem przepchac motocykl. Nawet nie sprawdzalem czy na odpalonym wskoczy bieg zeby skrzyni nie męczyc. Po zorebraniu tarcze wyglądaja ok wymiar 2.9mm przekładki mają ładny kolor
. Ale podkladka z fiszki nr 12 byla przed tarczą nr 7 i brak mam podķladki nr 5. Jakies jaja. Czy ryzykowac i składac bez pierscienia nr 5 ? Wolę dokupic raczej. Na koszyku sprzeģłowym widoczne lekkie slady ,rowki od tarcz ale nie na wszystkich. mam zamiar wyrównać płaszczyzny.
A jesli mogłbym prosić takze o serwisówke na adres będę wdzięczny dobrowolskipp@onet.pl
Zastanawiają mnie same tarcze czy zmieniać czy zostawic. Nalatane mam na blacie 8tys czyli mam 108tys. Silnik pali odnstrzala i to jest super.
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
obejrzyj dokładnie piastę sprzęgła (element 4) czy podkładka dystansowa 5 nie przykleiła się do niej mają być dwie ustawiane na przeciw siebie i montuje się je na tej właśnie elemencie jeżeli nie masz jednego pierścienia to zamów i załóż,to że w moto po dłuższym postoju jest sklejone sprzęgło to norma,pytanie czy działo się również tak na rozgrzanym silniku?pawelo220v pisze:Witam, jako nowy uźytkownik trampka niestety musiałem dobrac sie do sprzęgła, poniewaz: moźe opisze:
Po wrzuceniu biegu silnik od razu gasł. Na zgaszonym silniku nie wysprzęglało biegu dopiero jaķ cofnąłem motorem do tyłu z wcisniętym sprzęgłem migłem przepchac motocykl. Nawet nie sprawdzalem czy na odpalonym wskoczy bieg zeby skrzyni nie męczyc. Po zorebraniu tarcze wyglądaja ok wymiar 2.9mm przekładki mają ładny kolor
. Ale podkladka z fiszki nr 12 byla przed tarczą nr 7 i brak mam podķladki nr 5. Jakies jaja. Czy ryzykowac i składac bez pierscienia nr 5 ? Wolę dokupic raczej. Na koszyku sprzeģłowym widoczne lekkie slady ,rowki od tarcz ale nie na wszystkich. mam zamiar wyrównać płaszczyzny.
A jesli mogłbym prosić takze o serwisówke na adres będę wdzięczny dobrowolskipp@onet.pl
Zastanawiają mnie same tarcze czy zmieniać czy zostawic. Nalatane mam na blacie 8tys czyli mam 108tys. Silnik pali odnstrzala i to jest super.
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
- girgi
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 442
- Rejestracja: 19.07.2011, 07:14
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Ujazd - OP
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Witam!
Czy nakrętka nr 20 a rozmiar 27 musi być kupowana nowa przy wymianie sprzęgła? I podkładka??
Czy nakrętka nr 20 a rozmiar 27 musi być kupowana nowa przy wymianie sprzęgła? I podkładka??
- KrzysieG
- łamacz szprych
- Posty: 679
- Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Olkusz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Pytanie ogólnikowe o kosz sprzęgłowy, mam dwa, który będzie lepszy, ten w którym sprężynki się bardziej telepocą czy ten w którym mniej ?
- Piter!!!
- miejski lanser
- Posty: 360
- Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Czym mniejszy luz sprężyn tym lepiej. Ale nawet nowy kosz ma sprężyny luźne. Mam nadzieję, że mój ma mniejsze luzy.
Najważniejsze że są oryginalne sprężyny, o odpowiedniej twardości. Duże luzy powodują klekotanie sprzęgła na wolnych obrotach. W 600 jest to znikomy odgłos tego co powoduje sprzęgło w Afryce. Ale na to też jest sposób, daje się podkładki i zabezpiecza je półokrągłą blachą i spawa punktowo w 2 miejscach. Ginie 80% odgłosów sprzęgła.
A co się działo na starym?
Najważniejsze że są oryginalne sprężyny, o odpowiedniej twardości. Duże luzy powodują klekotanie sprzęgła na wolnych obrotach. W 600 jest to znikomy odgłos tego co powoduje sprzęgło w Afryce. Ale na to też jest sposób, daje się podkładki i zabezpiecza je półokrągłą blachą i spawa punktowo w 2 miejscach. Ginie 80% odgłosów sprzęgła.
A co się działo na starym?
- KrzysieG
- łamacz szprych
- Posty: 679
- Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Olkusz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Zaczęło się od tego że miałem wyciek przy deklu, tu gdzie wchodzi wajcha do popychania tarcz i trochę się ślizgało po wlaniu ceramizra. Wymieniłem dekiel, z tym że mój miał 2 łożyska a ten ma tylko od góry, ale myślę że to bez znaczenia. Wymyłem przekładki w benzynie extrakcyjnej, poskładałem ( miałem wymieniać, ale przekładki mają 2,95mm ) i zaczęło się tłuc gdy naciskałem klamkę, no i to szarpnięcie przy starcie, poza tym wszystko ok. Sprężynki w moim sprzęgle siedzą ciasno, tylko jedna ma delikatny luz. Szczerze to jestem zaskoczony że tak dobrze to wygląda.
No i teraz się zastanawiam czy jest sens to wymieniać ? i co to może być z tym szarpnięciem. Ranty raczej w obu takie same. Dodam zdjęcia obu, bo wydaje mi się że to kupione jest źle włożona ostatnia przekładka, ale to szczegół. I teraz się zastanawiam czy wymieniać to sprzęgło czy nie. Jeszcze się dokładnie dzisiaj przyjże tym przekładką, Później zrobię więcej zdjęć.
Moje:
Po lewej kupione, po prawej moje:
No i teraz się zastanawiam czy jest sens to wymieniać ? i co to może być z tym szarpnięciem. Ranty raczej w obu takie same. Dodam zdjęcia obu, bo wydaje mi się że to kupione jest źle włożona ostatnia przekładka, ale to szczegół. I teraz się zastanawiam czy wymieniać to sprzęgło czy nie. Jeszcze się dokładnie dzisiaj przyjże tym przekładką, Później zrobię więcej zdjęć.
Moje:
Po lewej kupione, po prawej moje:
- Piter!!!
- miejski lanser
- Posty: 360
- Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Na ostatnim zdjęciu, twoje sprzęgło:
Tarcze są dobrze założone, natomiast mam wątpliwości czy dobrze założyłeś metalowe, dwie pierwsze przekładki, tzn
Pierwsza powinna być płaska metalowa przekładka, a druga metalowa sprężyna talerzowa, założona tym rozszerzeniem ku wnętrzu silnika. Sprawdź to w/g haynesa.
To może być przyczyną szarpnięcia.
Natomiast tłuczenie na wciśniętym sprzęgle, to najczęściej typuje się łożysko, to co jest w karterze, pod sprzęgłem, ono jest luźno osadzone w silniku i za pomocą prostego ściągacza można je wyjąć z silnika i wymienić na nowe. No i do sprawdzenia łożysko oporowe w pokrywce tej, co ściska sprężyny.
A tarcze, jak już raz nasiąkły tym czymś, to w/g mnie nie ma sensu już ich zakładać, bo i tak się będą ślizgać.
Choć niech się wypowiedzą inni. Są tu tęgie głowy.
Prezes, do tablicy
Tarcze są dobrze założone, natomiast mam wątpliwości czy dobrze założyłeś metalowe, dwie pierwsze przekładki, tzn
Pierwsza powinna być płaska metalowa przekładka, a druga metalowa sprężyna talerzowa, założona tym rozszerzeniem ku wnętrzu silnika. Sprawdź to w/g haynesa.
To może być przyczyną szarpnięcia.
Natomiast tłuczenie na wciśniętym sprzęgle, to najczęściej typuje się łożysko, to co jest w karterze, pod sprzęgłem, ono jest luźno osadzone w silniku i za pomocą prostego ściągacza można je wyjąć z silnika i wymienić na nowe. No i do sprawdzenia łożysko oporowe w pokrywce tej, co ściska sprężyny.
A tarcze, jak już raz nasiąkły tym czymś, to w/g mnie nie ma sensu już ich zakładać, bo i tak się będą ślizgać.
Choć niech się wypowiedzą inni. Są tu tęgie głowy.
Prezes, do tablicy
- KrzysieG
- łamacz szprych
- Posty: 679
- Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Olkusz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
No ja się wypowiem, bo po tym zabiegu przestało się ślizgać, ale mniejsza o to, nie ślizgało się jakoś mocno. Wrzucę kilka zdjęć jako ciekawostkę, bo zauważyłem pewne różnicę:
Co do tych podkładek, to były tak samo założone, jedyna różnica w tej ostatniej tarczce. Nie mogę natomiast zlokalizować tej podkładki z napisem "out side" Owszem jest ale bez napisu i jakby węższa.
Co do tych podkładek, to były tak samo założone, jedyna różnica w tej ostatniej tarczce. Nie mogę natomiast zlokalizować tej podkładki z napisem "out side" Owszem jest ale bez napisu i jakby węższa.
Ostatnio zmieniony 10.11.2020, 15:56 przez KrzysieG, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Zapytam dla pewności... Czy po wymyciu tarczek benzyną nasączyłeś je ponownie w oleju? Nowe tarcze przynajmniej kilka minut przed założeniem powinny spędzić w kąpieli olejowej, jak je wymyłeś to bym powtórzył czynność.
- KrzysieG
- łamacz szprych
- Posty: 679
- Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Olkusz
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Robiłem to chyba z rok temu więc pewności nie mam czy je wtedy nasączyłem po wymyciu.
- ryve
- emzeciarz agroturysta
- Posty: 297
- Rejestracja: 17.10.2010, 22:45
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik
Dzięki!
Fajnie, że się przydaje.
Podpis zastępczy. Wyrób sygnaturko-podobny.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości