Temat bumerang - OLEJ...?

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: zimny »

Dziku pisze:z doświadczeń z autami wiem, że jeżeli silnik jeździł na połsyntetyku to nie wskazane jest zalewanie pełnym syntetykiem. Czy w motocyklach jest podobnie?
Raczej nie ma takiego problemu, dzisiejsze półsyntetyki motocyklowe mają tyle samo środków myjących co syntetyki ponoć. Ale niech wypowiedzą się jeszcze inni.
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Jaro-Ino »

Ja tam lałbym w takim starym sprzęcie minerala.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :smile6: :grin: :grin: :grin: :cool:
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Cambriel »

jedras pisze:No w zasadzie to wiem co to jest lepkość i wskaźnik lepkości oleju. Nie znam natomiast czegoś takiego jak wskaźnik lepkości dla 100 st C wyrażony (jak można się domyślić po wartościach podanych przez kolegę Cambriela) w mm^2/s. Stąd moja prośba o wyjaśnienie tej kwestii.
Kolega Cambriel wprowadził w błąd Szanowne Towarzystwo i z tego powodu przeprasza :thanks: i dokonuje korekty zapisu, tj:
jest: wskaźnik lepkości dla 100 st. C
winno być: lepkość kinematyczna dla 100 st. C (np. 13 - 15,5 cSt dla oleju silnikowego Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T Engine Oil 10W-40)
Dziku pisze: mam jedno pytanie (proszę się nie wyśmiewać - nie znam się za mocno na mechanice) z doświadczeń z autami wiem, że jeżeli silnik jeździł na połsyntetyku to nie wskazane jest zalewanie pełnym syntetykiem. Czy w motocyklach jest podobnie?
Należy oddzielić

Obrazek

zalej Valvoline Synpower 10W50, zalej Liqui Moly Racing Synth 4T 10W-50

Obrazek
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Adampio »

Jaro-Ino pisze:Ja tam lałbym w takim starym sprzęcie minerala.
Jak Trampek jeździ przy dodatniej temperaturze to nie widze problemów. W automobilach 10W cz 5W istotne jest przy tęgim mrozie, przy którym na oleju 20W można spalić rozrusznik
marcin198787
romeciarz
romeciarz
Posty: 20
Rejestracja: 24.11.2013, 12:06
Mój motocykl: XL700V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: marcin198787 »

Zadałem to pytanie w innym temacie, ale widzę, że tutaj jest żywsza dyskusja co do oleju ;) Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Cambriel »

marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA
"Mój motocykl: nie mam jeszcze TA"

To masz, czy nie masz. :egh: kolejna zaagadka.
marcin198787 pisze:...XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
1. PB 95 - do pełna.
2. Olej silnikowy Motul 4T 5100 10W40 Ester może być, są lepsze, czytaj wcześniejsze posty, proponuję syntetyk.
3. Płyn chłodniczy, do wyboru do koloru.
4. Płyn hamulcowy DOT-4 lub DOT-5.1.
5. Olej w lagach 10W.
O czymś zapomniałem ? :wink: :smile:
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
mishieck
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 532
Rejestracja: 06.06.2011, 10:26
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: O! Pole

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: mishieck »

Kierownik: piwo :drinking:
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Cambriel »

Ależ oczywiście, bezapelacyjnie :grin:
Obrazek
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: zimny »

marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Tak poważniej nieco - Motul 5100 10w40 ester będzie OK. Ten olej jest zasadniczo pasuje do każdego trampka i żadnemu krzywdy nie zrobi.
Jednak ja lałbym jakiegoś syntetyka - wybór jest spory, nawet w tym wątku sporo napisano. Agip, Motul 7100, Valvoline, BelRay - jest w czym wybierać :wink:

Pozdrawiam
zimny
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Jaro-Ino »

Wreszcie mam na forum padawanów, którzy przekazują prawidłowe wzorce :grin:
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: tomekpe »

zimny pisze:
marcin198787 pisze:Mam trampa XL700VA z przebiegiem 62 tys. km z małym hakiem. Czym go zalać? Motul 4T 5100 10W40 będzie dobry?
Tak poważniej nieco - Motul 5100 10w40 ester będzie OK. Ten olej jest zasadniczo pasuje do każdego trampka i żadnemu krzywdy nie zrobi.
Jednak ja lałbym jakiegoś syntetyka - wybór jest spory, nawet w tym wątku sporo napisano. Agip, Motul 7100, Valvoline, BelRay - jest w czym wybierać :wink:

Pozdrawiam
zimny

+1. Najpierw olej zalecany przez producenta, a potem ewentualnie można rozważać "ulepszenia". Do listy systentyków dodałbym ELF - używałem i fajny jest :)

Moim zdaniem ważniejsza jest terminowa wymiana, niż nie-wiadomo-jaki olej. Standardowy Motul, ale z dobrym filtrem i wymieniany regularnie (czyli rok lub 12 kkm, co wypadnie pierwsze, a w mieście lub terenie ew. częściej). Do tego koniecznie sprawny filtr powietrza (nie zapylony, szczelny airbox itp). Zwyczajna higiena eksploatacyjna.

W naszych Trampkach niezależnie od modelu są trwałe silniki i motocyklowy olej dobrej jakości niezależnie od producenta nie powinien dużo zmienić. Chociaż potem wychodzą drobne różnice, jak np. zdolność płukania. Tylko czy to dobrze, że zanieczyszczenia spływają z olejem, czy źle?
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Cambriel »

Piszemy, jaki olej, piszemy dlaczego, piszemy kiedy i jak, a tu czytam w innym temacie, że ktoś coś zalał, bo stało w garażu i na opakowaniu było napisane olej silnikowy.
Przypominam do TA stosujemy oleje silnikowe o oznaczeniu 4T, dedykowane do motocykli z silnikami czterosuwowymi. :smile:
Zwracamy uwagę na oznaczenie klasy lepkości SAE, zalecany do TA, to 10W40.
Przejście na 10W50 jest dobrym rozwiązaniem.
Jak czytać oznaczenie xxWxx (zimaW lato):
Oznaczenie.jpg
Cały artykuł tutaj http://www.auto-swiat.pl/1-co-znaczy-10 ... ybrac-olej
Wiem, że dotyczy OS samochodowych, ale tu chodzi o podstawy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Jaro-Ino »

Cambriel. Akurat z tym obrazkiem to trafiłeś jak kulą w płot. 10W, a tam, że to typowy półsyntetyk. Wykasuj mi to migiem zanim innym namieszasz :P

Oznaczenia oleju to xxWyy

W oznacza winter czyli zimę i oznaczenia przed literką W mówią jaką lepkość ma zimny olej, co jest kluczem do odpalania zimą. Wtedy przy -20 mamy albo olej albo kisiel w silniku.
yy czyli cyfry za literką W oznaczają w skrócie graniczną temperaturę powietrza, w której olej zachowuje swoje właściwości.

Przy pałowaniu w terenie czy na autostradzie zaleca się wyższy wskaźnik z uwagi na jego większą odporność na przegrzanie.

To jest prawidłowy obrazek ;)

Obrazek
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Cambriel »

"Mistrzu" :thanks: :thanks: :thanks:
rzekłeś
Jaro-Ino pisze:Cambriel. Akurat z tym obrazkiem to trafiłeś jak kulą w płot. 10W, a tam, że to typowy półsyntetyk. Wykasuj mi to migiem zanim innym namieszasz
wiesz, że jestem padawanem i ciężko jest mi trafić w co kolwiek, ale rzetelnie ćwiczę. Obrazek
Mój obrazek jest poglądowy, z września 2011 r., minęło 29 m-cy i już bez gwarancji
:tongue:
Twój obrazek jest obrazkiem nad obrazkami, jego prawidłowość jest niepodważalna i i i

Obrazek

Czytajcie, sprawdzajcie, a będziecie wiedzieli. :smile:
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
marcin198787
romeciarz
romeciarz
Posty: 20
Rejestracja: 24.11.2013, 12:06
Mój motocykl: XL700V

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: marcin198787 »

Cambriel, mam Trampa od grudnia, już poprawiam info :-)

Czyli darować sobie motula półsyntetyk i zalać go syntetykiem? Dodam, że nie wiem czym jest teraz zalany.
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Wolo »

marcin198787 pisze:Cambriel, mam Trampa od grudnia, już poprawiam info :-)

Czyli darować sobie motula półsyntetyk i zalać go syntetykiem? Dodam, że nie wiem czym jest teraz zalany.
Jeśli chodzi o olej, to na forum napisano już chyba wszystko, przejrzyj tematy w warsztacie. Miłej lektury.

Pozdrawiam,

Wolo
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
Lukerson
romeciarz
romeciarz
Posty: 33
Rejestracja: 26.11.2013, 09:49
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Stołeczna Praga Pólnocna
Kontakt:

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Lukerson »

1. użyłem szukajki ;)
2. nie znam się na mechanice i lubrykantach
3. moje pytanie chyba pasuje do tego wątku.

XL650, nalatane 54k - moto od właściciela, który "nie wiedział co mu tam wlali" - więc i ja nie wiem. :niewiem:

Czy do takiego przebiegu powinienem lać np. MOTUL 5100 10W40 Ester czy też może pójść za radą wcześniejszych mędrców i zapodać VALVOLINE Synpower 10W50?
Generalnie w manualu stoi:

"Należy używać tylko wysokiej jakości oleje zawierające dodatki myjące, które posiadają atest i spełniają, albo przewyższają wymogi normy API o klasie lepkości SE, SF lub SG."

Obawy mam jedynie takie, że się coś rozszczelni, coś zepsuje, będzie głośniej...

Kasa nie gra roli - ma być dobrze :P
www & SEO - http://www.Freelancerka.com
Freelancer - pozycjoner: https://freelancer-warszawa.pl/
Jeep Cherokee XJ - http://www.jeep-cherokee.pl
Był Trampek xl650 -> jest BMW F800GS
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: tomekpe »

Jeśli nie wiesz co było, to zalej zwykły dobry olej (czyt. Motul) kupiony w pewnym sklepie (czyt. nie z beczki na targu). Obawiać się o silnik nie ma specjalnego powodu. W opisywanym przypadku dałbym 60:40 na korzyść Motula, czyli w zasadzie wybór należy do Ciebie. I zobacz, w jakim stanie będzie stary olej po zlaniu go.

Parametry oleju można znaleźć na stronach producentów, zakładam że oba spełniają wymagania jakościowe z nawiązką.

Drugi olej przekracza wymagania Trampka i jest lepszy od pierwszego, zalałbym go np. do upalnej Afryki, ale nie jest to niezbędny krok. Moim zdaniem wystarczy Motul.
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: Jaro-Ino »

Nie rozumiem czemu istnieją obawy o rozszczelnienie silnika. Co, nagle między karterami zrobi się milimetr przerwy? Jak jest szczelne to będzie, a "uszczelnianie" silnika gęstym olejem czy mineralem to oszukiwanie samego siebie. Jak coś leci to się wymienia uszczelki, gumy, simmeringi czy uszczelniacze.

Ja w samochodzie miałem zalany gęsty minerał, a lata na pełnym syntetyku 5W30. Miał w głowicy ciemne osady, teraz głowica czyściutka. Pewnie reszta silnika też. Ciekło mi spod pokrywy zaworów i w paru innych miejscach. Wymiana uszczelek, miedzianych podkładek itp zatrzymała wycieki, a silnik odpala bez problemu przy -20 :)

Syntetyki są lepsze od półsyntetyków, a stworzono je po to, by chronić silniki, a nie je psuć....

Cokolwiek byłoby tam wlane wcześniej lałbym syntetyk.
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Temat bumerang - OLEJ...?

Post autor: ArturS »

Jakaś taka legenda. Coś jak "zmień pan olej z syntetyka na minerał, bo samochód ma 200tys. nalatane" :lol: Jak kasa nie gra roli, to bym lał fulla, który zresztą specjalnie nie różni się ceną. W starej tenerce z połówki również przechodzę na full 10W50. A niech się rozcieknie :lol:
Co do motula 5100, to wszystkie silniki, w których grzebałem i były na takowym jeżdżone odkąd właściciel wie i pamięta, wszystko było cacy malina. Jak się już tracił olej, to przez głowicę (uszczelniacze/prowadnica zaworowa).
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość