Temat bumerang - OLEJ...?
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
:-) Dziwne... w każdym teście oleje wypadają zupełnie inaczej. Może pozwolę sobie wspomnieć sytuację z czasów, kiedy kombinowaliśmy z jazdą motocyklami zza wschodniej granicy. Do silników (bądź produktów silnikopodobnych :-))) ) późnych dnieprów można było wstawić manometr wskazujący ciśnienie oleju w układzie smarowania. Po zalaniu pieca Castrolem ( o ile dobrze pamiętam! mogę się mylić... ) wskazówka okrutnie spadała po nagrzaniu jednostki. Olej tracił swoje właściwości, lepkość? Dopiero po zmianie na Texaco ciśnienie utrzymywało się na godnym poziomie! Podobną sytuację zauważyłem jeżdżąc Oplem Fronterą 2,8 TDI . Po kupnie auta, przed wymianą płynów eksploatacyjnych kiepskie wskazanie miernika ciśnienia oleju. Kolega, od którego miałem auto zarzekał się, że zalany jest 2 miesiące wcześniej Elf. Wymiana na Valvoline rozwiązała sprawę.
Każdy silnik będzie lubił inne smarowidła. W Suzuki Bandit 600 z 2003 cały czas jeździłem na Motul 5100 10W40. Na forum PBC polecali Repsol Hondowski... Kupiłem z pewnego źródła, wlałem. Odpaliłem... Inny motocykl. Odniosłem wrażenie lepszego wkrętu na obroty, łatwiejszego rozruchu? Jednak wszystko chodziło bardziej twardo, metalicznie. Wróciłem do motula. Dodam, że silnik miałem w bardzo dobrym stanie technicznym. Brakuje mi wiedzy, skąd ta różnica. Może tylko subiektywny odbiór?
Każdy silnik będzie lubił inne smarowidła. W Suzuki Bandit 600 z 2003 cały czas jeździłem na Motul 5100 10W40. Na forum PBC polecali Repsol Hondowski... Kupiłem z pewnego źródła, wlałem. Odpaliłem... Inny motocykl. Odniosłem wrażenie lepszego wkrętu na obroty, łatwiejszego rozruchu? Jednak wszystko chodziło bardziej twardo, metalicznie. Wróciłem do motula. Dodam, że silnik miałem w bardzo dobrym stanie technicznym. Brakuje mi wiedzy, skąd ta różnica. Może tylko subiektywny odbiór?
- browar
- miejski lanser
- Posty: 371
- Rejestracja: 04.08.2013, 21:38
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Odczucia subiektywne na pewno mają znaczenie.
Przypuszczam,że pewna część olejów jest podrabiana(swego czasu w warsztacie odwiedził nas człowiek,który chciał kupić puste bańki po Motulu,chyba nie były mu potrzebne na wodę święconą?Naleje byle czego i sprzeda na allegro).
Właściwości oleju można by sprawdzić w jakimś laboratorium(kiedyś lokomotywownie PKP dysponujące spalinowymi ciuchciami robiły takie pomiary i na ich podstawie oceniały,czy już czas zmieniać oliwę).
Jako zwykli użytkownicy mamy kilka możliwości,by nie szkodzić naszym silnikom:
-olej ma być(często sprawdzajmy jego poziom)
-kupujmy z pewnych źródeł
-skróćmy czas między wymianami(w Trampku wymieniałem co 8 tys,a nie jak zaleca producent co 12)
-wymiana oleju zawsze z filtrem
Przypuszczam,że pewna część olejów jest podrabiana(swego czasu w warsztacie odwiedził nas człowiek,który chciał kupić puste bańki po Motulu,chyba nie były mu potrzebne na wodę święconą?Naleje byle czego i sprzeda na allegro).
Właściwości oleju można by sprawdzić w jakimś laboratorium(kiedyś lokomotywownie PKP dysponujące spalinowymi ciuchciami robiły takie pomiary i na ich podstawie oceniały,czy już czas zmieniać oliwę).
Jako zwykli użytkownicy mamy kilka możliwości,by nie szkodzić naszym silnikom:
-olej ma być(często sprawdzajmy jego poziom)
-kupujmy z pewnych źródeł
-skróćmy czas między wymianami(w Trampku wymieniałem co 8 tys,a nie jak zaleca producent co 12)
-wymiana oleju zawsze z filtrem
- jacekj
- pyrkający w orzeszku
- Posty: 208
- Rejestracja: 17.01.2011, 05:21
- Mój motocykl: BMW GS
- Lokalizacja: Warszawa Białołęka
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
No właśnie, nasze subiektywne wrażenia są ważne bo w końcu mamy mieć frajdę z jazdy na tym sprzęcie, ale niestety odczucia mają niewiele wspólnego z rzetelną wiedzą wynikającą z chłodnych badań w laboratorium. Bo jak mamy odczytać właściwości wysokiej odparowalności oleju i co za tym idzie ponadstandardowych ubytków ? Dopiero po kilku tysiącach kilometrów a i tak uznamy że to silnik bierze olej.....LukaszMag pisze:.....Odpaliłem... Inny motocykl. Odniosłem wrażenie....
Te badania bezstronnie odsłaniają silne i słabe strony olejów. Pewnie są też testy stronnicze, ale to nie jest powód by je odrzucać
R1200 GS LC ADV [jest]
Honda VFR 1200 X
Honda XL700 V
Yamaha WR 250 R
Honda CBR 1000 RR
Kawasaki KLV1000
Kawasaki KLR 650
Yamaha DT125
Honda VFR 1200 X
Honda XL700 V
Yamaha WR 250 R
Honda CBR 1000 RR
Kawasaki KLV1000
Kawasaki KLR 650
Yamaha DT125
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Witam!
Tak, jak mówicie. Oleju trzeba pilnować, wymieniać na czas patrząc na przebieg lub czas zalania silnika, kupować z głową, z pewnego źródła i zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem. Inaczej do kręcenia km wkoło komina, inaczej w błoto, jeszcze inaczej wyprawa moto na koniec świata... Ważne, że świeży i oryginalny. :-)
Tak, jak mówicie. Oleju trzeba pilnować, wymieniać na czas patrząc na przebieg lub czas zalania silnika, kupować z głową, z pewnego źródła i zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem. Inaczej do kręcenia km wkoło komina, inaczej w błoto, jeszcze inaczej wyprawa moto na koniec świata... Ważne, że świeży i oryginalny. :-)
- tadzik
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 490
- Rejestracja: 21.02.2015, 21:06
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Rzeszów
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
A skąd będziemy wiedzieć, że oryginalny?LukaszMag pisze:Ważne, że świeży i oryginalny.
Takie retoryczne...
No chyba, że macie ustalone na 100% pewne źródła to proszę o podzielenie się tą informacją
Pozdro, tadzik
Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój. ©Duńczyk
Pojeździj-FB
Pojeździj
Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój. ©Duńczyk
Pojeździj-FB
Pojeździj
- Konjo
- zgłębiacz wskaźników
- Posty: 46
- Rejestracja: 01.09.2015, 17:19
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Kielce
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
To ja zapytam z innej beczki.
Moto już przez 18 tyś km jeździ na Motul 5100 10w40.
Chciałbym tym razem zalać coś innego 10w40 np. Repsol Moto Sintetico, Valvoline lub Motul 7100. Pytanie czy jeżeli teraz zaleje go pełnym syntetykiem to nie będzie to błąd? Obecny przebieg moto to 30 tyś. -xl700.
Moto już przez 18 tyś km jeździ na Motul 5100 10w40.
Chciałbym tym razem zalać coś innego 10w40 np. Repsol Moto Sintetico, Valvoline lub Motul 7100. Pytanie czy jeżeli teraz zaleje go pełnym syntetykiem to nie będzie to błąd? Obecny przebieg moto to 30 tyś. -xl700.
- Marcinnn6
- czyściciel nagaru
- Posty: 549
- Rejestracja: 18.06.2016, 13:03
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Zgierz
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Lej pełen syntetyk, ja nie czaje lania półsyntetyków czy minerałów do tych silników - ja leje Motul 7100 10w40 i jest git a mam trampka z 99'
- ArturS
- przycierający rafki
- Posty: 1267
- Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Repsol Sintetico to nie PAO. Valvoline Synpower również nie. To są oleje podobnej klasy jak motul 5100. Natomiast 7100 to już inna bajka. Ostatnio coś tam znowu czytałem o olejach i generalnie taki 100% syntetyk jest bezpieczniejszy niż cokolwiek w technologii syntetycznej, bo jest bardzo słabym rozpuszczalnikiem, trzeba do niego dodawać inne bazy, żeby np. rozpuszczał sadzę i inne związki, które mogłyby przytkać magistralę olejową, czyli można wsadzić między bajki teorie spiskowe o "rozciekających się" silnikach, skoro trzeba dodawać związki obce żeby cokolwiek rozpuścić. Główna przewaga 100% to bardzo duża wytrzymałość oleju na przegrzanie, czyli oleum się tak nie starzeje. Do teresy powinienem lać takie cuda, bo z chłodzeniem różnie bywa
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
- Konjo
- zgłębiacz wskaźników
- Posty: 46
- Rejestracja: 01.09.2015, 17:19
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Kielce
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
W sumie byłem już prawie zdecydowany na Motul 7100, natomiast dzisiaj byłem w jednym z krakowskich sklepów motocyklowych i tam jeden miły pan stanowczo mi odradził zamianę na pełny syntetyk skoro moto 18 tysięcy przelatało na pół syntetyku i ze rozp... sobie silnik przez taką operację. Motek ma 30 tyś. przebiegu więc wydawało mi się że nie ma ryzyka. Co sądzicie?
- Marcinnn6
- czyściciel nagaru
- Posty: 549
- Rejestracja: 18.06.2016, 13:03
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Zgierz
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
miły sprzedawca chyba nie wie co mówi. Przeczytaj ten wątek od początku ... a potem wlej syntetyk Panie bo tu nie ma nad czym się zastanawiać
- zimny
- swobodny rider
- Posty: 2901
- Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Garwolin
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Transalp 700 z przelotem 30 tys? Syntetyk i tyle...nie ma strachu - moim zdaniem.
Ja ostatnie lata przejeździłem nie kombinując na Motulu 5100. Transalpami około 30kkm i VStromem 11kkm. Zero problemów, ubytki w normie. VStrom na 5300km wypił ze 400ml a goniłem setki km po 150kmh z pasażerką i trzeba kuframi. A że wymiana co 6kkm w DLu to nie wiedziałem sensu lania 7100.
W WRF mam 7100 10W50 bo maszyna tego raczej wymaga. Ale jak kupię V-Stroma to pewnie też zaleję 5100 i będzie latał. Jakby miał 20-30 tys km to może 7100.
Po wielu latach i kombinacjach z olejem - leję to co mam dostępne i sprawdzone. Motul jak jest oryginalny to jest naprawdę OK. Wiem że wielu uzna to za bluźnierstwo lub słaby gust olejowy ale jest tak jak jest
Ja ostatnie lata przejeździłem nie kombinując na Motulu 5100. Transalpami około 30kkm i VStromem 11kkm. Zero problemów, ubytki w normie. VStrom na 5300km wypił ze 400ml a goniłem setki km po 150kmh z pasażerką i trzeba kuframi. A że wymiana co 6kkm w DLu to nie wiedziałem sensu lania 7100.
W WRF mam 7100 10W50 bo maszyna tego raczej wymaga. Ale jak kupię V-Stroma to pewnie też zaleję 5100 i będzie latał. Jakby miał 20-30 tys km to może 7100.
Po wielu latach i kombinacjach z olejem - leję to co mam dostępne i sprawdzone. Motul jak jest oryginalny to jest naprawdę OK. Wiem że wielu uzna to za bluźnierstwo lub słaby gust olejowy ale jest tak jak jest
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
DL1000 AL8
- Konjo
- zgłębiacz wskaźników
- Posty: 46
- Rejestracja: 01.09.2015, 17:19
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Kielce
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Panowie, dzięki za pomoc...
Leję syntetyk
Leję syntetyk
- makumba
- łamacz szprych
- Posty: 638
- Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
xl650v, drz 400
-
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 18.08.2016, 21:37
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Sandomierz
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Mam głupie pytanie, ale cóż. Procedurę sprawdzania oleju znam jednak gdy już siedzę na moto i wyciągam bagnet to na bagnecie z jednej strony mam około połowy między min a max, a po drugiej stronie jakieś 3/4. Sugerować się to stroną na której jest mniej ?
- Dalti
- czyściciel nagaru
- Posty: 512
- Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
David610 pisze:Mam głupie pytanie, ale cóż. Procedurę sprawdzania oleju znam jednak gdy już siedzę na moto i wyciągam bagnet to na bagnecie z jednej strony mam około połowy między min a max, a po drugiej stronie jakieś 3/4. Sugerować się to stroną na której jest mniej ?
olej sprawdzamy w moto które stoi w pionie ,najlepiej na siedząco bez wkręconego korka/bagnetu
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
- KrzysieG
- łamacz szprych
- Posty: 679
- Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Olkusz
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Gdy obie wskazówki mam na 13-tą (120km/h) to na 1000km zjadł miarkę i troszkę, więc ponad 05l motula 10w40 5100. Zalałem teraz gada Liqui moly 15w50 i dołożyłem mu ceramizera pierwszą dawkę. Jak zrobię z 1kkm to dam znać o efektach. Na liczniku widnieje prawie 100.000km.
- makumba
- łamacz szprych
- Posty: 638
- Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
Zgadza się ale czy na siedząco to mam wątpliwościDalti pisze:David610 pisze:Mam głupie pytanie, ale cóż. Procedurę sprawdzania oleju znam jednak gdy już siedzę na moto i wyciągam bagnet to na bagnecie z jednej strony mam około połowy między min a max, a po drugiej stronie jakieś 3/4. Sugerować się to stroną na której jest mniej ?
olej sprawdzamy w moto które stoi w pionie ,najlepiej na siedząco bez wkręconego korka/bagnetu
xl650v, drz 400
- Dalti
- czyściciel nagaru
- Posty: 512
- Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
wróć,nie tyle co na siedząco co pomiędzy nogami trzymam moto w pionie a prawą ręka sprawdzam poziom(jakąś częścią ciała jednak dociskam ,nie da się ukryć .tramp_xlv pisze:Zgadza się ale czy na siedząco to mam wątpliwościDalti pisze:David610 pisze:Mam głupie pytanie, ale cóż. Procedurę sprawdzania oleju znam jednak gdy już siedzę na moto i wyciągam bagnet to na bagnecie z jednej strony mam około połowy między min a max, a po drugiej stronie jakieś 3/4. Sugerować się to stroną na której jest mniej ?
olej sprawdzamy w moto które stoi w pionie ,najlepiej na siedząco bez wkręconego korka/bagnetu
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
- Reindeer
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1139
- Rejestracja: 11.11.2011, 16:48
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Wrocław (czasem Krosno)
Re: Temat bumerang - OLEJ...?
W jakim celu w ten sposób, a nie na centralce?Dalti pisze:wróć,nie tyle co na siedząco co pomiędzy nogami trzymam moto w pionie a prawą ręka sprawdzam poziom(jakąś częścią ciała jednak dociskam ,nie da się ukryć .tramp_xlv pisze:Zgadza się ale czy na siedząco to mam wątpliwościDalti pisze:David610 pisze:Mam głupie pytanie, ale cóż. Procedurę sprawdzania oleju znam jednak gdy już siedzę na moto i wyciągam bagnet to na bagnecie z jednej strony mam około połowy między min a max, a po drugiej stronie jakieś 3/4. Sugerować się to stroną na której jest mniej ?
olej sprawdzamy w moto które stoi w pionie ,najlepiej na siedząco bez wkręconego korka/bagnetu
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości