Sterownik halogenów bocznych
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Sterownik halogenów bocznych
Dni coraz krótsze a jeździć się chce. Wniosek jest jeden: więcej światła!
Pragnę przybliżyć Wam układ, który od dwóch lat skutecznie zarządza dodatkowym oświetleniem w moim motocyklu.
Założenia projektowe były następujące:
- możliwość załączenia i wyłączenia lewego/prawego/obu halogenów niezależnie od stanu załączenia oświetlenia głównego
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła mijania
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła drogowego
- sygnalizacja załączenia dla lewego i prawego halogenu (różne kolory dla różnych ustawień )
- stworzenie niezależnych torów prądowych do zasilania halogenów (unikniecie dodatkowych spadków napięcia w oryginalnej instalacji)
- możliwość szybkiej zmiany ustawień załączania halogenów podczas jazdy
- zintegrowanie włącznika świateł awaryjnych
W rezultacie powstało coś takiego:
Budowa:
Urządzenie zawiera cztery przełączniki. Patrząc od góry od lewej: przełącznik lewego halogenu (1), przełącznik prawego halogenu (2) oraz przełącznik wymuszający świecenie (3). Dolny przełącznik załącza światła awaryjne.
Dodatkowo pod przełącznikami lewego i prawego halogenu umiejscowiono diody świecące, które sygnalizują aktualny tryb świecenia za pomocą różnych kolorów.
Przełączniki 1 i 2 mają trzy pozycje stabilne. Reszta przełączników ma dwie pozycje stabilne.
Sterownik załącza żarówki poprzez przekaźniki wpięte w osobne tory prądowe. Przed każdym z przekaźników zainstalowano bezpiecznik topikowy 7,5 A.
Tryby pracy:
Konfiguracja przełączeń i sygnalizacji jest dla obu halogenów identyczna, dlatego opiszę ją tylko na przykładzie lewego halogenu.
- przełącznik 1 w pozycji środkowej, przełącznik 3 w pozycji dowolnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest zgaszony, dioda pod przełącznikiem 1 jest zgaszona
- przełącznik 1 w pozycji górnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło drogowe: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na niebiesko
- przełącznik 1 w pozycji dolnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło mijania: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na zielono
- przełącznik 1 w pozycji górnej lub dolnej, przełącznik 3 w pozycji górnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na czerwono
Jasność diod jest tak dobrana by było je dobrze widać nawet w słoneczny dzień a jednocześnie by nie męczyć wzroku w nocy.
Halogeny w moim Trampku (przeciwmgielne Hella micro DE) są ustawione niesymetrycznie: prawy jest ustawiony nisko (doświetla pobocze) i jest skojarzony ze światłem mijania, lewy jest skierowany wyżej, ustawiony na wprost i jest skojarzony ze światłem drogowym.
W moim przypadku ta konfiguracja okazała się optymalna. Oczywiście jeden ruch ręką i ustawiamy to co chcemy .
Co ważne, podczas normalnej jazdy zapominamy o sterowniku! Przełączanie mijania/drogowe odbywa się oryginalnym przełącznikiem na kierownicy. Układ sam dba o dostosowanie zmian oświetlenia względem poczynionych nastaw .
Poniżej macie fotki porównawcze (żeby nie było przekłamań, wymusiłem w aparacie stałą czułość i identyczne czasy naświetlania):
oryginalne światło mijania:
oryginalne światło mijania + prawy halogen:
lewy halogen + oryginalne światło mijania + prawy halogen:
oryginalne światło drogowe:
lewy halogen + oryginalne światło drogowe:
lewy halogen + oryginalne światło drogowe + prawy halogen:
prawy halogen:
lewy halogen:
lewy halogen + prawy halogen:
Pragnę przybliżyć Wam układ, który od dwóch lat skutecznie zarządza dodatkowym oświetleniem w moim motocyklu.
Założenia projektowe były następujące:
- możliwość załączenia i wyłączenia lewego/prawego/obu halogenów niezależnie od stanu załączenia oświetlenia głównego
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła mijania
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła drogowego
- sygnalizacja załączenia dla lewego i prawego halogenu (różne kolory dla różnych ustawień )
- stworzenie niezależnych torów prądowych do zasilania halogenów (unikniecie dodatkowych spadków napięcia w oryginalnej instalacji)
- możliwość szybkiej zmiany ustawień załączania halogenów podczas jazdy
- zintegrowanie włącznika świateł awaryjnych
W rezultacie powstało coś takiego:
Budowa:
Urządzenie zawiera cztery przełączniki. Patrząc od góry od lewej: przełącznik lewego halogenu (1), przełącznik prawego halogenu (2) oraz przełącznik wymuszający świecenie (3). Dolny przełącznik załącza światła awaryjne.
Dodatkowo pod przełącznikami lewego i prawego halogenu umiejscowiono diody świecące, które sygnalizują aktualny tryb świecenia za pomocą różnych kolorów.
Przełączniki 1 i 2 mają trzy pozycje stabilne. Reszta przełączników ma dwie pozycje stabilne.
Sterownik załącza żarówki poprzez przekaźniki wpięte w osobne tory prądowe. Przed każdym z przekaźników zainstalowano bezpiecznik topikowy 7,5 A.
Tryby pracy:
Konfiguracja przełączeń i sygnalizacji jest dla obu halogenów identyczna, dlatego opiszę ją tylko na przykładzie lewego halogenu.
- przełącznik 1 w pozycji środkowej, przełącznik 3 w pozycji dowolnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest zgaszony, dioda pod przełącznikiem 1 jest zgaszona
- przełącznik 1 w pozycji górnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło drogowe: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na niebiesko
- przełącznik 1 w pozycji dolnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło mijania: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na zielono
- przełącznik 1 w pozycji górnej lub dolnej, przełącznik 3 w pozycji górnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na czerwono
Jasność diod jest tak dobrana by było je dobrze widać nawet w słoneczny dzień a jednocześnie by nie męczyć wzroku w nocy.
Halogeny w moim Trampku (przeciwmgielne Hella micro DE) są ustawione niesymetrycznie: prawy jest ustawiony nisko (doświetla pobocze) i jest skojarzony ze światłem mijania, lewy jest skierowany wyżej, ustawiony na wprost i jest skojarzony ze światłem drogowym.
W moim przypadku ta konfiguracja okazała się optymalna. Oczywiście jeden ruch ręką i ustawiamy to co chcemy .
Co ważne, podczas normalnej jazdy zapominamy o sterowniku! Przełączanie mijania/drogowe odbywa się oryginalnym przełącznikiem na kierownicy. Układ sam dba o dostosowanie zmian oświetlenia względem poczynionych nastaw .
Poniżej macie fotki porównawcze (żeby nie było przekłamań, wymusiłem w aparacie stałą czułość i identyczne czasy naświetlania):
oryginalne światło mijania:
oryginalne światło mijania + prawy halogen:
lewy halogen + oryginalne światło mijania + prawy halogen:
oryginalne światło drogowe:
lewy halogen + oryginalne światło drogowe:
lewy halogen + oryginalne światło drogowe + prawy halogen:
prawy halogen:
lewy halogen:
lewy halogen + prawy halogen:
- ostry
- oktany w żyłach
- Posty: 3966
- Rejestracja: 12.06.2008, 21:52
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Kraśnik
- Kontakt:
Re: Sterownik halogenów bocznych
Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać .
PD 06,RD 01,PD 06,PD 06,RD 04,PD 06,PD 10,RD 10,RD 13,PD 06,T7 ...
- Docent
- miejski lanser
- Posty: 365
- Rejestracja: 20.06.2010, 08:43
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Re: Sterownik halogenów bocznych
zdecydowanie nie tylko CiebieOSTRY pisze:Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać .
"MOTOCYKLISTA DOSKONAŁY" - lektura obowiązkowa przed wyjechaniem na drogę ...
W życiu pewne są tylko śmierć i podatki ...
Transalp '99 600V
W życiu pewne są tylko śmierć i podatki ...
Transalp '99 600V
- ArturS
- przycierający rafki
- Posty: 1267
- Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Sterownik halogenów bocznych
Co to za halogeny? Muszę coś do siebie kupić, ale raczej nie Hellę, bo cenowo zabija. Masz dalekosiężne (tak wygląda na fotkach), czy przeciwmgłowe?
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
- Dłubacz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 481
- Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
- Mój motocykl: XL600V
- Kontakt:
Re: Sterownik halogenów bocznych
Dajcie spokój , sami robicie fajne dodatki .Docent pisze:zdecydowanie nie tylko CiebieOSTRY pisze:Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać .
Obie lampy to Hella micro DE, wersja przeciwmgielna.ArturS pisze:Co to za halogeny? ...
Lewy halogen jest ustawiony wysoko, stąd taki efekt .ArturS pisze:...Masz dalekosiężne (tak wygląda na fotkach)?...
Dwa lata temu założyłem tańsze halogeny soczewkowe. Światła dawały tyle samo co Hella i kosztowały 30 % jej ceny.ArturS pisze:...Muszę coś do siebie kupić, ale raczej nie Hellę, bo cenowo zabija...
Po niecałych pięciu miesiącach, odbłyśnik zaczął się przebarwiać i łuszczyć. Efektywność świecenia spadła tak, jakby zamienić żarówkę 55 W na niecałe 20 W.
Kupiłem Hellę i problemy się skończyły .
- jacenty
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 472
- Rejestracja: 15.06.2008, 11:09
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kłonna k/Odrzywół
Re: Sterownik halogenów bocznych
Mi takie cuś Dłubacz stworzył i zamontował ponad rok temu i musze przyznać, że do dziś jestem w pozytywnym szoku bo wszystko działa idealnie . Mam te tańsze halogeny i również spisują się super. Trzeba tylko zwracać uwage żeby wszystkie gumki uszczelniające były prawidłowo założone. Zmieniłem żarówki z 55W na 35W i świecą troszke żółciejszą barwą ale za to alternator z włączonymi 3 światłami radzi sobie bezproblemowo.
Reasumując : Polecam, polecam, polecam
Dłubacz jak już coś wydłubie to naprawdę jest to pełen profesjonalizm
Reasumując : Polecam, polecam, polecam
Dłubacz jak już coś wydłubie to naprawdę jest to pełen profesjonalizm
Mój TRAMPECZEK to cukiereczek
- vertus72
- czyściciel nagaru
- Posty: 528
- Rejestracja: 16.07.2010, 17:46
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Litzmanstad
Re: Sterownik halogenów bocznych
Dołączam się do podpisów, u mnie także samo zostało to wydłubane przez pana S i jest w pytkę, zna się człowiek na rzeczy i lipy nie robi.
Prędkość nie zabija, tylko nagłe zatrzymanie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości