Sterownik halogenów bocznych

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 481
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Sterownik halogenów bocznych

Post autor: Dłubacz »

Dni coraz krótsze a jeździć się chce. Wniosek jest jeden: więcej światła! :smile:
Pragnę przybliżyć Wam układ, który od dwóch lat skutecznie zarządza dodatkowym oświetleniem w moim motocyklu.

Założenia projektowe były następujące:
- możliwość załączenia i wyłączenia lewego/prawego/obu halogenów niezależnie od stanu załączenia oświetlenia głównego
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła mijania
- możliwość automatycznego załączenia lewego/prawego/obu halogenów tylko przy włączeniu światła drogowego
- sygnalizacja załączenia dla lewego i prawego halogenu (różne kolory dla różnych ustawień :lol: )
- stworzenie niezależnych torów prądowych do zasilania halogenów (unikniecie dodatkowych spadków napięcia w oryginalnej instalacji)
- możliwość szybkiej zmiany ustawień załączania halogenów podczas jazdy
- zintegrowanie włącznika świateł awaryjnych

W rezultacie powstało coś takiego:
Obrazek
Obrazek

Budowa:
Urządzenie zawiera cztery przełączniki. Patrząc od góry od lewej: przełącznik lewego halogenu (1), przełącznik prawego halogenu (2) oraz przełącznik wymuszający świecenie (3). Dolny przełącznik załącza światła awaryjne.
Dodatkowo pod przełącznikami lewego i prawego halogenu umiejscowiono diody świecące, które sygnalizują aktualny tryb świecenia za pomocą różnych kolorów.
Przełączniki 1 i 2 mają trzy pozycje stabilne. Reszta przełączników ma dwie pozycje stabilne.
Sterownik załącza żarówki poprzez przekaźniki wpięte w osobne tory prądowe. Przed każdym z przekaźników zainstalowano bezpiecznik topikowy 7,5 A.


Tryby pracy:
Konfiguracja przełączeń i sygnalizacji jest dla obu halogenów identyczna, dlatego opiszę ją tylko na przykładzie lewego halogenu.
- przełącznik 1 w pozycji środkowej, przełącznik 3 w pozycji dowolnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest zgaszony, dioda pod przełącznikiem 1 jest zgaszona
- przełącznik 1 w pozycji górnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło drogowe: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na niebiesko
- przełącznik 1 w pozycji dolnej, przełącznik 3 w pozycji dolnej, włączone światło mijania: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na zielono
- przełącznik 1 w pozycji górnej lub dolnej, przełącznik 3 w pozycji górnej, światła główne załączone bądź wyłączone: lewy halogen jest załączony, dioda pod przełącznikiem 1 świeci na czerwono
Jasność diod jest tak dobrana by było je dobrze widać nawet w słoneczny dzień a jednocześnie by nie męczyć wzroku w nocy.

Halogeny w moim Trampku (przeciwmgielne Hella micro DE) są ustawione niesymetrycznie: prawy jest ustawiony nisko (doświetla pobocze) i jest skojarzony ze światłem mijania, lewy jest skierowany wyżej, ustawiony na wprost i jest skojarzony ze światłem drogowym.
W moim przypadku ta konfiguracja okazała się optymalna. Oczywiście jeden ruch ręką i ustawiamy to co chcemy :smile: .
Co ważne, podczas normalnej jazdy zapominamy o sterowniku! Przełączanie mijania/drogowe odbywa się oryginalnym przełącznikiem na kierownicy. Układ sam dba o dostosowanie zmian oświetlenia względem poczynionych nastaw :grin: .


Poniżej macie fotki porównawcze (żeby nie było przekłamań, wymusiłem w aparacie stałą czułość i identyczne czasy naświetlania):

oryginalne światło mijania:
Obrazek

oryginalne światło mijania + prawy halogen:
Obrazek

lewy halogen + oryginalne światło mijania + prawy halogen:
Obrazek

oryginalne światło drogowe:
Obrazek

lewy halogen + oryginalne światło drogowe:
Obrazek

lewy halogen + oryginalne światło drogowe + prawy halogen:
Obrazek

prawy halogen:
Obrazek

lewy halogen:
Obrazek

lewy halogen + prawy halogen:
Obrazek
Awatar użytkownika
ostry
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 3966
Rejestracja: 12.06.2008, 21:52
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik
Kontakt:

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: ostry »

Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać :smile: .
PD 06,RD 01,PD 06,PD 06,RD 04,PD 06,PD 10,RD 10,RD 13,PD 06,T7 ...
Awatar użytkownika
Docent
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 365
Rejestracja: 20.06.2010, 08:43
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: Docent »

OSTRY pisze:Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać :smile: .
zdecydowanie nie tylko Ciebie :D
"MOTOCYKLISTA DOSKONAŁY" - lektura obowiązkowa przed wyjechaniem na drogę ...
W życiu pewne są tylko śmierć i podatki ...
Transalp '99 600V
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: ArturS »

Co to za halogeny? Muszę coś do siebie kupić, ale raczej nie Hellę, bo cenowo zabija. Masz dalekosiężne (tak wygląda na fotkach), czy przeciwmgłowe?
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 481
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: Dłubacz »

Docent pisze:
OSTRY pisze:Dłubacz, nie przestajesz mnie zadziwiać :smile: .
zdecydowanie nie tylko Ciebie :D
Dajcie spokój :blush: , sami robicie fajne dodatki :thumbsup: .
ArturS pisze:Co to za halogeny? ...
Obie lampy to Hella micro DE, wersja przeciwmgielna.
ArturS pisze:...Masz dalekosiężne (tak wygląda na fotkach)?...
Lewy halogen jest ustawiony wysoko, stąd taki efekt :smile: .
ArturS pisze:...Muszę coś do siebie kupić, ale raczej nie Hellę, bo cenowo zabija...
Dwa lata temu założyłem tańsze halogeny soczewkowe. Światła dawały tyle samo co Hella i kosztowały 30 % jej ceny.
Obrazek
Po niecałych pięciu miesiącach, odbłyśnik zaczął się przebarwiać i łuszczyć. Efektywność świecenia spadła tak, jakby zamienić żarówkę 55 W na niecałe 20 W.

Kupiłem Hellę i problemy się skończyły :grin: .
Awatar użytkownika
jacenty
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 15.06.2008, 11:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kłonna k/Odrzywół

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: jacenty »

Mi takie cuś Dłubacz stworzył i zamontował ponad rok temu i musze przyznać, że do dziś jestem w pozytywnym szoku bo wszystko działa idealnie :ok: . Mam te tańsze halogeny i również spisują się super. Trzeba tylko zwracać uwage żeby wszystkie gumki uszczelniające były prawidłowo założone. Zmieniłem żarówki z 55W na 35W i świecą troszke żółciejszą barwą ale za to alternator z włączonymi 3 światłami radzi sobie bezproblemowo.
Reasumując : Polecam, polecam, polecam :thumbsup:
Dłubacz jak już coś wydłubie to naprawdę jest to pełen profesjonalizm :resp: :smile:
Mój TRAMPECZEK to cukiereczek :)
Awatar użytkownika
vertus72
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 528
Rejestracja: 16.07.2010, 17:46
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Litzmanstad

Re: Sterownik halogenów bocznych

Post autor: vertus72 »

Dołączam się do podpisów, u mnie także samo zostało to wydłubane przez pana S i jest w pytkę, zna się człowiek na rzeczy i lipy nie robi. :thumbsup:
Prędkość nie zabija, tylko nagłe zatrzymanie.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości