Wałek zdawczy

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 807
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Wałek zdawczy

Post autor: mirekm71 »

Fihu pisze:
mirekm71 pisze:Nie wiem ile jest normalnie miejsca za kolem zebatym ale jak juz sie czlowiek kusi na dorabianie takich nakladek to mozna zrobic o 4mm wieksza a kolo odwrocic uprzednio szlifujac wypuklosc, ktora normalnie idzie od zewnatrz tak, zeby dochodzila do konca wieloklina. Nie wiem czy zrozumiale to napisalem, ale Ci co mieli to w rekach wiedza o co chodzi.
Jeśli zębatke chcesz pchnąć max w strone silnika i ją zblokować-wkleić to nie jest to dobry pomysł - musi ona pracować w jednej osi z tylną zębatką. Chyba, że coś źle zrozumiałem, bądź się myle :smile:
Tematu dorabianej zębatki szukałem na forum innego twina, też nie moge znaleść na szybko ;)
Dokładnie, najłatwiej (i najtaniej, tyle że nie najwygodniej) to zapobiegać i kontrolować.
Pchnac maksymalnie w strone silnika ale zeszlifowac naddatek na tyle, zeby kolo zdawcze bylo w osi. Z tego co widac na zdjeciach jest tam jakies 1-2mm do wykorzystania ale moze to tylko zludzenie.
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Awatar użytkownika
Fihu
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 329
Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Fihu »

Już rozumiem, wymierzyć i faktycznie, może nawet i na zużytym wałku mogłoby to mieć ręce i nogi ...
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
mobilek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 31.07.2012, 22:04
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała

Re: Wałek zdawczy

Post autor: mobilek »

Pytanie za sto punktów dla osób które chcą wymieniać wałek- nie łatwiej wam założyć wałek 6 zebowy z pierwszych 2 lat produkcji Ta?? Jest o wiele wytrzymalszy, szersze ma żeby dzięki czemu się nie wyrobi tak szybko. To tylko moja sugestia- ja mam fabrycznie taki i nie był jakoś szczególnie dobrze traktowany a wygląda na bdb z małym minusem. Dodam że mój motocykl ma 80 kkm ( albo 180 ale tego się nie dowiem). Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Wałek zdawczy

Post autor: ArturS »

Mniej punktów styku (rzadki wieloklin) = gorszy wałek. Jak na takim wałku pojawi się luz 1mm, to poleci w oczach. Właściwie każdy luz jaki się pojawi spowoduje x razy szybsze zużycie niż w tej samej sytuacji w wałku z gęstym wieloklinem. Z tego samego powodu zmieniono to np w XT600.
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
leslaw
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 543
Rejestracja: 04.04.2010, 21:22
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: WROCLAW (okolice)

Re: Wałek zdawczy

Post autor: leslaw »

ArturS , teoretycznie masz rację i tu się z Tobą zgadzam. Ale jest jakoś tak, że zdjęcia zajechanego wałka z grubym wieloklinem jeszcze nie widziałem, a te z drobnym pojawiają się co chwilę.
W moim TA [70 kkm] wałek to praktycznie nówka sztuka. Ale jest coraz więcej kłopotu z kupieniem zębatki zdawczej i zabezpieczenia.
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Wałek zdawczy

Post autor: ArturS »

Z zębatką niema problemów, cały czas jest w ofercie JT i Sunstara. Zabezpieczenia też cały czas są dostępne (u mnie od ręki). Zdjęć z lecącymi wałkami starego typu jest mało (a widziałem), bo ten model był produkowany tylko w latach 87-88, większość z garstki wówczas produkowanych motocykli po prostu nie jeździ, a to co się psuło to ledwo otarło się o ogólnie dostępny internet z forami tematycznymi, więc nie było się nawet gdzie "pochwalić".
Inna sprawa to rodzaj materiału, z którego wykonywany był wcześniej i później taki wałek :niewiem: Dlaczego to tak leci, to się musi już wypowiedzieć jakiś materiałoznawca. W KLE500 wałek ma takie same zabezpieczenie, zębatka w miejscu styku z wieloklinem ma mniejszą grubość, nikt w ogóle nie dba o zabezpieczenia i wałki, a problem praktycznie nie istnieje (ale jeden przypadek widziałem). Honda problemu nie widziała, więc nic nie zmieniała (ten sam wałek w XL650 i XL700).
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Wałek zdawczy

Post autor: zimny »

Problem w tym że Honda zrobiła zbyt trwały silnik :smile: A wałek zrobiła normalny kóry po 100 tys km i więcej ma prawo się zużywać :wink:

Ja widziałem wałek starego typu który był zmęczony - motocykl miał coś koło 150 tys.km. I moim zdaniem nie ma różnicy jaki wałek - choć na logikę więcej punktów styku to trwalszy wałek. W kwestie samego materiału nie wchodę bo się nie znam. Wiem tyle że najlepiej zakładać oryginalną zdawczą (tak sobie wymyśliłem i w to uwierzyłem :wink: ).

Pozdr
zimny
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
leslaw
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 543
Rejestracja: 04.04.2010, 21:22
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: WROCLAW (okolice)

Re: Wałek zdawczy

Post autor: leslaw »

ArturS , a więc w razie zapotrzebowania zgłaszam się do Ciebie. Przy okazji ; wiesz może, czy oryginalne zębatki zdawcze (made in Honda) na gruby wieloklin miały nawulkanizowaną po bokach tę gumę wyciszającą łańcuch, tak jak mają te nowsze na drobny? Swoją drogą z tym materiałem też coś jest na rzeczy, mój TA jest z 1988 roku i co wezmę do ręki jest " Made in Japan".
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Wałek zdawczy

Post autor: ArturS »

nie miałem nigdy w rękach, ale wg gógla guma była
http://picomoto.com/images/varias%20875.jpg
Przynajmniej pierwsza tak miała, bo wg katalogu została zastąpiona przez inną i ta już gumy niema :niewiem:
http://images.cmsnl.com/img/products/sp ... 2_b815.jpg
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
leslaw
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 543
Rejestracja: 04.04.2010, 21:22
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: WROCLAW (okolice)

Re: Wałek zdawczy

Post autor: leslaw »

ArturS pisze:nie miałem nigdy w rękach
dokładnie to samo usłyszałem, jak spytałem w serwisie Hondy. Po raz kolejny, Forum okazuje się nieprzebraną skarbnicą wiedzy. :thumbsup:
Pięknie dziękuję za odpowiedź. :smile:
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Artek »

Oryginalną zębatkę zdawczą starego typu z gumą miałem w rękach.
Dominator.
Awatar użytkownika
sagittariush
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 112
Rejestracja: 08.03.2014, 22:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wałek zdawczy

Post autor: sagittariush »

Ponieważ nie chciałem jeździć w zbliżającym się sezonie z uciskiem pod kaskiem w postaci zużytego wałka nabyłem inny silnik. Dziś przyszedł i został jedynie oblukany, ale mam pytanie - czy ktoś z Was widział zajechany silnik z dobrym, nawet bardzo dobrym wałkiem??
Niee znam niestety przebiegu nabytego silnika i stąd pytanie.
"Właściwie to im bardziej bezbarwny i ponury otacza mnie krajobraz, tym bardziej wydaje mi się atrakcyjny. Taki już ze mnie dziwak."
Daniel Kalder
mobilek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 31.07.2012, 22:04
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała

Re: Wałek zdawczy

Post autor: mobilek »

ArturS pisze:Mniej punktów styku (rzadki wieloklin) = gorszy wałek. Jak na takim wałku pojawi się luz 1mm, to poleci w oczach. Właściwie każdy luz jaki się pojawi spowoduje x razy szybsze zużycie niż w tej samej sytuacji w wałku z gęstym wieloklinem. Z tego samego powodu zmieniono to np w XT600.
teoretycznie masz racje.( nie neguje twojej wypowiedzi to tylko wolna wypowiedz :) ) ale jezeli na wieloklinie gdzie jest wiecej zabkow ci sie wyrobi powiedzmy 1mm to za duzo nie zostanie. a na wieloklinie gdzie masz szersze kliny zejdzie ci 1mm to sporo ci zostanie czyli dluzej na nim pojezdzisz :) druga rzecz jak koledzy wyzej napisali zadko sie spotyka wyrobiony walek starego typu a motory majace 25 lat na pewno nie maja przejechane 50 kkm. ale jak powiedzialem na poczatku to moje zdanie.
Awatar użytkownika
Fihu
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 329
Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Fihu »

sagittariush pisze:Ponieważ nie chciałem jeździć w zbliżającym się sezonie z uciskiem pod kaskiem w postaci zużytego wałka nabyłem inny silnik. Dziś przyszedł i został jedynie oblukany, ale mam pytanie - czy ktoś z Was widział zajechany silnik z dobrym, nawet bardzo dobrym wałkiem??
Niee znam niestety przebiegu nabytego silnika i stąd pytanie.
Chodzi o silnik Transalpa czy inny motocyklowy? Trampka nie widziałem (chyba, że był po wypadku i dlatego mechanicznie uszkodzony (kolizja), innych motocykli tak. I z gęstym wielowypustem i z tym mniej gęstym. Dlaczego pytasz?
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
Awatar użytkownika
sagittariush
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 112
Rejestracja: 08.03.2014, 22:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wałek zdawczy

Post autor: sagittariush »

Fihu pisze:
sagittariush pisze:Ponieważ nie chciałem jeździć w zbliżającym się sezonie z uciskiem pod kaskiem w postaci zużytego wałka nabyłem inny silnik. Dziś przyszedł i został jedynie oblukany, ale mam pytanie - czy ktoś z Was widział zajechany silnik z dobrym, nawet bardzo dobrym wałkiem??
Niee znam niestety przebiegu nabytego silnika i stąd pytanie.
Chodzi o silnik Transalpa czy inny motocyklowy? Trampka nie widziałem (chyba, że był po wypadku i dlatego mechanicznie uszkodzony (kolizja), innych motocykli tak. I z gęstym wielowypustem i z tym mniej gęstym. Dlaczego pytasz?
Transalpowy. Wałek miał w idealnym stanie i byłem ciekawy przed odpaleniem, czy reszta będzie ok. Już przeszczepiony i odpalony. Jeszcze kilka zabiegów i będę mógł stwierdzić, czy dobre serce trafiłem.
"Właściwie to im bardziej bezbarwny i ponury otacza mnie krajobraz, tym bardziej wydaje mi się atrakcyjny. Taki już ze mnie dziwak."
Daniel Kalder
Awatar użytkownika
sagittariush
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 112
Rejestracja: 08.03.2014, 22:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wałek zdawczy

Post autor: sagittariush »

Serce przeszczepione, pracuje równo, jest jeszcze jedna rzecz do wyjaśnienia, ale po dłuższej trasie, na którą wybiorę się, jak tylko poskładam resztę. Mam nadzieję, że szybko, choć przez ostatnie 2 tyg. znalazłem czas, by skręcić obudowę filtra powietrza.. :swieczki:
"Właściwie to im bardziej bezbarwny i ponury otacza mnie krajobraz, tym bardziej wydaje mi się atrakcyjny. Taki już ze mnie dziwak."
Daniel Kalder
Awatar użytkownika
Hubert
romeciarz
romeciarz
Posty: 25
Rejestracja: 12.11.2014, 11:57
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Jarosław

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Hubert »

I mnie dopadł problem z wałkiem. Dopiero co przeze mnie kupiona 650 tka ma udokumentowane niecałe 38 000 km, a już jest delikatnie starty wieloklin. Czy ma ktoś z Was odpłatnie "pożyczyć" opisywany wcześniej klej Loctite Hysol 3478 A&B? :) Po wiosennym serwisie moto, zmianie opon i napędu nie uśmiecha mi się brać jeszcze całej puszki kleju :D
Awatar użytkownika
Carson
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 82
Rejestracja: 03.05.2012, 22:29
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Żary

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Carson »

Możliwe że ktoś juz to kiedyś wrzucił na forum ale nie znalazłem, oto taki patent na wałek z innego forum: http://www.adventuretrailrider.com/foru ... 5&start=15

Jak bede miał chwilke czasu to pokaże Wam jaki ja zrobiłem patent na swój wałek, miałem dużo czasu zimą i coś wymyśliłem, jak narazie trzyma jak przyspawana :ok: Jeśli ktoś bedzię takie coś chciał to spróbuje załatwić :)
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Nadol »

Carson, wrzuć fotki i opisz co zrobiłeś.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
Carson
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 82
Rejestracja: 03.05.2012, 22:29
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Żary

Re: Wałek zdawczy

Post autor: Carson »

Trochę późno ale wstawiam foty mojego patentu, zrobiłem na nim juz ok 1000km i gra gitara, dodatkowo loctite tak w razie W, jeśli by ktoś chciał taki dystans spróbuję ogarnąć :thumbsup: metoda bezinwazyjna żadnego spawu, przykręcasz do zębatki i zabezpieczasz dwoma śrubami które opierają się o wałek, proste i skuteczne , zębatka trzyma na całej powierzchni wałka :zabawa:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość