Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Artek »

-Łańcuch napinać/kontrolować pod obciążeniem. Sadzamy żonę i teściową i sprawdzamy, czy w takiej pozycji nie jest jak struna. Pod obciążeniem łańcuch powinien mieć ok. centymetra luzu. Ot taka japańska konstrukcyja. Smarowć olejem przekładniowym hipol 80W90. Tak zaleca producent.
Można stosować wszelkiej maści olejarki typu scottoiler, cobra, różnego rodzaju samoróbki etc. Awaryjnie można zakupić w aptece małą buteleczkę wody utlenionej i precyzyjnie co kilkaset km dozować z takiej buteleczki olej. Tak robiłem na dystansie kilku tyś. km.
Są także użytkownicy, którzy smarują łańcuch wszelkiej maści sprayami, u mnie się to nie sprawdziło :tongue:
Można także łańcuch transalpa smarować błotem (tu ukłon w kierunku Ostrego :thumbsup: ).
Łańcuch myjemy raz do roku lub po przejechaniu 10 000 km.
Łańcuch myjemy tylko naftą. Nie stosujemy benzyny, ropy ani innych środków chemicznych mogących uszkodzić gumowe oringi znajdujące się wewnątrz łańcucha. Podczas mycia łańcucha sprawdzamy, czy wszystkie ogniwa łańcucha pracują bez zacięc, czy wszystkie rolki obracają się.

Elektryka:
3769
-kostkę reglera (tak w nomenklaturze trampkarzy nazywamy regulator napięcia-na foto strzałka kolor pomarańczowego) wywalić i polutować żółte przewody (bez znaczenia kolejność). Druga kostka może pozostać, ona zwykle nie generuje problemów.

Raz na rok zajrzeć i ew. wyczyścić:
-kostkę stycznika rozrusznika ( na foto zaznaczona strzałką koloru czerwonego) a także główny bezpiecznik 30A, który znajduje się przy tej kostce. Czerwoną kostkę stacyjki (pod czarnym wypełnieniem czachy z zegarami), kostkę modułu zapłonowego, bo czasem lubi złapać śniedź,
37703771,kostkę impulsatora ( koło mocowania przedniego osłony silnika).
Jeśli już padł Ci regulator napięcia w trampku 600 to możesz go zamienić na używkę od trampka (deville) 700 viewtopic.php?p=363027#p363027
lub od hondy nc 700/750 lub od trampka 650.
-zajrzeć do gąbkowego filtra ssania (tylna część filtra powietrza-mała plastykowa puszka wielkości ok. pudełka zapałek), dot. trampka 650.
Trampki 600 w ostatnich latach te gąbkowe filtry mają umieszczone z tyłu chłodnic, szt. 2
Jeszcze można dostać w serwisie te filtry.

IMPORTANTE!!! (bo ostatnie modele 600 i 650 od makaroniarzy)
3768
Przerzucić przewód odmy za ramę w stronę tylnego koła lub wsunąć w osłonę silnika. Jak go zgilotynujesz ( a na pewno to zrobisz prędzej czy później w trampku 650) to masz po silniku.
Dlaczego? trampki 650 mają przewód odmy puszczony w dół silnika od strony zębatki zdawczej. Przy jeździe miejsko-krawężnikowej i leśno-kłodowej łatwo przyciąć ten przewód lub stracić korek a wtedy silnik zasysa podczas pracy kurz i skutkuje to zatarciem silnika. Trampki 600 ten przewód odmy mają puszczony od strony tylnego koła i dość trudno go uszkodzić. Proszę pilnować korka i okresowo spuszczać zbierający się kondensat w rurce odmy. Kondensat zbiera się częściej w zużytych silnikach lub w trakcie jazdy w deszczu). Jeździć, obserwować :crossy:

Jak rozbierać plastyki w trampku 650? Doświadczenia swoje opisał kolega sudden:
Któregoś dnia postanowiłem też sprawdzić i ewentualnie wymienić filtr powietrza. Przecież co może być trudnego w wymianie filtra powietrza ? Łatwizna. Aha? ... dopóki motocykla nie projektują Włosi ...
No więc tak:
- żeby dotrzeć do airboxa trzeba zdjąć zbiornik paliwa (bo jest pod nim).
- żeby zdjąć zbiornik paliwa trzeba zdjąć plastikowe boczki.
- żeby zdjąć plastikowe boczki, trzeba zdemontować:
- owiewkę (uważając na pierdyliard schowanych plastikowych zapinek, tylko czyhających na złamanie)
- osłonę liczników
- dolną osłonkę reflektora
- 3 całkiem spore plastikowe osłonki czegoś tam, trzymające się jedna drugiej, a potem razem trzymające się boczków
- gmole ( jeśli są).
- żeby zdjąć gmole trzeba zdjąć dolną osłonę silnika.
- osłonę silnika zdejmuje się już łatwo.
Koniec opisu kolegi sudden.



Ja osobiście stanę trochę w obronie trampka 650, i opiszę łatwiejszy (aczkolwiek wymagający większej precyzji) dostęp do świec, filtra etc.

MIANOWICIE aby dostać się do filtra powietrza należy:
Otworzyć kluczykiem siedzenie i je zdjąć. Odkręcić imbusem 5-ką dolne przednie owiewki, odkręcić jedną śrubę zbiornika z tyłu: klucz 14. Następnie rozchylamy duże owiewki ( pomocna dłoń kolegi, żony, kochanki itp.) i unieść tył zbiornika jednocześnie go wysuwając do tyłu. Należy także pamiętać o 2 przewodach kranika.
W ten sposób mamy dostęp do obudowy filtra. Przy pomocy (tylko oryginalnego) klucza do świec możemy wykręcić wszystkie 4 świece. Nie trzeba rozbierać całych plastyków i tych gumowych elementów, których zadaniem jest ukierunkowanie przepływu powietrza(wiem, że to czasochłonne i upierdliwe).



Wiem, że rozbieranie 650-ki nie jest łatwe i przyjemne, robiłem to kilka razy i nigdy nic nie połamałem. Zawory robimy co 12kkm, świece wymieniamy co 18kkm. Można śmiało przeciągnąć te czynności do 20 kkm. To nie zaszkodzi tej prostej, niewysilonej konstrukcji. Olej jednak zalecam wymieniać częściej, niż 12kkm.
Przed składaniem plastyków, gumki ( te, które trzymają bolce plastyków) przesmaruj delikatnie smarem silikonowym.

Olej sprawdzamy siedząc na motocyklu okrakiem i bez centralki. Bagnet wykręcamy, wycieramy i tylko wkładamy jak w samochodzie (NIE WKRĘCAMY!!!). Maczamy go w oleju i sprawdzamy na miarce umieszczonej na bagnecie. Olej sprawdzamy na zimnym silniku.


Płyn chłodzący:
Wszystkie trampki mają podobny układ chłodzenia, tzw. półotwarty.
Płyn wlewamy do prawej chłodnicy pod korek w pozycji motocykla na bocznej stopce. Układ sam się odpowietrza.
Poziom płynu powinien oscylować między min. a max. w zbiorniczku wyrównawczym na rozgrzanym silniku.
Wskazówki analogowe trampka mogą sugerować niedogrzany silnik, proszę się za bardzo tym nie sugerować. Wskazówka zarówno w trampku 600 i 650 niewiele się podnosi w trakcie normalnej jazdy. Trampki 700 dość szybko dochodzą do temp. roboczej 73 C i utrzymują taką temperaturę +-2 C. W terenie dużo łatwiej zagotować trampka 700. Wentylator włącza się przy ok. 102 C. Trampki 600 i 650 są odporniejsze na zagotowanie (włączenie wentylatora).


Prędkościomierz/licznik.
Tu trzeba dość często (ok. 6 tyś. km) zaglądać i być precyzyjnym. Nowa teflonowa wkładka ślimaka to koszt. ponad 100 zł
Serwis:
Ślimak wyciągamy, pod nim znajdują się dwie cienkie metalowe podkładki. Wszystko myjemy benzyną, wydmuchujemy powietrzem i smarujemy ślimak smarem hilti (wiem, że drogi). Jeżdżąc w błocie należy tam częściej zaglądać. :cool:
Należy sprawdzać stan uszczelniacza ślimaka w kole. Tam najczęściej dostaje się woda z piachem. Linkę licznika smaruję (delikatnie) mieszanką smaru i oleju. Linka ma być tłusta i pracować swobodnie. Linka posmarowana tylko olejem będzie pracowała z zacięciami (taka charakterystyka oleju). Linka pracująca na sucho prędzej czy później ( a raczej to pierwsze) zatnie się i doprowadzi do uszkodzenia teflonowej wkładki ślimaka).
Przy montażu przedniego koła należy ustawić dwa zęby ślimaka, aby zazębiały ( nie na przeciwko siebie) się z blaszką w kole.
Naprawa, diadnostyka ślimak opisana przez mistrza Dłubacza: viewtopic.php?f=14&t=13720&p=223967&hil ... ch#p223967



Odkręcanie przedniego koła.
Luzujemy dolne dwie nakrętki kapsla osi (prawa goleń motocykla), następnie luzujemy dwie górne nakrętki. Odkręcamy oś.
Nie ma potrzeby odkręcania całkowitego tego kapsla.

Dokręcanie koła przedniego koła.
Proszę pamiętać o prawidłowej pozycji kapsla prawej osi goleni. Napis UP i strzałka i wskazują GÓRNĘ.
Mocujemy koło pamiętając o prawidłowej pozycji ślimaka i dokręcamy oś koła na 64 Nm. Następnie dokręcamy z niewielką siłą dwie górne nakrętki tak, aby nie było szczeliny u góry. Dokręcamy dwie dolne nakrętki .
Następnie dokręcamy dwie górne nakrętki na 12Nm. Potem dwie dolne na 12Nm.
NIGDY NA TZW."KRZYŻ".
Należy pamiętać, że u góry nie może być szczeliny na powierzchni kapsel-goleń!



Serwis lag przednich świetnie utrwalił Szparag


Najważniejsze momenty
rzucę tu jeszcze kilka momentów do kół i osprzętu (do 600 ale 650 ma podobnie):
Zawory odpowietrzające zacisku hamulca 6 Nm
Trzpienie tarczy hamulcowej 42 Nm
Śruby przewodu hamulcowego 34 Nm
Oś przednia 64 Nm
Nakrętki dociskowe przedniej osi 12 Nm (4 x nakrętki przedniej osi)
Śruby zaciskowe pompy hamulcowej na kierownicy 12 Nm
Nakrętka tylnej osi 90 Nm
Śruby mocujące pompy hamulcowej tylne 12 Nm
Śruby mocujące hamulec przedni/tylny 27 Nm
Ostatnio zmieniony 20.03.2021, 11:03 przez Artek, łącznie zmieniany 9 razy.
Dominator.
Awatar użytkownika
wilq.bb
Kontroler
Kontroler
Posty: 2673
Rejestracja: 27.08.2012, 08:41
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co spawdzć

Post autor: wilq.bb »

Żeby cenne dzieło nie znikło - zakładam nowy wątek - bierzcie i piszcie śmiało- byle na temat :whip:
"Logowanie się na forum jest jak wchodzenie do knajpy za rogiem - zawsze te same mordy przy barze, barman rzuci drwiną a kiblu trochę śmierdzi... Jednak się przychodzi." by Matjas
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co spawdzć

Post autor: mr bulwa »

Jeśli jeszcze można coś dodać to zajrzałbym do zębatki zdawczej - wyczyścił, przesmarował wałek. No i przynajmniej raz na rok nie zaszkodzi wyczyścić łańcuch. Na początku sezonu robię przegląd i czyszczenie newralgicznych punktów elektrycznych - tzn. połączeń, kostek, fajek, złączy cewek (szt. 4) itp. Przeczyszczenie i smarowanie rolgazu i zaczepów linek (przy klamkach i przy gaźnikach)... itp. itd. generalnie zawsze coś się znajdzie :grin:
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Awatar użytkownika
dareckihdi
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 84
Rejestracja: 14.03.2021, 18:39
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co spawdzć

Post autor: dareckihdi »

Super,cenne info. dla świeżego posiadacza Trampka :grin:
Darecki
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Artek »

Trochę edytowałem pierwszy wpis.
Polecam zawsze ściągnąć z neta serwisówkę Haynes lub zakupić papierową wersję. Jest tam dużo zdjęć i opisów. Dobrze jest sobie zrobić w Stajni Motocyklowej u Szparaga szkolenie z trampka. To najlepsza inwestycja, jaką zrobiłem!!!

Na forum w dziale warsztat mamy tematycznie poukładane czynności serwisowe. Warto tam zaglądać i czytać PRZED przystąpieniem do wkładania paluchów, między śrubki i plastki trampka. Dużo jest tam zdjęć i opisów ludzi, którzy już nieraz naprawiali i modyfikowali swoje maszyny.

Mamy też dla ludzi leniwych i w w górącej wodzie kąpanych ten dział: viewtopic.php?f=17&t=20947&hilit=szybkie+pytanie
Dominator.
Dlugi1
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 415
Rejestracja: 14.06.2017, 09:52
Mój motocykl: XL650V

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Dlugi1 »

Fajowy opis :-)
Ale z elektryką nie jestem za pan brat, obawiam się, że nie znajdę lokalizacji niektórych elementów - kostka stycznika rozrusznika, kostka modułu zapłonowego :niewiem: Opisy położenia tych elementów tyczą się 600-ki czy 650-ki (mam 650)? A może różnic w położeniu elementów między modelami nie było?
Przy okazji ściągania baku - do wypięcia kostka połączenia elektrycznego do wskaźnika poziomu paliwa - lewa strona, za tylnym końcem zbiornika pod rurą ramy (nie wiem, czy po opisie się zorientujecie :-) )
Gąbkowy filtr ssania - zmieniłem w zeszłym roku, u mnie były smętne resztki (rocznik 2003, model 2004). Czy w związku z taka postacią tego filtra przed wymianą powinienem coś sprawdzić/przeczyścić?
Czy przy moim modelu trzeba przekładać przewód odmy? Chodzi o wylot? U mnie jest puszczony pod silnikiem w jednym miejscu wraz z pozostałymi (4-ma?) wężykami w uchwycie z osłony silnika. A przy okazji - jeszcze nigdy nic mi się nad korkiem tego przewodu nie zebrało - o czym to świadczy?
Kiedyś kupiłem linkę licznika, przesmarowałem tylko olejem. Przy próbach rozprowadzania tego oleju zauważyłem, że za ciężko się obraca, olej hamował - zrezygnowałem z wymiany. Obawiałem się, że opór linki spowoduje zmielenie ślimaka. Tak że ze smarowaniem ostrożnie.
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: mr bulwa »

Artek pisze: 18.03.2021, 08:35 Dokręcanie koła przedniego koła.
Proszę pamiętać o prawidłowej pozycji kapsla prawej osi goleni. Napis UP i strzałka i wskazują GÓRNĘ.
Mocujemy koło pamiętając o prawidłowej pozycji ślimaka i dokręcamy oś koła na 90 Nm.
Wydaje mi się, że oś przedniego koła dokręcamy 64 Nm, a tylnego 90 Nm...

Wrzucę tu jeszcze kilka momentów do kół i osprzętu (do 600 ale 650 ma podobnie):
Zawory odpowietrzające zacisku hamulca 6 Nm
Trzpienie tarczy hamulcowej 42 Nm
Śruby przewodu hamulcowego 34 Nm
Oś przednia 64 Nm
Nakrętki dociskowe przedniej osi 12 Nm (4 x nakrętki przedniej osi)
Śruby zaciskowe pompy hamulcowej na kierownicy 12 Nm
Nakrętka tylnej osi 90 Nm
Śruby mocujące pompy hamulcowej tylne 12 Nm
Śruby mocujące hamulec przedni/tylny 27 Nm
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Artek »

Mr. bulwa

TAK! Masz rację. Już edytuję.

Postaram się opis do jutra uzupełnić o foty.

Długi1- dolną rurkę odmy tylko 650-ki mają nieprawidłowo w fabryce puszczane. Ja swoją obciąłem na kłodzie, kolega też zgilotynował i zatarł silnik w tym samym dniu. Polecam tę rurkę dać z tyłu ramy ( od strony koła, a nie od strony zębatki zdawczej).

Temat odmy i modułów (wszystkich) jeszcze przed latem :cool:
Dominator.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: zimny »

Fajny temat i opis. Brawo Artek! Może postaram się dorzucić coś od siebie. Np jak podłączać akcesoria i robić dodatkowa wiązkę elektryki żeby nie zrobić kuku fabrycznej instalacji. Trochę doświadczeń zebrałem w tym obszarze :) to niby proste ale często się widzi karygodne błędy typu przewód 1mm i bezpiecznik 25a na nim bo bezpiecznik to bezpiecznik.

W tematach modułowych mogę także pomóc - może coś wspólnie napiszemy?

Zamierzam być może wkleić zębatkę u siebie, to także się podzielę co i jak. To taka profilaktyka ale z uwagi na wiek i stan naszych motorków coraz bardziej wskazana.

Pozdrawiam
Zimny
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
wilq.bb
Kontroler
Kontroler
Posty: 2673
Rejestracja: 27.08.2012, 08:41
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: wilq.bb »

Piszcie Panowie ku chwale :szab:
Jak trzeba będzie coś posprzątać lub wyedytować jestem do Waszej pomocy.
"Logowanie się na forum jest jak wchodzenie do knajpy za rogiem - zawsze te same mordy przy barze, barman rzuci drwiną a kiblu trochę śmierdzi... Jednak się przychodzi." by Matjas
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Artek »

Trochę dodałem do pierwszego postu, czuję się, jakbym pisał testament :swieczki: :lol:


Świetny pomysł z napisaniem takiej forumowej serwisówki opartej na doświadczeniach użytkowników.
Zimny, przydałoby się kilka fot ze sposobami zabezpieczania modułów trampka 600 ( pisałem do Fihu-on ma taki wzorzec zrobiony przez Kazmira). Twój wkład w naprawę modułów i podłączanie (rozdzielnik z bezpiecznikami) będzie :thumbsup:

Lepiej będzie, gdzie wszystko będzie w pierwszym poście-tu ukłon w kierunku miłościwie nam edytującemu Wilq-owi z tego lasu :impreza:

To nie jest już mój post, wszyscy coś od siebie dodajmy :ok: :thanks:
Mr. Bulwa- napisz nowy post ( z dołączonymi zdjęciami)-kompendium o zdawczych zębatkach: kkbike, smarowanie ( czym) co ile, momenty dokręcania śrub itp. :thanks:
Wilq-u dołączy to do pierwszego posta lub utworzy post pod moim. Chodzi o to, żeby nowy użytkownik nie przedzierał się przez kilka postów tylko wszystko miał na pierwszej lub drugiej stronie.
Dominator.
Pi0tr
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 09.04.2021, 10:59
Mój motocykl: nie mam motocykla

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Pi0tr »

Nic tutaj ni mogę dopisać?
Pi0tr
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 09.04.2021, 10:59
Mój motocykl: nie mam motocykla

Re: Kupiłem transalpa i co dalej - czyli jak, gdzie, kiedy i co sprawdzić.

Post autor: Pi0tr »

[403] Forbidden : Dostęp zabroniony
Zapytanie odrzucone przez serwer. Nie masz dostępu do /forum.transalpclub.pl/posting.php?mode=reply&f=101&t=27600 na tym serwerze.

You don't have permission to access /forum.transalpclub.pl/posting.php?mode=reply&f=101&t=27600

Event ID : 50050029
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości