Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Jeszcze jeden temat z cyklu "czy wtopiłem na kupnie silnika" - poprzedni dotyczył opiłków,


Zabrałem się za wymianę drugiego łańcuszka rozrządu.

Ten z przedniej głowicy był blisko limitu serwisowego - wymieniłem go bo po pierwszym uruchomieniu silnika, i przejechaniu 3km silnik gasł i słychać było jakieś metaliczne stuki (co kilkanaście sekund, głośne).

Stwierdziłem po wymianir że stuki były albo 1) od uderzeń silnika w łącznik ramy (mało miejsca - rama 600, silnik 650), albo 2) strzały od nieszczelności na przednim kolektorze (źle skręcona rura)

Drugi miał nie być wymieniany bo wydawał się że jeszcze sporo ma do limitu.

Podsumowując: łańcuszek ma przednim garnku był bliski do limitu, ten na tylnim - jeszcze dobry.

...

Po wymianie sytuacja następującą:

Na tylnim garnku mały klin wysoko (2-3) mm wysunięty nad gruby klin, na przednim: mały klin mniej więcej na wysokości grubego (minimalnie wysunięty)

Różnica pozostała :/ ...

[b]Na którym garnku sytuacja jest poprawna ?[/b]

[b]Co może być powodem takiej sytuacji ? [/b] ... Głowica była szlifowana ?

Dodatkowo jak się tak przyglądałem (mierzyłem suwmiarka wysokość głowicy) zauważyłem ślady uszczelniacza w okolicy uszczelki tylnej głowicy,

Płyn chłodniczy jest dość brudny - jak na 500km przebiegu - czy tak powinno być ? na górze plywa jakąś niewielka zawiesina (na myśl przychodzą plamy)

https://drive.google.com/folderview?id= ... CHSX_9Dgnn

Mariusz
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: old1977 »

powiem ci tak ja bym to rozebrał i zweryfikował cały silnik bo to wygląda tak jakby stara uszczelka głowicy na sylikon była złożona a to już zakrawa na banderozę,kiedyś naprawiałem jakąś hondę i też druciaże na sylikon głowicę złożyli bo uszczelka droga a przecież metalowa uszczelka według nie których może być użyta kilka razy
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Old,

Tak planuje zrobić ... Chyba jedyna możliwość - bo nie ma sensu przygotowywać motor do sezonu jak na poczatku sezonu mu tą "uszczelkę" (uszczelniacz) wydmucha ...

Tym bardziej że "poklajstrowane" jest też na przednim garnku - a z tyłu tylnego znalazłem jakby się olejem pociło lekko.

Pytanie: jaka powinna być wysokość waskiego klinu przy nowym łańcuszku ... Mniej więcej tak jak szerokiego czy o 2 mm wyżej ?

Się zastanawiam czy moje podejrzenia że "stuki" pochodziły od zaworów walących w tłok nie były trafione

Chyba czas podjąć drugą próbę znalezienia innego motocykla dla siebie ... Do swojego Transalpa wybitnie nie mam szczęścia - chociaż to fajny motocykl jest ... Czas go chyba przeznaczyć na czesci
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Przypomnę się: Może ktoś jednak będzie kojarzył jaka powinna być wysokość tego klinu po wymianie rozrządu ? :)
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1524
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: Sylwek »

Z pamięci: max 6 mm.
Dokonaj próby na benzynie 98. Jeśli choć trochę zniknie dziwny dźwięk, to wiele wskaże na nadmiernie splanowaną głowicę.
Jeśli nie zniknie, może to być stukanie zaworów o tłok, czyli j.w. W obu przypadkach może być słyszalny sworzeń tłoka.
Zakładam, że rozrząd pokrywa się na znakach.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Sylwek,

A powiedz mi - ten test z ET 98, to na czym polega ? - jak to się ma do planowanej głowicy.

W chwili obecnej nie stuka - nie wiem co było powodem ... Łańcuszek / napinacz / nieszczelność na wydechu / zbyt mały prześwit pomiędzy silnikiem a łącznikiem ramy.

Ale martwi mnie to czy czasem przednia głowica nie była planowana (ciekawe po co) - i czy to czasem nie tłoki walą o cylinder

Sworzeń to raczej nie jest - bo stuki były nieregularnie i co kilkanascie sekund

...

Wytargałem silnik z ramy :/ ... muszę ściągnąć głowice i zobaczyć co tam było klejone uszczelniaczem
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: old1977 »

chodzi o benzynę 98 oktanową jest bardziej odporna na spalanie stukowe,splanowanie głowicy może spowodować podniesienie stopnia sprężania to znowu może powodować spalanie stukowe wyższa liczba oktanowa to większa odporność na stukowe. Gdy obrabiamy głowicę i mocno ja obniżamy powinno się dobrać grubszą uszczelkę pod głowicę niestety honda tego nie przewiduje i musiałbyś robić uszczelkę na zamówienie to tak najprościej
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Ściągnałem tylnią głowicę ....

Zgodnie "z oczekiwaniami" - uszczelka poklejona uszczelniaczem, który trzymał na tyle mocno że trudno było rozdzielić głowicę i cylinder - wkręciłem śruby w otwory montażowe napinacza i udało się rozmonotwać to badziewie,

Uszczelniacz, mokra/zaolejona uszczelka, ślady przedmuchu na cylindrze, głowica i tłok z nalotem najprawdopodobniej od oleju,

Zdjęcia:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Tak więc na silniku wtopiłem i to konkretnie ... polecam zastanowić się dobrze jeżeli ktoś szuka używanego silnika i chciałby go kupić od handlarza - szczególnie "Juga Tomasz, TMMoto, Winiary obok Sandomierza". Po silnik do 600'tki pojechałem 300km, - i okazało się że super igła, różnica 2 barów sprężania pomiedzy cylindrami, zużyty wałek .... 650'tke kupiłem żeby nie wrócić z niczym - nieprzemyślana decyzja,

W najbliższym czasie demontaż główicy z przodu - już się boje co tam zobaczę bo poklejona uszczelka nie wyjaśnia dlaczego jest różnica na rozrządzie, ani po co to było zrobione.

Muszę w jakiś sposób sprawdzić czy ktoś szlifował tą przednią głowicę (po jaką cholerę ?) ... jeżeli nie to wyczyszczę uszczelniacz z uszczelki, zamontuję, dokręce 15NM i sprawdzę czy różnica na rozrządzie znikła - gdyby tak było, i nie będzie luzów na panewce, to wymienię uszczelniacze zaworów (niewielki koszt) i poskładam,

Jak planowana - to chyba sprzedam trampka na części,

Mariusz
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: old1977 »

powiem Ci tak druciarzy i oszustów nie brakuje ale to tak na boku,natomiast wracając do meritum sam cylinder ładnie wygląda widać oryginalne honowanie,po tłoku i krańcu cylindra widać że oliwę ciągną jest trochę nalotu .dobrze przemierz cylinder posprawdzaj resztę i jeśli będzie w normie to zainwestuj w uszczelniacze i raczej pierścienie też bym wymienił, poskładaj tak jak ma być i myślę że będzie latać,niestety 90% handlarzy w Polsce to "Janusze" biznesu ludzie którzy myślą krótko falowo aby dziś aby teraz.Ja też kupowałem silnik do swojego ale trafiłem na trampka rozbitego bezpośrednio z Włoch i udało się silnik ok troszkę zaczął w tamtym sezonie ciągnąc oleju ale tez wymieniam na razie same uszczelniacze i zobaczę części z naszego rynku najczęściej są zajechane jak koń szmaciarza.
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Temat na razie muszę odłożyć na parę dni - w ramach "naprawiania" barku dostałem jakiś zastrzyk i mam go nie używać za mocno przez przeszło tydzień,

Przednia głowica wygląda podobnie ...


Udało się partyzanckim sposobem zmierzyć suwmiarką wysokość z boku przy łańcuszku (zdjęcie poniżej - czerwona kreska to poziomica, niebeskie kółko - miejsce gdzie prostopadle mierzyłem suwmiarką)

https://drive.google.com/file/d/1p1T4bf ... sp=sharing

Różnica 0.1 mm (86.64 vs 86.75) - nie pamiętam niestety która głowica była niższa. Pomiar muszę powórzyć,

Pewnie trzeba byłoby zainwesować w czujnik zegarowy na statywie żeby sensownie to zmierzyć - albo wysłać do pomiaru,

Czy taka różnica może być powodem różnicy w rozrządzie ? - nie wydaje mi się, raczej stawiałbym na uszczelniacz.


Wyczyściłem starą uszczelkę z tego gluta i w wolnej chwili (po podreparowaniu barku) poskładam i lekko dokręce żeby sprawdzić czy jest różnica.
bogdan85
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 51
Rejestracja: 06.09.2020, 09:50
Mój motocykl: XL650V

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: bogdan85 »

Zerknij do mojego tematu .U mnie na dwóch cylindrach kliny wystają podobnie jak u ciebie na przednim.Kupiłem moto z niewielkim przebiegiem.Okazuje się że może być większy :smile: .Jeśli jest taki wysuw grubego klina czyli ponad 4mm to świadczy mniej więcej o przebiegu ponad 100 tys.Nowy łańcuch tak wysunięty klin ? Może ślizgi wyrobione ?
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Bogdan,

Podeślesz mi linka do twojego tematu ? ... sorry ;) ... - malo chęci na szukanie,

Pomierzyłem tylni cylinder - no i okazuje się że pierścienie do wymiany - 0.6mm przerwy (przy 0.7 limitu) na drugim pierścieniu - tak więc muszę pomierzyć resztę i nawet rozebrać dół żeby stwierdzić czy to się opłaca,

Myślę że to mogło być powodem dla którego ktoś posładał silnik na uszczelniaczu,

Co do wysunięcia klina ... również mnie to nie pokoi - ślizgi OK, łańcuszki nowe - oczekiwałbym że będzie tak jak na zdjęciu w serwisówce do TA 650 (mały klin 2-3 mmm wyżej niż szeroki ... a ja tak mam tylko na tylnim garnku). Tak na prawdę to rzeczowa ocena może nastąpić dopiero po założeniu nowych uszczelek (cylinder, głowica) - ale byćmoże to niestety zużycie elementów,

Dalej nie wierzę że ktoś mógł planować główicę - zupełnie nie ma to sensu, a pozatym generuje koszty,

Niestety nigdzie nie mogę znaleźć opisu jakie są wymiary oryginalnej głowicy,

TMMoto - i innych handlarzy unikać jak ognia ... jak już potrzebny jest silnik to najlepiej remonotwać - ja niestety nie moglem sobie poradziż z starym silnikiem do 600'tki bo głowica stukała, a poza tym coś było nie tak z jej szczelnością (gniazda zaworowe ?)

Mariusz
bogdan85
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 51
Rejestracja: 06.09.2020, 09:50
Mój motocykl: XL650V

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: bogdan85 »

viewtopic.php?f=183&t=27440
Może znajdziesz tam coś ciekawego ,w sumie to taki temat ogólno rozwojowy. :smile:
Sprawdź jeszcze dolną zębatke na wale korbowym od łańcucha ,może jest wyżeźbiona ale to by musiała być naprawde zniszszona żeby dać taki efekt .Głowice planuje się na ok 0.1 mm. nie powinno to mieć aż takiego wpływu.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Sprawdzam jeszcze te głowice ... na razie jedną pomierzyłem dobrze - suwmiarką wzdłuż kanałów montażowych w których są szpilki,

Ta zębatka na wale (za magnetem) mnie zastanawia ... jak wymieniałem łańcuszek to nie podobała mi się. W słabym świetle wydawało się że jest nieźle podniszczona.

... natomiast - to co mnie jeszcze bardziej zastanawia to to że sworzeń ma 18mm - tak samo jak otwory w korbowodzie i tłoku.

Czy tak powinno być ? Serwisówka pisze że ma być 20mm. Myślałem że to błąd - ale Hayness tak samo podaje 20mm.

Czy nie miałby może ktoś zapasowego korbowodu / sworznia do 650'tki i nie byłby skłonny sprawdzić ?

Mariusz
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Cześć !!

Przypomnę się - czy wie ktoś jaka jest średnica sworznia i korbowodu w 650'tce ?

Może ma ktoś taki korbowód i byłby skłonny sprawdzić ? :)

.... Serwisówka mówi że 20mm ... Haynes też,

Tymczasem w silniku który rozkładam sworzeń ma 18mm,

Po złożeniu głowic tymczasowo na wyczyszczonych uszczelkach dalej mam różnice na napinaczach - na przodzie łańcuszek ma dużo większy luz ... Wysokość głowicy mniej więcej taka sama - przód w jednym miejscu wyższy o około 0.1mm ...

Sprawdzę jeszcze cylindry - ich wysokość, ale wydaje się że problem leży gdzieś w dole silnika.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: Artek »

Na zdjęciach masz części ntv 650. Sprawdź po fiszkach sworzeń i porównaj.
3722
3723
Dominator.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

Artek !!

Dziękuję bardzo za te zdjęcia - bardzo mi na tym zależało

Tam jest 18mm na zdjęciu - mam rację ?

W serwisowe i Haynesie jest błąd ?

Silnik NTV to ten sam co w TA 650 ? ... Sprawdzę wieczorem te fiszki
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: Artek »

mariusz1984ktw pisze: 23.01.2021, 22:02

Tam jest 18mm na zdjęciu - mam rację ?

Około 18 :cool: :wink: :smile:
Dominator.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: mariusz1984ktw »

:thumbsup:
Awatar użytkownika
KrzysieG
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 679
Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olkusz

Re: Rozrząd - różnica w wysokości klina napinacza pomiędzy cylindrami

Post autor: KrzysieG »

Tak spytam z ciekawości o te kliny, o czym świadczy wysunięcie tego grubego a o czym tego cienkiego ?
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości