Dymiących wspomnień czar... Muzeum Kolejnictwa Kościerzyna
: 20.05.2018, 21:39
Tak jakoś mi się zebrało na wspomnienia z dzieciństwa (oczekiwanie na wiadukcie na nadjeżdżający pociąg i... buuuf parą z siarkowym dymem w twarz), młodości (w wojsku na trasie Tczew - Kościerzyna jeździłem pociągami "parowymi" 1988-89 rok). No i w sobotę (19.05.) poleciałem pooglądać Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie (Strona Muzeum).
Nawigacja trochę mnie zmyliła (cdn...), więc podjechałem jakoś "od zakrystji". Na bocznicy - takie "złomki":
W końcu dojechałem pod siedzibę Muzeum:
Blisko wejścia wita nas... wiwisekcja
Silnik z "rozrządem":
Punkt poboru "śmocy"
Cała Maszyna (jedna z wielu):
Stanowisko maszynisty - jak to ogarnąć (zdjęcie się wyświetla obrócone - nie mam pojęcia jak to naprawić - sorki)
Tym bardziej, jak z kabiny g..... widać:
(Czy to "skrzynia ogniowa" ?) Palenisko:
... śmietnisko... Bo to Polska właśnie...
Tabliczka informacyjna z Ol49 (jest moc...): (sorry, problem, jak wyżej )
Niby podobne, a jednak różne (znajdź ... szczegółów.... ):
W budynkach ciekawa ekspozycja - tutaj spalinowy silnik stacjonarny (ze względu na - niewidoczny tutaj - znaczek "Otto", zakładam, że benzynowy / gazowy ?):
Zbliżenie tabliczki:
Widok od strony głowicy (jak to działało, to nie mam bladego pojęcia...):
Parowozowa prądnica (wirnik prądnicy wielkości takiego z rozrusznika od Żuka +/- ):
I - dla mnie - zupełna niewiadoma, jak to mogło działać ? (para z kotła 16 atm, a toto pobiera wodę i jeszcze - dodatkowa praca - wtłacza ją z powrotem do kotła ):
Echhhh.... Napiłby się....
Wracając - jak już wspomniałem - z głupiejącą nawigacją (miałem wrażenie, że ona ma świadomość istnienia jakichś portali czaso-przetrzennych , po których mnie prowadziła...) trafiłem na takie dróżki:
Ale dzięki temu dane mi było zobaczyć... taką "wieżę":
Lepszy widok:
Okazało się, że był to niegdyś wiatrak, zbudowany bodaj w 1882 r. trzykondygnacyjny :
Na podłodze resztki (smętne) kamienia młyńskiego (kilka lat temu - podobno - był niemal cały ... ):
Co ciekawe - wiatrak / młyn przeżył w swej historii elektryfikację - widać pozostałości przyłącza "siłowego" :
Acha - lokalizacja Wiatraka : miejscowość Ankamaty, pomiędzy Dzierzgoniem, a Ramotami :
https://www.google.pl/maps/place/82-440 ... 19.2808207
Podobno - w miejscowości Budzisz - na Pn od Ankamat????? - jak to do cholery odmieniać ??? - jest drugi podobny.
I to tyle - padło jakieś 44o km, ok. 10 godz. ze zwiedzaniem, motaniem się na powrocie itd. Ale wycieczka fajna
Nawigacja trochę mnie zmyliła (cdn...), więc podjechałem jakoś "od zakrystji". Na bocznicy - takie "złomki":
W końcu dojechałem pod siedzibę Muzeum:
Blisko wejścia wita nas... wiwisekcja
Silnik z "rozrządem":
Punkt poboru "śmocy"
Cała Maszyna (jedna z wielu):
Stanowisko maszynisty - jak to ogarnąć (zdjęcie się wyświetla obrócone - nie mam pojęcia jak to naprawić - sorki)
Tym bardziej, jak z kabiny g..... widać:
(Czy to "skrzynia ogniowa" ?) Palenisko:
... śmietnisko... Bo to Polska właśnie...
Tabliczka informacyjna z Ol49 (jest moc...): (sorry, problem, jak wyżej )
Niby podobne, a jednak różne (znajdź ... szczegółów.... ):
W budynkach ciekawa ekspozycja - tutaj spalinowy silnik stacjonarny (ze względu na - niewidoczny tutaj - znaczek "Otto", zakładam, że benzynowy / gazowy ?):
Zbliżenie tabliczki:
Widok od strony głowicy (jak to działało, to nie mam bladego pojęcia...):
Parowozowa prądnica (wirnik prądnicy wielkości takiego z rozrusznika od Żuka +/- ):
I - dla mnie - zupełna niewiadoma, jak to mogło działać ? (para z kotła 16 atm, a toto pobiera wodę i jeszcze - dodatkowa praca - wtłacza ją z powrotem do kotła ):
Echhhh.... Napiłby się....
Wracając - jak już wspomniałem - z głupiejącą nawigacją (miałem wrażenie, że ona ma świadomość istnienia jakichś portali czaso-przetrzennych , po których mnie prowadziła...) trafiłem na takie dróżki:
Ale dzięki temu dane mi było zobaczyć... taką "wieżę":
Lepszy widok:
Okazało się, że był to niegdyś wiatrak, zbudowany bodaj w 1882 r. trzykondygnacyjny :
Na podłodze resztki (smętne) kamienia młyńskiego (kilka lat temu - podobno - był niemal cały ... ):
Co ciekawe - wiatrak / młyn przeżył w swej historii elektryfikację - widać pozostałości przyłącza "siłowego" :
Acha - lokalizacja Wiatraka : miejscowość Ankamaty, pomiędzy Dzierzgoniem, a Ramotami :
https://www.google.pl/maps/place/82-440 ... 19.2808207
Podobno - w miejscowości Budzisz - na Pn od Ankamat????? - jak to do cholery odmieniać ??? - jest drugi podobny.
I to tyle - padło jakieś 44o km, ok. 10 godz. ze zwiedzaniem, motaniem się na powrocie itd. Ale wycieczka fajna