Strona 1 z 2

Transport motocykli

: 20.03.2018, 23:02
autor: Mongołek
Trampkowicze :smile:
sezon motocyklowy za pasem, a moje maszyny jeszcze schowane :ysz: . Chciałabym pożyczyć przyczepkę do transportu (trasa z Czerwonaka do Jerki koło Śremu). Czy jest ktoś z Poznania albo Śremu i może pożyczyć na jeden dzień? :smile:
Całą akcję chcę przeprowadzić w nadchodzący poniedziałek.
Pomożecie? :smile:

Re: Transport motocykli

: 21.03.2018, 00:52
autor: coreball
Jak nic nie znajdziesz. To wypożycz w firmie taunus na obornickiej. Koszt ok 30zl za dobę.

Re: Transport motocykli

: 21.03.2018, 07:01
autor: Mongołek
dzięki za namiary :D

Re: Transport motocykli

: 21.03.2018, 14:20
autor: grad74
Hej Martyna. Dokłądnie, najlepiej wypożycyc. Koszt za dobę żaden, a nic Cię nie interesuje. I przeważnie dokładają pasy transportowe. Zanim dorobiłem się własnej zawsze tak robiłem.

Re: Transport motocykli

: 21.03.2018, 22:14
autor: Adampio
Mam pytanie o legalnie przyczepy.
Przyczepa lekka (na kat.B) to DMC750, ale w dowodzie mam maksymalna masę całkowitą przyczepy bez hamulca (Q2) - 700kg.
Czy to znaczy że mogę ciągnąć przyczepę lekką z wypożyczalni byleby rzeczywista masa przyczepki z ładunkiem (np. motórem) nie była większa od tych 700 kg?

Re: Transport motocykli

: 21.03.2018, 22:47
autor: maju
Adampio pisze:[...] Czy to znaczy że mogę ciągnąć przyczepę [...] ?
Jeśli przyczepa ma w dowodzie DMC większą niż w dowodzie ma holownik - to (legalnie) nie możesz

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 00:04
autor: Adampio
maju pisze:
Adampio pisze:[...] Czy to znaczy że mogę ciągnąć przyczepę [...] ?
Jeśli przyczepa ma w dowodzie DMC większą niż w dowodzie ma holownik - to (legalnie) nie możesz
Holownik ma DMC 2590 kg. Wątpliwości moje budzi te 700 kg przyczepy bez hamulca w dowodzie podczas gdy w wypożyczalni (np. w Wasbruku) są przyczepy o DMC 750kg i ładowności do 550 kg. Dotychczas ciągałem te przyczepki tylko po mieście (pomoc w przeprowadzkach) gdzie ryzyko kontroli jest w zasadzie zerowe, ale teraz chciałbym sobie pojechać z Trampkiem na kostkach na przyczepce kilkaset km w jedną stronę.

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 00:07
autor: Pedro65
Samochód z przyczepą - przyczepa inna niż lekka ma dmc powyżej 750 kg. Można ją ciągnąć samochodem, mając prawo jazdy kat. B, o ile łączna masa (dmc) przyczepy i dmc samochodu nie przekracza 3,5 t. Warunkiem jest po pierwsze, zdolność pojazdu do ciągnięcia przyczepy o takiej masie, a po drugie, dmc samochodu powinno stanowić co najmniej 1,33 dmc przyczepy.

Samochód z przyczepą lekką - przyczepa lekka ma dmc nie wyższe niż 750 kg. Maksymalna masa takiego zestawu, którym możemy kierować, mając prawo jazdy kat. B, to 4250 kg przy założeniu, że pojazd ma dmc równe 3,5 t, a przyczepa – dmc równe 750 kg. W praktyce oznacza to furgona lub 9-osobowego busa z małą przyczepką. :thumbsup:

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 00:17
autor: ArturS
Wg przepisów jeśli w dowodzie masz wbite 700kg, to lipa, nie możesz ciągnąć ten DMC 750 nawet na pusto. Tak samo dział to w drugą stronę - masz samochód o DMC 3000kg, dopinasz przyczepkę DMC 750kg, to choćby wszystko jechało na pusto i ważyło faktycznie 2000kg, pierwsza bramka Viatoll i nie masz viaboxa, czy tam czegoś, to masz pozdrowienia z mandacikiem na kilka tys. PLN. Kwestia prawo jazdy kat.B to inna sprawa - jak samochód do max DMC3500kg, to zestaw z przyczepką lekką może mieć max DMC 4250kg. Jak przyczepa inna niż lekka (hamowana), to na kat. B nie można przekroczyć DMC zestawu 3500kg.
W praktyce - w życiu mi się nie przypierniczył żaden policmajster do tego tematu. Przynajmniej w PL. Jak do RO targałem taką przyczepę fieściną (w dowodzie wbite, że może ciągnąć 550kg niehamowanej), to przez Słowację jechałem jak na szpilkach. Później/wcześniej luzik ;) Słowacy mają jakiegoś hopla na tym punkcie. Każda kontrola z takim zestawem to, zdaje się, 50 euro w plecy.

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 01:16
autor: Adampio
Dzięki obu Przedpiszcom [THUMBS UP SIGN]

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 08:26
autor: colles
Pedro65 pisze:Maksymalna masa takiego zestawu, którym możemy kierować, mając prawo jazdy kat. B, to 4250 kg przy założeniu, że pojazd ma dmc równe 3,5 t, a przyczepa – dmc równe 750 kg. W praktyce oznacza to furgona lub 9-osobowego busa z małą przyczepką. :thumbsup:
I tu się bardzo mylisz :) Miedzy 3500 a 4250 potrzebujesz kategorię B96.

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 09:27
autor: ostry
Prawo jazdy kat. B upoważnia do holowania sprzętu o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) do 750 kg. Te uprawnienia działają teoretycznie do DMC o wartości 3,5 t. Teoretycznie, bo nie obejmują tzw. lekkich przyczep o DMC do 750 kg. Reasumując, mając prawo jazdy kat. B, można jechać autem o maksymalnej masie 3,5 t i ciągnąć przyczepkę o wadze do 750 kilogramów. Oczywiście liczy się rzeczywista masa pojazdu oraz wartości DMC podane w dokumentach samochodu i przyczepy z zastrzeżeniem, że wartość dotycząca auta nie może przekraczać tego drugiego! Łącznie można więc prowadzić zestaw składający się np. z pojazdu dostawczego lub terenówki oraz przyczepki, całość wynosi więc 4250 kg. Tego typu przyczepki najczęściej stosuje się do przewożenia mebli i narzędzi, przydają się także na budowach czy w gospodarstwach rolnych i przy przeprowadzkach.

Sprawa komplikuje się, gdy postanowimy holować coś cięższego. W tym przypadku obowiązują dwie bardzo ważne zasady. Pierwsza brzmi: jeśli przyczepka jest cięższa niż 750 kg, to całość zestawu – auto i przyczepka – nie mogą ważyć (w praktyce i dokumentach) więcej niż 3,5 t. Druga mówi o tym, że masa przyczepy nie może przekroczyć masy pojazdu ciągnącego. Jest to możliwe tylko w przypadku transportów ciężarowych oraz przy posiadaniu odpowiednich uprawnień. Auta osobowe nie mogą takich przyczepek holować. To szczególnie ważny przepis dla osób, które chcą dobrać odpowiednią przyczepę kempingową. Otóż musi być ona lżejsza od samochodu, a razem z nim nie może ważyć więcej niż 3,5 t.

Uprawnienia dodatkowe
W tej kategorii występuje specjalne pozwolenie B96, które umożliwia jazdę zestawem auto plus przyczepa o łącznej DMC do 4250 kg. Przyczepa nie musi być lekka, może ważyć więcej niż wspomniane 750 kg. Auto będące pojazdem holującym musi być jednak cięższe od przyczepy przynajmniej o 33%. Brzmi skomplikowanie? Tylko na początku, potem trzeba zagłębić się w obliczenia. W Internecie są dostępne odpowiednie kalkulatory pomagające oszacować dopuszczalną masę przyczepy w stosunku do samochodu. Największa trudność polega na tym, że uprawnienie B96 wymaga zdania egzaminu w WORD-zie. Nie musi być on poprzedzony kursem. Mając takie uprawnienie, będziemy mogli np. zapakować inny samochód na lekką lawetę i przejechać z nim np. na tor wyścigowy czy do warsztatu.

Kurs należy odbyć przed podjęciem próby zdania egzaminu na prawo jazdy kat. B+E. Taki dokument uprawnia do prowadzenia zestawu składającego się z auta o DMC 3,5 t oraz przyczepy o takiej samej DMC, czyli 7 t. Tyle teoria, bo w praktyce i wg przepisów DMC przyczepy musi być mniejsza niż DMC samochodu i to w odpowiedniej proporcji. DMC auta dzielimy przez 1,33 i w efekcie wychodzi DMC przyczepy. Przykład? Mamy auto o dopuszczalnej masie 3 t, a 3000 kg podzielone przez 1,33 daje 2250 kg.

To ostatnie wynika z faktu, iż przyczepy tego typu są wyposażane w tzw. hamulec najazdowy, który zgodnie z przepisami nie jest uznawany za pełnowartościowy. Ale dzięki temu możemy pociągnąć nawet sporą przyczepkę, lawetę z dwoma autami czy przyczepę towarową.


auto:r KONRAD BAGIŃSKI / 31-08-2017

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 17:26
autor: ArturS
Przelicznik 1.33 już wycofano. Teraz można targać 2.5 tonową terenówką przyczepę 3.5t (o ile jest taki zapis w dokumentach).
B96 to trochę takie bez sensu. Lepiej już zrobić B+E, wtedy można dobić do 7t zestawu (samochód o DMC3500 i przyczepa DMC3500). Przed wycofaniem 1.33 był to 6125kg

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 19:40
autor: Pawel
ArturS pisze:Wg przepisów jeśli w dowodzie masz wbite 700kg, to lipa, nie możesz ciągnąć ten DMC 750 nawet na pusto.
Niestety ale to prawda. Jest to debilny przepis :banghead: .

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 22:41
autor: Adampio
To jeszcze wróćmy do samego wożenia motóra. Od momentu gdy kupiłem auto z hakiem kusi mnie dalszy wyjazd i motórowanie na miejscu ale z przyczyn logistycznych przyczepki nie kupię tylko muszę wynajmować.
Najtańsza przyczepka zwykła, z burtami, (zakładam że trafi sie 700kg DMC) kosztuje 30 zl na dobę, a jak na tydzień to czasem można sporo utargować. Motórowe dedykowane są od 40 w gorę ale maja już najazd, który do zwykłej trzeba kombinować. Czy i ew. jaka jest Waszym zdaniem przewaga dedykowanej nad zwykła przy przewozie jednego Trampka?
Chodzi o tzw. rachunek ciągniony, czyli dostepność, parkowanie na miejscu, prowadzenie sie, wygodę załadunki i rozładunku w jedną osobę, itp, itd...

Re: Transport motocykli

: 22.03.2018, 23:39
autor: Sylwek
W transporcie nie ma specjalnej różnicy. Przyczepa pod motocykle z reguły jest lżejsza. Ma najazd, o którym wspomniałeś, i punkty mocowania pasów. W przypadku przyczepy z burtami, mało która ma pewne punkty kotwiczenia w podłodze, więc kombinujesz i pasy przerzucasz przez ściany boczne; za to lepiej ochrania przed błotem. Łatwiej też po niej się tupta przy załadunku/rozładunku moto, możesz postawić na podłodze na bocznej nóżce. Wybór należy do Ciebie.

Re: Transport motocykli

: 23.03.2018, 00:45
autor: ArturS
Przewaga przyczepki motocyklowej: wystawiasz na OLX wynajem za 35-40zł/dobę i spłaca Ci się w 2-3 lata, czasami szybciej. Towarowych w wypożyczalniach jest od groma, motocyklowe w sezonie są rozchwytywane. Ja mam stałych klientów, którzy nawet 2-3 tyg. wcześniej zamawiają wynajem na konkretny weekend, bo np. lecą pojeździć szlifierkami po torze.

Re: Transport motocykli

: 23.03.2018, 05:55
autor: old1977
Pawel pisze:
ArturS pisze:Wg przepisów jeśli w dowodzie masz wbite 700kg, to lipa, nie możesz ciągnąć ten DMC 750 nawet na pusto.
Niestety ale to prawda. Jest to debilny przepis :banghead: .
przecież to wynika z warunków technicznych pojazdu gdzie tu szukasz "debilizmu" skoro producent auta skonstruował go tak że może ciągnąć przyczepę o DMC 700kg to znaczy że jego konstrukcja jest tak obliczona właśnie taka przyczepa bez hamulca pozwoli ci takim pojazdem w miarę bezpiecznie się i co najważniejsze pozwoli ci się zatrzymać bo układ hamulcowy auta powinien sobie dać rady.Idąc twoim tokiem rozumowania jeśli by zezwolić wszystkim pojazdom ciągnąć przyczepę o dmc 750 kg to do absurdów by dochodziło np fiat seicento o masie własnej 720 kg ciągnąłby przyczepę o dmc większym od masy własnej.Jestem diagnostą i często spotykam się właśnie z tym problemem przychodzą ludzie na stację i "panie napisz pan więcej na haku po mam przyczepę w domu a nie mogę jej ciągnąć" zasada jest prosta przyczepa masa przyczepy bez hamulca to połowa masy własnej danego pojazdu od wielu lat to stosuje i widzę że producenci aut idą tą samą drogą.

Re: Transport motocykli

: 23.03.2018, 07:19
autor: capri
Old, chodziło nawet o pustą przyczepę (towarową).

Re: Transport motocykli

: 23.03.2018, 09:09
autor: Adampio
@sylwek: a na zwykłej przyczepce tymi pasami to tylko pionowo na kołach, czy tez można na centralne lub na bocznej stopce?

@ArturS: mnie by było nawet stać na kupienie ale nie stać na przechowywanie. Liczyłem na wożenie Trampka T4 ( przy nim jest ten hak) ale nie ma co wtedy zrobić z tylną kanapą.