Przyczepka enduro :)
: 01.05.2017, 22:39
Od kilku dni nurtuje mnie pytanie jak to jest z przyczepkami, które się dołącza do tyłu motocykla.
Z Prawa o Ruchu Drogowym dowiedziałem się że:
- Przyczepka "wleczona" o masie DMC do 100kg nie podlega rejestracji
- Moto z przyczepką nie może przekraczać 4m długości
- takowa przyczepka nie podlega przeglądom okresowym
- kierowca z taką przyczepką obowiązany jest przekręcić tablice rejestracyjną motocykla na przyczepkę
- przyczepka powinna mieć światła stopu, mijania, kierunki i podświetlanie tablicy.
Niestety nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na pytania:
- Czy potrzeba wykupować OC na takową przyczepkę ?
- Czy w razie wypadku spowodowanego taką przyczepką podpiętą do motocykla szkoda zostaje pokrywana z OC motocykla ?
- Słyszałem, że taka przyczepka wymaga homologowanego haka holowniczego - czy to prawda ? (nigdzie nie natknąłem się na sprzedaż takowych haków do moto)
- Słyszałem, że można sobie samemu zbudować taką przyczepkę i :
wersja a) trzeba nabić numery na ramie i przeprowadzić przegląd początkowy
wersja b) nic nie trzeba zgłaszać nabijać itp. tylko zakładać do moto i śmigać.
Dzwoniłem bądź byłem osobiście w kilku firmach ubezpieczeniowych i praktycznie każda zapytana o OC takiej przyczepki stawiała wielkie oczy z pytaniem wymalowanym na twarzy typu :" aleee o sooo chodzii ". Każda ubezpieczalnie co innego mówiła:
PZU BOK Kielce- trzeba OC jak na wszystko co się porusza po drogach publicznych
Link4 - nie trzeba mieć. OC jest ciągnięte z OC motocykla (potwierdzone 2 razy).
Warta - nie jesteśmy pewni ale chyba trzeba mieć
Axa - na zdrowy rozsądek i logiczne myślenie to nie trzeba mieć ale nie wiem czy przyczepka podlega pod OC moto
PZU przedstawicielka - logicznie na to patrząc to nie trzeba OC ale jeszcze musiałabym się dowiedzieć na pewno.
Wydział komunikacji odsyłał mnie to tu, to tam i nawet nie chciał słyszeć nic na temat przyczepki wleczonej do motocykla (skończyło się na tym, że odesłali mnie tam gdzie największa kolejka i dałem sobie spokój w tamtym dniu bo nie miałem czasu).
W końcu już nic nie wiem i nie mogę znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Jeżeli jest ktoś w stanie odpowiedzieć mi na wcześniejsze pytania (najlepiej posiłkując się przepisami) to byłbym w niebo wzięty
W sumie przecież Niewiadów produkował przyczepki motocyklowe i ludzie jakoś z nimi jeździli więc przepisy do nich muszą istnieć.
Wzmianki o przyczepie do motocykla/motoroweru w kodeksie są dwie:
Art 62, ust1, pkt3: "Rzeczywista masa przyczepy ciągniętej przez motocykl lub motorower - nie może przekraczać masy własnej (czyli masy pojazdu gotowego do jazdy bez kierowcy i pasażera) motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg"
oraz
Art 62 ust 4a, pkt2: "Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z: (...) motocykla i przyczepy, motoroweru i roweru i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m"
Te 2 artykuły mówią również o tym, że holowanie przyczepy motorowerem jest dozwolone. Przyczepa taka nie podlega również żadnej rejestracji, przeglądom i ubezpieczeniu (nie chce mi się już szukać artykułów). Resztę trzeba podciągnąć pod przepisy ogólne, czyli: światła przyczepy muszą być takie same jak w motorowerze (kierunki itd), światła muszą być po dwóch stronach jeśli szerokość pojazdu przekracza 80 cm, z tyłu muszą być 2 odblaski trójkątne, po bokach pomarańczowe, a z przodu białe, chyba, że szerokość pojazdu przekracza 1,6 m, to wtedy z przodu muszą być również światła pozycyjne barwy białej. I przyczepa, która nie jest wyposażona w hamulec najazdowy powinna mieć dodatkowe zabezpieczenie, przed wyczepieniem się z pojazdu (np. łańcuszek).