Termostat i układ chłodzenia

Montaż i demontaż elementów układu chłodzenia: termostat, pompa wodna, wiatraki, chłodnice, prowadzenie przewodów
Awatar użytkownika
sewer
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 181
Rejestracja: 16.06.2008, 19:16
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Siedlce

Re: termostat

Post autor: sewer »

żadana róznica montowałem od tico i do tej pory działa (3 sezony)
no i stało sie co się miało stać mam następce
3,3kg---55cm---27.09.2008r ---4,35rano
zapinajcie pasy mniej boli
był tampi jest super tenera
magyar
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 384
Rejestracja: 15.12.2009, 20:26
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: termostat

Post autor: magyar »

sewer pisze:żadana róznica montowałem od tico i do tej pory działa (3 sezony)
tylko działa, czy działa odpowiednio :wink: tzn silnik ma odpowiednią temperature?
Awatar użytkownika
pat13
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1211
Rejestracja: 15.04.2009, 17:09
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Warszawa i okolice

Re: termostat

Post autor: pat13 »

To chyba jednak nie ma znaczenia :smile:
Jak termostat jest zamknięty to jest tylko minimalny przepływ przez otworek cyrkulacyjny. A jak jest otwarty to i tak daje po całości. No chyba, że koledzy zaraz wyłożą całą analizę przepływu cieczy przez komorę termostatu :lol:
O tym co przytacza Wolo z haeyesa to może chodzić o położenie wertykalne - wprawdzie odwrotnie nie wejdzie, ale jak się ma odpowiednio duży młotek ... :grin:
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: termostat

Post autor: Wolo »

KIRK pisze:Hahahahaha... Ladies and Gentlemans :) Otoż w moim trampku po uruchomieniu silnika chlodnica pod prawa reka nagrzewa sie najpierw, pozniej po osiagnieciu odpowiedniej temperatury lewa w momencie robi sie goraca... Nie wiem dlaczego Wy macie odwrotnie,l moze termostat trzeba przekrecic o 180 *...Kurde co za herezje z tego wychodza... Zreszta tak jak ktos wczesniej napisal... jak to jest w ogole mozliwe, przeciez wloty na chlodnice sa pod termostatem wiec teoretycznie obie powinny sie w tym samym czasie rozgrzac... Makabra! :shock:
Koledzy, jakiś komentarz do powyższego?
Wymieniłem termostat i też tak mam- tzn odniosłem wrażenie, że najpierw nagrzewają się okolice korka chłodnicy, potem prawa a na końcu lewa chłodnica.
Coś źle poskładałem? Silnik bardzo szybko łapie temperaturę, a potem utrzymuje prawidłową, zatem przypuszczam, że wszystko ok.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
grzegorzh
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 221
Rejestracja: 03.11.2008, 14:45

Re: termostat

Post autor: grzegorzh »

Nie mam termostatu w moto, ale w samochodach, to dziurkę ustawia się w wyższym punkcie układu, żeby dało się odpowietrzyć przy zimnym układzie, kiedy termostat jest zamknięty. Dziurka ma też drugą funkcję, daje minimalny przepływ, mimo zamkniętego termostatu.
magyar
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 384
Rejestracja: 15.12.2009, 20:26
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: termostat

Post autor: magyar »

czy może się ktoś znający dane, wypowiedzieć na temat temperatur otwarcia?
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: termostat

Post autor: Wolo »

m.a.g.y.a.r. pisze:czy może się ktoś znający dane, wypowiedzieć na temat temperatur otwarcia?
Hayes podaje zalecaną temp 80- 84 st.
Oryginalny termostat Honda - 82 st.
Termostat Tico - 82 st.

Przy okazji weryfikuję to, co napisałem powyżej- po odpaleniu motocykla obie chłodnice są jakiś czas zimne, po osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury termostat otwiera się i ocieplają się obie chłodnice jednocześnie (cyncyk zostawiłem).

Dla zainteresowanych- jedna z propozycji na termostat (ponoć lepiej wykonany, niż "standardowe" do Tico (nierdzewka i te sprawy) http://www.termot.com.pl/index.php?page=1&id=2

Przed założeniem nowego termostatu należy pamiętać o uprzednim przetestowaniu go na wypadek wadliwego wykonania (grzybek może zawiesić się w pozycji otwartej).
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: termostat

Post autor: MAKOBIBOK »

Jaką temperaturę pokazuje Wam wskaźnik? U mnie -XL 650- właściwie nigdy nie dotknęła wskazówka połowy skali. Zazwyczaj wychyla się max na 1/4 skali. I przy okazji tematu termostatów zacząłem się zastanawiać czy to jest ok, czy może mam zepsuty termostat? No bo jeśli normą jest połowa skali albo jeszcze więcej to pewnie mój jest do wymiany.
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
kons
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 204
Rejestracja: 31.03.2009, 12:41
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Morąg

Re: termostat

Post autor: kons »

Stałeś kiedyś w lato w dużym korku ?

edit: głupie pytanie, pewnie że nie stałeś, bo trampkiem po trawniku można przejechać i korek mieć w d.... .

chodzi mi o to że transalp ma taki zapas chłodzenia że ma starczyć na saharę, więc u nas wskazania są niskie chyba że jest korek, teren i pierwszy bieg przez 20 minut albo coś pochodnego.

Żeby to obczaić - postaw go na stopke, odpal, i czekaj patrz na wskazówke i wentylator zobaczysz przy jakich wskazaniach co się dzieje. Jeśli będzie coś źle to z dołu motocykla wyleci ci troche gotującego sie płynu chłodzącego - wtedy może lepiej wyłącz moto.
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: termostat

Post autor: MAKOBIBOK »

Dzięki Kons, wentylator włączył mi się jeden raz w potworny upał w korku, którego nawet trampkiem nie było jak objechać. Wtedy wskazówka była za połową skali a właściwie bliżej czerwonego pola, więc uważam, że to było jak najbardziej oki. Chodziło mi bardziej o normalne warunki eksploatacji. Termostat powinien zapewniać optymalną temperaturę praktycznie we wszystkich temperaturach zewnętrznych. A ja obawiam się czy mój trampek nie jest czasem notorycznie niedogrzany :lol: stąd moje pytanie jakie wskazania macie na swoich termometrach bo u mnie nie dochodzi nawet do połowy skali, a intuicyjnie wydaje mi się, że mniej więcej połowa lub nawet trochę więcej powinno być akurat a nie 1/4 jak zazwyczaj jest u mnie. Jeśli termostat mam popsuty(ciągle otwarty) to będzie wiecznie niedogrzany ale by to wiedzieć muszę porównać wskazania innych termometrów.
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: termostat

Post autor: Wolo »

Jeżeli chcesz mieć pewność, otwórz kopułkę termostatu, należy do tej operacji ściągnąć trochę płynu chłodniczego (ok. szklanki), inaczej się rozleje.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
xalps
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 43
Rejestracja: 20.10.2009, 13:00
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: termostat

Post autor: xalps »

to dla uspokojenia dodam że obecnie, przy temp zewnętrznych 5-10 stopni i przy jeździe w korku(nie stania w korku;) wskaźnik temp nie dochodzi mi nawet do 1/4 zakresu.
na wolnych prostych V ok 100 km/h.
xl650v -> xl1000
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: termostat

Post autor: MAKOBIBOK »

xalps trochę mnie uspokoiłeś. Wolo twoja porada jest jak najbardziej słuszna i dała by mi pewność, tyle że dla Ciebie to rutyna a dla mnie to szczyt możliwości (wszelkie podobieństwa w wypowiedzi do tekstów z "Psów" Pasikowskiego - przypadkowe :grin: ) Ale tak sobie pomyślałem, że jeśli chłodnice będę mieć zimne w początkowej fazie jazdy a wskaźnik temperatury już drgnie to chyba oznaczać będzie,że termostat trzyma. Dobrze to sobie wykombinowałem, czy nie do końca? A jak jest u innych szanownych forumowiczów z tymi wskazaniami?
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
kons
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 204
Rejestracja: 31.03.2009, 12:41
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Morąg

Re: termostat

Post autor: kons »

MAKOBIBOK pisze:... obawiam się czy mój trampek nie jest czasem notorycznie niedogrzany :lol: stąd moje pytanie jakie wskazania macie na swoich termometrach bo u mnie nie dochodzi nawet do połowy skali,
twój wskaźnik działa tak jak u innych
było już coś gdzieś na temat niedogrzanego silnika.
najważniejsze z tego co było to :
1. Zatkanie kartką papieru chłodnicy, która ciągle chłodzi (niezależnie od położenia termostatu) tak aby nie przelatywało przez nią powietrze.
2. Ludzie sie kłócili, jedni mówili że powinna to być prawa chłodnica inni że lewa, a inni jak jeden kolega w tym wątku mówili że nagrzewają im się jednocześnie i równo lewa z prawą.

Mam rocznik 2000 650-tke i u mnie jest tak:
właczam silnik, czekam stopniowo nagrzewa się lewa chłodnica (prawa zimna jeszcze) ... czekam dalej lewa juz gorąca prawa jeszcze chłodna .... czekam jeszcze i puszcza termostat - momentalne prawa chłodnica robi się tak samo gorąca jak lewa ... czekam jeszcze trochę i włacza się wentylator który mam właśnie przy prawej chłodnicy.

Jak jeździłem w zimne dni zatykałem zatem lewą chłodnice kartonikiem i temperatura znacznie szybciej rosła oraz była większa niż bez zastosowania kartonika. Wskazania nie przekroczą połowy skali przy tej przeróbce - bo zimno na dworzu a i w lato tez ciężko o to.
(zaraz ktoś napisze "a mi sie najpierw prawa grzeje) hehehe :punk:
Jabłuszenko
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 191
Rejestracja: 12.12.2009, 23:08
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Wrocław od 7 - 16

Re: termostat

Post autor: Jabłuszenko »

MAKOBIBOK, taki urok Trampka, niedokładny wskaźnik temperatury. U mnie sa podobne "objawy" jak u Ciebie i początkowo miałem podobnego stresa jak Ty. A teraz......... widać tak ma być!
Nie ruszaj tylko lataj!
P.S. Pierwsza robi sie ciepła lewa chłodnica :grin:
P.S.2. wentylator włączył mi sie dwa razy!Raz w korku drugi w terenie :smoke:
TA XL650V
- Nikt Wam nie da tego, co My obiecamy........
xalps
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 43
Rejestracja: 20.10.2009, 13:00
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: termostat

Post autor: xalps »

lewa, prawa. hm, zakładam ze patrząc z siedzenia. no, może prościej - lewa to ta gdzie jest termostat właśnie. czy się zgadza??
xl650v -> xl1000
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: termostat

Post autor: MAKOBIBOK »

A mi się piwo chłodne zaraz nagrzeje, nie wiem prawe czy lewe ale na pewno nie pierwsze dziś :smile6: Dzięki za informacje :thanks:
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
kons
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 204
Rejestracja: 31.03.2009, 12:41
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Morąg

Re: termostat

Post autor: kons »

xalps pisze:lewa, prawa. hm, zakładam ze patrząc z siedzenia. no, może prościej - lewa to ta gdzie jest termostat właśnie. czy się zgadza??
termostat jest pośrodku :) hehe
naczelny pisał że z termostatu płyn idzie do obydwu chłodnic naraz (ale on ma 600 może w 650 jest deczko inaczej). Wiem że termostat jest pod zbiornikiem a jaki jest obieg nie patrzyłem akurat wtedy, bo zciągałem zbiornik w celu synchronizacji gaziolów
Awatar użytkownika
Vocatio
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 360
Rejestracja: 11.03.2010, 10:51
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: Kluczbork

Re: termostat i układ chłodzenia

Post autor: Vocatio »

NaczelnyFilozof pisze:
wojs pisze:czy komus udalo sie sprawdzic jaka jest temp gdy strzaleczka zacznie sie poruszac po skali wskaznika temp ?
Jako że miałem wszystko pod ręką to wsadziłem obudowe termostatu z czujnikiem w garnek z wodą. Kilka kabli i sprawdziłem jak to u mnie:

image

Kto to wie jak jest naprawdę. Bo tam dochodzi jeszcze ciśnienie :drinking:
Naczelny masz jeszcze gdzieś ten wykres?
_____________
XL 600VN '92r (kiedyś)
Awatar użytkownika
krzemhlr
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 02.07.2010, 19:33
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Gdynia

Re: termostat

Post autor: krzemhlr »

Co do tego termostatu od tico, czy brak tego zamknięcia u dołu termostatu nie zaburza przypadkiem obiegu cieczy??? bo w oryginalnym hondy wygląda to w ten sposób, że gdy silnik się nagrzewa i otwiera się termostat to układ wew "ten mały obieg" się zamyka...właśnie przez to dodatkowe "zamknięcie" i płyn leci do chłodnicy. Czy nie ma to znaczenia???
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości