Nie wiedziałem gdzie to zamieścić, bo jest jeszcze co najmniej jeden wątek na forum w innym miejscu na temat opon, padło na to miejsce, bo chyba jest właściwe.
Sprawa dotyczy znanych wszystkim opon Metzeler Tourance. Otóż jak się okazuje w/w opony w tylnym rozmiarze trampkowym 130/80-17 występują w dwóch wersjach
TL (bezdętkowe) i
TT (dętkowe). Różnica w budowie tych modeli widoczna jest gołym okiem:
Jak się okazuje poza samą budową wew. i zew., te dwie opony najwyraźniej znacząco różnią się również składem mieszanki gumowej. Poniżej zamieszczam dwa zdjęcia, na których widać proces starzenia się gumy. Na starszej rocznikowo TL nic się nie dzieje, a na nowszej TT są widoczne spękania gumy (naciągając trochę kostki bieżnika palcem jest realna obawa, że wnet kostki zaczną same odpadać w trakcie jazdy).
Metzeler Tourance 130/80-17 TL DOT druga połowa 2015, made in China:
Metzeler Tourance 130/80-17 TT DOT druga połowa 2016, made in Brasil:
Te popękane to moje opony, kupione jako nówki pod koniec 2016 roku. Po dwóch latach (czyli po okresie gwarancji) zaczęły szybko pękać. Udało się szczęśliwie zjeździć je do stanu wymiany w warunkach do których zostały przeznaczone (chyba 80% ON/20% OFF).
Na koniec moja opinia nt. opon Metzeler Tourance po przejechaniu na nich >24 tys km w bardzo zróżnicowanych warunkach:
-bardzo duże przebiegi (25-30tys km)
-zero jakiegokolwiek ząbkowania
-na suchym asfalcie BDB
-na mokrym asfalcie średnio (jeżdżę spokojnie, nie wchodzę Trampkiem na kolano itp.)
-twarde szutry BDB
-mokra trawa, błoto bardzo słabo
-wersja TL z pewnością wykonana jest z dużo lepszej gumy
Następne opony będą inne niż Metzeler Tourance. Niestety genialnych (jak dla mnie) Anakee 2 w rozmiarze Trampkowycm już nie produkują
.