Problem z kierunkami

Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, moduły CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.
Awatar użytkownika
toper
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 377
Rejestracja: 16.09.2012, 18:47
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

Problem z kierunkami

Post autor: toper »

Jak wielu z nas również i ja mam/miałem problem z kierunkami, a w tym akurat przypadku objawiło się to brakiem lewego kierunku i z przypadku działającym prawym.
Zanim zabierzemy się za wymianę przekaźnika, warto zacząć od czyszczenia przełącznika (może komuś się przyda, zamieszczam kilka fotek, co i jak po kolei zostało zrobione).

Pierwsza czynność to odkręcenie śrub mocujących obejmę z "centralą sterującą" (dwie śrubki od spodu)
Obrazek

Po rozpołowieniu "centrali" pojawia się nam wnętrze w którym zagnieździł się nasz problem, ściągamy blaszkę pod którą wszystko się znajduje (sorry, nie uwieczniłem tej operacji, ale jest dość intuicyjna) po tym zabiegu wygląda to jak poniżej
Obrazek

odkręcamy zaznaczony element, który dociska wiązkę, następnie odkręcamy mocowanie przełącznika kierunków
Obrazek

i już dochodzimy prawie do sedna problemu, ale jeszcze na drodze stoi nam blaszka którą również musimy odkręcić.
Obrazek

po wszystkich zabiegach ukazuje się naszym oczom coś białego, plastikowego, bliżej nie określonego... i tym właśnie musimy się zająć.
Obrazek

UWAGA na śrucik i sprężynkę, niekontrolowany wystrzał (chodzi o sprężynkę i śrucik) może znacznie wydłużyć czas całej operacji.
Rozpinamy "to coś" i zabieramy się z czyszczenie.
Obrazek

po rozłożeniu, wygląda to tak
Obrazek

po wyczyszczeniu, złożeniu i nasmarowaniu (w moim przepadku smarem miedzianym) wygląda to tak.
Obrazek

I od tego momentu, zaczynamy działać w ruchu przeciwnym do wskazówek zegara.


Po zakończeniu powinien być taki efekt
Obrazek
Awatar użytkownika
bathory
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 635
Rejestracja: 20.12.2011, 15:48
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Problem z kierunkami

Post autor: bathory »

Bardzo dobry opis :thumbsup: Akurat na koniec ubiegłego sezonu miałem problem z kierunkami i też pomogło czyszczenie całego włącznika :) Przy okazji zgubiłem jedną śrubkę ze środka :banghead: Ale działa :)
Awatar użytkownika
toper
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 377
Rejestracja: 16.09.2012, 18:47
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

Re: Problem z kierunkami

Post autor: toper »

Dzięki bathory :thumbsup:
Z mojego punktu widzenia opisy połączone z dokumentacją zdjęciową ułatwiają serwisowanie swoich komarów, przecież jesteśmy wzrokowcami :grin: jeśli materiał przyda się przynajmniej jednej osobie to już było warto :ok:
bobek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 02.03.2013, 14:06
Mój motocykl: XL600V

Re: Problem z kierunkami

Post autor: bobek »

Opis konkretny, miałem ten sam problem i pomogło.
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2687
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Problem z kierunkami

Post autor: grad74 »

Ja miałem teżproblem z kierunkami i po rozebraniu modułu na te kropki styków na miedzianych blaszkach nałożyłem po kropli roztopionej cyny z lutownicy i ładnie to oszlifowałem zeby usunąć śniedź i polepszyć kontakt i pomogło. A miedzianego smatu nie próbowałem bo myślałem że będzie zwierał. Ale jeszcze spróbuję .

A, i zapomniałem dodać ze rozbebeszyłem też sam przekaźnik i myśląc ze to jego wina zbadałem większość części elektronicznych, ale zeby to zrobić i dostać się do bebechów przekaźnika zalanych jakimś klejem to wystarczy ten klej podgrzać elektryczną opalarką ale tak nie za bardzo i ten cho...ny klej się wykrusza jakimś śrubokrętem lub innym nożykiem. Ale trzeba być ostrožnym jyk przy rozbrajsniu miny haha, bo inaczej można przeciąć şcieżkę na płytce. A obprzekaźnprzekaźnka rozcina się łatwo nożykiem do taper , tylko bardzo płytko. Potem wystarczy ją okleić taśmą izolacyjną.
Awatar użytkownika
Rafał_85
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 88
Rejestracja: 24.08.2012, 21:38
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Krasnystaw

Re: Problem z kierunkami

Post autor: Rafał_85 »

Mam do was pytanie, postępowałem zgodnie z instrukcją topera (świetnie zrobiona :resp: zwłaszcza dla takiego nowicjusza jak ja), ale problem pozostał. Zaraz po oczyszczeniu styków wszystko wydawało się w porządku, ale już następnego dnia : zero reakcji - jakieś szybkie pikanie i po kilku sekundach dopiero kierunki ożywają. Czy to już przekaźnik/przerywacz jest do wymiany, jeśli tak to jaki to model/rodzaj (PD10 1998r.) gdzie go szukać i jak wymienić? Wdzięczny będę za jakieś podpowiedzi bo muszę pojechać na przegląd, a brak kierunków pewnie nie spodobał by się diagnoście :stop: .
Awatar użytkownika
toper
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 377
Rejestracja: 16.09.2012, 18:47
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Dębica
Kontakt:

Re: Problem z kierunkami

Post autor: toper »

Rafał_85 pisze:Mam do was pytanie, postępowałem zgodnie z instrukcją topera (świetnie zrobiona :resp: zwłaszcza dla takiego nowicjusza jak ja), ale problem pozostał. Zaraz po oczyszczeniu styków wszystko wydawało się w porządku, ale już następnego dnia : zero reakcji - jakieś szybkie pikanie i po kilku sekundach dopiero kierunki ożywają. Czy to już przekaźnik/przerywacz jest do wymiany, jeśli tak to jaki to model/rodzaj (PD10 1998r.) gdzie go szukać i jak wymienić? Wdzięczny będę za jakieś podpowiedzi bo muszę pojechać na przegląd, a brak kierunków pewnie nie spodobał by się diagnoście :stop: .
Rafał_85 miałem właśnie taką samą sytuację, zrobiłem to za pierwszym razem, działało przez chwilę i potem identyczny problem. Rozebrałem jeszcze raz, czyszczenie/smarowanie i teraz jest jak widać na załączonym obrazku. Może użyłeś jakiegoś smaru który słabo przewodzi (stosowałem smar miedziany).
Moim zdanie zrób to jeszcze raz, jak nie pomoże to myśl wtedy o przerywaczu.

Tu masz link do przerywaczy w Larsonie, może tam znajdziesz odpowiedni http://www.larsson.pl/index.php?c=od&t= ... owskaz%F3w

Powodzenia.
Awatar użytkownika
Rafał_85
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 88
Rejestracja: 24.08.2012, 21:38
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Krasnystaw

Re: Problem z kierunkami

Post autor: Rafał_85 »

Do tej pory dwa razy to robiłem, za pierwszym razem tylko oczyściłem, za drugim razem lekko przetarłem papierem ściernym i użyłem niewielką ilość smaru miedzianego (takiego w małej czerwonej tubce firmy Forch), jaką ilość smaru ty wykorzystałeś, bo ja tylko troszkę nałożyłem na te wystające miedziane elementy. Może niska temperatura ma tutaj duży wpływ, problemy te zaczęły się jesienią ubiegłego roku, a motor mam raptem od sierpnia zeszłego roku. Poczekam jeszcze trochę na cieplejsze dni, zauważyłem już w zeszłym roku ze jak uruchomię kierunkowskaz na jakąś chwilę przed jazdą, to potem zaczyna szybciej reagować.
Nie miałem jeszcze okazji zdejmować przedniej owiewki, więc nie wiem który dokładnie przerywacz będzie pasować, mógłby ktoś mi wskazać jakiś konkretny model, który będzie pasować.
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Problem z kierunkami

Post autor: Nadol »

Zamiast smaru polecam wazelinę techniczną i to też z dużym umiarem (trochę nasmaruje a jednocześnie zabezpieczy przed śniedzeniem styków).
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
sroca
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 117
Rejestracja: 06.01.2012, 20:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Szczecin,Recz,cały Poland :)

Re: Problem z kierunkami

Post autor: sroca »

ja używałem smaru hamerykańskiego do styków wypierającego wodę nazwy nie pamiętam ale jak sprawdzę to podam i już z rok po czyszczeniu spokój i wszystko ładnie mruga :)
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2687
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Problem z kierunkami

Post autor: grad74 »

A ja tak sobie czytam o tych problemach z kierunkami i na prawdę od wymiany przerywacza to bym na początku był daleki. Mi się jednak wydaje że wina leżypo stranie słabego przepływu prądu właśnie przez styki tego "owego białego COŚ" co pokazał tak ślicznie na swoich zdjęciach Toper. Zobaczcie jakie od styków na blaszcze miedzianej z tego białego "cosia " są wytarte rowki na stykach na tym czarnym elemecie który do tego przylega. Jak jest za mały przepływ prądu to kondensator w przerywaczu nie ma go wystarczająco żeby zewrzeć styki puszczające napięcie na żaróweczki. On(kondensator) ma określony czas ładowania i jakby to powiedzieć obrazowo "leci na pół gwizdka" i zanim zdąży załpać już go rozłącza (albo rozłancza??? :ysz: , sam nie wiem :lol: ) . A z kolei ta miedziana blaszka na tym białym czymś - to "przesuwadełko" :cool: nie może być bardziej podgięte żeby lepiej stykać z 3 stykami na tym czarnym elemencie bo po pierwsze primo się połamie a po drugie sama budowa go ogranicza. Ja się z tym babrałem prze kupę czasu i jak już wspomniałem podlutowałem lekko te styki żeby je "zbliżyć do siebie" i jak na razie działa. A w razie czego to jak komuś nie wyjdzie cynę zawsze można usunąć bez problemu. Mi to doradził znajomy elektronik z którym w garażu długo się naradzaliśmy :impreza: jak ten temat rozkminić bo już k...y na to szły nieziemskie :mouthshut: . Niestety nie naumiałem się jeszcze dodawać zdjęć do forum bo bym to pokazał jak to to coś "śfrotku" wygląda, ale działa :ok: . Także życzę powodzenia
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
msmatt
Czytacz
Czytacz
Posty: 5
Rejestracja: 08.11.2012, 21:17
Mój motocykl: XL650V

Re: Problem z kierunkami

Post autor: msmatt »

Dzisiaj w praktyce wykorzystaniem Twoje zdjęcia i wszystko działa jak za najlepszych lat. Dzięki wielkie za wstawke. Oczywiście z wyrobionymi stylami możecie mieć racje zobaczymy na jak długo pomoże mi samo czyszczenie. Jak coś to tak jak mówicie lutownica i do dzieła :)

Tak przy okazji uważajcie na sprezynke mi wypadła i 40 minut straciłem na szukanie jej ;)
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2687
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Problem z kierunkami

Post autor: grad74 »

msmatt pisze: Tak przy okazji uważajcie na sprezynke mi wypadła i 40 minut straciłem na szukanie jej ;)
Haha, miałem to samo i to w garażu :lol: , też mi najdłużej zeszło przy szukaniu tego cholerstwa :lol: :lol: :lol:
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
Unzagi
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 77
Rejestracja: 23.08.2010, 11:36
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Problem z kierunkami

Post autor: Unzagi »

Mi po zastosowaniu wazeliny technicznej też nie bardzo banglało, więc jeszcze raz rozebrałem i tym razem potraktowalem takim szprajem do styków, "Kontakt" czy jakoś tak się nazywa. Minęły 3 lata i działa dalej bezproblemowo.
Jeżeli wydaje Ci się, że co drugi Twój pomysł jest genialny - dopij wódkę i idź spać...
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2687
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Problem z kierunkami

Post autor: grad74 »

Ehh, psikalem jakimś do styków i nie zadziałało mi niestety. A bardzo nie lubię takiej grzebaniny. Ale nie wykluczam, ja jednak "uciekłem" od półśrodków. :tongue:
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Problem z kierunkami

Post autor: Nadol »

Jeżeli styki są bardzo wytarte to tylko "odbudowanie" ich będzie skuteczne (lub wymiana). Najprościej użyć lutownicy. Cyna niestety jest mniej odporna mechanicznie niż oryginalne styki ale na pewno na długi czas wystarczy. Poza tym jest to tanie rozwiązanie.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
dr.marcin
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 255
Rejestracja: 28.10.2013, 17:18
Mój motocykl: XL650V

Kierunkowskazy

Post autor: dr.marcin »

Cześć,
już myślałem, że zrobiłem wszystko, a tu kierunkowskazy padły. Objawy były takie: najpierw lewy zapalał się po chwili od włączenia, potem było ok. za chwilę padł w ogóle, za chwilę prawy włączał się z opóźnieniem i po chwili padł. Po jakimś czasie lewy zaczął działać przez chwilę i padł. Z elektryki jestem totalna noga, więc nie wiem od czego zacząć szukanie usterki. Podpowiedzcie proszę.
XL650V Transalp, XS650
Awatar użytkownika
Trol
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 965
Rejestracja: 12.09.2012, 20:32
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Poland

Re: Kierunkowskazy

Post autor: Trol »

Zakładając, że masz sprawny, naladowany akumulator , sprawdź czy dochodzi napięcie do przerywacza .
Ale które to jego nóżki to nie wiem , poprostu poszukaj miernikiem .
Jestem Trolem poprawnym .Staram się .Nierzadko .
Awatar użytkownika
spaw
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 321
Rejestracja: 10.09.2013, 22:24
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Tychy

Re: Kierunkowskazy

Post autor: spaw »

Radziłbym Ci zacząć od wyczyszczenia przełącznika. W wątku poniżej masz napisane krok po kroku jak to zrobić :)

viewtopic.php?f=105&t=4527#p58040
"When you're traveling, you are what you are right there and then.
People don't have your past to hold against you.
No yesterdays on the road"
Awatar użytkownika
dr.marcin
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 255
Rejestracja: 28.10.2013, 17:18
Mój motocykl: XL650V

Re: Kierunkowskazy

Post autor: dr.marcin »

Spaw, wielkie dzięki. Zdjąłem z kierownicy, rozpołowiłem, odkręciłem blaszkę. Nie rozbierałem na części pierwsze, tylko potraktowałem WD40. Wyciekła sporo syfu. Wysuszyłem i zadziałało. Trochę smaru do łańcucha i zmontowałem. Działa!
Toper, świetna instrukcja! Dzięki!
Ostatnio zmieniony 02.03.2014, 00:32 przez dr.marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
XL650V Transalp, XS650
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości