Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: gibon »

Ja mam podobny problem i nie mogę się go pozbyć. Po zakupie moto i przejechaniu kilkuset kilometrów zębatka zaczęła terkotać. Zwaliłem to na karb luźnego łańcucha, sezon się skończył i odstawiłem moto do garażu. Na wiosnę zacieśniłem łańcuch. Przejechałem ze 100 km i zębatka zaczęła terkotać na tyle solidnie, że wstrzymałem się od dalszych przejażdżek. Problem jak opisano wcześniej - brak zębów na zabezpieczeniu zębatki. No to wymieniłem zabezpieczenie zębatki na nówkę sztukę, poluzowałem łańcuch i jazda. Przejechałem ze 200 km i znów terkotanie. Znajomy mechanik stwierdził że wciąż łańcuch za ciasny, więc poluzowałem i faktycznie na jakiś czas terkotanie ustało. Jednak po kolejnych kilometrach powróciło. Zdjąłem dziś dekielek i widzę że zabezpieczenie znów nie ma zębów. Zastanawiam się teraz, czy to możliwe że załatwiłem je przez te 200 kilometrów ze zbyt ciasnym łańcuchem, czy też może wałek jest już zużyty. Czy może ktoś mi powiedzieć jakiej grubości powinny być te zęby wielowpustu wałka? Czy ten wałek to jest integralny element wału korbowego, czy też stanowi oddzielną część? Dużo jest roboty przy wymianie tego wałka? Jakoś się to regeneruje?
Ostatnio zmieniony 23.07.2010, 00:40 przez gibon, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Jaro-Ino »

Najlepiej daj zdjęcie wałka to będzie łatwo ocenić jego zużycie. Ja w tym temacie dałem rade jak zlikwidować jakikolwiek luz poprzeczny zębatki na wałku. Zabezpieczenie mam nieruszone po 5kkm. Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: gibon »

zdejmę raz jeszcze zębatkę jak już dostanę nowe zabezpieczenie z hondy i cyknę jakąś fotę wałka.
Awatar użytkownika
kamikazemario
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 609
Rejestracja: 18.09.2008, 20:10
Lokalizacja: Beskid Wyspowy

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: kamikazemario »

gibon pisze:Ja mam podobny problem i nie mogę się go pozbyć. Po zakupie moto i przejechaniu kilkuset kilometrów zębatka zaczęła terkotać. Zwaliłem to na karb luźnego łańcucha, sezon się skończył i odstawiłem moto do garażu. Na wiosnę zacieśniłem łańcuch. Przejechałem ze 100 km i zębatka zaczęła terkotać na tyle solidnie, że wstrzymałem się od dalszych przejażdżek. Problem jak opisano wcześniej - brak zębów na zabezpieczeniu zębatki. No to wymieniłem zabezpieczenie zębatki na nówkę sztukę, poluzowałem łańcuch i jazda. Przejechałem ze 200 km i znów terkotanie. Znajomy mechanik stwierdził że wciąż łańcuch za ciasny, więc poluzowałem i faktycznie na jakiś czas terkotanie ustało. Jednak po kolejnych kilometrach powróciło. Zdjąłem dziś dekielek i widzę że zabezpieczenie znów nie ma zębów. Zastanawiam się teraz, czy to możliwe że załatwiłem je przez te 200 kilometrów ze zbyt ciasnym łańcuchem, czy też może wałek jest już zużyty. Czy może ktoś mi powiedzieć jakiej grubości powinny być te zęby wielowpustu wałka? Czy ten wałek to jest integralny element wału korbowego, czy też stanowi oddzielną część? Dużo jest roboty przy wymianie tego wałka? Jakoś się to regeneruje?
Problem jest szeroko opisany na tym forum i na forum AT. Wałek da się wymienić, ale kosztuje duże pieniądze i trzeba ponoć rozpoławiać silnik.
CBR 600 F3
Odważni nie żyją wiecznie, lecz zbyt ostrożni nie żyją wcale..
Awatar użytkownika
wentyl
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 68
Rejestracja: 19.02.2009, 12:21
Lokalizacja: PRA

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: wentyl »

powracam do tematu tyrkotania zębatki przedniej:
napęd ma przejechane 7,5 tys km, luz zebatki na wałku 1-2 mm, wzrokowo wałek i zebatka ok, zabezpieczenie ok, wszystko skrecone przy wymianie napedu jak ksiązka napisała.
Problem tyrkotania zaczął sie gdy: wymieniałem z tyłu opone, koło założone, wszystko wyczyszczone, nasmarowane, dokręcone jak trzeba, luz łańcucha 4 cm na bocznej. jak pcham moto bez obciążenia przed garażem jest cisza, jak usiąde i się odpycham nogami to słychać wkurzajace terkotania, w czasie jazdy niezależnie od predkości- normalny szum łańcucha, nic nie słychać niepokojącego. Jak ściągne osłone i krece kołem na centralce to zauważyłem że terkotanie powstaje na zębatce....jakby to napisać-terkocze na ząbku, który jest w poziomie od strony przodu motocykla, jest wyczuwalny przeskok łańcucha.
Jedyne co zrobiłem przy okazji wymiany opony to miałem sciągnietą osłone zębatki i zębatke wyczyściłem suchą szmatą z syfu i nasmarowałem hipolem cały napęd. Od momentu wymiany napędu też smarowałem hipolem i do tej pory nic nie tyrkotało!
Panowie :help: bo ja juz zgłupiałem -wcześniej miałem 2 moto z kardanem i problemu nie było !!!
motocykl daje wolność, kobieta ją zabiera...
Awatar użytkownika
Daniel 87
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 874
Rejestracja: 19.06.2008, 13:30
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Daniel 87 »

ludziska zamiast szukac dziury w całym, zmiencie zębatke zdawcza na taka made by honda, ma tlumik uderzen, koszt ok 140 zl, kazda zębatka gdy tylko zaczyna się odkształcac nie układa się juz na łancuchu jak powinna i powstaje pewien luz pomiędzy ogniwami łancucha orac zębami zębatki. Nopwe zębatki w zamienniku zawsze będą terkotały dlatego ze łancuch uderze o zębatkę przy duzej predkosci obrotowej wałka, kolejną składową jest siła dzoałająa na łancuch.

Wyjsciem jest zębatka z gumowym kołnierzem, taką produkuje tylko honda

Odnośnie wymiany wałka, jest to nieopłacalne chyba że motocykl po takim remonciku ma byc dalej przez remontującą osobę exploatowany przez dlugie lata, inaczej jest to srednio opłacalne, koszt samego wałka to ok 600 zł, do tgo uszczelki, jesli moto bierze olej to dojdą pierscionki, uszczelniacze zaworowe, zaraz wyjdzie na jaw ze kdniazda i kołnierze zaworów są ponadpalane. ogolnie kiedys liczytlem koszt takiego remonciku to wyszlo mi okolo 3 tys nie licząc roboty. Osoby chcące oddac taki silnik do warsztatu muszą sie liczyc ze mechanik zawoła jeszcze grubszą kase za roocizne bo aby wymienic sam walek silnik musi pójść w drobny mak
Dla przyjaciół Buli

Sklep Motocyklowy "Twój Motocykl"- Zapraszam
Konstantynów Łódzki

886 474 474 od 10-18 tej.


obecnie BMW R100 Cafe Racer zbudowany na bazie R100RS 1980r
Junak M10 1961r
MZ ES250/2 1969
Jawa 353 1961r
Awatar użytkownika
wentyl
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 68
Rejestracja: 19.02.2009, 12:21
Lokalizacja: PRA

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: wentyl »

łańcuch DID, zebatki SunStar- nie widze w tym nic dziwnego!
pytanie tylko dlaczego zaczęła terkotać po zdemontowaniu i założeniu koła ? nagle zaczeła sie dziwnie układać???
motocykl daje wolność, kobieta ją zabiera...
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Jaro-Ino »

Może założyłeś odwrotnie podkładki dystansowe i teraz łańcuch idzie lekkim skosem i przez to terkocze. Albo jest nierówno naciągnięty. Generalnie łańcuch terkocze jak jest za ciasny, a grzechocze podczas jazdy jak jest za luźny.
Awatar użytkownika
wentyl
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 68
Rejestracja: 19.02.2009, 12:21
Lokalizacja: PRA

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: wentyl »

dystanse są ok, łańcuch idzie prosto, tak mnie własnie męczy myśl, coby go jutro poluzować mimo iż ma "przepisowe" 4 cm luzu
motocykl daje wolność, kobieta ją zabiera...
Awatar użytkownika
Daniel 87
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 874
Rejestracja: 19.06.2008, 13:30
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Daniel 87 »

to naciągnij chłopie jak nalezy. Gwarantuje ci ze jak posadzisz dupsko na moto i sprawdzisz naciąg pod obciążeniem to bedzie przypominał strunę gitarową. Siadasz na moto tylem do kierunku jazdy, kladziesz sie na siedzeniu i naciągasz lancuch Haynes tak podaje system naciągu łancucha ze poznej zagrac na nim mozna

taki odgłos http://vimeo.com/13620894 to naturalny odgłos
Dla przyjaciół Buli

Sklep Motocyklowy "Twój Motocykl"- Zapraszam
Konstantynów Łódzki

886 474 474 od 10-18 tej.


obecnie BMW R100 Cafe Racer zbudowany na bazie R100RS 1980r
Junak M10 1961r
MZ ES250/2 1969
Jawa 353 1961r
Paweł
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 439
Rejestracja: 18.06.2008, 18:30

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Paweł »

radzę ustawić naciąg wg. sposobu, który u mnie się sprawdza :thumbsup: (całkiem inaczej niż w instrukcji) :tongue:

- luzujesz napięcie dość znacznie, centralnym kopniakiem delegujesz koło ku przodowi pojazdu
- sadzasz na kanapie kolesia o wadze zbliżonej do Twojej (robi Ci za obciążnik)
- równomiernie naciągasz łańcuch aby uzyskać w środku jego długości luz około 2 cm
- skręcasz lekko oś, coby koło się nie cofnęło
- przetaczasz moto aby sprawdzić w kilku miejscach czy napięcie jest jednakowe
- dokręcasz "na gotowo" oś i kontrujesz nakrętki regulacyjne.

Jak wszystko inne jest ok, zapominasz o jakimkolwiek terkotaniu. :ok:
Konkretnie i merytorycznie Panowie, merytorycznie...
Nie dyskutuj z idiotą bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: gibon »

o jakich podkładkach dystansowych mowa? u mnie jest tak: na wałek zakłada się zębatkę, na zębatkę zabezpieczenie, zabezpieczenie przykręca się dwoma śrubami i wszystko.
teraz jak sobie o tym wszystkim myślę to jestem przekonany, że mam odwrotnie założony z jednej strony dystans do regulacji naciągu łańcucha (otworem wylewającym wodę do góry), ale nie powinno to chyba mieć znaczenia w tym kontekście.
brak mi podstaw mechaniki ale też trudno wyobrazić sobie logiczne uzasadnienie luzu wzdłuż wałka. może to jakaś wada kontrukcyjna i ten patent z podkładką między zębatką, a zabezpieczeniem jest uzasadniony?
dodam jeszcze że u mnie nie ma żadnego gumowego kołnierza na zębatce, więc z pewnością zaopatrzę się jak najszybciej w oryginał. Samo zaś terkotanie nie jest kwestią mojej nadwrażliwości, bo przeskoki trybów są odczuwale podczas jazdy na całym moto i raz mi nawet jeden kolo na skrzyżowaniu zwrócił uwagę że słychać mnie z daleka.
Ostatnio zmieniony 27.07.2010, 19:12 przez gibon, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Daniel 87
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 874
Rejestracja: 19.06.2008, 13:30
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Daniel 87 »

ten patent to taki myk niektorych dłubaczy :) dla mnie nie ma to znaczenia wiekszego, zębatka poprostu pracuje, a TERKOCZE zawsze gdy nie ma tlumienia uderzenia łancucha o zębatkę podczas "nawijania". jak pisalem zębatka Hondy to cos dla was :)

normalnie jest tylko zębaka i zabezpieczenie, a podkladka to pierscien Segera wmajstrowany przez naszego kolege z forum.
Dla przyjaciół Buli

Sklep Motocyklowy "Twój Motocykl"- Zapraszam
Konstantynów Łódzki

886 474 474 od 10-18 tej.


obecnie BMW R100 Cafe Racer zbudowany na bazie R100RS 1980r
Junak M10 1961r
MZ ES250/2 1969
Jawa 353 1961r
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Jaro-Ino »

I powiem, że sprawdza się do dziś :D Przejechałem na tym 5kkm i zębatka nie ma ani grama luzu. A co za tym idzie wałek nie ucierpi :)

P.S. Ide ustawić luz łańcucha :lol:
Awatar użytkownika
kko
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 640
Rejestracja: 03.05.2010, 10:46
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kłodzko

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: kko »

Danielu - gdzie kupić taką zębatkę ? W larssonie nie mają i w żadnym sklepie w necie do tej pory nie znalazłem.
"Nie trzeba być cynikiem, wystarczy, że rozumie się ludzi" - T.P.

XL 1000V SD02
Awatar użytkownika
Daniel 87
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 874
Rejestracja: 19.06.2008, 13:30
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: Daniel 87 »

dealer honda. Mogę zamowic i po powrocie z urlopu podeslac po koleżensku. Czyli polowa sierpnia :) taka zębatka to cos kolo 140 zl z tego co pamiętam bo Wolfowi kupowalem. W razie czego piszcie na pw
Dla przyjaciół Buli

Sklep Motocyklowy "Twój Motocykl"- Zapraszam
Konstantynów Łódzki

886 474 474 od 10-18 tej.


obecnie BMW R100 Cafe Racer zbudowany na bazie R100RS 1980r
Junak M10 1961r
MZ ES250/2 1969
Jawa 353 1961r
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: gibon »

zamówiłem nową zębatkę i nowe zabezpieczenie. w przyszłym tygodniu składam to wszystko z uwzględnieniem podkładki dystansowej. wyreguluję naciąg łańcucha mądrzejszy o kilka porad. zobaczymy co z tego wyjdzie. na razie dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
kko
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 640
Rejestracja: 03.05.2010, 10:46
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kłodzko

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: kko »

Po mojej wczorajszej dłuższej jeździe coś zaczęło mi stukać przy przedniej zębatce. Okazało się, że jest pięknie zdarta. Przyczyną był luz - niecały 1mm na zabezpieczeniu. Wrzucam zdjęcia mojej byłej zębatki. Z jednej strony ma wypukłość, a z drugiej jest płaska - nie kupujcie takiej nigdy. Wiem już na 100%, że prawidłowa zębatka ma mieć wypukłości z obu stron - od strony silnika niewielkie, a od strony zabezpieczenia większe. Tylko taka pasuje na wałek w ten sposób, że po założeniu zabezpieczenia nie ma żadnego luzu.

Obrazek
Obrazek
"Nie trzeba być cynikiem, wystarczy, że rozumie się ludzi" - T.P.

XL 1000V SD02
Awatar użytkownika
spider
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 02.08.2010, 10:04

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: spider »

Daniel 87 pisze: (...) TERKOCZE zawsze gdy nie ma tlumienia uderzenia łancucha o zębatkę podczas "nawijania".

Właśnie zaopatrzyłem się w oryginalną zębatę zdawczą w serwisie Hondy. Te 140 PLN bolało przeokropnie, ale terkot zniknął i nareszcie dociera do mnie mruk silnika. Warto było.

Swoją drogą, czy ktoś nie jest zainteresowany niemal nową nieoryginalną zębatą do Trampka? :haha: Jest tania i dobra, a dla kolegów z forum ulga promocyjna. Ta zębatka jest dla prawdziwych twardzieli. Załóż i usłysz śpiew swojego łańcucha. Budowa zębatki:
kko pisze:Z jednej strony ma wypukłość, a z drugiej jest płaska,
czyli coś dla Ciebie :pob:
Promocja do wyczerpania zapasów - śpiesz się, wszak została tylko jedna sztuka.
Traktuj kask jak czapkę niewidkę.
Awatar użytkownika
gibon
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 215
Rejestracja: 12.05.2010, 18:27
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Terkotanie zębatki zdawczej po podciągnięciu łańcucha

Post autor: gibon »

Założyłem nową zębatkę hondy zgodnie z sugestią Daniela i terkot ustał. Mówię to po przejechaniu jakichś 2 tys km. Podeślę foty starej i nowej zębatki jak tylko odzyskam kamerkę. Hondowska zębatka jest faktycznie zaopatrzona w gumowy kołnierz choć nie jestem przekonany co do jego zastosowania. Wydaje mi się, że bezpośrednią przyczyną terkotania mojej zębatki było zwyczajne zużycie zębów na wielowpuście. Stara zębatka wchodziła na wałek bardzo luźno i miała lekkie luzy na boki. Nową musiałem dobijać młotkiem żeby dała się wcisnąć.
Teraz w zależności od naciągu łańcucha objaw mam jeszcze inny: delikatne cykanie łańcucha przy hamowaniu silnikiem. Nie stanowi to jednak problemu i mam wrażenie że z czasem ustaje więc być może to kwestia dotarcia się tej zębatki.
Dzięki wszystkim za porady.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości