Zmiana oleju silnikowego i filtra

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1142
Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Leszno

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: B3stia »

Thorgal77 pisze:Nie słyszalem zeby ktos na świecie tak robił..... a troche litrów oleju przez moje ręce przeszło...czy to w aucie czy w innym pojeździe samochodowym.

W silniku zawsze zawsze będzie "film" olejowy gdzie trzeba i mysle ze sekunda bez oleju raz na 12 tyś nie zaszkodzi.
Podobne zjawisko jest przy każdym zapaleniu silnika czy to w moto czy w samochodzie - jest ułamek sekundy kiedy silnik nie dostaje oleju.

Bestia Czy Ty wymienialeś w TA co 5 tyg olej ? :omg:

........a moze sie czepiam. :cup:
Jak widać na zdjęciu to nie Ja :grin:
Kolega Monkey był/jest kurierem na wyspach i to on wymieniał tak często.
Jako ciekawostkę powiem, że po 4 latach użytkowania TA 650 od nowego nakulał 280 tys km i dalej jeździ. :wink:
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: Thorgal77 »

no to niezle :-)
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
Awatar użytkownika
MISIEK
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 554
Rejestracja: 15.06.2008, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: MISIEK »

matthew pisze:
fari2 pisze:Dlaczego nie nasączasz olejem filtra przed wkręceniem? Ja go zalewam do pełna i wkręcam. W jakimś stopniu ułatwiam wprowadzenie poprawnego obiegu i ciśnienia.
Po co silnik ma pracować bez poprawnego smarowania zanim pompa przeleje i odpowietrzy filtr?
były juz dywagacje na ten temat. jedni mówią ze nie ma sensu, inni ze to najgorsza zbrodnia popełniona na trampku.
Prawda jest pewnie gdzieś pośrodku, bo filtr oleju w transalpie jest połozony poziomo, w pozycji ekwatorialniej, wiec niemozliwe jest jego pełne napełnienie i wkręcenie...
Ale haynes podaje zeby troche oleju wlać, wiec wlewam.

w pozycji ekwatorialniej... bardzo spodobało mi się to określenie :grin: brzmi znacznie mądrzej niż "u dołu" :ok:
Nie mam już Transalpa, Supertenery ani nawet Afryki...
Awatar użytkownika
Chmielo
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 152
Rejestracja: 04.01.2010, 11:29
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kraśnik

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: Chmielo »

A tak wtrące to każdą miedzianą uszczelkę można odświerzyć rozgrzewając ją do czerwoności i natychmiast schłodzić. Odzyskuje wtedy część swoich właściwości. Podobno sie ten proces jakoś mądrzej nazywa niż ja to ująłem. :niewiem: Oczywiście jeśli nie ma gdzie kupić nowej :wink:
dawniej Lewar.
milek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04.05.2009, 14:36
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: POZnan*

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: milek »

nr filtra:
do 650-tki 15410-MM9-P03


I tutaj mam pytanie, chciałem taki kupić ale koleś w Hondzie w Poznaniu powiedział mi, że takich już nie produkują i dał mi 15410-MFJ-D01. Teoretycznie mógłbym go nakręcić, ale oryginał jest nieco dłuższy +/- 1 cm. Wg katalogu MANN ten który dostałem przewidziany jest m.in. do skutera FJS 400 Silverwing. Sprzedawca twierdził, że filtr który mi sprzedał wkładają do wszystkich Hond, które u siebie serwisują :cool:
Nie chcę ryzykować, czy ktoś z Was też spotkał się z czymś takim, czy raczej Sprzedawca sprzedał mi tzw "ściemę"? Ewentualnie podpowiedzcie gdzie Wy kupowaliście swoje filtry.

Pozdrawiam
Miłek
Transalp XL650V 2002
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: Thorgal77 »

Stary...... ten 1 cm niema znaczenia budowa jest taka sama.
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
matthew
romeciarz
romeciarz
Posty: 32
Rejestracja: 21.06.2008, 10:41
Lokalizacja: Wro/Opole

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: matthew »

no a poza tym to filtr oleju to nie jest żadne skomplikowane i tajemne urządzenie, mogę zapewnić ze nie działa na zasadzie czarnej magii ani również nie siedzi tam mały krasnoludek :tongue: Więc nawet jeśli jest do 'skutera' to nie znaczy ze jest gorszy od 'motocyklowego'
milek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 04.05.2009, 14:36
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: POZnan*

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: milek »

Moja obawa wynikała z tego, że taki mniejszy filtr może mieć np. niższą przepustowość, co z kolei mogłoby wpłynąć na mniejsze ciśnienie oleju a tym samym na niedostateczne smarowanie silnika. Zadzwoniłem jeszcze do dwóch innych serwisów i w każdym potwierdzili mi, że mogę użyć filtra o innym symbolu.
Powiedzcie jeszcze tylko czy to normalne, że weszło mi 2,6 litra oleju pomimo tego mniejszego filtra?

Miłek
Transalp XL650V 2002
Awatar użytkownika
pałeł
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1154
Rejestracja: 21.06.2008, 22:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: racibórz
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: pałeł »

jaka cena tego zamiennika ??
gsm 512 242 193 najłatwiej jest zadzwonić
facebook prywatny
mój fejs firmowy
czołowki i latarki
Awatar użytkownika
graphia
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 655
Rejestracja: 18.06.2008, 23:54
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: graphia »

Właśnie wymieniłem olej wg powyższego przepisu, pierwszy raz w życiu sam ;-) wszystko poszło prawie gładko prócz filtra który musiałem jednak potraktować śrubokrętem.... dzięki za przepis który... działa :D
Awatar użytkownika
Baran
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 845
Rejestracja: 12.01.2010, 19:46
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: Baran »

pałeł pisze:jaka cena tego zamiennika ??
Zamiennikiem Hondowskiego filtra oleju jest Hiflo HF303, cena w Larssonie to 22zł.
Zanim sam zacząłem zmieniać olej, montowali mi go w ASO Hondy.

Co do nalewania oleju do filtra - myślę, że nie ma to sensu.
Próbowałem raz, skończyło się tylko oblaniem olejem siebie i okolic filtra przy jego dokręcaniu.
Przy kolejnej zmianie nic już nie lałem do środka a kontrolka ciśnienia oleju zaświeciła się dosłownie na jakieś 3 sekundy
- w zasadzie na tyle samo jak wcześniej z filtrem zalanym olejem.
Poza tym w silniku pozostaje jeszcze film ze starego oleju i przez ten krótki moment się utrzyma.
__
... >> Transalp XL650V >> Triumph Tiger 955i + bzyk-smrodziuch (Honda Pantheon 150 2T)
Startujemy z polskim forum Triumph Tiger - http://www.tigerforum.pl/
Awatar użytkownika
graphia
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 655
Rejestracja: 18.06.2008, 23:54
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: graphia »

Ja zalałem filtr. Mechanik motocyklowy powiedział mi że lepiej zalać ponieważ można zapowietrzyć (cośtam :D )
Awatar użytkownika
pałeł
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1154
Rejestracja: 21.06.2008, 22:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: racibórz
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: pałeł »

baransky pisze:
Zamiennikiem Hondowskiego filtra oleju jest Hiflo HF303, cena w Larssonie to 22zł.

u mnie masz za 20 :) ale to nie jest jedyny zmienik :)
gsm 512 242 193 najłatwiej jest zadzwonić
facebook prywatny
mój fejs firmowy
czołowki i latarki
arulio
Czytacz
Czytacz
Posty: 5
Rejestracja: 04.09.2008, 08:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: arulio »

Czy śruba spustowa oleju jest w tym samym miejscu w "600"?
Awatar użytkownika
boloboy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 86
Rejestracja: 11.05.2009, 23:08
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: boloboy »

arulio pisze:Czy śruba spustowa oleju jest w tym samym miejscu w "600"?
Tak, w tym samym miejscu i też pod klucz 17.

pozdrawia boloboy
Awatar użytkownika
tomasz
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 544
Rejestracja: 23.07.2009, 16:21
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: tomasz »

Lewar pisze:A tak wtrące to każdą miedzianą uszczelkę można odświerzyć rozgrzewając ją do czerwoności i natychmiast schłodzić. Odzyskuje wtedy część swoich właściwości. Podobno sie ten proces jakoś mądrzej nazywa niż ja to ująłem. :niewiem: Oczywiście jeśli nie ma gdzie kupić nowej :wink:
bodajże jest to "wyżarzanie"
To możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące.
— Paulo Coelho
Alchemik
miód jest dla mięczaków! prawdziwi twardziele żują pszczoły...
Awatar użytkownika
pałeł
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1154
Rejestracja: 21.06.2008, 22:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: racibórz
Kontakt:

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: pałeł »

właściwie hartowanie :)
ale miedz się nie hartuje :) chodzi o odprężenie studzić można byle jak chodzi o uplastycznienie miedzi
gsm 512 242 193 najłatwiej jest zadzwonić
facebook prywatny
mój fejs firmowy
czołowki i latarki
Awatar użytkownika
NEWMAN
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 124
Rejestracja: 24.10.2009, 17:38

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: NEWMAN »

Co do nalewania oleju do filtra - myślę, że nie ma to sensu.
Próbowałem raz, skończyło się tylko oblaniem olejem siebie i okolic filtra przy jego dokręcaniu.
Przy kolejnej zmianie nic już nie lałem do środka a kontrolka ciśnienia oleju zaświeciła się dosłownie na jakieś 3 sekundy
- w zasadzie na tyle samo jak wcześniej z filtrem zalanym olejem.
Poza tym w silniku pozostaje jeszcze film ze starego oleju i przez ten krótki moment się utrzyma.
Ja tam nic nie oblałem ważne jest to żeby nie zalewać filtra po sam rant tylko zostawić troszke przestrzeni od góry i szybkim ruchem wkręcić filtr.
Awatar użytkownika
JanuszCh.
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 403
Rejestracja: 14.02.2009, 21:20
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Dubiecko

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: JanuszCh. »

Mistruś pisze:
Driverd2 pisze:
boloboy pisze:odnośnie podkładki pod śrubę spustową oleju (opisuję przypadek trampka 600ccm):
Podkładki, których używam, kupuję w sklepie sieci NORAUTO. Tak wygląda pudełko z 3 szt. podkładek:


Są to podkładki o owalnym profilu, które ulegają zgniataniu przy dokręcaniu śruby spustowej oleju i przy każdej zmianie oleju należy wymienić podkładkę.

pozdrawia boloboy
W intercarsie to dostanę? I jeszcze zapytam kiedy zmienić olej? Jak już się sezon zacznie czy kiedy mi pasuje głupio pytam bo swój ostatni motocykl miałem 9-10 lat temu i była to wsk-a a przy tym nie wiem.
Jak by ktoś chciał to mogę podesłać, kupiłem po 5,99 za 3 szt. w NORAUTO Gliwice
A ja kupiłem takową podkładeczkę u siebie we wsi za 40 groszy w sklepie z częściami do ciągników
Awatar użytkownika
wycior
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 37
Rejestracja: 06.01.2010, 13:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Zmiana oleju silnikowego i filtra

Post autor: wycior »

Chciałbym podzielić się wrażeniami dotyczącymi czynności zmiany oleju i filtra w TA 600 '95r.
-olej SHELL Advance VSX 15w50 - cena 39 zł za litr, sklep/salon PROFI - ul. Włókniarzy 38 Łódź
Wybrałem taki olej ponieważ wszystkie faktury z salonu Honda w Niemczech, skąd był sprowadzony, potwierzdają że taki olej był lany. Zakupiono 3 litry (wlałem ok. 2,5 l, reszta na ewentualną dolewkę chociaż mój moto oleju nie bierze)
-filtr oleju - zamiennik HIFLO czy jakoś tak - 26 zł, również salon PROFI (oryginalny filtr oleju HONDA kosztuje 48 zł)

Moje spostrzeżenia:
- jeżeli ktoś zamiaruje wymieniać sam olej bez filtra to jest to głupi pomysł,
- cena litra oleju w salonie na Włókniarzy jest taka sama jak cena dystrybutora Shell na ul. Pabianickiej 119/xxx, więc nie górują cen
-cena filtra (zamiennika) rownież przystępna,
- po wymianie oleju ...+10 do szczęścia. Wyleciała mocno wpracowana zupa a wlałem czyściutki klarowny olej i jakoś tak lżej na sercu się zrobiło...
- filtr odkręciłem kluczem hydraulicznym na maksymalnej rozpiętości szczęk, jeżeli klucz jest mniejszy to można lekko zlapac i spłaszczyć stary filtr. Filtr wystarczy ruszyć, potem już jakoś idzie ręką
-podkładka pod korek spustowy została stara, ale świetnie się sprawuje
- moto chodzi lepiej, ciszej, a co najfajniejsze nie słyszę juz sprzęgła:)
-do nowego filtra przed wkręceniem wlałem trochę oleju (ok. 70ml)
-filtr dokręcony ręką na tyle ile mam siły,
- po odpaleniu moto z nowym olejem kontrolka świeci się jakieś 3 sekundy, potem gaśnie. Zostawiam moto odpalone ok. pół minuty i sprawdzam stan oleju na stopce centralnej.

Może to banał ale robiłem to pierwszy raz i tak po skrócie opisałem jak to m/w wygląda.

Ciekawostka - ze starego filtra oleju po odkręceniu wypadł kawałek ... czegoś. W zębach wydawało nieco metaliczny dźwięk. Wielkość tego czegoś to m/w dwie trzecie dawnej gumy do żucia kulki, powierzchnia przypominała asteroidę z filmu Armagedon. Kiedy zadziałalem na nią siłą (młokiem) pokruszyła się jak kamień. Myślę że temperatura i ciśnienie utworzyły jakiś habydź a'la żużel. Ale to chyba dobrze... po to jest filtr żeby takie cuś wyłapywać i trzymać.

Aha, co ze starym olejem? Narazie przelałem w baniek po nowym oleju i leży... Przeciez nie wyleje do kibla... Podobno 1 kropla oleju zanieczyszcza 100 l wody...
Wyprułem bebechy z tłumika mojej CZ, + 10 do szczęścia.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość