EFI - Wtrysk Paliwa do XL650V

Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, moduły CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.
Awatar użytkownika
Szymon.zim
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 144
Rejestracja: 29.07.2019, 18:44
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Ajaccio - Corsica - Francja
Kontakt:

EFI - Wtrysk Paliwa do XL650V

Post autor: Szymon.zim »

Jeżeli uważasz, że to jest bez sensu bo przykładowo jest to nieopłacalne czy też z innych powodów typu zmień motocykl itp. - Proponuje abyś się wstrzymał bo to tylko oznacza, że ten temat nie jest dla Ciebie. Natomiast innym osobom może sprawić ciekawą łamigłówką.


Kochani będę miał do was prośbę o wsparcie!

Ze względu na miejsce zamieszkania na małej wyspie jestem bardzo odizolowany od różnych usług ślusarskich, dostępu do części używanych oraz wsparcia technicznego tu na miejscu. Brakuje mi też doświadczenia i wiedzy w pewnych tematach. Dlatego liczę na wasze wsparcie i korzystną współpracę.


Mianowicie mam chęć zainstalować układ wtryskowy do Starszej Pani czyli HONDA TRANSALP XL650V
viewtopic.php?t=27952

Projekt ma na celu podejście edukacyjno hobbistyczne ale i zarówno praktyczne.
Mam zamiar tak jak zazwyczaj dzielić się własnymi odkryciami i postępami z prac na moim kanale na YT bo ogólnie taka forma prowadzenia relacji jest mi bliska.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... l8IrGNA5e1

Jest to koncepcja na nadchodzący rok 2025.

Mianowicie nie znalazłem jeszcze nigdzie takiego projektu i nie chodzi tu przełożenie całego silnika wraz ze sterownikiem od innego motocykla typu Tansalp XL700V. Gdyż fabryczne sterowniki są zazwyczaj środowiskiem zamkniętym lub wymagają specjalnego oprogramowania i interfejsu co sprawia, że dostęp jest bardzo ograniczony. Fabryczny sterownik również jest trudny do adaptacji jeżeli osprzęt typu AIRBOX lub całkowity układ wydechowy odbiega od zaprogramowanych wewnętrznie map. Gdyż fabryczne sterowniki nie są w stanie samodzielnie się zaadoptować do takich zmian nawet jak układ posiada sondę lambda to korekty są zbyt małe. Więc osobny i niezależny sterownik silnika z otwartym oprogramowaniem w takich projektach jest bardziej odpowiedni.
Chodzi tu o dostosowanie niezbędnych zewnętrznych elementów do silnika XL650V:

-Mówiąc o zewnętrzych elementach mam na myśli adaptację przepustnicy wraz z wtryskami od hondy Transalp XL700V.
-Zewnętrzna pompa paliwa oraz zewnętrzny regulator ciśnienia i filtr paliwa.
-Sterownik na bazie SPEEDUINO NO2C (prosty sterownik z dużą ilością możliwości konfiguracji) https://wiki.speeduino.com/en/wiring/system
-Szerokopasmowa sonda lambda aby układ mógł pracować w zamkniętej pętli (początkowy brak możliwości strojenia na hamowni wymusza pracę układu z kontrolą AFR)
-Czujnik TPS zintegrowany wraz z obudową przepustnicy
-Obudowa filtra powietrza wraz z czujnikiem temperatury powietrza (do opracowania)
-Czujnik płynu chłodzącego (do zaadaptowania)
-Czujnik MAP (zgodny z płytką SPEEDUINO lub fabryczny do XL700V po odpowiedniej kalibracji)
-Czujnik prędkości obrotowej wału korbowego (fabryczny ale jest do modyfikacji sam impulsator)
-Czujnik wałka rozrządu (obecnie niewiadomo w zależności od konfiguracji sterownika)
itp.

Mówić ogólnie jest bardzo dużo niewiadomych i o ile inne motocykle są uruchamiane na tym sterowniku SPEEDUINO zazwyczaj są to motocykle jedno, dwu lub cztero cylindrowe ale w konfiguracji klasycznej podobnej do klasycznych silników samochodowych. Dla silnika V52 stopnie w TRANSALP 650 trzeba zupełnie inaczej dobrać kąty i to przeliczyć aby wprowadzić dane do sterownika. Podstawowe informacje o silniku znalazłem na tej stronie: https://www.vieuxmotard.fr/xrv650/xrv-s ... index.html

Koncepcja jest prosta gdy już ma się podstawowe dane.

Moim zdaniem najprościej jest zbudować makietę silnika wraz z czujnikami prędkości obrotowej oraz tarczami z podziałką kątową aby przy pomocy efektu stroboskopowego sprawdzić na bierząco wprowadzane dane kąty wtrysku oraz zapłonu. Czasy trwania wtrysku oraz czas ładowania cewki zapłonowej.
Na obecną chwilę należy wyjść, że "Wiem, że nic niewiem".

Pierwszym badanym elementem byłby fabryczny moduł zapłonowy w celu zdjęcia mapy zapłonu w stosunku do prędkości obrotowej wału oraz kąta otwartej przepustnicy TPS. Sama mapa zapłonu mogła by być wtedy przepisana do sterownika SPEEDUINO jako baza neutralna. Pomierzyć kąt wyprzedzenia i czas ładowania cewki zapłonowej.

Pomiar osobny wydajności wtryskiwaczy przy stałym ciśnieniu również jest wymaganym parametrem aby wprowadzić dane do sterownika.

Sprawdzenie czy fabryczny impulsator jest w stanie obsłużyć większą ilość zębów z tak zwanego słoneczka itp.


Ja mam już swoje pomysły i idee które ciągle się delikatnie zmieniają / kształtują.

Na obecną chwilę mam do was pytanie.
Czy znasz już taki projekt i czy możesz dodać odnośniki?
Czy masz już doświadczenie z konfiguracją SPEEDUNIO w praktyce wraz ze strojeniem?
Czy masz doświadczenie z zewnętrznymi pompami paliwa?
Czy masz doświadczenie z regulatorem ciśnienia paliwa?
Czy masz możliwość i chęć obróbki skrawania w celu stworzenia koła impulsowego (tokarka, frezarka, ploter CNC)?

Na sam początek potrzebuję kilka elementów aby stworzyć prostą makietę i rozpocząć pracę nad ściąganiem mapy zapłonowej z fabrycznego modułu zapłonowego.
Może masz zbędne w tej chwili takie części które mógłbyś mi udostępnić:

Słoneczko czyli koło zębate impulsatora od TRANSALP XL650V
Czujnik / impulsator od XL650V
Stary uszkodzony lub zablokowany moduł zapłonowy XL650V w celu rozbiórki i analizy wewnętrznej budowy.
Również interesuje mnie słoneczko czyli koło zębate impulsatora do Transalp XL700V (jest tam różnica ilości zębów)
Stary uszkodzony karter silnika od strony impulsatora tak aby było można z tego zrobić podstawę makiety.


Potrzebuję również informacji precyzyjnych:
Może ktoś ma taki silnik gdzieś obecnie na stole i może to sprawdzić bo ja bym musiał rozkręcać obecnie jeżdżący motocykl aby to sprawdzić.
Takich jak który ząb słoneczka pokrywa się idealnie z czujnikiem wału przy GMP przedniego cylindra oraz tylnego.
Oraz wszelkie inne ciekawe informacje.
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2695
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: EFI - Wtrysk Paliwa do XL650V

Post autor: grad74 »

Osz kurde, ambitnie. będę obserwował temat.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 736
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: EFI - Wtrysk Paliwa do XL650V

Post autor: old1977 »

Pompa zewnętrzne od BMW mają wbudowane zawory powrtne "przetoka" robią za regulator ciśnienia, moim zdaniem nie potrzebnie idziesz w stronę koła fonicznego ja bym brał sterowanie wtrysku z cewek lub moduły zapłonu, 99 % wtrysków jest wysterowana masą, czasy wtrysku wysterowalbym za pomocą czujnika temp powietrza umieszczonego w strudze i lambda i potencjometr otwarcia przepustnicy wszystko spiąć ecumastrem ja utknąłem z projektem brak czasu
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości