Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Akcesoria do motocykla, gmole, kufry, sakwy, grzane manetki, słowem dodatkowe wyposażenie.
Awatar użytkownika
PawelD
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 115
Rejestracja: 21.04.2021, 22:15
Mój motocykl: XL600V

Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: PawelD »

[aktualizacja 30.01.2022 - dodane na końcu porównanie modeli tankbagów Red Mamut na kilku fotkach wraz z opisem]

Pisząc tekst bardziej ogólny o tankbagach pomyślałem, że wrzucę na forum nieco okrojoną z ogólników wersję sprowadzając temat do konkretniejszego opisu i mojej opinii o tankbagu Expedition z Red Mamuta. Zrobiłbym pewnie lepiej nakręcając opis filmowy na YouTube ale kompletnie mi to nie wychodzi, za bardzo się stresuję własną gębą i głosem. :blush:

Gębę można wyciąć, z głosem już gorzej więc musicie się skupić nad tekstem. Dorzucę dziś lub jutro jeszcze kilka fotek.

O firmie Red Mamut jeszcze kilka razy wspomnę, szczególnie, że na dniach pojawi się dedykowana strona internetowa i chyba kilka nowości ale to zdaje się w lutym. Nie wyprzedzajmy faktów, skupmy się na torbie.

Ogólna budowa

Tankbag jaki jest każdy widzi. Ten nie odbiega zasadniczo od spodziewanej konstrukcji - wyprofilowana lekko torba mająca zgrabnie ułożyć się na zbiorniku, nawet takim z mocno wystającym korkiem wlewu paliwa jak u mnie (XL600V - na zdjęciu poniżej).

Obrazek

Tankbag ma dużą komorę główną, zamykaną identycznie jak np. worki marynarskie - na szczycie taśma z rzepem oraz klamrą - zamykamy wlot, zawijamy, a końce spinamy klamrą. Uzyskujemy wodoszczelne zamknięcie, co dla mnie ma kolosalne znaczenie, ponieważ nie cierpię pokrowców.

Klapa w modelu Expedition składa się z dwóch elementów. Pierwszy, bardziej wewnętrzny, zamyka od góry komorę główną na ekspres z dwukierunkowym zamkiem. Od spodu tej części jest wewnętrzna kieszeń na ekspres, trzy pętle z taśmy np. na długopis, latarkę oraz plastikowe ucho do przypięcia np. kluczy. Górna część ma sporą, siatkową kieszeń o długości wystarczającej na włożenie chociażby butelki z napojem. Wlot jest z gumowym ściągaczem więc nic nie wypadnie, chociaż nie jest to kieszeń na drobiazgi.

Druga, zewnętrzna część klapy ma od wewnątrz dwie zachodzące na siebie i zakończone rozciągliwą taśmą kieszenie siatkowe. Tu chowam zwykle podręczne przekąski na drogę typu batony, czekolada (o ile nie ma upału), ewentualnie kable czy karty do aparatu.

Od zewnątrz mamy biegnący przez środek rzep do umocowania (ogromnego) mapnika - o nim za chwilę. Jest także gumowa „pajęczyna” pozwalająca na schowanie np. rękawiczek oraz sześć uchwytów do przeplecenia taśm od dodatkowych akcesoriów, przykładowo apteczki.

Tą część klapy zamyka się na dwie, regulowane taśmy z klamrami, co daje całkiem sporą, dodatkową przestrzeń pozwalającą na przypięcie w ten sposób nieco grubszego bagażu.

Tankbag ma z przodu wygodną rączkę do przenoszenia, po bokach odblaskowe paski (tych nigdy za wiele na motocyklu i jego wyposażeniu), a od spodu miękki ale wyglądający solidnie materiał.

Obrazek

Obrazek

Mocowanie do motocykla

Wszystkie tankbagi Red Mamuta mają taki sam sposób montażu do motocykla. Jest to specjalna baza przypinana taśmami po bokach motocykla, poniżej zbiornika czy pod przednią częścią kanapy oraz taśmą okalającą główkę ramy. Taśmy są regulowane, a z nimi cała baza, także można w pewnym zakresie przesuwać bazę w przód i w tył zbiornika paliwa. Dzięki temu możemy upewnić się, że tankbag będzie siedział solidnie w wygodnym i bezpiecznym dla nas miejscu. Przy zakładaniu koniecznie trzeba upewnić się, czy torba nie koliduje w żadnym momencie z pełnym zakresem ruchów kierownicą oraz czy przy poruszaniu nią nie wciskamy torbą żadnego z guzików.

Tankowanie z tankbagiem Red Mamuta nie sprawi nam kłopotu - tankbag jest przypinany do bazy przy pomocy czterech klamr. Do tankowania wystarczy wypiąć dwie z nich i odchylić torbę.

Obrazek

Mapnik

Szukając tankbaga z miejsca odrzucałem rozwiązania bez porządnego mapnika. Co prawda korzystam z Garmina Zumo XT, o którym pisałem ponad rok temu ale nie wyobrażam sobie ruszenia w dalszą drogę bez jakiegokolwiek papierowego wsparcia. Elektronika może się rozładować, popsuć, system GPS mogą wyłączyć na dowolnym obszarze i w dowolnym momencie, sygnał może być zakłócony… słowem można zostać „ślepym”. Chyba, że ma się kompas, mapę i blade pojęcie jak tego zestawu używać. Poza tym czasem większą frajdę sprawia samodzielne szukanie trasy, zamiast zdawania się na lepszą czy gorszą „inteligencję” algorytmów w Garminie czy telefonie.

Obrazek

A mapnik w Expedition (i dwóch pozostałych tankbagach Red Mamuta) jest solidnie przemyślany, duży (25x30 cm), porządnie zamykany na długi rzep. Nie wiem czy celowo ale przeźroczysty materiał z wierzchu całkiem dobrze przenosi dotyk - czasem wrzucam do środka tablet, szczególnie teraz, w okresie pracy zdalnej. Dzięki temu mam pod ręką komunikację z pracą, a jednocześnie mogę nie zsiadać z motocykla. Nie jest to może wybitnie precyzyjne ale do kliknięcia czegoś na szybko na tablecie czy telefonie powinno spokojnie wystarczyć.

Podsumowanie

Moim zdaniem dokonałem świetnego wyboru. Chociaż Twój wybór może być całkiem inny - zależy czego i do czego szukasz. Tankbag Red Mamut Expedition spełnił moje oczekiwania w zakresie pojemności, wygody montażu oraz korzystania ze wszystkich jego funkcji. Wszystkie klamry i zapięcia obsłuży się bez zdejmowania rękawic. Po kilku pakowaniach dopracowałem swoją metodę na chowanie bagażu w sposób dający szansę na wygodne i szybkie sięganie po rzeczy. Przenoszenie jest wygodne ale po drobnej modyfikacji: na moją prośbę producent doszył pasek do przenoszenia na ramię, wpinany w istniejące klamry dopinające torbę do bazy - mając ręce zajęte sakwami bocznymi i centralną, tankbag musiałbym trzymać za rączkę w zębach, a te z wiekiem stają się coraz cenniejsze.

Co bym zmienił? Chwilami brakuje mi podziału wewnątrz komory głównej ale to może być wynik mojego fotograficznego zboczenia: każda foto-torba ma przegródki. Tutaj mogę właściwie zmieścić wnętrze jakiejś torby i uzyskać to o co mi chodzi. Temat do przemyślenia i pokombinowania. Chociaż jako maniakowi pakowania za dużo dupereli które po powrocie okazują się nieużyte ani razu, przyda mi się odwyk od zbyt dużej ilości kieszonek i miejsc na „przydasie” ;)

O trwałości nic uczciwie nie mogę jeszcze napisać - za mało go zmęczyłem ale sądząc po jakości U-Baga tego samego producenta i fakcie, że tylny bagaż już sporo „oberwał” bez uszczerbku dla siebie, mogę mieć nadzieję na bardzo wiele kilometrów wspólnych przygód z tankbagiem.

Dane techniczne:

Link do sklepu

Waga: 1000g
Wymiary zewnętrzne:
szerokość:  21cm
długość: 30cm
wysokość: 13cm w najniższym punkcie, 19cm w najwyższym punkcie
obwód:  91cm
szerokość kieszeni wewnętrznej (w klapce) 14cm
Pojemność 7 l
Maksymalna odległość punktu montażowego od tankbaga:  70cm

Waga mapnika: 170g
Wymiary mapnika: 25x30cm

Różnice pomiędzy modelami tankbagów zebrane na jednym obrazku.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 30.01.2022, 20:13 przez PawelD, łącznie zmieniany 3 razy.
od 2012:Junak 123 w ciągłym, bezawaryjnym użyciu, od 2019:Honda XL600V też na razie bez awarii :)
Dlugi1
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 415
Rejestracja: 14.06.2017, 09:52
Mój motocykl: XL650V

Re: Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: Dlugi1 »

Dzięki za opis, coś takiego chodzi za mną, choć trochę to kosztuje. Nie za bardzo widzę różnice (poza ceną) między Expedition a Adventure. Może warto by w tej różnicy wziąć saszetkę bądź apteczkę?
I drugie pytanie - jak z wycieraniem lakieru na baku przez mocowanie?
Awatar użytkownika
PawelD
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 115
Rejestracja: 21.04.2021, 22:15
Mój motocykl: XL600V

Re: Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: PawelD »

Krótko, rozszerzę później tekst główny o fotki: Expedition ma pomiędzy klapą zamykającą, a komorą główną siatkowe kieszenie. W Adventure jest klapka główna, bez siatek od spodu. Na fotkach będzie to lepiej widać. Safari ma regulowaną część górną, taką zintegrowaną klapę z bokami na czterech klamrach. Zastanawiałem się nad tą wersją ale uznałem, że będzie za duża. Tym bardziej, że gdy potrzebuję korzystam z małych sakw na gmole, co lepiej rozkłada ciężar całości.

Wycieranie lakieru - u mnie nic się złego się nie dzieje. To pewnie może zależeć od wielu aspektów, wyobrażam sobie, że rajd w błocie i piachu może (ale nie musi) dać efekt tarki gdy brud dostanie się pod bazę, paski mocujące.
od 2012:Junak 123 w ciągłym, bezawaryjnym użyciu, od 2019:Honda XL600V też na razie bez awarii :)
Awatar użytkownika
chemik
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 148
Rejestracja: 28.11.2018, 17:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ustroń

Re: Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: chemik »

:thumbsup: :thumbsup:

Narobiłeś smaka na takie cudo, już od pewnego czasu przymierzam się do zakupu tankbaga na bazę, teraz mam Kappę na magnes ale jakoś nie przekonuje mnie specjalnie, więc praktycznie tylko leży nieużywany. Muszę ją spieniężyć.
Szukałem kiedyś, rozważałem GIVI EA 110B. Też jest na bazę, ale w rękach go nie miałem, nie przymierzałem jak do 600ki podejdzie. Ten ciekawszy, tylko ta cena :wacko: :wacko: no ale to produkt Neno.

Dla zobrazowania wielkości powinieneś wrzucić foto z kotem w środku, bo widać że bestyja zainteresowana mapnikiem :lol:
chemik vel Robert1984
Awatar użytkownika
pecze
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 63
Rejestracja: 30.07.2016, 15:30
Mój motocykl: Africa Twin

Re: Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: pecze »

Bardziej trampek przyciąga uwagę niż ten tankbag :smile:
Awatar użytkownika
PawelD
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 115
Rejestracja: 21.04.2021, 22:15
Mój motocykl: XL600V

Re: Tankbag Expedition Red Mamut - opinia użytkownika

Post autor: PawelD »

pecze pisze: 31.01.2022, 07:39 Bardziej trampek przyciąga uwagę niż ten tankbag :smile:
Nic dziwnego, drugiego takiego trampka nie ma.
od 2012:Junak 123 w ciągłym, bezawaryjnym użyciu, od 2019:Honda XL600V też na razie bez awarii :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości