Opona 140/80 r17

Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska kół.
Remeq
Czytacz
Czytacz
Posty: 2
Rejestracja: 16.01.2019, 17:26
Mój motocykl: XL600V

Opona 140/80 r17

Post autor: Remeq »

Czy ktośbz użytkowników trampków zakładał
Taki rozmiar ogumieniana tył? Czy da radę i czy
Nie ma z tym jakiś problemów? Znalazłem gume
Ktora mnie interesuje właśnie w takim rozmiarze. I zanim kupie wole zapytac.
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: ArturS »

Szerokość felgi ma wpływ na to jak opona ułoży się bieżnikiem po napompowaniu. W przypadku XL600V fabryka każe zakładać 120/90-17. W teorii będzie kupa straszna, bo gumiak źle się ułoży. W praktyce, felga o takiej szerokości występuje w wielu motocyklach Cross/Hard Enduro. Tyle, że tam stosuje się opony dedykowane do jazdy off, projektowane do tych sprzętów i pod taką felgę, nie mają one homologacji do jazdy po czarnym i producent ma w du..e jak to się będzie zachowywać w winklach na transalpinie, czy innej drodze 100 zakrętów :niewiem: Na pewno 140-tka na feldze pod 120-tkę będzie bieżnikiem zachodzić po bokach, co ma nikły sens do jazdy po asfalcie, a wręcz przeszkadza po wytarciu opony po kilku(nastu) tys. km jazdy głownie prostej, natomiast ma zapewne niezwykle duże znaczenie w motocyklach offroadowych, w których trzymanie boczne ma znaczenie, czyli bieżnik sterczący na boki jest mile widziany.

Tak myślę ;) Nie znam się. Ale... założyłem kiedyś do XT600 oponę offroadową 140/80-18, bo była w mega promocji (stary DOT), musiałem na dzień dobry przyciąć ją nożykiem po bokach, bo się nie mieściła w wahaczu (wysokość kostki grubo powyżej homologacji drogowej), a jak już ją trochę dojechałem po asfaltowych dojazdówkach, to się blady robiłem przy każdym wchodzeniu w mocniejszy zakręt, bo nie sposób było gada "złamać" w pochył, a jak już się to udało to leciał prawie do przewrotki - opona kwadratowo starta to nic miłego do jazdy innej niż na wprost.

Inna spawa że miałem na półce 140-tki na oko i na pomiar cieńsze niż niektóre 120-tki - kiedyś wklejałem foto takowych. Ale to wszystko były kostki.
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
bialy
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 226
Rejestracja: 19.05.2018, 21:49
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: bialy »

ArturS pisze:W przypadku XL600V fabryka każe zakładać 120/90-17.
Próbuję odszukać jakieś info odnośnie tego rozmiaru o którym piszesz, ale wszędzie specyfikacja podaje jednak 130/80-17
Podrzucisz jakieś źródło?
Awatar użytkownika
emek
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 237
Rejestracja: 02.08.2017, 18:20
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: emek »

Manual podaje 120
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Piter!!! »

Ja mam taką oponę, nie dość że się dziwnie jeździ, to jeszcze jest słabszy przy przyspieszaniu. Przy tej oponie powinna być felga 3, a najlepiej 3,5 cala. A jest chyba 2,5 :swieczki:
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Piter!!! »

Ale jest jeden plus. Jedynka jest długa i jak startuje spod świateł, to idzie na niej do 50km/h
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: tomekpe »

emek pisze:Manual podaje 120
Manual do 600tki podaje 130, do 650 120. Kiedyś ktoś miły wkleił mi skan (nie wiem od jakiego rocznika), bo też nie wierzyłem.
Awatar użytkownika
bialy
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 226
Rejestracja: 19.05.2018, 21:49
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: bialy »

emek pisze:Manual podaje 120
No właśnie, aż poszukałem manuala. Ten który znalazlem, jest z 1995 roku czyli nie od początku produckji 600
W nim jest 120/90

Obrazek

manual haynesa, podaje 130/80

Obrazek


W sieci jest masa linków które również podają rozmiar 130/80-17

Przykład: https://bikez.com/motorcycles/honda_xl_ ... p_1989.php
https://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_Transalp

Dla odmiany ta pokazuje oba rozmiary jako zamienniki - 120/90 (130/80)-17M (64S)
https://bikeswiki.com/Honda_XL600V_Transalp

Ale nie mogę znaleźć manuala oryginalnego, hondowskiego z poczatku produkcji :/
Remeq
Czytacz
Czytacz
Posty: 2
Rejestracja: 16.01.2019, 17:26
Mój motocykl: XL600V

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Remeq »

Dzieki wszystkim za odpowiedz. Na co dzien jeżdżę na 130/80 Anakee Wilde 70% po szutrze ( tak myślę) i jeździło sie na niej wyśmienicie (procz hałasu) ale po 6tys km nic z tej opony nie zostało i przyszedl czas na zmianę. W zwiazku z waszymi opiniami zostane przy 130. Zakładam Haidenau e60 scout ;).
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Solidworks »

bialy pisze:
emek pisze:Manual podaje 120
No właśnie, aż poszukałem manuala. Ten który znalazlem, jest z 1995 roku czyli nie od początku produckji 600
W nim jest 120/90

Obrazek

manual haynesa, podaje 130/80

Obrazek


W sieci jest masa linków które również podają rozmiar 130/80-17

Przykład: https://bikez.com/motorcycles/honda_xl_ ... p_1989.php
https://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_Transalp

Dla odmiany ta pokazuje oba rozmiary jako zamienniki - 120/90 (130/80)-17M (64S)
https://bikeswiki.com/Honda_XL600V_Transalp

Ale nie mogę znaleźć manuala oryginalnego, hondowskiego z poczatku produkcji :/
Niemiecka serwisówka podaje 120/90. Uważam, że fajniejsza niż 130. Sporty przegrywają w zakrętach :D
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Awatar użytkownika
bialy
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 226
Rejestracja: 19.05.2018, 21:49
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: bialy »

Szkoda że tak mały wybór opon jest w rozmiarze 120/90-17

A wracając do różnic w manualach, z początku produkcji jest 130/80-17

Obrazek
rico
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 39
Rejestracja: 09.04.2018, 14:12
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Łódź

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: rico »

TA 600 98'
120/90/17
130/80/17
jakie będą różnice w jeździe on i off ? np przy oponach K60 scout i e09
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Sylwek »

On road:
Szersza, bardziej zużyta, mniej chętnie rozmawia z zakrętami.

Off: generalnie podobnie, zależy czego chcesz. Teoretycznie szersza ma większą powierzchnię przylegania, w praktyce, większe opory toczenia. Duże znaczenie ma masa całości oraz umiejętności kierownika. Szersza, na tej samej obręczy, powinna lepiej robić bokami. Powinna. Wg mnie, Trampek 600 jest za słaby na agresywną gumę z tyłu, szerszą niż 130, bez zmiany przełożeń. Wtedy przeniesienie napędu, tak czy owak, dostaje w kość.
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: tomekpe »

rico pisze:TA 600 98'
120/90/17
130/80/17
jakie będą różnice w jeździe on i off ? np przy oponach K60 scout i e09

różnice będą niewielkie. Dla mnie jest subtelna różnica w łapaniu kolein na asfalcie - szersza łapie bardziej. Ale jak mowa o e09 to pewnie niewyczuwalne...
rico
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 39
Rejestracja: 09.04.2018, 14:12
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Łódź

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: rico »

oki,
mam teraz tkc80/k60 scout 120/90/17
k60 mysle o zmianie na coś bardziej off i powstało pytanie primo co do różnicy w danych 120 czy 130, wiec i dostępności opon i różnicy w prowadzeniu
kolejna rzecz to ciśnienia w oponach na on i off
no to mam już zarys sytuacji bede kombinował

dzieki
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: tomekpe »

rico pisze:oki,
mam teraz tkc80/k60 scout 120/90/17
k60 mysle o zmianie na coś bardziej off i powstało pytanie primo co do różnicy w danych 120 czy 130, wiec i dostępności opon i różnicy w prowadzeniu
kolejna rzecz to ciśnienia w oponach na on i off
no to mam już zarys sytuacji bede kombinował

dzieki
odnośnie rozmiaru 120 vs 130 traktowałbym to w pełni zamiennie, tj. jak będą oba wybierz dowolną metodą, jak będzie tylko jeden z nich - bierz co jest :)

Jak masz taki zestaw jak piszesz to przod bym zostawił (ew. jakiś "zamiennik" z polecanych w wątku? np. MT 21 - nie sprawdzałem) i dał na tył e 09. Lub zamiennik :)
rico
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 39
Rejestracja: 09.04.2018, 14:12
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Łódź

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: rico »

bo np e09 w 130 występuje chyba tylko w wersji dakar
a 120 już jest zwykła
podobno dakar przy zdejmowaniu potrafi narobić :mad:
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: grad74 »

No dobra, a mam pytanie w drugą stronę. Co się może stać jak na felgę of Hondy Revere która jest pod opony 150mm założę coś węższego - lekką jodełkę np 140 lub 130?
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Sylwek »

Spłaszczy się; im węższa tym więcej. Ale przy rozmiarze o ząb, niewiele. Poza tym, zależy od profilu i producenta. Tanie 150 to często realnie 135- 140.
Pisałem kiedyś, że po założeniu Conti 3.50 i 4.00 Metzelera, na takiej samej obręczy, realna różnica w szerokości wynosiła kilka mm.
rico pisze:podobno dakar przy zdejmowaniu potrafi narobić :mad:
Dość często, bardzo wzbogaca słownictwo...
Chevi
Czytacz
Czytacz
Posty: 8
Rejestracja: 11.10.2022, 00:12
Mój motocykl: XL650V

Re: Opona 140/80 r17

Post autor: Chevi »

Mam założony komplet Mitasa E-09 przód standard ,tył 150/70/17.Jeździ się wyśmienicie,a po ubitym szutrze ciężko zerwać przyczepność przynajmniej póki są nowe.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości