Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
- Qter
- swobodny rider
- Posty: 3404
- Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Reguły
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
ArturS,
Bardzo ciekawa opinia - dzięki. Ja bazuje na swoim niewielkim doświadczeniu - zębatki zdawcze zmieniałem w TA dość często - najważniejsze IMHO to trzymać je we względnej czystości - czyli najlepiej po jeździe w błocku odkręcić osłonę zębatki i wszystko porządnie wyczyścić + ewentualnie przesmarować. Jak tego pilnowałem to zużycie całego napędu było zauważalnie wolniejsze.
W DRZ w ogóle nie mam osłon więc cały syf sam odpada w większości oraz nie jest problemem utrzymanie czystości w tym miejscu.
PZDR
Qter
Bardzo ciekawa opinia - dzięki. Ja bazuje na swoim niewielkim doświadczeniu - zębatki zdawcze zmieniałem w TA dość często - najważniejsze IMHO to trzymać je we względnej czystości - czyli najlepiej po jeździe w błocku odkręcić osłonę zębatki i wszystko porządnie wyczyścić + ewentualnie przesmarować. Jak tego pilnowałem to zużycie całego napędu było zauważalnie wolniejsze.
W DRZ w ogóle nie mam osłon więc cały syf sam odpada w większości oraz nie jest problemem utrzymanie czystości w tym miejscu.
PZDR
Qter
Geniusz tkwi w prostocie...
we don't cry very hard
we don't cry very hard
- Dalti
- czyściciel nagaru
- Posty: 512
- Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Przełożenia zębatek.Bardzo przydatny kalkulator ,posiada większość motocykli w swojej bazie danych .miedzy innymi zmianę zębatki Trampkowi z 15 na 16 daje prędkość max 180 a 18/46 -208km/h
oczywiście moment ob.spadnie ale na przelotówki....
http://www.gearingcommander.com
oczywiście moment ob.spadnie ale na przelotówki....
http://www.gearingcommander.com
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
- JL79
- pyrkający w orzeszku
- Posty: 239
- Rejestracja: 08.06.2015, 13:14
- Mój motocykl: XL650V
- Lokalizacja: wAw/ sokołów podlaski
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Heh 180-200 Trampkiem? Szkoda mi by było zarzynać tak ten sprzęt
Nie mówiąc już o hamulcach jakby w razie czego trzeba się było szykbo zatrzymać
Nie mówiąc już o hamulcach jakby w razie czego trzeba się było szykbo zatrzymać
- Dalti
- czyściciel nagaru
- Posty: 512
- Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Zarżnąć sprzęt JL79 można na fabrycznych zębach 15/47 jadać 145 km/h ,to taka bezpieczna granica obr. silnika a i tak wypije sporo oliwy jadać przez dłuższy czas ( doświadczenie z własnej autopsji). Przy zmianie zębatki tylko 16 z przodu wydłuży biegi i zmniejszy obroty silnika przy max prędkości. Wiadomo ze straci na przyspieszeniu ale jadą po czarnym/autostrada gdzieś dalej, silnik tak się nie meczy .Oczywiście mówię tylko i wyłącznie o trasach przelotowych, paręsetkilometrowych.Po szutrach czy drogach gruntowych na co dzień to ja bym go jeszcze odciął z prędkości i skrócił biegi .( ten fabryczny zestaw to taka Japońska WSK)JL79 pisze:Heh 180-200 Trampkiem? Szkoda mi by było zarzynać tak ten sprzęt
Nie mówiąc już o hamulcach jakby w razie czego trzeba się było szykbo zatrzymać
Jedynie to czego można by było się obawiać to faktycznie wspomniane przez ciebie hamulce , bo przy takiej prędkości 20...to by trzeba było hamować.
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
- Qter
- swobodny rider
- Posty: 3404
- Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Reguły
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Czołem,liluter pisze:Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Sprawdź czy zębatki masz takie jak w oryginale, daj zdjęcie jak możesz..
PZDR
Qter
Geniusz tkwi w prostocie...
we don't cry very hard
we don't cry very hard
- bartekk
- pałujący w lesie
- Posty: 1451
- Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: wrocław - radwanice
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Dzisiaj sprawdzę. Jak najlepiej dodawać zdjęcia jak jest się dopiero czytaczem?Qter pisze:Czołem,liluter pisze:Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Sprawdź czy zębatki masz takie jak w oryginale, daj zdjęcie jak możesz..
PZDR
Qter
Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Ten post widziałem. Chciałem się upewnić. Jeszcze sprawdzę zębatki. Dziękibartekk pisze:viewtopic.php?f=106&t=2677#p31333liluter pisze:Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Tnij.
Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka
- Qter
- swobodny rider
- Posty: 3404
- Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Reguły
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Czołem,
Możesz sprawdzić czy łańcuch daje się odciągnąć od tylnej zębatki... A zdjęcia podlinkować zawsze możesz
PZDR
Qter
Możesz sprawdzić czy łańcuch daje się odciągnąć od tylnej zębatki... A zdjęcia podlinkować zawsze możesz
PZDR
Qter
Geniusz tkwi w prostocie...
we don't cry very hard
we don't cry very hard
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Naciągałem mocno jak mogłem i ruszył się 1-1.5mm
Nr zębatki ciekawe co to za firma ? 47 zębów tak jak ma być.
Przód też tak jak ma być 15 zębów.
Więc wygląda na to że do skrócenia.
A tak ktoś zakuł łańcuch. Normalne ogniwo ma 19mm grubości a to łączące 20,4 mm . Może za słabo ścisnął przy zakuwaniu?
Zaraz spróbuję wysłać filmik z luzem przedniej zębatki na wałku zdawczym, słabo go widać na filmiku ale może wystarczy. To ocenicie zużycie oczywiście z grubsza.
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
https://youtu.be/Tp6QZCOOH5s
Dobra może tak pójdzie ten filmik bo przez klawisz youtube nie widzę podglądu. A na zębatce ruszając ją na boki ( czyli zębatka obraca się w swojej osi pionowej ) jest luzu ok 2mm mieżąc np. zmiany na czubku zęba
Dobra może tak pójdzie ten filmik bo przez klawisz youtube nie widzę podglądu. A na zębatce ruszając ją na boki ( czyli zębatka obraca się w swojej osi pionowej ) jest luzu ok 2mm mieżąc np. zmiany na czubku zęba
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Jeszcze prawdopodobnie zębatka przednia odwrotnie założona?
- Qter
- swobodny rider
- Posty: 3404
- Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Reguły
- Kontakt:
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
tnij,
zębatka tył 47z to JT sporcket, co do luzu to ja nie za bardzo widzę na filmie, zębatka przód powinna być napisami na ZEWNĄTRZ, przy okazji ja bym ją chyba wymienił na nową przy tej operacji po już trochę wygląda na zużytą (+ zabezpiecznie)..., łańcuch ładnie umył w i nasmarował
PZDR
Qter
zębatka tył 47z to JT sporcket, co do luzu to ja nie za bardzo widzę na filmie, zębatka przód powinna być napisami na ZEWNĄTRZ, przy okazji ja bym ją chyba wymienił na nową przy tej operacji po już trochę wygląda na zużytą (+ zabezpiecznie)..., łańcuch ładnie umył w i nasmarował
PZDR
Qter
Geniusz tkwi w prostocie...
we don't cry very hard
we don't cry very hard
- bartekk
- pałujący w lesie
- Posty: 1451
- Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: wrocław - radwanice
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
1. Luz "osiowy" - każdy tak ma
2. Łańcuch w mojej ocenie na złom. Rolki skorodowane, nie wiesz co jest w środku. Szkoda nowych zębatek.
3. Zębatka założona odwrotnie
4. Kup nowy napęd - komplet: łańcuch, zębatki, ZZZ by Thorgal
5. Sprawdź stan wałka zdawczego. Wrzuć fotę.
2. Łańcuch w mojej ocenie na złom. Rolki skorodowane, nie wiesz co jest w środku. Szkoda nowych zębatek.
3. Zębatka założona odwrotnie
4. Kup nowy napęd - komplet: łańcuch, zębatki, ZZZ by Thorgal
5. Sprawdź stan wałka zdawczego. Wrzuć fotę.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
A co myślisz że te zębatki co mam to są nowe?. I dlatego ci ich szkoda? Czy może myślisz że kupię nowe a łańcuch zostawię?bartekk pisze:1. Luz "osiowy" - każdy tak ma
2. Łańcuch w mojej ocenie na złom. Rolki skorodowane, nie wiesz co jest w środku. Szkoda nowych zębatek.
3. Zębatka założona odwrotnie
4. Kup nowy napęd - komplet: łańcuch, zębatki, ZZZ by Thorgal
5. Sprawdź stan wałka zdawczego. Wrzuć fotę.
Przychylam się do zdania Qter'a . Planuję skrócić łańcuch, może obrócić zębatkę a może faktycznie wymienię przednią. Ocenię dokładnie luz i może jakiegoś loctita dam. Łańcuch umyję pojeżdżę trochę rdza z rolek zejdzie i zobaczymy. Myślę że rolki w środku są zdrowe bo są przecież uszczelnienia i smar w ogniwach. Takie rozwiązanie przewiduję na niedługi okres czasu i później wymienię komplet. Bo buć może się mylę. Panowie czy jak kupię spinkę to dam radę samodzielnie skrócić łańcuch? Lubię dłubać w garażu.
- makumba
- łamacz szprych
- Posty: 638
- Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Trochę nie czaje, przecież Ci napisał, że nowy napęd kompletny czyli zębatki + łańcuch i to jest Jego propozycja, a Ty zrobisz jak zechcesz, a jeśli wiesz jak to w ogóle zrobić jak wyżej napisałeś to po prostu nie pytaj. Ja łańcuch skracałem samodzielnie - kwestia spiłowania trzpieni i usunięcia ogniw, jeśli byś tak robił to musisz dokupić odpowiednią zakuwkę bo chyba są różne grubości bolców. Jednak w twoim przypadku chyba też przychylałbym się do zmiany całość i z głowy. Bo jak wymienisz częściowo to jedno zużyje drugie aby się dopasować. Ale to tylko moje zdanie a ty zrób jak uważasz tylko pamiętaj o nowym zabezpieczeniu
xl650v, drz 400
- liluter
- romeciarz
- Posty: 22
- Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Udało się wreszcie ...
Tak jak pisałem, obróciłem zębatkę i szum dobiegający, podczas jazdy, po puszczeniu gazu ustał.
Zębatka nie wyglądała jeszcze na zużytą więc ją założyłem jeszcze na jakiś czas. Oczywiście z nowym zabezpieczeniem, bo stare było wytarte na ząbkach.
Zębatka miała ślady zużycia na bokach zębów z racji nieprawidłowego montażu.
Zamontowałem ją smarując wałek smarem do przegubów (litowy) z dodatkiem molibdenu 3%. (chyba da radę)
Łańcuch postanowiłem skrócić z 120 do 118 ogniw. Tak jak jest w specyfikacji. Rozkułem ogniwo łączące i co ciekawe w nim smar był wyschnięty tak jakby nagar powstał.
Rozczepiłem też jedno ogniwo "nie łączące" (tak dla oceny stanu łańcucha) i w nim smar był trochę gęsty ale smarował. Nowy smar który był z nową spinką oczywiście był rzadszy i lepiej smaruje.
Teraz planuję synchronizację gaźników i regulację mieszanki. Jak się uda to zrobię video.
A tymczasem relacja z wyżej wspomnianych prac. Trochę przydługa, no ale robota też trochę trwała i nie dało się szybciej.
https://youtu.be/JmFh1DNB0V4 url
[youtube]https://youtu.be/JmFh1DNB0V4[/youtube] youtube ( zobaczymy czy zadziała?)
Tak jak pisałem, obróciłem zębatkę i szum dobiegający, podczas jazdy, po puszczeniu gazu ustał.
Zębatka nie wyglądała jeszcze na zużytą więc ją założyłem jeszcze na jakiś czas. Oczywiście z nowym zabezpieczeniem, bo stare było wytarte na ząbkach.
Zębatka miała ślady zużycia na bokach zębów z racji nieprawidłowego montażu.
Zamontowałem ją smarując wałek smarem do przegubów (litowy) z dodatkiem molibdenu 3%. (chyba da radę)
Łańcuch postanowiłem skrócić z 120 do 118 ogniw. Tak jak jest w specyfikacji. Rozkułem ogniwo łączące i co ciekawe w nim smar był wyschnięty tak jakby nagar powstał.
Rozczepiłem też jedno ogniwo "nie łączące" (tak dla oceny stanu łańcucha) i w nim smar był trochę gęsty ale smarował. Nowy smar który był z nową spinką oczywiście był rzadszy i lepiej smaruje.
Teraz planuję synchronizację gaźników i regulację mieszanki. Jak się uda to zrobię video.
A tymczasem relacja z wyżej wspomnianych prac. Trochę przydługa, no ale robota też trochę trwała i nie dało się szybciej.
https://youtu.be/JmFh1DNB0V4 url
[youtube]https://youtu.be/JmFh1DNB0V4[/youtube] youtube ( zobaczymy czy zadziała?)
Ostatnio zmieniony 17.07.2017, 22:50 przez liluter, łącznie zmieniany 1 raz.
- Adam_M
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 790
- Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Smar miedziany jest lepszy do smarowania wałka
Tapnięte
Tapnięte
XJ600N 94'->TA600V 96'
-
- romeciarz
- Posty: 31
- Rejestracja: 04.06.2017, 23:28
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Oberschlesien
Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)
Podepnę się pod temat. Kupiłem mojego TA na początku maja. Napęd był w stanie "raczej do wymiany", ale z uwagi na permanentny brak wolnego czasu (prace na delegacji) stwierdziłem że dojadę go do końca i wymienię po sezonie. Od momentu kupna przejechałem już jakieś 2,5kkm, w międzyczasie smarowałem łańcuch smarem w sprayu co ok 500km jednak pomimo jazdy 95% asfalt muszę stwierdzić, że łańcuch strasznie łapie syf.
Teraz zmontowałem olejarkę DIY i chcę przerzucić się na smarowanie Hipolem (czystsze, tańsze i praktyczniejsze). Muszę jeszcze tylko dostroić otwarcie zaworku precyzyjnego, tak by kapała 1 kropla na 1 minutę i skierować dyszę na zębatkę.
Przed zmianą smarowania wyczyściłem napęd i łańcuch. Zdjąłem też zębatkę zdawczą, żeby ocenić zużycie (wstyd się przyznać, ale nie zrobiłem tego przy zakupie - zaufałem sprzedającemu). Jak na przebieg 89kkm to chyba nieźle?
No i teraz do sedna sprawy. Jak oceniacie zużycie łańcucha i zębatek? Czy jest szansa dojeździć go do końca sezonu, czy należy go jak najszybciej wymienić?
Naciąg jest na 3 ostatnich kreskach podziałki (na zdjęciu w prawym górnym rogu).
Po naciągnięciu łańcucha odchodzi o kilka mm od zebatki (na zakuwce jest jeszcze luźniejszy).
Jakie mogą być konsekwencje jazdy ze zużytym łańcuchem? Rozumiem, że szybciej będą się zużywały zębatki, ale przecież i tak będę je wymieniał razem z łańcuchem. Czy da się jeździć aż zabraknie regulacji?
Teraz zmontowałem olejarkę DIY i chcę przerzucić się na smarowanie Hipolem (czystsze, tańsze i praktyczniejsze). Muszę jeszcze tylko dostroić otwarcie zaworku precyzyjnego, tak by kapała 1 kropla na 1 minutę i skierować dyszę na zębatkę.
Przed zmianą smarowania wyczyściłem napęd i łańcuch. Zdjąłem też zębatkę zdawczą, żeby ocenić zużycie (wstyd się przyznać, ale nie zrobiłem tego przy zakupie - zaufałem sprzedającemu). Jak na przebieg 89kkm to chyba nieźle?
No i teraz do sedna sprawy. Jak oceniacie zużycie łańcucha i zębatek? Czy jest szansa dojeździć go do końca sezonu, czy należy go jak najszybciej wymienić?
Naciąg jest na 3 ostatnich kreskach podziałki (na zdjęciu w prawym górnym rogu).
Po naciągnięciu łańcucha odchodzi o kilka mm od zebatki (na zakuwce jest jeszcze luźniejszy).
Jakie mogą być konsekwencje jazdy ze zużytym łańcuchem? Rozumiem, że szybciej będą się zużywały zębatki, ale przecież i tak będę je wymieniał razem z łańcuchem. Czy da się jeździć aż zabraknie regulacji?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości