Olejarka Kowala

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

Witam.
Przy zapisywaniu się na forum zapowiedziałem, iż opiszę swoją olejarkę do łańcucha wykonaną na bazie elektrycznej pompki do dozowania oleju w silniku 2T.
Od deklaracji minęło sporo czasu więc pora wziąć się do roboty.

Olejarka została wykonana na bazie używanej pompki dozującej olej do gaźnika silnika 2T, kupiona za pośrednictwem popularnego serwisu aukcyjnego za 80 zł z przesyłką ;D
Obudowa wykonana z kątowników aluminiowych 40x40 mm, 20zł/m - market budowlany.
Dysze zrobione z rurek mosiężnych średnicy 3 mm i 1 mm.
Zbiornik na olej - hmmm, to chyba zbiorniczek na płyn hamulcowy z VW Golfa - 450ml.
Elektroniku sterująca wykonana na popularnym układzie czasowym opartym na NE555 - 25zł.
Sterowanie to przełącznik obrotowy 5 pozycji umieszczony na uchwycie (amortyzatorze) prawego lusterka tuż przy kierownicy - 10 zł.
Czasy dobrałem doświadczalnie na trasie i wynoszą po testach odpowiednio :
pozycja OFF - wiadomo
pozycja 1 (spokojny asfalt) - 1 kropla na 4 minuty
pozycja 2 (moja norma) - 1 kropla na 2 minuty
pozycja 3 (teren piaszczysty i srogi deszcz) - 1 kropla na minutę
pozycja 4 (odpowietrzenie pompki) - około 10 kropli na sekundę

A tak to wygląda w praktyce:

1. Całość na swoim miejscu.
2479
2471

2. Budowa.
2474
2475
2476
2477
2478

3. Tu schowałem zbiornik z olejem.
2481

4. Dysza.
2480

5. Łańcuch po przejechaniu 450 km po asfalcie z pokrętłem na pozycji 1 i 2 (50/50).
2482
2483


Generalnie posiadam "gdzieś" więcej zdjęć i jeśli te "gdzieś" zlokalizuję to uzupełnię post.
Na feldze nigdy nie miałem ani kropli oliwy (stosuję zwykły przekładniowy Hipol).
Od montażu przejechałem około 2.5 tyś km i ze zbiornika ubyło 2 cm (wiem że mało ale rodzinka się powiększyła i żona panikowała jak na motor wsiadałem, szczęście już jej przeszło ;-).

Te zdjęcia co na nich widać pompkę to jeszcze jest prototyp prototypu heh...

................

Piwo się skończyło więc idę spać.
Pozdrawiam wszystkich którym chciało się to czytać i czekam na ewentualne pytania i uwagi.

Kowal.
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Jaro-Ino »

Proponowałbym przenieść to ustrojstwo na górę wahacza albo pod boczek przy zbiorniku i elastycznym wężykiem doprowadzić olej do dyszy. Z czymś takim bałbym się w terenie, żeby tego nie urwać.
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

Jak juz pisałem to prototyp. Przez zimę przeniosę na górną część wahacza. Dysza musi być na sztywno podpięta do pompki, tzn. żadnych wężyków bo ciśnienie się traci. Zapomniałem napisać ze kropla oliwy jest wyrzucana pod ciśnieniem z dyszy a nie spada grawitacyjnie jak w typowej olejarce. Długość sztywnego połączenia do konca dyszy maks 20cm, inaczej słabo strzela. Znajdę filmik i dam linka.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Cambriel »

Obrazek
Kowal666 pisze:Na feldze nigdy nie miałem ani kropli oliwy
Zdjęcie nr 10 wskazuje, że jednak mikrokropla była i to nie jedna. :tongue:
Mam podobnie wyglądające tylne koło - zabrudzenia .
Śmiem twierdzić, że w wyniku działania mojej olejarki mam taki sam kolor 2oo jak kolega. Obrazek
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

To nie olej ani bród tylko wżery na feldze. Powtarzam że przez 450 km na feldze i oponie ani plamki, a łańcuch taki jak na kolejnych zdjęciach.
Przez kolejne kilometry już nie sprawdzałem zbyt często, a i trasa bardziej szutrowa była, łańcuch ciągle wilgotny jak na fotkach a felga tylko przykurzona.
Szukam filmiku z działania olejarki, myślę że dzisiaj jeszcze ogarnę i wkleję.
Pozdrawiam.
Kowal.
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

Awatar użytkownika
gmaras
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 79
Rejestracja: 06.10.2015, 19:51
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: JELENIA GÓRA

Re: Olejarka Kowala

Post autor: gmaras »

Pomysł dobry ale trochę przekombinowany można zrobić łatwiej i taniej
potęga trampka leży w jego prostocie
KOMAR-->MOTORYNKA--> WSK 125 i 175--> SIMSON -->ETZ 250 --> CZ125 --------> XL600V
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

Co znaczy łatwiej i taniej?
Najdroższa była pompka, akurat jedyna dostępna na portalu.
Miałem ją streczem owinąć do wahacza? Z osłoną kombinowałem żeby użyć fabrycznych śrub z osłony łańcucha. Alu wytrzymałe jest. Przy uślizgu na kamieniach i glebie na obudowie tylko rysy są.
Łatwiej? To pompka i kawałek rurki mosiężnej, co można zrobić łatwiej? Sterowanie? Zamiast układu za 20zł przycisk na kierownicę i klikać co dwie minuty? Zbiornik łatwiej? Butelka po CocaColi? :-D.

Rozwiń myśl "łatwiej i taniej" - jeśli podsuniesz dobry pomysł nie omieszkam wykorzystać przy modernizacji.

Pozdrawiam.
Kowal.
Awatar użytkownika
gmaras
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 79
Rejestracja: 06.10.2015, 19:51
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: JELENIA GÓRA

Re: Olejarka Kowala

Post autor: gmaras »

Mam zrobione grawitacyjnie ze zbiorniczka płynu hamulcowego (10zł) kawałek wężyka i kranik przelotowy do regulacji dysza z przewodu hamulcowego
miedzianego pomysł zaczerpnięty od kumpla z AT przetestowany w kilku motocyklach sprawdzony prosty i niezawodny
KOMAR-->MOTORYNKA--> WSK 125 i 175--> SIMSON -->ETZ 250 --> CZ125 --------> XL600V
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Adam_M »

gmaras pisze:Mam zrobione grawitacyjnie ze zbiorniczka płynu hamulcowego (10zł) kawałek wężyka i kranik przelotowy do regulacji dysza z przewodu hamulcowego
miedzianego pomysł zaczerpnięty od kumpla z AT przetestowany w kilku motocyklach sprawdzony prosty i niezawodny
O tototo, ja mam tak samo ;) koszt całej olejarki- 15zł, bo przewód hamulcowy i gumowy miałem, musiałem kupić tylko zbiorniczek od ursusa- 5zł i kranik przelotowy, on-off -10zł. hipol kapie aż miło ;)
XJ600N 94'->TA600V 96'
Awatar użytkownika
Kowal666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 16.04.2015, 23:07
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ozimek

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Kowal666 »

Na felgę też kapie?
MaxEnergy
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 81
Rejestracja: 11.03.2012, 15:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Leszno

Re: Olejarka Kowala

Post autor: MaxEnergy »

W którym miejscu łańcucha powinno się dozować olej? Na obydwa Oringi, czy tylko na zewnętrzny, jak tutaj?
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Adam_M »

Ja dawkuje na zewnetrzny poki co. Olej chyba się rozplywa po lancuchu.. Zawsze mozna na koncu dac jeszcze dwie igly i wygiac je tak aby olej kapal po obu stronach zebatki :)

Tapnięte z Huawei P7
XJ600N 94'->TA600V 96'
Awatar użytkownika
gmaras
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 79
Rejestracja: 06.10.2015, 19:51
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: JELENIA GÓRA

Re: Olejarka Kowala

Post autor: gmaras »

Ja mam ustawione tak,że krople spadają na środek łańcucha przy częstotliwości~ kropli na na minutę problem brudnej felgi praktycznie nie występuje czasami dojeżdżając do domu odkręcam zaworek bardziej żeby nasmarował się na ostatnich metrach
KOMAR-->MOTORYNKA--> WSK 125 i 175--> SIMSON -->ETZ 250 --> CZ125 --------> XL600V
jacek79
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 108
Rejestracja: 17.06.2018, 14:42
Mój motocykl: XL650V

Re: Olejarka Kowala

Post autor: jacek79 »

jestem podczas zakładania olejarki, sterowanie elektroniczne
jako sterownik poszedł AR150, za 20zł , możemy swobodnie sterować czasem za pomocą potencjometru , zmieniłem jeden z kondensatorów na większy i mogę ustawiać wtrysk co 2,5 min (standard to 70s)
https://arlisklep.pl/pl/p/AR150-Uklad-c ... imer/14348

Obrazek z Dysku Google

jako podajnik oleju zastosuje pompkę od webasto, , do dostania na portalach sprzedażowych lub pobliskim szrocie za 20-50zł

Obrazek z Dysku Google

sterowanie zamknięte pudełeczku od jakiegoś przekaźnika, jutro montaż

Obrazek z Dysku Google
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1947
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Olejarka Kowala

Post autor: Adampio »

Pomysł z pompką od webasto ciekawy. Ja mam podawanie grawitacyjne.
jacek79
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 108
Rejestracja: 17.06.2018, 14:42
Mój motocykl: XL650V

Re: Olejarka Kowala

Post autor: jacek79 »

troche się w czasie przesunęło ale już działa, mam wrażenie że olej za gęsty , miałem pod ręką 80w140, jutro jazdy próbne i zobacze jak wyjdzie

pompka zamontowana pod wspornikiem opracia nogi pasażera ładnie się mieści i nie przeszkadza w niczym

Obrazek z Dysku Google

dysza zrobiona z kawałka cieńkiej rurki miedzianej

Obrazek z Dysku Google
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości