Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
AdamG
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 01.07.2010, 13:51
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Dzikie

Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: AdamG »

Czy ktoś się orientuje gdzie można kupić sprężynę do tylnego zawieszenia XL600 99' lub czy pasuje od 650ki? Moja wydaje się już być w nie najlepszej kondycji i nigdzie nie mogę znaleźć akcesoryjnej. Jak są to do PD06 lub 650tek - no chyba że te podejdą do mojego oryginalnego amorka? :egh:
Awatar użytkownika
graphia
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 655
Rejestracja: 18.06.2008, 23:54
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: graphia »

Szukaj Wilbers lub Hyperpro. Ten drugi znajdziesz w GrandysDuo...
AdamG
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 01.07.2010, 13:51
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Dzikie

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: AdamG »

Dzięki za info. Wilbers niestety ma tylko kompletne zawieszenia z amorem, a z kaską krucho. Za to może coś się wyklaruje z Hyperpro. W cenniku GrandysDuo mają chyba błąd bo nie ma sprężyny do tyłu mojego modelu, ale już na stronie głównej Hyperpro podaje model, który według Grandysa jest do rocznika 83-84. Zakładam, że producent wie lepiej :grin: Jak na razie napisałem do GrandysDuo i czekam na odp... :smile:
Awatar użytkownika
jedras
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 648
Rejestracja: 14.07.2008, 21:16
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Maastricht, Netherlands
Kontakt:

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: jedras »

Po czym poznałeś, że jest w nie najlepszej kondycji?
AdamG
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 01.07.2010, 13:51
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Dzikie

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: AdamG »

Sprężyna siada pod byle obciążeniem... :sad:. W ubiegłym sezonie nie chciało mi się tym zajmować, a podczas inspekcji kiedy miałem wszystko rozebrane sprężyna mieściła się w podanych w Haynesie wartościach. Niestety są tam podane tylko długości, a nie siły potrzebne do osiągnięcia określonych wartości ugięcia. Po wiosennej inspekcji zechciało mi się w końcu ustawić w miarę prawidłowo SAG a nie tylko na oko no i :dupa: . Aby osiągnąć spoczynkowe 35-25 mm sprężyna jest prawie całkowicie wstępnie napięta. Dla tak ustawionego zawiasu spoczynkowego pod kierownikiem zawias opada aż o 65mm (waga ok. 85kg). Generalnie ustawienie jest na teoretycznej granicy akceptowalności, jednak sprężyna jest maksymalnie ściśnięta, a kierownik solo . Jak dodam kufry i plecaczek to pewnie będzie z 80-90mm ugięcia, a to już zdecydowanie za dużo.
Awatar użytkownika
MaRKo
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 804
Rejestracja: 13.07.2008, 01:37
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: MaRKo »

Zmieniło się coś w Twoim temacie? Mam podobny problem i chciałbym wiedzieć jakie to koszta. Koleś proponował mi regeneracje amortyzatora za 350 złociszy.
MaRKo
AdamG
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 01.07.2010, 13:51
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Dzikie

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: AdamG »

Zmieniło się na tyle, że zamówiłem sprężynę Hyperpro i czekam :wink: koszt coś około 400zl będzie. Jednak sprężyna to sprężyna, a amor to troszkę inna bajka. W moim TA amor wydaję się być OK , nie trzyma tylko sprężyna. No chyba, że jak założę sprężynę to dla odmiany odkryję zryty amor:) ale jak sprawdzałem dopieroco to wydawał się być OK. Jak zdecydujesz się na regenerację amora to napisz z jakim skutkiem, może okaże się to przydatne kiedyś bo cena nowego amorka to jakiś kosmos jest :thumbsdown:
Motopodróżnik
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 69
Rejestracja: 06.08.2013, 12:44
Mój motocykl: XL600V

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: Motopodróżnik »

podłącze się do tematu - interesuje mnie jaka jest twardość w Nm (niutonometrach) oryginalnej sprężyny tylnego amortyzatora w transalpie PD 10 (1997-1999) ?
jak ktoś wie proszę o info, bo w haynesie nic chyba o tym nie piszą
Awatar użytkownika
Leopold
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 393
Rejestracja: 22.03.2013, 21:59
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: Leopold »

Motopodróżnik pisze:podłącze się do tematu - interesuje mnie jaka jest twardość w Nm (niutonometrach) oryginalnej sprężyny tylnego amortyzatora w transalpie PD 10 (1997-1999) ?
jak ktoś wie proszę o info, bo w haynesie nic chyba o tym nie piszą
Podbije temat czy ktoś zna twardość oryginalnej sprężyny w PD10 97-99
Awatar użytkownika
KubaMoto
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 427
Rejestracja: 06.11.2013, 23:50
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Gdynia

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: KubaMoto »

Mam,pytanie odnośnie Hyperpro, bo zakupiłem owa sprężyne i jest lepiej, moto na dziurach nie dobija tyłem, na moje 100kg idealnie.Jednak mam pytanie do tych co też zakupili Hyperpro.Chodzi o to, że we wszystkich info na temat montażu pokazują aby montować sprężyne gęstym zwojem do góry, jednak u mnie nie mam możliwości takiego montażu gdyż są dwie średnica otworów i nie pasują inaczej jak gęstym zwojem do dołu.
Niby działa ok ale czy na pewno tak ma być?
--------------------------------------
Kiedys LS 250 ,BANSHEE 350 2T, YFZ 450, Suzi Gsx 600F, DR 650 SP 44B ...
Teraz Honda Transalp 600V 93r. oraz KLR650A 87r.
Motopodróżnik
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 69
Rejestracja: 06.08.2013, 12:44
Mój motocykl: XL600V

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: Motopodróżnik »

twardość sprężyny HyperPro dedykowanej do trampka PD10, wg. producenta jest w zakresie 150-220nm/mm, a więc jest nawet nieco twardsza niż ta w amortyzatorze WILBERSA (np. takim jak niegdyś nabył Zimny - tam 140-215nm/mm), twardsza też od oryginału którego twardość to ok. 120nm/mm. Różnica jak widać nie jest duża, co przekłada się też na użytkowanie. Co do uwagi KubaMoto, to też miałem taki sam problem z prawidłowym założeniem sprężyny - tzn. tak jak zaleca producent - gęstym zwojem do góry - nie da się bo średnica przeciwnego końca sprężyny jest nieco za wąska i nie wchodzi na plastykową osłonę tłoczyska - błąd producenta, konstruując sprężynę chyba nie dysponował oryginalnym amortyzatorem od trampka 600.
Ostatnio zmieniony 17.11.2016, 16:48 przez Motopodróżnik, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
KubaMoto
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 427
Rejestracja: 06.11.2013, 23:50
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Gdynia

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: KubaMoto »

Dzięki za odp. Myślę, że jest jak mówisz. Znajdę chwilę i napisze do producenta. Zobaczymy co z zrobi :cool:
--------------------------------------
Kiedys LS 250 ,BANSHEE 350 2T, YFZ 450, Suzi Gsx 600F, DR 650 SP 44B ...
Teraz Honda Transalp 600V 93r. oraz KLR650A 87r.
Awatar użytkownika
ZeRT
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 122
Rejestracja: 14.08.2015, 10:14
Mój motocykl: XL600V

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: ZeRT »

Jakiś czas temu hyperpro zmieniło speka sprężyn do trampka i teraz jest rozróżnienie na 89-95 i 96-00. Sprężyna dla 96-00 ma ok 46mm przy rzadkim zwoju i ok 58 mm przy gęstym zwoju. Motorus niestety dopiero po moim monicie dokonał zmiany na stronie, możliwe, że inni sprzedawcy też przespali zmianę. Jak wyglądały wymiary u osób które miały problemy z montażem?
Bądź szalony, ale nie głupi
Motopodróżnik
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 69
Rejestracja: 06.08.2013, 12:44
Mój motocykl: XL600V

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: Motopodróżnik »

z kolei sprężyna fabryczna/oryginalna od PD10, tzn. od rocznika 1998 ma na jednym końcu średnicę 53 mm (dolny koniec), na drugim (górny koniec) zaś 46 mm, Twój pomiar tej HyperPro dedykowanej do roczników 96-00 wskazuje/potwierdza, że jest ona nieprawidłowo zaprojektowana, bo skoro gęstym zwojem wg. producenta ma być założona do góry, to końcówka o regularnym zwoju musi mieć co najmniej te 53 mm średnicy, tak jak w oryginale a nie 46mm. Kolejna kwestia to niepotrzebnie, tak duża średnica końca o zagęszczonym zwoju - 58 mm., którym w tej sytuacji (gdy końcówka o regularnym zwoju jest za wąska) montuje się do dołu tę sprężynę i niewiele w zw. z tym brakuje aby zabrakło pewnego jej oparcia na dolnym pierścieniu (podkładce blaszanej). Wygląda na to, że po pierwsze producentowi pomyliły się średnice zamiast zrobić szerzej na dole to zrobił na górze, po drugie 58mm średnicy które powinno znaleźć się na dolnym końcu (i się znajduje tyle że na gęstym zwoju) to i tak o 5mm więcej od oryginału co powoduje gorsze spasowanie - sprężyna niepotrzebnie może przesuwać się na boki.
Awatar użytkownika
ZeRT
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 122
Rejestracja: 14.08.2015, 10:14
Mój motocykl: XL600V

Re: Sprężyna tylnego zawieszenia XL600

Post autor: ZeRT »

No ciekawe ciekawe. W instrukcji hyperpro faktycznie można wyczytać, że Z REGUŁY montuje się sprężyny ciasnym zwojem do góry. Oglądałem też jak człowiek z serwisu Hyperpro instalował progresa w dużym Varadero (https://www.youtube.com/watch?v=wp-VNQ7uOhY) i ciasny zwój był na dole. Poczytałem trochę o progresach i dla samego działania amortyzatora nie ma znaczenia czy zwoje będą na górze czy na dole. Różnica pojawia się tylko tam gdzie chcemy ograniczyć masę ruchomego elementu w przypadku gdy na dole mamy jakiś zawór. W związku z tym, że w trampku na dole nie ma żadnego zaworu nie ma to znaczenia więc jest git.
Z przodu ma to większe znaczenie ze względu na ilość oleju która trzeba zaaplikować. Jeśli np. ciasne zwoje będą na dole ilość oleju będzie inna przy takim samym poziomie lustra niż w przypadku gdy ciasne będą na górze. No i kolejna sprawa to dźwięk, jeśli pracująca część sprężyny (rzadkie zwoje) będzie w oleju będzie mniej hałasowała i ocierała się o rurę z tego też względu w lagach ciasne zwoje umieszcza się z góry.
Co do pomiarów to nie robiłem ich suwmiarką a kartką w kratkę więc mogą być obarczone błędem ;).
Bądź szalony, ale nie głupi
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość