Barierki przy drogach

motocyklowo
Awatar użytkownika
dr.marcin
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 255
Rejestracja: 28.10.2013, 17:18
Mój motocykl: XL650V

Barierki przy drogach

Post autor: dr.marcin »

Kilka dni temu jechałem z Wawy do Mińska (wylotówka na Terespol), przy której są ustawione barierki nowego typu. Linowe. Jak myślicie, czy one są bezpieczniejsze dla motocyklistów, czy nie. Jak im się przyglądałem, to miałem takie przemyślenie, że przy glebie przeleciałbym pod nimi albo bym się "posiekał" o liny na kawałki.
Jakoś nie mam zaufania do tego rozwiązania, ale pomyślałem, że to wymysł jakiegoś projektanta, który jest incydentem. Dzisiaj przeczytałem to:
http://www.brd24.pl/infrastruktura/gddk ... ca-barier/
Myślę, że temat barierek i motocykli zaczyna być poważny.
XL650V Transalp, XS650
Awatar użytkownika
spaw
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 321
Rejestracja: 10.09.2013, 22:24
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Tychy

Re: Odp: Barierki przy drogach

Post autor: spaw »

Takich barierek jest pełno w na bieszczadzkich drogach... Wygląda to ciekawie, fakt. Ale również strasznie. Osobiście jak tam jadę to zwalniam i jadę dużo bardziej rozważnie... :P
"When you're traveling, you are what you are right there and then.
People don't have your past to hold against you.
No yesterdays on the road"
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Barierki przy drogach

Post autor: piotreklodz »

Dla mnie pomysl zupelnie chory. Jak widze te liny to az mnie ciary przechodza... od razu mi oboz zaglady przychodzi na mysl. Niech to jeszcze pod prad podlacza to chociaz piesi nie beda przez nie przeskakiwac.

Zyskalo to pewnie poparcie wykonawcow bo podejrzewam ze jest prostsze i szybsze w montazu. A wiec kasa, kasa..

I wcale bym sie nie zdziwil gdyby to bylo jakis rozwiazanie z zachodu, ktore sie nie spdawdzilo a Polaczkom sie wcisnie bo jest fajne. Po paru glosnych wypadkach sobie wymienia i wcisnie im sie kolejne gowno.... cos jak parenascie lat temu "sajding" i okna pcv.
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Awatar użytkownika
Tuonela
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 66
Rejestracja: 03.11.2011, 10:47
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kraków

Re: Barierki przy drogach

Post autor: Tuonela »

Pomijając fakt motocyklistów - chociaż spotkanie ze barierkami z blachy stalowej też nie napawa mnie optymizmem, to barierki z lin z punktu widzenia zdolności wyhamowania wjeżdżającego w nie pojazdu są dużo większe - pracuje lina na większym odcinku i generalnie wolniej wytraca się prędkość - i działa to dobrze przynajmniej w przypadku samochodów. Ciekawym przykładem są także spotykanie w niektórych miejscach Skandynawii bariery z lin na słupkach z drewna- rolą słupków jest pęknięcie w momencie uderzenia, a wyhamowanie pojazdu jest zadaniem liny- wyobraźcie sobie motocyklistę który nabija się na taki urwany drewniany słupek.
Bariery stalowe stosowane u nas powszechnie z punktu widzenia statyki są najgorszym możliwym rozwiązaniem- prędkość wytraca się szybko i "twardo"


Piotrek -okna PCV po prostu są wersją ekonomiczną. Jaki procent społeczeństwa w Polsce stać na okna drewniane lub aluminiowe?- taki mały offtopic
Awatar użytkownika
wilczek
szorujący kolanami
szorujący kolanami
Posty: 1831
Rejestracja: 05.03.2012, 13:45
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Barierki przy drogach

Post autor: wilczek »

Akurat jest to droższe rozwiazanie ( produkcja lin stalowych) ale bezpieczniejszej dla aut ( większa elastyczność pochłaniania energii. Dla motocykli żadne z barier nie są bezpieczne. I w jednym i drugim przypadku, podpory konstrukcji i wysokość na jakiej montowane są poziome elementy,sprawia, ze jesteśmy bez szans. Trochę "lepsze" dla motocyklisty w szlifie, są betonowe ścianki- ale tu kąt uderzenia też jest decydujący o szanse przeżycia. Równie niebezpieczne dla nas są wszelkie podpory znaków, latarnie itp........ Od wielu lat, to co montowane na drogach, musi spełniać normy europejskie , wiec teorie spiskowe nie maja zastosowania. Innym problemem jest to, że nawet w bogatych krajach, infrastruktura dróg pod kątem bezpieczeństwa motocyklistów , jest bardzo słaba, a tworzone normy i przepisy starannie omijają poprawę bezpieczeństwa motocyklistów , koncentrując się na puszkach i pieszych. Niestety "nasze" lobby jest za słabe w całej unii. W us tez mają to w :dupa: a Indi(e)anie i azjaty są skrajnoscią w tej materii. Zatem niestety nie zmienimy tego , bo miliardów euro nikt nie wyda na zmianę dotychczasowych zabezpieczeń. Skuteczne powinny być działania , które zmienią podejście ustawodawców i projektantów dróg. I o to powinnismy zabiegać akcjami uświadamiajacymi otoczeniu nasz problem. Pozdrawiam. Polamaniec :wink:
Awatar użytkownika
jacekj
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 208
Rejestracja: 17.01.2011, 05:21
Mój motocykl: BMW GS
Lokalizacja: Warszawa Białołęka

Re: Barierki przy drogach

Post autor: jacekj »

wilczek pisze:Akurat jest to droższe rozwiazanie ( produkcja lin stalowych) ale bezpieczniejszej dla aut ( większa elastyczność pochłaniania energii.
Też poruszałem się tymi trasami, gdzie o bezpieczeństwo dba taki system lin rozpiętych na stalowych słupkach. Gdy tylko przejeżdżałem obok to wyobraźnia sie uruchomiła i ręka bardzo ostrożnie posługiwała się manetką gazu. Jestem zaskoczony, że to wychodzi drożej. Ilość materiału jest nieporównywalna.
R1200 GS LC ADV [jest]
Honda VFR 1200 X
Honda XL700 V
Yamaha WR 250 R
Honda CBR 1000 RR
Kawasaki KLV1000
Kawasaki KLR 650
Yamaha DT125
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Barierki przy drogach

Post autor: piotreklodz »

Nie drazylem tematu ale nie sadze ze 1mb bariery linowej byl lzejszy od kompletnego mb tradycyjnej bariery, o sprawnosci montazu nawet nie wspomne. A cos tam wiem bo sam takie bariery montowalem. Z linowymi doswiadczenia nie mam wiec sie spieral nie bede, ale patrzac jak to jest skonstruowane to wydaje sie oczywiste.

Co do barier tradycyjnych to z tego co wiem wywodza sie z torow wyscigowych i tam sprawdzily sie doskonale... mnie to przekonuje. Te zasieki ani troche.
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1945
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Barierki przy drogach

Post autor: Adampio »

Co do dbania o motocyklistów to ponoc wycofanie się Austrii ze swiecenia za dnia wynikło z nacisku lobby motocyklowego. Jak wszyscy włączyli światła to zniknęły z oczu kierowcow motocykle i wzrosła wypadkowosc
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2689
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Barierki przy drogach

Post autor: grad74 »

jacekj pisze:
wilczek pisze:Akurat jest to droższe rozwiazanie ( produkcja lin stalowych) ale bezpieczniejszej dla aut ( większa elastyczność pochłaniania energii.
Też poruszałem się tymi trasami, gdzie o bezpieczeństwo dba taki system lin rozpiętych na stalowych słupkach. Gdy tylko przejeżdżałem obok to wyobraźnia sie uruchomiła i ręka bardzo ostrożnie posługiwała się manetką gazu. Jestem zaskoczony, że to wychodzi drożej. Ilość materiału jest nieporównywalna.
Jeśli chodzi o koszty to nie chodzi o ilość materiału a ilośc pracy włożone w wyprodukowaie tego a proces technologiczny produkcji lin jest kosztowniejsy i nieporównywalnie droższy niż wywalcowaie bariery i wyprasowanie w niej otworów.

piotreklodz pisze:Nie drazylem tematu ale nie sadze ze 1mb bariery linowej byl lzejszy od kompletnego mb tradycyjnej bariery, o sprawnosci montazu nawet nie wspomne. A cos tam wiem bo sam takie bariery montowalem. Z linowymi doswiadczenia nie mam wiec sie spieral nie bede, ale patrzac jak to jest skonstruowane to wydaje sie oczywiste.

Co do barier tradycyjnych to z tego co wiem wywodza sie z torow wyscigowych i tam sprawdzily sie doskonale... mnie to przekonuje. Te zasieki ani troche.
A mi się wydaje że te bariery też muszą pochłaniać energię uderzenia i podpory są tak "liczone" że muszą się zginać i nie pękać a już Boże broń nie wbijać się w auto jak niejakiemu panu Kubicy :) Natomiast ciało ludzkie niestety to się na tom rozleci jak rzucone o ścianę surowe jajo. Podobna dyskusja toczy się ostatnio odnośnie rosnących przy drogach drzewach, jedni są za wycinaniem, inni za rozważniejszą jazdą... Co człowiek to opinia.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
kamilltee
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 184
Rejestracja: 09.03.2012, 11:02
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Barierki przy drogach

Post autor: kamilltee »

temat jest opisany też tu: http://africatwin.com.pl/showthread.php ... ych+barier

temat powstał po wypadku Ashanti



a dzis czytam to - bedą tylko liny ?
http://www.wykop.pl/ramka/1950220/gddki ... drogowych/
jest XTZ 750 ST - Desert Rat - dla znajomych Paproch
Super Tenere - legenda Dakaru
http://passion4travel.pl/index.php/cate ... motocykle/
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Barierki przy drogach

Post autor: piotreklodz »

Nawiązywanie do wypadku Kubicy jako uzasadnienie stosowania lin jest słabe bo w jego wypadku trafiła się bariera niekompletna bez zakończenia tzw. baranim rogiem lub wpuszczona w ziemie. Gdyby była zmontowana prawidłowo nic by się nie stalo. Do tego jeszcze pech niesamowity bo trafić taka blacha w ścianę grodziowa omijając silnik i cale bebechy auta to naprawdę wyczyn...
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Awatar użytkownika
dr.marcin
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 255
Rejestracja: 28.10.2013, 17:18
Mój motocykl: XL650V

Re: Barierki przy drogach

Post autor: dr.marcin »

Czyli moje odczucia nie są wyimaginowane. Przypuszczam, że liny są skuteczniejsze w przypadku samochodu (fizyka... była o tym mowa powyżej), ale motocykl przez nie przeleci, a motocyklista się na nich powiesi albo porozrywa/potnie. Oczywiście nie mam na to dowodów, nie znam badań, ale moja wyobraźnia mi tak podpowiada.
Co do kosztów obydwu systemów, nie wnikam i nie było moją intencją jakakolwiek analiza biznesowa poczynań GDDKiA. Akurat artykuł do którego link podałem mówił o pieniądzach, ale dla mnie najważniejsza była sprawa lin.
Nie doczytał tematu na forum AT (przepraszam, ale nie miałem na to czasu), ale zajście, że kroi się tam jakaś akcja społeczna. Może warto się tym zainteresować, podjąć współpracę...
XL650V Transalp, XS650
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2477
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Barierki przy drogach

Post autor: tomekpe »

Biorąc pod uwagę, że można się zabić o dowolne drzewo lub nawet o słupek znaku drogowego, lub chociażby o zaparkowane auto, to trudno wymagać, aby barierki przy drogach przypominały poduszki. Bariera starego typu też nie jest bezpieczna dla motocyklisty, a uderzenie w cokolwiek pod dużym kątem moźe spowodować śmierć z powodu obrażeń wewnętrznych (wystarczy nagłe zatrzymanie o przeszkodę).

Trudno oczekiwać znaczącej zmiany - lepiej chyba na widok barierek zwolnić. Nikt ich nie odsunie od drogi na potrzeby motocykli, pas drogowy ma ograniczoną szerokość.

Być może nowe, linowe barierki różnią się bezpieczeństwem dla motocykli, ale zapewne nie diametralnie, poza tym to niestety tylko jedno z bardzo wielu zagrożeń czyhających na nas na drogach. Fakt, że czasami np. w mieście jest trudno zrobić coś więcej dla własnego bezpieczeństwa.. ale to już taka specyfika jazdy na motocyklu.
Awatar użytkownika
dr.marcin
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 255
Rejestracja: 28.10.2013, 17:18
Mój motocykl: XL650V

Re: Barierki przy drogach

Post autor: dr.marcin »

Tomek oczywiście masz wiele racji, ale myślę, że należy minimalizować zagrożenia, a nie je zwiększać. Wydaje mi się, że stare barierki były mniej niebezpieczne. Oczywiście były "twarde", ale w pewnych okolicznościach sunęło się po nich i nie powodowały ryzyka "rozszarpania" i dawały mniejszą szansę na przelecenie na przeciwny pas ruchu. Oczywiście pytanie o statystyki. Może się okazać, że więcej obrażeń było na starych (prostopadłe uderzenie), a nowe dają szansę, że przelecisz, nie urwie ci głowy albo nogi, a z przeciwka nie będzie jechał samochód.
Poza tym mówisz o drzewach, samochodach... Drzewa są wycinane, a na samochody trzeba uważać i myśleć za nie. Rolą barierki jest chronienie cię, kiedy wypakujesz na prostej bo np. w samochód zepchnie Cię z drogi.
XL650V Transalp, XS650
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2477
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Barierki przy drogach

Post autor: tomekpe »

No rozumiem, rzeczywiście warto aby barierki były jak najbezpieczniejsze.

Ale póki co, to mówimy o tym, że "na oko" nowe wydają się być gorsze. Mi też takie się wydają ;) Ale to marna podstawa.. Rzeczywiście potrzebne są jakieś wyniki testów, statystyki. Być może wypadek, gdzie po upadku można było posunąć wzdłuż barierki, to ułamek procenta? W normalnym ruchu, zanim dotrę do barierki, mam większą szanse wpaść pod auto z naprzeciwka.

A co do drzew - jestem przeciwnikiem ich wycinania. Są owszem drogi, gdzie drzewa są za blisko, ale generalnie droga to nie tor wyścigowy, i nie da się zapewnić po kilkanaście metrów przestrzeni na każdą stronę. Na poboczu lub zaraz obok, zamiast drzewa może być np. pieszy..
luk2asz
szorujący kolanami
szorujący kolanami
Posty: 1647
Rejestracja: 15.05.2009, 11:31
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Kraków

Re: Barierki przy drogach

Post autor: luk2asz »

Panie i Panowie, przecież nawet "tradycyjne" bariery czyli te z blachy są mega niebezpieczne ponieważ motocykliści i tak się toczą po ziemi, a pozioma blacha jest wyżej. Więc i tak trafiamy na słupki, a efekt każdy sobie potrafi wyobrazić.

Odnośnie barier linowych cytuję http://www.prowerk.plczyli producenta,:

Drogowe bariery ochronne linowe - podobnie jak inne rodzaje barier ochronnych - są stosowane w miejscach, gdzie przejechanie pojazdu przez pas dzielący lub poza krawędź drogi zagraża bezpieczeństwu kierowcy bądź pasażerów pojazdu albo bezpieczeństwu innych użytkowników drogi. Są konstrukcjami korzystnymi pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdyż przy najechaniu przez pojazd zapewniają przy kolizji bardzo małe opóźnienie poprzeczne i podłużne - znacznie mniejsze niż w innych rodzajach barier. Mniejsze jest więc prawdopodobieństwo powstania obrażeń osób, znajdujących się w pojeździe.

Zalety nowych barier linowych to:

- szybkość napraw oraz wymiany elementów
- więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów (pobocze drogi wolne jest od przeszkód)
- mniejsze ryzyko uszkodzenia na wskutek kolizji z pługami lub pojazdami drogowymi
- więcej miejsca na awaryjny postój pojazdów
- bariera jest bardziej atrakcyjna pod względem estetycznym
- na barierze nie tworzą się bandy śnieżne
- łatwiejsze usuwanie śniegu z krawędzi jezdni i poboczy (oznacza to mniejsze ryzyko zalewania jezdni wodą, gdy topi się śnieg)
-jednak najważniejsza jest cena, bariery linowe szczególnie na pas rozdziału, są znaczenie tańsze od obecnie stosowanych np. SP-07 lub SP-10

Koniec cytatu.

Tu macie dobry materiał odnośnie barier i jego specjalnej funkcji dla motocyklistów oraz ciekawy referat na temat barier

Miłej lektury
Awatar użytkownika
kamilltee
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 184
Rejestracja: 09.03.2012, 11:02
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Barierki przy drogach

Post autor: kamilltee »

w tamtym linku na FAT jest naprawdę dużo napisane, rzeczywiście szykuje się akcja społeczna
jesli ktoś chce się przyłączyć - to zapraszam - również do grupy zamkniętej tzw gangu - Ustawienia w menu głównym ->Grupy użytkowników-> "Pomnik Ashanti" -> zaznacz "Dołącz" -> kliknij "dołącz" pod pierwszą tabelą

w skrócie: pierwotnym celem akcji było nagłośnienie problemu i spowodowanie montowania innych barier lub domontowania dolnego panelu lub choćby okładzin (takich plastikowych rolek) na słupkach
http://www.bariery-drogowe.pl/bariery-d ... mateq.html
niestety pierwotny zapał opadł,


obecnie przekształciło się to w akcję edukacyjną, budowę strony i organizację 14 czerwca spotkania motocyklistów w celu upamiętnienia Ashanti i rozpropagowania akcji
całością zarządza Feel z Krakowa
w tym samym miejscu gdzie zginęła Ashanti miesiąc później był kolejny wypadek - to jego ślady widać na tym zdjęciu
https://www.google.pl/maps/preview?q=wy ... 6,,0,14.48


inne linki
http://www.scigacz.pl/Bariery,przy,drog ... 17698.html
http://www.mototube.pl/film/9615/zabojc ... cyklistow/

i cyctat z Gangu FAT (za Feel'em):
"Dający do myślenia film pokazujący wypadek motocyklisty z jego kamery przy kasku uderzającego w podporę bariery, na szczęście nic poważnego się nie stało. Film ten też może być potrzebny w punkcie 6 przy opisie niewłaściwej inicjacji zakrętu/przeciwskrętu i w punkcie 4 pokazujący że na zakręcie może ktoś być:
http://www.buzzmoica.fr/video/accident- ... ieur-34466
-o projekcie SMART RSS
http://smartrrs.unizar.es/content.php?seccion=16
-FEMA, skarbnica wiedzy. Coś się starają robić. W skrócie: organizacja motocyklistów działająca przeciwko śmiercionośnym barierom, zbierająca statystyki i opisy rodzin
http://www.fema-online.eu/index.php?page=guardrails
mają też specjalną stronę do zbierania danych podaną na swojej stronie
http://www.mc-roadsidebarriers.eu/

-nie musimy wykonywać profesjonalnych i kosztownych testów uderzeń w bariery Rozmawiałem z. Wojtekkiemc i znalazł firmę co to robi ale wyprzedzili nas producenci barier dla motocyklistów, filmy z testów:
http://www.youtube.com/watch?v=o8nj24YMpvI
http://www.youtube.com/watch?v=gs-bXlh2lzA
http://www.youtube.com/watch?v=E4CZmIjv ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=UcaJS5SD ... r_embedded
''
jest XTZ 750 ST - Desert Rat - dla znajomych Paproch
Super Tenere - legenda Dakaru
http://passion4travel.pl/index.php/cate ... motocykle/
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość