Kierunkowość TKC80

Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska kół.
darius
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 164
Rejestracja: 09.07.2008, 23:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Kierunkowość TKC80

Post autor: darius »

Cześć,

Mam wrażenie, że tylną oponę TKC80 mam założoną odwrotnie :-) Prośba o weryfikację przez znających się na rzeczy.

No i czy kierunek ma znaczenie przy oponach typu kostka?

Przód
Obrazek

Tył
Obrazek

Pozdrowienia,
D
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Thorgal77 »

skoro producent zalecił to ........... skoro masz odwrotnie to powinieneś zmienić.
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
Awatar użytkownika
kamilltee
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 184
Rejestracja: 09.03.2012, 11:02
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: kamilltee »

jeśli nie widać gołym okiem kierunkowości bieznika to nie ma to w zasadzie większego znaczenia
ja jeździłem na odwrotnie załozonych E09 gdy je wyząbkowało

oczywiście to moje prywatne zdanie
ale na pewno nic się nie "urwie" ani gorzej nie hamuje :)
jest XTZ 750 ST - Desert Rat - dla znajomych Paproch
Super Tenere - legenda Dakaru
http://passion4travel.pl/index.php/cate ... motocykle/
mirkoslawski
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2269
Rejestracja: 28.08.2009, 11:16
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: mirkoslawski »

Zgadzam się z Thorgalem - jeśli producent zalecił (oznaczył kierunek) należy się do tego stosować :cool: Z tego co wiem, inaczej są (właśnie kierunkowo) włókna w oponie kładzione i ma to znaczenie, w którą stronę działa siła odśrodkowa ale jak kto lubi - każdy robi jak chce :wink:
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Nadol »

Dokładnie - chodzi o budowę opony, nie tylko o sam bieżnik.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Jaro-Ino »

A mi się akurat gorzej hamowało jak przód miałem niezgodnie z kierunkiem. Siły są inaczej przenoszone i opona jest mniej stabilna przy hamowaniu (przód) lub przyspieszaniu (tył) oraz w zakrętach. Jak ktoś nie odczuł różnicy to jego sprawa, ale strzałka to nie jest widzi mi się producenta ;)
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2689
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: grad74 »

kamilltee pisze:jeśli nie widać gołym okiem kierunkowości bieznika to nie ma to w zasadzie większego znaczenia
ja jeździłem na odwrotnie załozonych E09 gdy je wyząbkowało

oczywiście to moje prywatne zdanie
ale na pewno nic się nie "urwie" ani gorzej nie hamuje :)
Urwać się z pewnością nic nie urwie, ale co do tego niepogorszonego hamowania przy wyząbkowanej oponie to nie do końca bym się zgodził. Skoro się już raz bieżnik "ułożył do drogi" to przy odwrotnym założeniu działająca na bieżnik siła i podczas przyspieszania i podczas hamowania powoduje zupełnie inne ugięcie kostki co skutkuje pewnie nieznacznym ale jednak innym odkształceniem się powierzchni ciernej opony w stosynku do czarnego ( na glebie faktycznie nie ma to znaczenia a nawet może być lepiej jak się taka "piła" wgryzie w glebę) co raczej musi się przełożyć na skuteczność hamowania samej opony. Nie bez znaczenia jest to że po jej odwrotnym założeniu dużo szybcie Ci ona zejdzie bo bieżnik dąży do ponownego ułożenia się . A z kolei ja mam zapytasa. Może to już gdzieś było ale nie doczytałem. czy ma znaczenie w którą stronę zakłada się onony szosowo szutrowe z tzw "jodełką"? Tzn jak się stoi np przodem do motka to jodełka ma być w dół czy w góre? Bo mi się zdaje że z racji zapobiegania aquaplaningowi i poprawić wyrzucanie "materiału" spod opony (co ma poprawić jej kontakt z podłożem) jodełka powinna być skierowana ku górze co powoduje że na styku z powierzchnią jezdni V-ka układa się w kierunku przodu motka. :niewiem: A pytam bo widzę jak różnie są pozakładane opony na kołach.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
mirkoslawski
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2269
Rejestracja: 28.08.2009, 11:16
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: mirkoslawski »

grad74 pisze:
kamilltee pisze:jeśli nie widać gołym okiem kierunkowości bieznika to nie ma to w zasadzie większego znaczenia
ja jeździłem na odwrotnie załozonych E09 gdy je wyząbkowało

oczywiście to moje prywatne zdanie
ale na pewno nic się nie "urwie" ani gorzej nie hamuje :)
Urwać się z pewnością nic nie urwie, ale co do tego niepogorszonego hamowania przy wyząbkowanej oponie to nie do końca bym się zgodził. Skoro się już raz bieżnik "ułożył do drogi" to przy odwrotnym założeniu działająca na bieżnik siła i podczas przyspieszania i podczas hamowania powoduje zupełnie inne ugięcie kostki co skutkuje pewnie nieznacznym ale jednak innym odkształceniem się powierzchni ciernej opony w stosynku do czarnego ( na glebie faktycznie nie ma to znaczenia a nawet może być lepiej jak się taka "piła" wgryzie w glebę) co raczej musi się przełożyć na skuteczność hamowania samej opony. Nie bez znaczenia jest to że po jej odwrotnym założeniu dużo szybcie Ci ona zejdzie bo bieżnik dąży do ponownego ułożenia się . A z kolei ja mam zapytasa. Może to już gdzieś było ale nie doczytałem. czy ma znaczenie w którą stronę zakłada się onony szosowo szutrowe z tzw "jodełką"? Tzn jak się stoi np przodem do motka to jodełka ma być w dół czy w góre? Bo mi się zdaje że z racji zapobiegania aquaplaningowi i poprawić wyrzucanie "materiału" spod opony (co ma poprawić jej kontakt z podłożem) jodełka powinna być skierowana ku górze co powoduje że na styku z powierzchnią jezdni V-ka układa się w kierunku przodu motka. :niewiem: A pytam bo widzę jak różnie są pozakładane opony na kołach.
Jeśli producent nie wskazał zalecanego kierunku - nie ma to znaczenia. Jeśli kierunek jest zaznaczony - zawsze zgodnie.
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Jaro-Ino »

W jodełkach nie spotkałem się jeszcze, żeby kierunku nie było zaznaczonego.
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: ArturS »

TKC80 i E09 przekładałem, przekładam i będę przekładał. To samo robi wielu znajomych. Nic złego nikomu się nigdy nie trafiło z tego powodu. Ostatnio tak przekładałem E09, która po 4500km była zjedzona w jedną stronę, teraz po przekładce ma już ponad 9000km, do 11-12kkm spokojnie wytrzyma. Na przedniej przekładanej TKC zrobiłem przeszło 13tys.km i sprzedałem z nią motocykl - opona nadal wyglądała lepiej niż 90% używek do 100zł na allegro.
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Next22
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1224
Rejestracja: 24.08.2009, 15:35
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: POLICHNO

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Next22 »

mirkoslawski pisze: ma to znaczenie, w którą stronę działa siła odśrodkowa ale jak kto lubi - każdy robi jak chce :wink:
Sory Mirosławski ale u nas to siła odśrodkowa zawsze działa na zewnątrz :lol: :lol:
Wszystko dobre ale Trampek najlepszy :)
mirkoslawski
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2269
Rejestracja: 28.08.2009, 11:16
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: mirkoslawski »

Next22 pisze:
mirkoslawski pisze: ma to znaczenie, w którą stronę działa siła odśrodkowa ale jak kto lubi - każdy robi jak chce :wink:
Sory Mirosławski ale u nas to siła odśrodkowa zawsze działa na zewnątrz :lol: :lol:
pisałem o kierunku działania siły odśrodkowej na oponę a dokładniej na jej strukturę w zależności od jej założenia, tj. zgodnie lub niezgodnie z kierunkowością, a nie o "kierunku" siły odśrodkowej :wink: a poza tym się nie gniewam :smile:
Fizolof
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 358
Rejestracja: 25.06.2013, 22:39
Mój motocykl: XL600V

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Fizolof »

Jaro-Ino pisze:W jodełkach nie spotkałem się jeszcze, żeby kierunku nie było zaznaczonego.
Oj kiedyś się (tak z 2 lata temu) doktoryzowaliśmy tutaj odnośnie jodełki z dobre 2 tygodnie nam zeszło na dywagacje :lol:
Bodajże któraś opona była kierunkowa i właśnie połowie osób nie pasował kierunek jodełki z kierunkiem jazdy. Oj działo się wtedy .... :cool:
Awatar użytkownika
Pingwin
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 561
Rejestracja: 06.12.2008, 00:10
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Nysa/Reykjavik

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Pingwin »

[quote="Fizolof"
Oj kiedyś się (tak z 2 lata temu) doktoryzowaliśmy tutaj odnośnie jodełki z dobre 2 tygodnie nam zeszło na dywagacje :lol: :[/quote]

Tutaj to znaczy sie gdzie?
Dawniej gdziala
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2689
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: grad74 »

Fizolof pisze:
Jaro-Ino pisze:W jodełkach nie spotkałem się jeszcze, żeby kierunku nie było zaznaczonego.
Oj kiedyś się (tak z 2 lata temu) doktoryzowaliśmy tutaj odnośnie jodełki z dobre 2 tygodnie nam zeszło na dywagacje :lol:
Bodajże któraś opona była kierunkowa i właśnie połowie osób nie pasował kierunek jodełki z kierunkiem jazdy. Oj działo się wtedy .... :cool:
No to właśnie mi o to chłodziło :) A przy okazji sorki że nie "ujawniłem" tamtego tematu :(, a w końcu jak wyszło?) ArturS ja Cię rozumiem że przednia TKC dużo wytrzymała ale to świadczy tylko o oponie i jej jakości a jednak będę się szczególenie przy kostkach upierał z całym szacunkiem przy swoim :) :resp: Owszem jak się opona z powrotem zeszlifuje do kierunku jazdy nie będzie różnicy, ale mówię tu o czarnym czyli stałej związanej nie sypkiej nawierzchni. Na sypkiej po przekładcebędzie nawet lepiej przez pewien czas , a potem będzie normalnie :). Mirkosławski wiem że na jodełkach jest zawsze wskazany kierunek ale się zastanawiam czy wielu z nas - kierowników tego nie wie czy to bagateelizuje czy ja czegoś nie wiem :niewiem: .
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Jaro-Ino »

Wyszło tak, że jodełka w Anakee ma znaczenie odnośnie przyczepności na mokrym. Poza tym sam kiedyś założyłem źle opone na przód (TKC) i po zmianie na odpowiedni kierunek dała się prowadzić dużo precyzyjniej i była dużo stabilniejsza przy hamowaniu, zwłaszcza mocniejszym.

Nie po to są opony kierunkowe, żeby je przekładać. Oszczędność popłaca bardziej w delikatnej jeździe jak w przekładaniu opon, które są odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo. Przeliczając przebiegi roczne i stopień zużycia opon w zależności od stylu jazdy nie zyskuje się tak wiele jak wiele się ryzykuje :)
Fizolof
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 358
Rejestracja: 25.06.2013, 22:39
Mój motocykl: XL600V

Re: Kierunkowość TKC80

Post autor: Fizolof »

Pingwin pisze:[quote="Fizolof"
Oj kiedyś się (tak z 2 lata temu) doktoryzowaliśmy tutaj odnośnie jodełki z dobre 2 tygodnie nam zeszło na dywagacje :lol: :
Tutaj to znaczy sie gdzie?[/quote]

Tutaj :smile:

http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... quaplaning
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości