Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

poza dwoma kółkami
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Leciwy ale poczciwy to sprzęt i robi robotę, to znaczy robił :sad:

Palił opornie ale palił, jak nie domagał to parę razy był uruchamiany na plaka. Po czym znowu palił samodzielnie a jak nie to plak. W końcu przestał zupełnie. Pomiary ciśnienia sprężania wskazały odpowiednio:

1 - cylinder - 18 barów;
2 - 13 barów;
3- 20 barów;
4 - 19 barów;

Cylindry podane w kolejności od strony sprzęgła/skrzyni. Tak teoretycznie ciśnienie w dieslach ciągnika (a to taka konstrukcja) podobna do 4p powinna wynosić jakieś 25-30 barów. Tak więc te wyniki takie sobie, no ale może powinien jeszcze zapalić? Jest bardzo potrzebny i zgodnie z tradycją akurat teraz zaniemógł :egh: Nawet mówiłem do niego ale na nic to :swieczki:
xl650v, drz 400
Awatar użytkownika
andriu23
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 197
Rejestracja: 17.05.2012, 14:28
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: andriu23 »

To jest silnik Perkinsa? Dopływ paliwa sprawdzałeś, czy pompa podaję na wtryski? Czasami się zdarzało że przestawał działać elektrozawór na pompie wtryskowej, który odcina paliwo.
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Odkręcałem przewody przy wtryskiwaczach i tam podawane było paliwo "sekwencyjnie" ale z jakim ciśnieniem to nie wiem. Druga sprawa, że na plaka powinien zapalić poza układem paliwowym - dostaje chmurę z plaka w dolot i powinien pracować na plaku w zasadzie bez paliwa. Pompa paliwa jak w Perkinsie silnik podobny ale oznaczenia ma IH International - Manitou BD 154. Pompa paliwa stricte mechaniczna, żadne przewody elektryki tam nie dochodzą.
xl650v, drz 400
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Sylwek »

Ciśnienie na tłokach (szczególnie 2) trochę marne jak na starego, wolnossącego diesla.
Pytania:
1. czym (jak) dokonywałeś pomiaru- po wykręceniu wtryskiwaczy, manometrem na docisk? ;
2. odpalanie na psikacza było konieczne za każdym razem, czy tylko na zimnym silniku?
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Pomiar po wykręceniu świec żarowych - adapter z gwintem - wężyk - manometr. W głowicy jest komora pośrednia z tego co mi wiadomo - jeśli to ma jakieś znaczenie. Generalnie początkowo na zimno odpalał, jak gasiłem dźwignią gaszaka na podciśnienie to później ciężko było go odpalić. Tak myślę, ze pompa nie daje ciśnienia albo uwalona uszczelka pod głowicą na tym najsłabszym cylindrze :egh:



Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pomiary:
https://imgur.com/ivVqXY6
https://imgur.com/9WOrORz
https://imgur.com/A4Ouq8i
https://imgur.com/KxYWSGN
xl650v, drz 400
Bnn84
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 76
Rejestracja: 06.03.2016, 16:34
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Tarnów

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Bnn84 »

Na forum V-Stroma trafiłem jakiś czas temu na poprawianie kompresji poprzez odblokowywanie zapieczonych pierścieni naftą. Całkiem solidne bary potrafili chłopaki odzyskiwać, może na początek ta droga, zwłaszcza, że koszt i nakład pracy niewielkie?
Pozdrawiam, Karol
DL650K5, XT600E; było LKR, teraz KT
Szpicerlok
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 20.01.2018, 13:11
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Szpicerlok »

Dokładnie, jest trochę o tym w necie.
Płukanka Tec2000 ( nic nie reklamuję żeby nie było).
Nalewasz od góry po 150 ml do każdego garnka od góry.
Potem czekasz co najmniej 24h, resztę odessać, wydmuchać z tłoków.
Pozostałą płukankę do silnika i według instrukcji (o ile odpali), wymina oleju i powtórny pomiar kompresji.
Faktycznie potrafi pomóc

Wysłane z mojego LG-H930 przy użyciu Tapatalka

Bnn84
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 76
Rejestracja: 06.03.2016, 16:34
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Tarnów

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Bnn84 »

Tam, gdzie czytałem proponują trochę inną technikę: co kilka godzin dolać trochę nafty i obrócić kilka razy wałem i tak przez kilka dni. Na końcu oczywiście również wymiana oleju, bądź wykonywanie całej operacji na opróżnionym silniku.
Pozdrawiam, Karol
DL650K5, XT600E; było LKR, teraz KT
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Bnn84 pisze: 17.06.2022, 22:08 Tam, gdzie czytałem proponują trochę inną technikę: co kilka godzin dolać trochę nafty i obrócić kilka razy wałem i tak przez kilka dni. Na końcu oczywiście również wymiana oleju, bądź wykonywanie całej operacji na opróżnionym silniku.
Hej, gdzie o tym czytałeś? bo próbowałem szukać ale nic nie znalazłem. Podrzuciłbyś z łaski swojej jakiegoś linka, ścieżkę? Ogólnie to odpaliłem gada - winna okazała się mechaniczna pompka paliwa i złogi syfu w baku. Wywaliłem pompkę a zbiornik wyczyściłem i dałem na górę żeby poprowadzić przewody paliwowe grawitacyjnie. Co nie zmienia faktu, że to doraźne "pudrowanie trupa". Z odmy i bagnetu oleju daje przedmuchem jak z lokomotywy. Ale można jeszcze spróbować z tą płukanką i naftą bo i tak nic nie tracę nawet jak silnik do remontu - o ile części jeszcze są bo to maszyneria z lat 80-90 :cool:
xl650v, drz 400
Bnn84
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 76
Rejestracja: 06.03.2016, 16:34
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Tarnów

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Bnn84 »

https://forum.vstromclub.pl/post86454.html#p86454
https://forum.vstromclub.pl/post16278.html

Powodzenia i pochwal się wynikami eksperymentu :grin:
makumba pisze: 20.06.2022, 23:46
Bnn84 pisze: 17.06.2022, 22:08 Tam, gdzie czytałem proponują trochę inną technikę: co kilka godzin dolać trochę nafty i obrócić kilka razy wałem i tak przez kilka dni. Na końcu oczywiście również wymiana oleju, bądź wykonywanie całej operacji na opróżnionym silniku.
Hej, gdzie o tym czytałeś? bo próbowałem szukać ale nic nie znalazłem. Podrzuciłbyś z łaski swojej jakiegoś linka, ścieżkę? Ogólnie to odpaliłem gada - winna okazała się mechaniczna pompka paliwa i złogi syfu w baku. Wywaliłem pompkę a zbiornik wyczyściłem i dałem na górę żeby poprowadzić przewody paliwowe grawitacyjnie. Co nie zmienia faktu, że to doraźne "pudrowanie trupa". Z odmy i bagnetu oleju daje przedmuchem jak z lokomotywy. Ale można jeszcze spróbować z tą płukanką i naftą bo i tak nic nie tracę nawet jak silnik do remontu - o ile części jeszcze są bo to maszyneria z lat 80-90 :cool:
Pozdrawiam, Karol
DL650K5, XT600E; było LKR, teraz KT
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Dzięki, będę próbował. Dowiadywałem się i jest to silnik Case IH/International BD 154 i zestawy naprawcze są do tego - tuleje cylindra, tłoki, pierścienie. Także, jak nafta nie pomoże to będzie remont. Maszyna jest fest tylko czasem grymasi i się zagotuje w te upały. Ogólnie to mimo niedomagań, fochów i wszelkiego rozklekotania (swoje przeszła) to polubiłem tego rumpla i nie wyobrażam sobie roboty bez niego :smile:

ps. jak ktoś ma namiary na fachurę od tego typu sprzętów (silnik jak w ciągniku) to nawiąże współpracę bo sam chyba nie podołam.
xl650v, drz 400
Szpicerlok
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 20.01.2018, 13:11
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Szpicerlok »

Wejdź na YouTube i poszukaj profesor Chris
Mega ogarnięty gość
https://youtu.be/WyQTdzUaOiY

Wysłane z mojego LG-H930 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Ok, dorwałem drugi silnik wygląda nieźle ale w jakiej jest kondycji nie wiadomo, wystarczy go "tylko" zamontować i się okaże :lol:

Pojawił się za to problem ze wspomaganiem - orbitrol, pompa, siłownik, dzielnik strumienia - cholera wie ci siadło? :niewiem:
xl650v, drz 400
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Sylwek »

Silnik z pewnego źródła czy cena bardzo okazyjna?
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Sylwek pisze: 09.09.2022, 22:52 Silnik z pewnego źródła czy cena bardzo okazyjna?
W zasadzie okazją jest już to, że w ogóle się trafił do sprzedania. Na przestrzeni kilku lat można odszukać sporadyczne ogłoszenia archiwalne - to nie jednostka TDI, że można sobie wybierać, przebierać, grymasić i targować bo tyle tego jest. Chociaż myślę, że cenowo wyszło w miarę ok, a silnik z całym osprzętem - pompa paliwa, wtryski, pompa hydrauliczna, rozrusznik, sprzęgło. Ogólnie miał być w stanie działającym ale liczę się też z tym, że trzeba będzie go remontować. Ostatecznie zostanie jako "dawca". Gromadzę dokumentację techniczną co by wiedzieć jak w tym grzebnąć a nie jest łatwo znaleźć jakieś "manuale" bo sprzęt leciwy - "Manitou 4RM 20C". I póki co walczę z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy bo coś nie hula a w sumie prosty otwarty układ - pompa hydrauliczna, orbitrol, siłownik.
xl650v, drz 400
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Sylwek pisze: 09.09.2022, 22:52 Silnik z pewnego źródła czy cena bardzo okazyjna?
Silnik próbnie odpalony i wygląda na zdrowy, co prawda odpaliłem go bez płynu chłodzącego hmm może na minutę no i liczę, że nic złego się nie stało bo po fakcie się zorientowałem, że przecież płynu brak :egh:

Większy problem, ze skrzynią biegów bo posypały się łożyska igiełkowe na wałkach i będzie problem z ich dokupieniem i tu pytanie do znawców czy można takowe zastąpić tulejkami dotoczonymi z brązu?
xl650v, drz 400
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Sylwek »

Nic mu nie będzie, przy aktualnych temperaturach. Toto ma grube tuleje.

Podaj wymiary łożysk, z którymi są problemy. Tulejki niespecjalnie się sprawdzą.
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: makumba »

Oryginalne wymiary łożysk raczej nie podejdą, wałek po którym pracowały igiełki łożyska zrobił się "porowaty". Powierzchnia wałka na którym pracowało łożysko igiełkowe była zarazem bieżnią, która się zużyła. I teraz:

- zebrać zużytą powierzchnię wałka na tokarce i przeszlifować na "lusterko" pod bieżnię i dać łożysko nad wymiar - tu mam obawy, że wałek jest powierzchniowo utwardzany i zebrana będzie "powierzchnia pracy";
- zebrać zużytą powierzchnię wałka na tokarce i zatulejować pod łożysko w oryginalnym wymiarze;
- dorobić tuleję/panewkę/łożysko ślizgowe z brązu lub mosiądzu zamiast łożyska igiełkowego;
- lub inne rozwiązania ???
xl650v, drz 400
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Kondycja silnika - wózek Manitou bd 154

Post autor: Sylwek »

makumba pisze: 28.11.2022, 00:10 - zebrać zużytą powierzchnię wałka na tokarce i przeszlifować na "lusterko" pod bieżnię i dać łożysko nad wymiar - tu mam obawy, że wałek jest powierzchniowo utwardzany i zebrana będzie "powierzchnia pracy";
Wg mnie, słuszne obawy. Chyba, że szlifowany wałek zbierzesz poniżej (głębiej) i znów obrobisz powierzchnię pod igiełki. Pytanie, jaka średnica.

makumba pisze: 28.11.2022, 00:10 - zebrać zużytą powierzchnię wałka na tokarce i zatulejować pod łożysko w oryginalnym wymiarze;
Jak najbardziej, wcześniej odpowiednio tuleję ulepszyć.
Albo zastosować łożysko igiełkowe typu NA, np.:
https://www.lozyskamtm.pl/produkty/igielkowe-typ-na

lub nastawne: https://www.ebmia.pl/1271-lozyska-igielkowe-nastawne .
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość