CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Wzorem poradnika Szparaga, chciałbym i ja podzielić się z klubowiczami swoim doświadczeniem zawodowym - a jest nim tematyka CB.
Na pewno większość z ponad 3 tyś członków korzysta z tego dobrodziejstwa, a bazując na mojej 10 letniej pracy z tym związanej (połączonej z hobby), mogę spróbować pomóc.
Pytajcie śmiało
Na pewno większość z ponad 3 tyś członków korzysta z tego dobrodziejstwa, a bazując na mojej 10 letniej pracy z tym związanej (połączonej z hobby), mogę spróbować pomóc.
Pytajcie śmiało
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- tomekpe
- młody podróżnik
- Posty: 2476
- Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
- Mój motocykl: XL650V
- Lokalizacja: Milanówek
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
To może na początek jakieś ogólne porady nt. zamontowania CB na moto.
To jest łatwe czy trudne ? Wystarczy podłączyć zasilanie, czy trzeba się bawić?
Mam CB z poprzedniego auta, zastanawiam się nad tym. Nawet niekoniecznie do użytku podczas jazdy, ale w ogóle żeby mieć taką opcję.
To jest łatwe czy trudne ? Wystarczy podłączyć zasilanie, czy trzeba się bawić?
Mam CB z poprzedniego auta, zastanawiam się nad tym. Nawet niekoniecznie do użytku podczas jazdy, ale w ogóle żeby mieć taką opcję.
Transalp '02 od '10
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
2011 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=8361
2012 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=10940
2013 - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=42&t=15543
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
tomekpe pisze:To może na początek jakieś ogólne porady nt. zamontowania CB na moto.
To jest łatwe czy trudne ? Wystarczy podłączyć zasilanie, czy trzeba się bawić?
Mam CB z poprzedniego auta, zastanawiam się nad tym. Nawet niekoniecznie do użytku podczas jazdy, ale w ogóle żeby mieć taką opcję.
Moto za wielu nie robiłem, ale zazwyczaj ludzie chcą tylko słuchać, bo tak jest dużo prościej. Wtedy wystarczy "ręczniak" na kierownicy z adapterem samochodowym (Alan 42, Intek H-510 itp). Do tego zwykła słuchawka w ucho i już słyszymy te 2-3km.
Można też dać mikrofonosłuchawkę, za pomocą której będzie można nadawać poprzez przycisk PTT, umieszczony na przewodzie lub na kierownicy (ale wtedy już jesteśmy mocno okablowani ). Takie rozwiązania oznaczają jednak dużo szumu z opływającego kask powietrza. Pasowało by wtedy mieć w kasku zestaw słuchawek i mikrofonu czy to na kablu, czy na Bluetooth (ale to już kasa...)
Adapter samochodowy od ręczniaka, można również podłączyć na "stałe" do zasilania, antenę zamocować na stałe do np. stelaża z tyłu i całą instalację wyprowadzić tak, aby dołączać samo radio. Należy pamiętać, aby w przypadku montażu stałego anteny, wybrać taki model, który poradzi sobie przy słabej, ubogiej i dosyć "przestrzennej" masie, ale idzie coś wymyśleć.
Z moto to temat rzeka niestety. Ja osobiście jak lecę gdzieś dalej to daję ręczniaka na kierownicę (zasilam z baterii) i słuchawka w ucho. Prosto i skutecznie - TA to nie Gold Wing
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- pat13
- przycierający rafki
- Posty: 1211
- Rejestracja: 15.04.2009, 17:09
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Warszawa i okolice
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
A tak bardziej konkretnie - jakie anteny byś polecił do naszych endurkowych motków? Bo do Gold Winga to można dać maszt telewizyjny.
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
- falco
- oktany w żyłach
- Posty: 5547
- Rejestracja: 06.04.2010, 16:06
- Mój motocykl: nie mam motocykla
- Lokalizacja: K-J
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Nie wiem czy Pirr widział temat, ale jeśli autor nie ma nic przeciw, to może też będzie mógł wzbogacać temat własnymi doświadczeniami, bo zajmuje się krótkofalarstwem.
Gdy kupowałem od Niego T.Apacza, to był właśnie doposażony w CB (nawet dostałem w spadku mocowanie i okablowanie anteny).
Gdy kupowałem od Niego T.Apacza, to był właśnie doposażony w CB (nawet dostałem w spadku mocowanie i okablowanie anteny).
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Ogólnie na moto lepiej działają (stroją) anteny typu Helicalnego lub/oraz tzw. "DV-ki"(czyli cewka nawinięta na całej długości promiennika). Mają one zazwyczaj szersze spectrum regulacji i trochę większą sprawność. A co za tym idzie nadają się lepiej do takiego nieprzyjaznego środowiska jakim jest moto. Wadą ich jest dość duża sztywność, a co za tym idzie łamliwość.pat13 pisze:A tak bardziej konkretnie - jakie anteny byś polecił do naszych endurkowych motków? Bo do Gold Winga to można dać maszt telewizyjny.
Więc odporniejsze na OFF są "zwykłe z promiennikiem z drutu" .Jeśli chodzi o tradycyjne anteny "druciane" to lepiej dać te które stroimy "pierścieniami" na obudowie cewki - powód jak wyżej.
Masa oczywiście "galwaniczna" ,czyli główka anteny połączona możliwie najlepiej i do możliwie największego kawałka metalu. Wszystko co powyżej główki czyli cewka z "drutem" jak najmniej zasłonięta przez elementy metalowe.
Jeśli już musi być jakiś "kabel masowy" to jak najgrubszy (np. plecionka łącząca silnik z ramą z auta) i jak najkrótszy, bo dla anteny tworzy on przeciwwagę, która może dużo namieszać.
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
falco pisze:Nie wiem czy Pirr widział temat, ale jeśli autor nie ma nic przeciw, to może też będzie mógł wzbogacać temat własnymi doświadczeniami, bo zajmuje się krótkofalarstwem.
Gdy kupowałem od Niego T.Apacza, to był właśnie doposażony w CB (nawet dostałem w spadku mocowanie i okablowanie anteny).
Nie mam nic przeciwko, nawet lepiej dla tematu - bo za guru się nie uważam, więc jakbym pisał głupoty to będzie mnie miał kto poprawić
To co piszę w większości opieram na praktyce, bo bazując na teorii to połowa instalacji nie powinna mieć miejsca
Ps. Krótkofalowców ci u Nas jest co najmniej kilku (tych ujawnionych) - ja też mam znak w "podpisie"
Ostatnio zmieniony 16.05.2013, 14:35 przez evoluzione, łącznie zmieniany 1 raz.
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
A jakie radio i antene warto kupić do samochodu? Radio stare używane czy nowe? W jaką półkę w ogóle celować? Chodzi o komfort przy korzystaniu z radia, żeby eni trzeba było co minute kręcić SQ. Czysty odbiór, dobre nadawanie itd. Antena raczej w dziure w dach. Szukać Unidena 520 albo alana 28 czy lepiej coś nowego? Cena oczywiście gra rolę
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Jaro-Ino pisze:A jakie radio i antene warto kupić do samochodu? Radio stare używane czy nowe? W jaką półkę w ogóle celować? Chodzi o komfort przy korzystaniu z radia, żeby eni trzeba było co minute kręcić SQ. Czysty odbiór, dobre nadawanie itd. Antena raczej w dziure w dach. Szukać Unidena 520 albo alana 28 czy lepiej coś nowego? Cena oczywiście gra rolę
I tu zadałeś kluczowe pytana
Otóż niestety jeśli chodzi o auta osobowe (oraz niektóre busy, czy ciężarówki) najpierw należy sprawdzić auto pod względem zakłóceń, które generuje jego elektryka/elektronika (układ zapłonowy, dmuchawa wentylatora nawiewu, pompa paliwa, sterowanie wtrysków, i w Nissanach oraz Reno elektryczne wspomaganie kierownicy, ksenony z Biedronki itp.). Potem spróbować z nimi powalczyć, a dopiero do tego co zostanie dobierać odpowiedni sprzęt.
Ale są oczywiście radia, które z "natury" są bardzo odporne na zakłócenia (np. te które wymieniłeś). Zasada jest taka: im starsze i większe tym lepsze
Jeśli nie masz problemów z obsługą, to Alan 28 byłby naprawdę ok. i przy jego filtrach poradziłby sobie z większością współczesnych aut.
Generalnie trzeba brać i sprawdzać.
Jeśli masz auto "bez zakłoceń" to wtedy (tyczy się nowych) brać radio proste, z dobrym ASC i nie za dużą antenę (jeśli radio nie ma RF-gain) i dowolną antenę (jeśli ma RF-gain) i powinno być całkiem fajnie.
Ostatnio zmieniony 16.05.2013, 15:15 przez evoluzione, łącznie zmieniany 1 raz.
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- Jaro-Ino
- swobodny rider
- Posty: 2820
- Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
- Mój motocykl: Africa Twin
- Lokalizacja: Inowrocław
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Mam P.Teddy i ML145. Chce wrzucić antene w dach, samochód do najnowszych nie należy, więc zakłóceń wielu raczej tam nie będzie. Poszukam jakiegoś alana 28 i coś w dach 1,5m. Przy aktualnym zestawie trzeba non stop kręcić SQ, bo antena zbiera dośyć dużo. Sprawdzony zasięg to 8km, kiedy ja byłem w mieście.
TA '92 -> AT- '91
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
Szuter Party II ==> http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 81&start=0
ST- sezon 2012 ==> http://www.youtube.com/watch?v=m4brfKIdryk
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Niestety do Teddego to na miasto zdecydowanie za duża antena (za dużo sygnałów od mobili oraz zakłóceń przemysłowych). Tu właśnie przydałaby ci się regulacja czułości odbiornika czyli RF-gain. W nocy, czy na bocznych drogach pewnie jest zdecydowanie lepiej.Jaro-Ino pisze:Mam P.Teddy i ML145. Chce wrzucić antene w dach, samochód do najnowszych nie należy, więc zakłóceń wielu raczej tam nie będzie. Poszukam jakiegoś alana 28 i coś w dach 1,5m. Przy aktualnym zestawie trzeba non stop kręcić SQ, bo antena zbiera dośyć dużo. Sprawdzony zasięg to 8km, kiedy ja byłem w mieście.
Chcesz przenieść swoją ML z magnesu na dach czy dasz inną antenę?
ML masz Sirio, President, Alan czy jeszcze inną.? Bo Sirio i Alan nie do końca "lubią" przeniesienie z magnesu na stałe (trochę podniesione wskazania, często konieczność sporego skrócenia promiennika) - ale oczywiście działają poprawnie. Natomiast Ml Pres dobrze znosi takie manewry.
Ps. Alan 28, jak nie zgrzebany za mocno to różnica na plus będzie kolosalna
Ps2. Napisz mi na PW jakie masz dokładnie auto (marka, model, rocznik, silnik) to ci napiszę jak tam jest z zakłóceniami (jeśli już takiego działałem).
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- Terrorr
- łamacz szprych
- Posty: 690
- Rejestracja: 10.07.2011, 14:13
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Mam komplecik Uniden520XL + ML145 Sirio. Przez dobre 4 lata nie miałem z nim najmniejszego problemu (raz kabel puścił przy antenie ale to polutowałem i działało jak na początku), zasięg bardzo dobry ~10km + dobre "wycinanie" szumów i słabszych jakościowo mobilków.
Jakoś rok temu zaczął jakby cichnąć, SQ który był zawsze na godzinie 12 teraz pomimo ustawienia na 9 lub mniej nie daje nawet szumów (czasami tylko coś zatrzeszczy), słyszę tylko niedaleko oddalonych mobilków (z bardzo dobrym nadawaniem bo jakoś zawsze perfect).
Gdzie szukać przyczyny ? Czy coś z radyjkiem się może dziać ?
Pozdrowienia !
Jakoś rok temu zaczął jakby cichnąć, SQ który był zawsze na godzinie 12 teraz pomimo ustawienia na 9 lub mniej nie daje nawet szumów (czasami tylko coś zatrzeszczy), słyszę tylko niedaleko oddalonych mobilków (z bardzo dobrym nadawaniem bo jakoś zawsze perfect).
Gdzie szukać przyczyny ? Czy coś z radyjkiem się może dziać ?
Pozdrowienia !
Stajnia gościła: XL600V + DRZ400E + NX250
Stajnia gości: KTM 640 ADV
Stajnia gości: KTM 640 ADV
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Jeśli to Ml Sirio to na 80% masz wyrwany przewód w podstawie (zacznij od tego), a na 10% to pęknięte ścieżki od gniazda antenowego w radiu (uniden tak lubi ). Antenę przemierz miernikiem czy ma przejścia - gorąca żyła w przewodzie do środkowego otworu w magnesie, masa do gwintu i czy nie mają zwarcia miedzy sobą. Zwarcie powinno się pokazać dopiero po przykręceniu anteny.Terrorr pisze:Mam komplecik Uniden520XL + ML145 Sirio. Przez dobre 4 lata nie miałem z nim najmniejszego problemu (raz kabel puścił przy antenie ale to polutowałem i działało jak na początku), zasięg bardzo dobry ~10km + dobre "wycinanie" szumów i słabszych jakościowo mobilków.
Jakoś rok temu zaczął jakby cichnąć, SQ który był zawsze na godzinie 12 teraz pomimo ustawienia na 9 lub mniej nie daje nawet szumów (czasami tylko coś zatrzeszczy), słyszę tylko niedaleko oddalonych mobilków (z bardzo dobrym nadawaniem bo jakoś zawsze perfect).
Gdzie szukać przyczyny ? Czy coś z radyjkiem się może dziać ?
Pozdrowienia !
Aha, jak rozbierasz podstawę magnesową to blaszka do której przychodzi oplot z przewodu dotyka do "okrągłego" gwintu - i tylko tak jest poprawnie ( pseudo serwisy składają to zle i antena zaczyna potem działać jak większy widelec, tudzież inny sztucieć )
Jeśli nie to, to radio trzeba przemierzyć odnośnie mocy i czułości. Jeżeli moc radia i antena jest na 100% ok to masz uwalony Filtr pośredniej (radio nie ma czułości na odbiorze, lub ma ją tylko przez kilka minut/sekund po włączeniu). A wtedy do serwisu.
Ps. Jak za bardzo skomplikowałem , to miernik w dłoń, stań przy sprzęcie i dzwoń do mnie, najlepiej po 19-tej.
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- Terrorr
- łamacz szprych
- Posty: 690
- Rejestracja: 10.07.2011, 14:13
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
evoluzione pisze:Jeśli to Ml Sirio to na 80% masz wyrwany przewód w podstawie (zacznij od tego), a na 10% to pęknięte ścieżki od gniazda antenowego w radiu (uniden tak lubi ). Antenę przemierz miernikiem czy ma przejścia - gorąca żyła w przewodzie do środkowego otworu w magnesie, masa do gwintu i czy nie mają zwarcia miedzy sobą. Zwarcie powinno się pokazać dopiero po przykręceniu anteny.Terrorr pisze:Mam komplecik Uniden520XL + ML145 Sirio. Przez dobre 4 lata nie miałem z nim najmniejszego problemu (raz kabel puścił przy antenie ale to polutowałem i działało jak na początku), zasięg bardzo dobry ~10km + dobre "wycinanie" szumów i słabszych jakościowo mobilków.
Jakoś rok temu zaczął jakby cichnąć, SQ który był zawsze na godzinie 12 teraz pomimo ustawienia na 9 lub mniej nie daje nawet szumów (czasami tylko coś zatrzeszczy), słyszę tylko niedaleko oddalonych mobilków (z bardzo dobrym nadawaniem bo jakoś zawsze perfect).
Gdzie szukać przyczyny ? Czy coś z radyjkiem się może dziać ?
Pozdrowienia !
Aha, jak rozbierasz podstawę magnesową to blaszka do której przychodzi oplot z przewodu dotyka do "okrągłego" gwintu - i tylko tak jest poprawnie ( pseudo serwisy składają to zle i antena zaczyna potem działać jak większy widelec, tudzież inny sztucieć )
Jeśli nie to, to radio trzeba przemierzyć odnośnie mocy i czułości. Jeżeli moc radia i antena jest na 100% ok to masz uwalony Filtr pośredniej (radio nie ma czułości na odbiorze, lub ma ją tylko przez kilka minut/sekund po włączeniu). A wtedy do serwisu.
Ps. Jak za bardzo skomplikowałem , to miernik w dłoń, stań przy sprzęcie i dzwoń do mnie, najlepiej po 19-tej.
Kabel sprawdzałem, to było pierwsze co zrobiłem bo kiedyś to miałem Rozkręcę radyjko bo tam w sumie nie zaglądałem jeszcze i dam znać jak wyglądają ścieżki...
Stajnia gościła: XL600V + DRZ400E + NX250
Stajnia gości: KTM 640 ADV
Stajnia gości: KTM 640 ADV
- ant6
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 849
- Rejestracja: 17.03.2013, 20:10
- Mój motocykl: nie mam motocykla
- Lokalizacja: Wrocław
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
znalazłem coś takiego ale nie wypowiadam się jak to działa
http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-zam ... -yamaha-r6
http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-zam ... -yamaha-r6
If nobody hates you, you're doing something wrong
- Kristobal
- przycierający rafki
- Posty: 1181
- Rejestracja: 19.06.2011, 15:48
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: WKZ/WR
- Kontakt:
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Po dwóch mandatach założyłem CB na CB i ten filmik robił mi za zajawkę. Alana 42 (znany jako szumofon, lepszy je Intek 520)najpierw w tankbagu miałem, ale o ile na postoju był w miarę to podczas jazdy iskra siała zakłócenia, że nie szło słuchać. Potem zamontowałem krótką sztywną chyba 60cm antenę Siro czy cuś. Nie chciałem długiego bata, ta się wydawała idealna.
Zamontowałem do uchwytu pod siedzeniem, opiłowałem farbę by masa była. Niestety sprawdzenie SRW miernikiem wykazało brak reakcji na regulację (śrubką na górze), a był on pod maksimum, współczynnik. Pojechałem nawet do warszatu parającego się CB w wawce i to samo, nie szło ustawić. Powiedzieli że trzeba się od podstaw tym zająć, a zacząć od dołożenia kabla masowego. Przejechałem się chyba raz z tym po Polsce i zdjąłem - nie było rewelki a i nie chciało mi się kotłować z kablami i sprzętem. Wolę dać komórę z muzą i nawigacją do kieszeni i heja. Patrole i śmietniki obczajam po zachowaniu kierowców.
Na dużym szosowcu to na pewno dobra rzecz, trzeba najpierw spasować z motorem i ustawić, no i przyzwyczaić się do kabli. Ogólnie sprawa CB na moto jest problematyczna. Nawet w aucie jest.
Zamontowałem do uchwytu pod siedzeniem, opiłowałem farbę by masa była. Niestety sprawdzenie SRW miernikiem wykazało brak reakcji na regulację (śrubką na górze), a był on pod maksimum, współczynnik. Pojechałem nawet do warszatu parającego się CB w wawce i to samo, nie szło ustawić. Powiedzieli że trzeba się od podstaw tym zająć, a zacząć od dołożenia kabla masowego. Przejechałem się chyba raz z tym po Polsce i zdjąłem - nie było rewelki a i nie chciało mi się kotłować z kablami i sprzętem. Wolę dać komórę z muzą i nawigacją do kieszeni i heja. Patrole i śmietniki obczajam po zachowaniu kierowców.
Na dużym szosowcu to na pewno dobra rzecz, trzeba najpierw spasować z motorem i ustawić, no i przyzwyczaić się do kabli. Ogólnie sprawa CB na moto jest problematyczna. Nawet w aucie jest.
Honda XL350R'85/ Yamaha XJR1200'95/ Kawasaki KLE650'09
- ant6
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 849
- Rejestracja: 17.03.2013, 20:10
- Mój motocykl: nie mam motocykla
- Lokalizacja: Wrocław
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
na forum afryki jest taki temat
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=1867
i tam gościu twierdzi że jest OK. Ciekawe. Muszę się do niego odezwać i zweryfikować
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=1867
i tam gościu twierdzi że jest OK. Ciekawe. Muszę się do niego odezwać i zweryfikować
If nobody hates you, you're doing something wrong
- evoluzione
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 913
- Rejestracja: 23.08.2012, 22:24
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kurów
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Kristobal pisze:Po dwóch mandatach założyłem CB na CB i ten filmik robił mi za zajawkę. Alana 42 (znany jako szumofon, lepszy je Intek 520)najpierw w tankbagu miałem, ale o ile na postoju był w miarę to podczas jazdy iskra siała zakłócenia, że nie szło słuchać. Potem zamontowałem krótką sztywną chyba 60cm antenę Siro czy cuś. Nie chciałem długiego bata, ta się wydawała idealna.
Zamontowałem do uchwytu pod siedzeniem, opiłowałem farbę by masa była. Niestety sprawdzenie SRW miernikiem wykazało brak reakcji na regulację (śrubką na górze), a był on pod maksimum, współczynnik. Pojechałem nawet do warszatu parającego się CB w wawce i to samo, nie szło ustawić. Powiedzieli że trzeba się od podstaw tym zająć, a zacząć od dołożenia kabla masowego. Przejechałem się chyba raz z tym po Polsce i zdjąłem - nie było rewelki a i nie chciało mi się kotłować z kablami i sprzętem. Wolę dać komórę z muzą i nawigacją do kieszeni i heja. Patrole i śmietniki obczajam po zachowaniu kierowców.
Na dużym szosowcu to na pewno dobra rzecz, trzeba najpierw spasować z motorem i ustawić, no i przyzwyczaić się do kabli. Ogólnie sprawa CB na moto jest problematyczna. Nawet w aucie jest.
Tak jak napisałeś na końcu - jest to dość problematyczna sprawa, ale i też bardzo indywidualna. Niestety trzeba to dokładnie pomierzyć, ale sam SWR to za mało ( na takim urządzeniu niewiele widać, a wskazania pod maximum to raczej, awaria/lub ekstremalnie złe warunki montażu), tym bardziej, że tak jak napisałeś "antena nie reagowała na regulację".
Podjedz do kogoś kto pomierzy to analizatorem (tam można sporo więcej zobaczyć, a co za tym idzie łatwiej znalezć problem). Ze zdjęć mogę jedynie powiedzieć, że antena powinna być wyżej, tak, aby obok niej było jak najmniej metalu.
W przypadku takich montaży trzeba, kogoś z doświadczeniem, ale też z odpowiednim sprzętem, oraz niestety z możliwością wypróbowania kilku anten, aby dobrać taką, która najlepiej zniesie te złe warunki.
Są:
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
PD10 98 - w najszybszym kolorze :-), PD06 95 - żonki
Była:
XL 125 2001
Masz problem z CB Radiem? - pisz/dzwoń - spróbuję pomóc - http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=68&t=13016
SQ8MXQ
- Baran
- pogłębiacz bieżnika
- Posty: 845
- Rejestracja: 12.01.2010, 19:46
- Mój motocykl: mam inne moto...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Ostatnio wstępnie testowałem CB na moto. Moje CB to Alan 95 Plus - ręczne CB radio, generacja wcześniej przed Alanem 42.
Poza tym, że jest w innej (dłuższej) obudowie, działa niemal identycznie.
Alan 42 ma mniejszą i ładniejszą obudowę oraz kilka fajnych udogodnień, dzięki czemu łatwiej zainstalować je na moto
(np. odpinana kaseta z bateriami, dzięki czemu radio mieści się w dłoni, złącze na kabel do 'długiej' anteny w wygodnym miejscu).
Radio kupiłem używane z oryginalną antenką na Allegro za 120zł.
Do owego radyjka pasuje motocyklowy komplet zestawów Albrecht BHS-300 + Albrecht CHS-300.
Są to dwa spinane razem komponenty kupowane osobno - kable do podłączenia radiotelefonu wraz z przyciskiem PTT na kierownicę (BHS-300)
oraz podłączany do nich zestaw głośniki + mikrofon do kasku (CHS-300). Mimo innej nazwy marki - produkuje to ta sama firma co Alan i Midland.
Łączny koszt obu zestawów to ok. 100 zł.
Nie zwlekając, po pierwszych testach radyjka z balkonu, zakupiłem w sklepie osiedlowym 2 komplety baterii AA (radio działa na 9 paluszków),
włożyłem mikrofonowo - słuchawkowe bebechy do kasku (do Shoei XR1000 pasowały idealnie), przypiąłem radiotelefon do kurtki, przycisk na kierownicę, spiąłem to wszystko w całość
i ruszyłem w miasto. Założyłem kask i włączyłem radiotelefon.
CB jeszcze przed odpaleniem moto przywitało mnie kakofonią szumów i bzyczeń, więc skręciłem squelch do połowy i zrobiło się znośnie.
Po odpaleniu Tygrycha coś tam minimalnie zaczęło bzyczeć, ale pomijalnie.
Niestety to radio nie jest wyrafinowaną konstrukcją audio i posiada duże szumy własne (czyli cicho, ale wyraźnie szumi cały czas w słuchawkach nawet gdy nikt nie nadaje).
Jednemu nie będzie to przeszkadzać, mi po pewnym czasie zaczęło.
Co więcej, istnieje BARDZO duże prawdopodobieństwo,
że przy podłączeniu zasilania radia pod aku, zacznie ono 'zbierać' iskry z zapłonu (czyli po odpaleniu moto bzyczeć tak, że nie da się wytrzymać),
na szczęście istnieją filtry wpinane w zasilanie, które eliminują w jakimś stopniu te zakłócenia.
Zasięg w mieście na dołączonej antence - 30cm patyczku - śmiało można określić mniej więcej jako 'jak cię widzę to cię słyszę',
na dłuższych i szerszych arteriach (np. warszawska Prymasa Tysiąclecia), zrozumiały, choć mocno zaszumiony zasięg był max na jakieś 1 - 1,5km.
Antenkę można oczywiście zmienić i zamontować sobie gdzieś na moto większą.
Do motocykli z racji pewnych technikaliów, w które nie chcę się zagłębiać (ale mogę jeśli ktoś chce),
lepsze są antenki tzw. helikalne, niż zwykłe typu 'drut, cewka i podstawka'.
Przykładem odpowiedniej anteny jest np. Sirio T3-27. Koszt takiej anteny to kilkadziesiąt - 100 zł.
Antenę po montażu należy dostroić przy użyciu tzw. reflektometru (to urządzenie mierzące wspomniany wcześniej SWR) -
ciut skracając, lub wydłużając jej długość. Koszt takiej usługi w sklepie z CB to ok 30zł.
To tyle, co reflektometr, więc wolałem kupić sobie urządzenie, doczytać i dostroić sobie antenę sam.
Dłuższej anteny (Sirio T3-27) jeszcze nie zamontowałem na moto, ale w testach z balkonu na 4 piętrze uzyskałem z niej zasięg ok 4 km
w warunkach zabudowy miejskiej, co uważam za całkiem rozsądny wynik.
Jadąc z prędkością 80km/h byłem zrozumiały dla kierowców i ku niemałemu zaskoczeniu wszystkich (łącznie ze mną), komunikowałem się z nimi z moto.
Potem - im jechałem szybciej, tym słychać mnie było gorzej - głos ginął w furkotaniu w kasku, taka trochę loteria.
Trochę słabo, bo jeżdżąc 80km/h to raczej nie potrzeba CB
Problem szumów z kasku w mikrofonie przy wyższej prędkości wyeliminowałem później podpinając do radia laryngofon zamiast mikrofonu,
ale trzeba umieć to zrobić (jakby ktoś potrzebował to służę pomocą).
Jeżdżąc z ręcznym CB należy się też nastawić na częste piski, zgrzyty i szumy w słuchawkach - niestety pasmo, na którym działa CB (27 Mhz)
jest strasznie zaśmiecone przez wszelkiego rodzaju ustrojstwa, które CB radiem wcale nie są (np chińskie helikopterki i inne zabawki RC),
a 'ręczniaki' są czułe na wszelki sygnał, nie mają regulacji czułości, a dalsze skręcanie bramki szumów (squelch'a) powyżej połowy wyraźnie obniża zasięg.
Reasumując - to działa, ale trzeba się trochę pomęczyć, żeby raczyło działać sensownie, ze 300zł przynajmniej trzeba zapłacić za wszystko,
a i wtedy efekty raczej nie będą tak dobre jak w aucie. I trzeba mieć cierpliwość do szumów.
Jeśli ktoś chce sobie potestować samemu jak to działa, to mogę użyczyć zarówno CB z obiema antenami, jak i tych zestawików Albrechta.
Poza tym, że jest w innej (dłuższej) obudowie, działa niemal identycznie.
Alan 42 ma mniejszą i ładniejszą obudowę oraz kilka fajnych udogodnień, dzięki czemu łatwiej zainstalować je na moto
(np. odpinana kaseta z bateriami, dzięki czemu radio mieści się w dłoni, złącze na kabel do 'długiej' anteny w wygodnym miejscu).
Radio kupiłem używane z oryginalną antenką na Allegro za 120zł.
Do owego radyjka pasuje motocyklowy komplet zestawów Albrecht BHS-300 + Albrecht CHS-300.
Są to dwa spinane razem komponenty kupowane osobno - kable do podłączenia radiotelefonu wraz z przyciskiem PTT na kierownicę (BHS-300)
oraz podłączany do nich zestaw głośniki + mikrofon do kasku (CHS-300). Mimo innej nazwy marki - produkuje to ta sama firma co Alan i Midland.
Łączny koszt obu zestawów to ok. 100 zł.
Nie zwlekając, po pierwszych testach radyjka z balkonu, zakupiłem w sklepie osiedlowym 2 komplety baterii AA (radio działa na 9 paluszków),
włożyłem mikrofonowo - słuchawkowe bebechy do kasku (do Shoei XR1000 pasowały idealnie), przypiąłem radiotelefon do kurtki, przycisk na kierownicę, spiąłem to wszystko w całość
i ruszyłem w miasto. Założyłem kask i włączyłem radiotelefon.
CB jeszcze przed odpaleniem moto przywitało mnie kakofonią szumów i bzyczeń, więc skręciłem squelch do połowy i zrobiło się znośnie.
Po odpaleniu Tygrycha coś tam minimalnie zaczęło bzyczeć, ale pomijalnie.
Niestety to radio nie jest wyrafinowaną konstrukcją audio i posiada duże szumy własne (czyli cicho, ale wyraźnie szumi cały czas w słuchawkach nawet gdy nikt nie nadaje).
Jednemu nie będzie to przeszkadzać, mi po pewnym czasie zaczęło.
Co więcej, istnieje BARDZO duże prawdopodobieństwo,
że przy podłączeniu zasilania radia pod aku, zacznie ono 'zbierać' iskry z zapłonu (czyli po odpaleniu moto bzyczeć tak, że nie da się wytrzymać),
na szczęście istnieją filtry wpinane w zasilanie, które eliminują w jakimś stopniu te zakłócenia.
Zasięg w mieście na dołączonej antence - 30cm patyczku - śmiało można określić mniej więcej jako 'jak cię widzę to cię słyszę',
na dłuższych i szerszych arteriach (np. warszawska Prymasa Tysiąclecia), zrozumiały, choć mocno zaszumiony zasięg był max na jakieś 1 - 1,5km.
Antenkę można oczywiście zmienić i zamontować sobie gdzieś na moto większą.
Do motocykli z racji pewnych technikaliów, w które nie chcę się zagłębiać (ale mogę jeśli ktoś chce),
lepsze są antenki tzw. helikalne, niż zwykłe typu 'drut, cewka i podstawka'.
Przykładem odpowiedniej anteny jest np. Sirio T3-27. Koszt takiej anteny to kilkadziesiąt - 100 zł.
Antenę po montażu należy dostroić przy użyciu tzw. reflektometru (to urządzenie mierzące wspomniany wcześniej SWR) -
ciut skracając, lub wydłużając jej długość. Koszt takiej usługi w sklepie z CB to ok 30zł.
To tyle, co reflektometr, więc wolałem kupić sobie urządzenie, doczytać i dostroić sobie antenę sam.
Dłuższej anteny (Sirio T3-27) jeszcze nie zamontowałem na moto, ale w testach z balkonu na 4 piętrze uzyskałem z niej zasięg ok 4 km
w warunkach zabudowy miejskiej, co uważam za całkiem rozsądny wynik.
Jadąc z prędkością 80km/h byłem zrozumiały dla kierowców i ku niemałemu zaskoczeniu wszystkich (łącznie ze mną), komunikowałem się z nimi z moto.
Potem - im jechałem szybciej, tym słychać mnie było gorzej - głos ginął w furkotaniu w kasku, taka trochę loteria.
Trochę słabo, bo jeżdżąc 80km/h to raczej nie potrzeba CB
Problem szumów z kasku w mikrofonie przy wyższej prędkości wyeliminowałem później podpinając do radia laryngofon zamiast mikrofonu,
ale trzeba umieć to zrobić (jakby ktoś potrzebował to służę pomocą).
Jeżdżąc z ręcznym CB należy się też nastawić na częste piski, zgrzyty i szumy w słuchawkach - niestety pasmo, na którym działa CB (27 Mhz)
jest strasznie zaśmiecone przez wszelkiego rodzaju ustrojstwa, które CB radiem wcale nie są (np chińskie helikopterki i inne zabawki RC),
a 'ręczniaki' są czułe na wszelki sygnał, nie mają regulacji czułości, a dalsze skręcanie bramki szumów (squelch'a) powyżej połowy wyraźnie obniża zasięg.
Reasumując - to działa, ale trzeba się trochę pomęczyć, żeby raczyło działać sensownie, ze 300zł przynajmniej trzeba zapłacić za wszystko,
a i wtedy efekty raczej nie będą tak dobre jak w aucie. I trzeba mieć cierpliwość do szumów.
Jeśli ktoś chce sobie potestować samemu jak to działa, to mogę użyczyć zarówno CB z obiema antenami, jak i tych zestawików Albrechta.
__
... >> Transalp XL650V >> Triumph Tiger 955i + bzyk-smrodziuch (Honda Pantheon 150 2T)
Startujemy z polskim forum Triumph Tiger - http://www.tigerforum.pl/
... >> Transalp XL650V >> Triumph Tiger 955i + bzyk-smrodziuch (Honda Pantheon 150 2T)
Startujemy z polskim forum Triumph Tiger - http://www.tigerforum.pl/
- pat13
- przycierający rafki
- Posty: 1211
- Rejestracja: 15.04.2009, 17:09
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Warszawa i okolice
Re: CB Radio - masz problem/pytanie? - pytaj śmiało.
Używałem 2 sezony. Alan 42 z oryginalną anteną zaczepiony koło lusterka. W kasku głośniki i mikrofon Albrehta (na kablu).
Poza miastem zbierał na ok. 2km. W mieście - śmietnik straszny. Spore szumy.
Ale killerem okazał się szum powietrza - pow. 80 km/h nie dało się używać bo nic nie można było zrozumieć (kask Caberg).
Wydaje mi się, że sprawę powinny załatwić słuchawki douszne - ale nie testowałem i może mi się tylko wydaje.
Po zmianie moto jakoś mi się nie chciało zrobić instalacji więc chyba nie byłem zbyt przekonany do tej idei. Ale pierwszy mandat może to zmienić.
Poza miastem zbierał na ok. 2km. W mieście - śmietnik straszny. Spore szumy.
Ale killerem okazał się szum powietrza - pow. 80 km/h nie dało się używać bo nic nie można było zrozumieć (kask Caberg).
Wydaje mi się, że sprawę powinny załatwić słuchawki douszne - ale nie testowałem i może mi się tylko wydaje.
Po zmianie moto jakoś mi się nie chciało zrobić instalacji więc chyba nie byłem zbyt przekonany do tej idei. Ale pierwszy mandat może to zmienić.
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość