Przyczepka enduro :)

motocyklowo
Awatar użytkownika
trud
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 611
Rejestracja: 09.02.2014, 19:35
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Przyczepka enduro :)

Post autor: trud »

Neo
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 155
Rejestracja: 17.10.2015, 22:20
Mój motocykl: nie mam motocykla

Re: Przyczepka enduro :)

Post autor: Neo »

Kiedyś chodziło mi po głowie takie rozwiązanie. Znajomy używa podobnego do roweru i czytałem że niektórym podróżnikom rowerowym sprawdza się dobrze na długich trasach. Pozostaje niestety problem który w rowerze łatwiej ogarnąć - zapasowe koła w przyczepce rowerowej mogą być identyczne jak w ciągnącym je rowerze. Wówczas w razie awarii mamy mniej komplikacji, mniej koniecznych części do zabrania. W przypadku motocykla nie będzie tak łatwo.

Zacytuję starożytny wątek na ten temat. Nie szukałem informacji bieżących ale może warto sprawdzić jak można takie rozwiązanie przenieść na grunt krajowy legalnie?
Od kilku dni nurtuje mnie pytanie jak to jest z przyczepkami, które się dołącza do tyłu motocykla.
Z Prawa o Ruchu Drogowym dowiedziałem się że:
- Przyczepka "wleczona" o masie DMC do 100kg nie podlega rejestracji
- Moto z przyczepką nie może przekraczać 4m długości
- takowa przyczepka nie podlega przeglądom okresowym
- kierowca z taką przyczepką obowiązany jest przekręcić tablice rejestracyjną motocykla na przyczepkę
- przyczepka powinna mieć światła stopu, mijania, kierunki i podświetlanie tablicy.

Niestety nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na pytania:
- Czy potrzeba wykupować OC na takową przyczepkę ?
- Czy w razie wypadku spowodowanego taką przyczepką podpiętą do motocykla szkoda zostaje pokrywana z OC motocykla ?
- Słyszałem, że taka przyczepka wymaga homologowanego haka holowniczego - czy to prawda ? (nigdzie nie natknąłem się na sprzedaż takowych haków do moto)
- Słyszałem, że można sobie samemu zbudować taką przyczepkę i :
wersja a) trzeba nabić numery na ramie i przeprowadzić przegląd początkowy
wersja b) nic nie trzeba zgłaszać nabijać itp. tylko zakładać do moto i śmigać.

Dzwoniłem bądź byłem osobiście w kilku firmach ubezpieczeniowych i praktycznie każda zapytana o OC takiej przyczepki stawiała wielkie oczy z pytaniem wymalowanym na twarzy typu :" aleee o sooo chodzii ". Każda ubezpieczalnie co innego mówiła:
PZU BOK Kielce- trzeba OC jak na wszystko co się porusza po drogach publicznych
Link4 - nie trzeba mieć. OC jest ciągnięte z OC motocykla (potwierdzone 2 razy).
Warta - nie jesteśmy pewni ale chyba trzeba mieć
Axa - na zdrowy rozsądek i logiczne myślenie to nie trzeba mieć ale nie wiem czy przyczepka podlega pod OC moto
PZU przedstawicielka - logicznie na to patrząc to nie trzeba OC ale jeszcze musiałabym się dowiedzieć na pewno.

Wydział komunikacji odsyłał mnie to tu, to tam i nawet nie chciał słyszeć nic na temat przyczepki wleczonej do motocykla (skończyło się na tym, że odesłali mnie tam gdzie największa kolejka i dałem sobie spokój w tamtym dniu bo nie miałem czasu).

W końcu już nic nie wiem i nie mogę znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Jeżeli jest ktoś w stanie odpowiedzieć mi na wcześniejsze pytania (najlepiej posiłkując się przepisami) to byłbym w niebo wzięty :)
W sumie przecież Niewiadów produkował przyczepki motocyklowe i ludzie jakoś z nimi jeździli więc przepisy do nich muszą istnieć.

Dorzucę dopiero co znaleziony w Google wpis:
Wzmianki o przyczepie do motocykla/motoroweru w kodeksie są dwie:

Art 62, ust1, pkt3: "Rzeczywista masa przyczepy ciągniętej przez motocykl lub motorower - nie może przekraczać masy własnej (czyli masy pojazdu gotowego do jazdy bez kierowcy i pasażera) motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg"
oraz
Art 62 ust 4a, pkt2: "Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z: (...) motocykla i przyczepy, motoroweru i roweru i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m"

Te 2 artykuły mówią również o tym, że holowanie przyczepy motorowerem jest dozwolone. Przyczepa taka nie podlega również żadnej rejestracji, przeglądom i ubezpieczeniu (nie chce mi się już szukać artykułów). Resztę trzeba podciągnąć pod przepisy ogólne, czyli: światła przyczepy muszą być takie same jak w motorowerze (kierunki itd), światła muszą być po dwóch stronach jeśli szerokość pojazdu przekracza 80 cm, z tyłu muszą być 2 odblaski trójkątne, po bokach pomarańczowe, a z przodu białe, chyba, że szerokość pojazdu przekracza 1,6 m, to wtedy z przodu muszą być również światła pozycyjne barwy białej. I przyczepa, która nie jest wyposażona w hamulec najazdowy powinna mieć dodatkowe zabezpieczenie, przed wyczepieniem się z pojazdu (np. łańcuszek).
Konto zamknięte na stałe.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości