Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie -650

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
Awatar użytkownika
gans
romeciarz
romeciarz
Posty: 29
Rejestracja: 01.01.2017, 16:10
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: KR / RJS

Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie -650

Post autor: gans »

Znany i (nie)lubiany temat: naprawa przełącznika świateł długie / krótkie (drogowe / mijania) w XL650V.
Ponieważ nowa konsola to koszt około 600zł a do tej pory nie znalazłem sensownego zamiennika, spróbowałem się zmierzyć z naprawą przełącznika długie/krótkie.
Okazało się, że nie trzeba lutować kabli, ani odpinać od kierownicy wiązki żeby go wyjąć (czego się bałem przy wstępnych oględzinach przy czyszczeniu przełącznika kierunkowskazów). Po rozkręceniu konsoli, można włacznik rozpołowić odchyaljąc plastikowe zatrzaski - jedna część z lutowanymi kablami zostaje (uwaga wyjmowany fragment może się rozsypać w ręce, bo ma sprężynkę i kilka małych elementów).

Zdjęcie wymiarów -jakby ktoś szukał zamiennika.
Obrazek

Zdjęcie środka. Pytanie do osób które to rozbierały- czy po obu stronach drucika powinny być małe miedziane blaszki, bo u mnie jest tylko jedna - i nie wiem czy druga przepadła czy nie było wcale?
Obrazek


Działanie polega na tym, że wodzik (metalowy drucik), wyżłobionymi w plastiku rowkami, obiega na 2 razy środkowy bolec (czerwony kształt). Pierwsze wciśnięcie (zielona strzałka) - biegnie w dół, wraca i zostaje na tym bolcu (zielona kropka) bo sprężynka zawsze wypycha go w górę- przycisk pozostaje wciśnięty- świecą długie. Drugie wciśnięcie (niebieski) - drucik spada i wraca rowkiem po drugiej stronie bolca na górę- przycisk zostaje wyciśnięty- świecą krótkie.
Nasz problem polega na tym, że ten plastikowy bolec (czerwony kształt) na środku jest bardzo cienki i przeciera się. U mnie drucik wręcz przedarł się - wyrabiając sobie ścieżkę przez środek bolca i przez to nie zatrzymuje się na nim, ale po pierwszym wciśnięciu przelatuje przez niego środkiem do pozycji wyjściowej (czerwona strzałka) i przycisk nie pozostaje wciśnięty.
Do naprawy użyłem lutownicy z bardzo cienkim grotem - najlepsza jest stacja lutownicza z regulowaną temperaturą, bo gdy ta jest za wysoka plastik po prostu spala się zamiast topić i zrobimy jeszcze większą dziurę. Dobrałem sobie temperaturę (poniżej 300 stopni - mniejszą niż temperatura lutowania cyny, więc lutownica bez regulacji będzie za gorąca). Zebrałem trochę plastiku z zewnętrznej części włącznika (z doświadczenia nie da się zrobić tego byle jakim
plastikiem, bo różnie się topią i mogą nie chcieć się łączyć). Dokleiłem na środku takiego nieestetycznego gluta i wyprofilowałem grotem siodełko w którym ma dokować drucik. Trzeba do tego ostrego grota bo całość jest bardzo mała.
Kropelki i kleje dwuskładnikowe raczej się nie zdadzą, bo ciężko je będzie ukształtować i mogą nie wytrzymać ciągłego szturchania drucikiem.

Obrazek

Testy in vitro pokazały, że włącznik załącza się prawidłowo (nie wyskakuje). Będę składał całość na wiosnę (motocykl zimuje w innej lokalizacji) i zobaczymy in vivo na jak długo pomogła taka prowizorka. Jak mawiają serwisanci - u mnie działa :smile:
Wiem że nie każdy ma lutownicę, ale może ktoś skorzysta i spróbuje powalczyć z tematem.
A może udało się wam dokupić w miarę pasujące przełączniki?
GS500 >> ... >> XL650V
Litr benzyny wlej do żył, żebyś zły i twardy był, bo od dziś ten cały złom, to twój dom...
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: Artek »

Moja była 650-ka też miała problem z przełącznikiem od nowości (ok. 6000 km) =. Dwa razy rozbierałem ten przełącznik i doszedłem do wniosku, że drucik. który tam sobie pracuje jest z mało sprężystej stali. Poddałem się i później miałem pomysł, aby przerobić ten przełącznik dodając przekaźnik bistabilny. Motocykl sprzedałem i kolejni właściciele mają dalej problem. :bija:
Dominator.
Awatar użytkownika
gans
romeciarz
romeciarz
Posty: 29
Rejestracja: 01.01.2017, 16:10
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: KR / RJS

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: gans »

Też poszukuję bistabilnego w różnych sklepach z częściami elektronicznymi i AGD (mają różne różności których nie ma na allegro), ale nie trafiłem jeszcze takiego który by w miarę pasował bez rzeźbienia obudowy przy kierownicy.
GS500 >> ... >> XL650V
Litr benzyny wlej do żył, żebyś zły i twardy był, bo od dziś ten cały złom, to twój dom...
Dlugi1
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 414
Rejestracja: 14.06.2017, 09:52
Mój motocykl: XL650V

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: Dlugi1 »

Naprawiłem u siebie przełącznik krótkie/długie przekładając ten biały plastik z zepsutego wyłącznika z CBR-ki, kupionego za 30PLN na znanym portalu aukcyjnym





Wysłane z mojego MotoG3 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
gans
romeciarz
romeciarz
Posty: 29
Rejestracja: 01.01.2017, 16:10
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: KR / RJS

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: gans »

Pasował bez przeróbek? Jeśli tak to super wiadomość.
GS500 >> ... >> XL650V
Litr benzyny wlej do żył, żebyś zły i twardy był, bo od dziś ten cały złom, to twój dom...
Dlugi1
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 414
Rejestracja: 14.06.2017, 09:52
Mój motocykl: XL650V

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: Dlugi1 »

Plug&play, kupowałem taki, żeby wizualnie z zewnątrz się nie różnił. Pisałem o tym w wątku dotyczącym naprawy przełącznika kierunków, ale teraz z Tapatalka nie wrzucę.

Wysłane z mojego MotoG3 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: grad74 »

Kilka lat temu już rozkminialiśmy ten temat : viewtopic.php?f=105&t=1959&hilit=prze%C ... %82#p20655 .
U mnie działa nadal bezawaryjnie.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: Artek »

Aaaaaaaaa... chcę dodać.
Mój pomysł-przełącznik bistabilny(schowany gdzieś pod czachą) jest sterowany tzw. "zajączkiem". Wtedy nadal mamy pełny chwyt kiery kciukiem i używamy tylko palca wskazującego.
Przełącznik krótkie-długie przerabiamy, aby spełniał funkcje "zajączka".


Możesz tęż założyć przełącznik trampka 700 po odpowiedniej modyfikacji instalacji i zapomnisz o problemie :tongue:
Dominator.
staszek
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 39
Rejestracja: 17.03.2018, 12:27
Mój motocykl: XL650V

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: staszek »

Widzę że opłacało się rejestrować na forum i grzebać w tematach bo mam ten sam problem. :/
Zrobi się cieplej to będę przy tym grzebał - mam nadzieję że jakoś opanuję ten problem.
jacek79
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 108
Rejestracja: 17.06.2018, 14:42
Mój motocykl: XL650V

Re: Studium i naprawa przełacznika świateł długie / krótkie

Post autor: jacek79 »

przy okazji rozbierania przodu do montażu wyświetlacza biegów zainstalowałem sobie przekaźnik bistabilny odpowiedzialny za przełączanie świateł - ponieważ już raz go rozbierałem i znowu sie zepsuł to teraz rozebrałem jeszcze raz, wywaliłem blaszkę i drucik, zostały tylko styki i sprężynka.

teraz zmiana świateł jest impulsowo dotknięciem przycisku

https://www.conrad.pl/p/przelacznik-imp ... 000-506069

światła świecą dużo lepiej - mniejsze spadki napięcia na instalacji
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości