Wymiana łożyska główki ramy.

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 118
Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Olsztyn

Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: maciejza »

Aby sprawnie przeprowadzic operację potrzebujemy:
- zestaw kluczy do demontazu koła i zacisku hamulcowego.
- klucz 12 do demontazu lag
- klucz 30 do odkrecenia główki ramy.
- łożysko ( do mojego Xl600V z 95 zastosowalem REA-RSSH902R z ofery inter-motors)

Demontujemy lagi (sciągamy blotnik, odkrecamy kolo, sciagamy zacisk hamulcowy, odkrecamy 8 srub z półek zawieszenia).
Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
Obrazek

Odkrecamy 4 sruby mocujące kierownicę, tak by mieć dostęp do śruby główki ramy. Odkręcamy śrubę kluczem nr30.
Obrazek

Ściagamy górną półkę zawieszenia, pod nią znajduje się nakrętka trzymająca stery (widoczna na foto powyżej). Odkręcamy kluczem hakowym lub partyzancka metodą mlotek/wkrętak.

Prawda jest taka, ze cala zabawa przed nami. Musimy sciagnac stare i zalozyc nowe łożyska. Do tego niezbędny jest zestaw "rosyjski":
Obrazek

Trzeba troszkę popracowac mlotkiem ,przecinakiem, starym wkretakiem by zdemontowac stare lozysko z trzpienia. Po udanej operacji nie wyrzucajmy go od razu, przyda sie do równego nabicia nowego lozyska na trzpien. Jesli ktos posiada prase zapewne pojdzie mu to sprawniej. Niestety w warunkach garazowych trzeba sobie radzic za pomoca mloteczkow. Nowe dolne lozysko (bez bieżni) na miejscu:
Obrazek

Skoro mówimy o biezni łożyska to musimy wybic stare bieżnie (góra i dół) z ramy. Uzylem do tego starych wkrętaków i impulsownika kinetycznego(młotek). Pomocna przy tym jest dodatkowa dłoń. Obrazek poglądowy zasady wybijania bieżni, przy użyciu młotka uderzanego w czerwony wkrętak ;):
Obrazek
oraz fotka z operacji wybijania górnej bieżni:
Obrazek

Składamy w komplet dolne łozysko, wsadzamy w rame, zatykamy górnym łozyskiem pamietajac o odpowiednim przesmarowaniu choćby smarem ŁT43:
Obrazek

Składamy przednie zawieszenie w i dokręcamy nakrętkę sterów tak by krecenie kierownicą nie sprawiało problemu. Dokrecamy srubę gł. ramy.


Po pewnym czasie (w zaleznosci od stopnia uzycia motocykla, czy to wyjazd do kosciola czy na tor crossowy) sprawdzamy dokrecenie, czy nie ma luzów w sterach.
Pozdrowienia z Warmii.
Awatar użytkownika
jacenty
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 472
Rejestracja: 15.06.2008, 11:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kłonna k/Odrzywół

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: jacenty »

Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Mój TRAMPECZEK to cukiereczek :)
Awatar użytkownika
Remi
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1073
Rejestracja: 19.09.2008, 17:46
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Bartoszyce
Kontakt:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: Remi »

jacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Ja stawiałem na centralce i szarpałem za koło przód tył z wciśniętym przez kolege hamulcem. Mały luz wychodził zawsze przy ostrym hamowaniu z obciążeniem, było słychać delikatne stuknięcie.
Awatar użytkownika
torak
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1417
Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: torak »

maciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 118
Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: maciejza »

torak pisze:
maciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:
tak tak to do celów poglądowych ;)

(czekam na nowy przewód w stalowym oplocie)
Pozdrowienia z Warmii.
Awatar użytkownika
Paczo3
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 402
Rejestracja: 25.09.2008, 13:49
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Potok

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: Paczo3 »

Piękny instruktaż miło popatrzeć :thumbsup:
Nie jeździj szybciej niż twój anioł stróż potrafi latać !
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1142
Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Leszno

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: B3stia »

No to teraz mam kilka dodatkowych wskazówek. Mój to XL650V

Łożyska to NTN symbol 4T-CR-0574, wymiary 26x47x15.


Nie wiem czy to nie dopatrzenie ale w 650 jest kołnierz zaraz pod bieżnią, więc trzeba się wbić między nimi.

Obrazek


Z wybiciem łożyska/bieżni z trzpienia to się namęczyłem. Ostatecznie nie wybiłem go lecz wykorzystałem jego twardość materiału z którego jest zrobiony. Szlifierką kontową przecieniłem ścianki tej bieżni i wkręcając w imadło nie poddało się więc pękło. Wtedy mogłem je dopiero swobodnie ściągnąć. AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.

Obrazek


To na tyle jestem w takcie składania :ok:
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 23:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: wojtalski »

B3stia pisze:AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.
B3styjo w zestawie łożysk z Larssona są one w komplecie (górna i dolna).
http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.aspx ... View=Multi
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1142
Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Leszno

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: B3stia »

no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:
Awatar użytkownika
mazi
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 310
Rejestracja: 22.06.2008, 18:33
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: mazi »

jacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowalo szimi :thumbsup:
Ostatnio zmieniony 13.12.2008, 14:57 przez mazi, łącznie zmieniany 1 raz.
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 118
Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: maciejza »

mazi pisze: Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowali szimi :thumbsup:
paradoks jest tego typu, ze jak za mocno skrecone to tez shima bedzie, bo kolo samo nie bedzie moglo niwelowac toru jazdy.
Pozdrowienia z Warmii.
Awatar użytkownika
simi81
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 123
Rejestracja: 22.06.2008, 21:18
Lokalizacja: białystok

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: simi81 »

NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:
Awatar użytkownika
Mapet
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 50
Rejestracja: 19.08.2008, 00:48
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: Mapet »

Ja zapłaciłem w serwisie za wymianę łożysk główki ramy 200zł + 100zł za łożyska :egh:
Po tym krótkim instruktażu sam bym je wymienił i 2 stówki miał dalej w kieszeni :niewiem:
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 118
Rejestracja: 18.06.2008, 18:40
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: maciejza »

simi81 pisze:NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:
francuzy podaja że: "Elle doit être comprise entre 1,1 et 1,6 kg" ;)


źródło: http://transalpnet.free.fr/tech/rouleme ... /index.htm
Pozdrowienia z Warmii.
Awatar użytkownika
torak
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1417
Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: torak »

B3stia pisze:no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:

B3stia, za ile i gdzie kupiłeś łożyska? Pytam bo nie wiem jak bardzo mam się starać nie uszkodzić uszczelniacza :grin:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1142
Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Leszno

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: B3stia »

Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 23:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: wojtalski »

B3stia pisze:Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
Heh, ja też przechodziłem tą drogę - najpierw łożyska w Hądzie, a później musiałem jeszcze u nich same uszczelniacze kupić. Dopiero za drugim razem, jak robiliśmy kumpla Trampka został zakupiony komplet w Larssonie. Jak widać niektórzy muszą sami przecierać szlaki, żeby potem ktoś mógł skorzystać z dobrej rady na forum. :smile:
Awatar użytkownika
torak
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1417
Rejestracja: 12.06.2008, 22:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: torak »

thx. :dupa: :dupa: :dupa:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 23:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: wojtalski »

Jest jeszcze jedna różnica pomiędzy tymi z Hondy, a tymi z Larssona. Oryginalne są kulkowe, Larsonowe są wałeczkowe/wałkowe i wg mojej wiedzy sprawdzają się lepiej.
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1142
Rejestracja: 01.06.2008, 23:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Leszno

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Post autor: B3stia »

oczywiście ja nie kupowałem oryginałów, mam wałeczkowe.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości