Strona 1 z 10

Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 00:49
autor: maciejza
Aby sprawnie przeprowadzic operację potrzebujemy:
- zestaw kluczy do demontazu koła i zacisku hamulcowego.
- klucz 12 do demontazu lag
- klucz 30 do odkrecenia główki ramy.
- łożysko ( do mojego Xl600V z 95 zastosowalem REA-RSSH902R z ofery inter-motors)

Demontujemy lagi (sciągamy blotnik, odkrecamy kolo, sciagamy zacisk hamulcowy, odkrecamy 8 srub z półek zawieszenia).
Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
Obrazek

Odkrecamy 4 sruby mocujące kierownicę, tak by mieć dostęp do śruby główki ramy. Odkręcamy śrubę kluczem nr30.
Obrazek

Ściagamy górną półkę zawieszenia, pod nią znajduje się nakrętka trzymająca stery (widoczna na foto powyżej). Odkręcamy kluczem hakowym lub partyzancka metodą mlotek/wkrętak.

Prawda jest taka, ze cala zabawa przed nami. Musimy sciagnac stare i zalozyc nowe łożyska. Do tego niezbędny jest zestaw "rosyjski":
Obrazek

Trzeba troszkę popracowac mlotkiem ,przecinakiem, starym wkretakiem by zdemontowac stare lozysko z trzpienia. Po udanej operacji nie wyrzucajmy go od razu, przyda sie do równego nabicia nowego lozyska na trzpien. Jesli ktos posiada prase zapewne pojdzie mu to sprawniej. Niestety w warunkach garazowych trzeba sobie radzic za pomoca mloteczkow. Nowe dolne lozysko (bez bieżni) na miejscu:
Obrazek

Skoro mówimy o biezni łożyska to musimy wybic stare bieżnie (góra i dół) z ramy. Uzylem do tego starych wkrętaków i impulsownika kinetycznego(młotek). Pomocna przy tym jest dodatkowa dłoń. Obrazek poglądowy zasady wybijania bieżni, przy użyciu młotka uderzanego w czerwony wkrętak ;):
Obrazek
oraz fotka z operacji wybijania górnej bieżni:
Obrazek

Składamy w komplet dolne łozysko, wsadzamy w rame, zatykamy górnym łozyskiem pamietajac o odpowiednim przesmarowaniu choćby smarem ŁT43:
Obrazek

Składamy przednie zawieszenie w i dokręcamy nakrętkę sterów tak by krecenie kierownicą nie sprawiało problemu. Dokrecamy srubę gł. ramy.


Po pewnym czasie (w zaleznosci od stopnia uzycia motocykla, czy to wyjazd do kosciola czy na tor crossowy) sprawdzamy dokrecenie, czy nie ma luzów w sterach.

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 18:05
autor: jacenty
Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 18:11
autor: Remi
jacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Ja stawiałem na centralce i szarpałem za koło przód tył z wciśniętym przez kolege hamulcem. Mały luz wychodził zawsze przy ostrym hamowaniu z obciążeniem, było słychać delikatne stuknięcie.

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 18:28
autor: torak
maciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 18:39
autor: maciejza
torak pisze:
maciejza pisze:Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:
tak tak to do celów poglądowych ;)

(czekam na nowy przewód w stalowym oplocie)

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 18.11.2008, 21:43
autor: Paczo3
Piękny instruktaż miło popatrzeć :thumbsup:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 12:20
autor: B3stia
No to teraz mam kilka dodatkowych wskazówek. Mój to XL650V

Łożyska to NTN symbol 4T-CR-0574, wymiary 26x47x15.


Nie wiem czy to nie dopatrzenie ale w 650 jest kołnierz zaraz pod bieżnią, więc trzeba się wbić między nimi.

Obrazek


Z wybiciem łożyska/bieżni z trzpienia to się namęczyłem. Ostatecznie nie wybiłem go lecz wykorzystałem jego twardość materiału z którego jest zrobiony. Szlifierką kontową przecieniłem ścianki tej bieżni i wkręcając w imadło nie poddało się więc pękło. Wtedy mogłem je dopiero swobodnie ściągnąć. AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.

Obrazek


To na tyle jestem w takcie składania :ok:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 12:42
autor: wojtalski
B3stia pisze:AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.
B3styjo w zestawie łożysk z Larssona są one w komplecie (górna i dolna).
http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.aspx ... View=Multi

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 13:26
autor: B3stia
no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 13:53
autor: mazi
jacenty pisze:Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowalo szimi :thumbsup:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 14:05
autor: maciejza
mazi pisze: Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowali szimi :thumbsup:
paradoks jest tego typu, ze jak za mocno skrecone to tez shima bedzie, bo kolo samo nie bedzie moglo niwelowac toru jazdy.

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 13.12.2008, 14:55
autor: simi81
NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 03.01.2009, 10:40
autor: Mapet
Ja zapłaciłem w serwisie za wymianę łożysk główki ramy 200zł + 100zł za łożyska :egh:
Po tym krótkim instruktażu sam bym je wymienił i 2 stówki miał dalej w kieszeni :niewiem:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 03.01.2009, 22:50
autor: maciejza
simi81 pisze:NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:
francuzy podaja że: "Elle doit être comprise entre 1,1 et 1,6 kg" ;)


źródło: http://transalpnet.free.fr/tech/rouleme ... /index.htm

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 08.01.2009, 20:37
autor: torak
B3stia pisze:no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:

B3stia, za ile i gdzie kupiłeś łożyska? Pytam bo nie wiem jak bardzo mam się starać nie uszkodzić uszczelniacza :grin:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 08.01.2009, 22:59
autor: B3stia
Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 09.01.2009, 00:24
autor: wojtalski
B3stia pisze:Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
Heh, ja też przechodziłem tą drogę - najpierw łożyska w Hądzie, a później musiałem jeszcze u nich same uszczelniacze kupić. Dopiero za drugim razem, jak robiliśmy kumpla Trampka został zakupiony komplet w Larssonie. Jak widać niektórzy muszą sami przecierać szlaki, żeby potem ktoś mógł skorzystać z dobrej rady na forum. :smile:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 09.01.2009, 16:56
autor: torak
thx. :dupa: :dupa: :dupa:

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 10.01.2009, 13:08
autor: wojtalski
Jest jeszcze jedna różnica pomiędzy tymi z Hondy, a tymi z Larssona. Oryginalne są kulkowe, Larsonowe są wałeczkowe/wałkowe i wg mojej wiedzy sprawdzają się lepiej.

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

: 10.01.2009, 15:59
autor: B3stia
oczywiście ja nie kupowałem oryginałów, mam wałeczkowe.