Wymiana łożyska główki ramy.

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy

Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez maciejza » 18.11.2008, 00:49

Aby sprawnie przeprowadzic operację potrzebujemy:
- zestaw kluczy do demontazu koła i zacisku hamulcowego.
- klucz 12 do demontazu lag
- klucz 30 do odkrecenia główki ramy.
- łożysko ( do mojego Xl600V z 95 zastosowalem REA-RSSH902R z ofery inter-motors)

Demontujemy lagi (sciągamy blotnik, odkrecamy kolo, sciagamy zacisk hamulcowy, odkrecamy 8 srub z półek zawieszenia).
Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
Image

Odkrecamy 4 sruby mocujące kierownicę, tak by mieć dostęp do śruby główki ramy. Odkręcamy śrubę kluczem nr30.
Image

Ściagamy górną półkę zawieszenia, pod nią znajduje się nakrętka trzymająca stery (widoczna na foto powyżej). Odkręcamy kluczem hakowym lub partyzancka metodą mlotek/wkrętak.

Prawda jest taka, ze cala zabawa przed nami. Musimy sciagnac stare i zalozyc nowe łożyska. Do tego niezbędny jest zestaw "rosyjski":
Image

Trzeba troszkę popracowac mlotkiem ,przecinakiem, starym wkretakiem by zdemontowac stare lozysko z trzpienia. Po udanej operacji nie wyrzucajmy go od razu, przyda sie do równego nabicia nowego lozyska na trzpien. Jesli ktos posiada prase zapewne pojdzie mu to sprawniej. Niestety w warunkach garazowych trzeba sobie radzic za pomoca mloteczkow. Nowe dolne lozysko (bez bieżni) na miejscu:
Image

Skoro mówimy o biezni łożyska to musimy wybic stare bieżnie (góra i dół) z ramy. Uzylem do tego starych wkrętaków i impulsownika kinetycznego(młotek). Pomocna przy tym jest dodatkowa dłoń. Obrazek poglądowy zasady wybijania bieżni, przy użyciu młotka uderzanego w czerwony wkrętak ;):
Image
oraz fotka z operacji wybijania górnej bieżni:
Image

Składamy w komplet dolne łozysko, wsadzamy w rame, zatykamy górnym łozyskiem pamietajac o odpowiednim przesmarowaniu choćby smarem ŁT43:
Image

Składamy przednie zawieszenie w i dokręcamy nakrętkę sterów tak by krecenie kierownicą nie sprawiało problemu. Dokrecamy srubę gł. ramy.


Po pewnym czasie (w zaleznosci od stopnia uzycia motocykla, czy to wyjazd do kosciola czy na tor crossowy) sprawdzamy dokrecenie, czy nie ma luzów w sterach.
Pozdrowienia z Warmii.
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
 
Posty: 124
Rejestracja: 18.06.2008, 17:40
Miejscowość: Olsztyn
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez jacenty » 18.11.2008, 18:05

Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?
Mój TRAMPECZEK to cukiereczek :)
Awatar użytkownika
jacenty
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
 
Posty: 481
Rejestracja: 15.06.2008, 10:09
Miejscowość: Kłonna k/Odrzywół
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez Remi » 18.11.2008, 18:11

jacenty napisał(a):Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?

Ja stawiałem na centralce i szarpałem za koło przód tył z wciśniętym przez kolege hamulcem. Mały luz wychodził zawsze przy ostrym hamowaniu z obciążeniem, było słychać delikatne stuknięcie.
Awatar użytkownika
Remi
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
 
Posty: 1103
Obrazki: 0
Rejestracja: 19.09.2008, 16:46
Miejscowość: Bartoszyce
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez torak » 18.11.2008, 18:28

maciejza napisał(a):Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
Awatar użytkownika
torak
szorujący kolanami
szorujący kolanami
 
Posty: 1697
Rejestracja: 12.06.2008, 21:48
Miejscowość: Szczecin
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez maciejza » 18.11.2008, 18:39

torak napisał(a):
maciejza napisał(a):Nie pozwólmy "dyndać" zaciskowi hamulcowemu na przewodzie !!
... tak jak na zdjęciu :grin:


tak tak to do celów poglądowych ;)

(czekam na nowy przewód w stalowym oplocie)
Pozdrowienia z Warmii.
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
 
Posty: 124
Rejestracja: 18.06.2008, 17:40
Miejscowość: Olsztyn
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez Paczo3 » 18.11.2008, 21:43

Piękny instruktaż miło popatrzeć :thumbsup:
Nie jeździj szybciej niż twój anioł stróż potrafi latać !
Awatar użytkownika
Paczo3
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
 
Posty: 476
Obrazki: 0
Rejestracja: 25.09.2008, 12:49
Miejscowość: Potok
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez B3stia » 13.12.2008, 12:20

No to teraz mam kilka dodatkowych wskazówek. Mój to XL650V

Łożyska to NTN symbol 4T-CR-0574, wymiary 26x47x15.


Nie wiem czy to nie dopatrzenie ale w 650 jest kołnierz zaraz pod bieżnią, więc trzeba się wbić między nimi.

Image


Z wybiciem łożyska/bieżni z trzpienia to się namęczyłem. Ostatecznie nie wybiłem go lecz wykorzystałem jego twardość materiału z którego jest zrobiony. Szlifierką kontową przecieniłem ścianki tej bieżni i wkręcając w imadło nie poddało się więc pękło. Wtedy mogłem je dopiero swobodnie ściągnąć. AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.

Image


To na tyle jestem w takcie składania :ok:
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
 
Posty: 1145
Rejestracja: 01.06.2008, 22:11
Miejscowość: Leszno
Mój motocykl: nie mam już TA

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez wojtalski » 13.12.2008, 12:42

B3stia napisał(a):AAA i ważne pod tą bieżnią jest taka uszczelka pyłowa (blaszka z gumą po obwodzie), starajcie się nie zniszczyć jej bo nie mogłem dostać tego nigdzie poza hondą.


B3styjo w zestawie łożysk z Larssona są one w komplecie (górna i dolna).
http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.aspx?TowId=184765&View=Multi
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
 
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 22:04
Miejscowość: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez B3stia » 13.12.2008, 13:26

no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
 
Posty: 1145
Rejestracja: 01.06.2008, 22:11
Miejscowość: Leszno
Mój motocykl: nie mam już TA

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez mazi » 13.12.2008, 13:53

jacenty napisał(a):Jak sprawdzic czy nie ma luzu i jakie sa obiawy moto podczac jazdy gdy jest za duzy luz na lozysku glowki ramy?


Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowalo szimi :thumbsup:
Ostatnio edytowany przez mazi, 13.12.2008, 14:57, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
mazi
miejski lanser
miejski lanser
 
Posty: 386
Rejestracja: 22.06.2008, 17:33
Miejscowość: Warszawa
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez maciejza » 13.12.2008, 14:05

mazi napisał(a):Luz moze sie takze objawic w postaci szimi, tak jak w moim przypadku. Dokrecenie wyeliminowali szimi :thumbsup:


paradoks jest tego typu, ze jak za mocno skrecone to tez shima bedzie, bo kolo samo nie bedzie moglo niwelowac toru jazdy.
Pozdrowienia z Warmii.
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
 
Posty: 124
Rejestracja: 18.06.2008, 17:40
Miejscowość: Olsztyn
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez simi81 » 13.12.2008, 14:55

NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:
Awatar użytkownika
simi81
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
 
Posty: 131
Rejestracja: 22.06.2008, 20:18
Miejscowość: białystok

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez Mapet » 03.01.2009, 10:40

Ja zapłaciłem w serwisie za wymianę łożysk główki ramy 200zł + 100zł za łożyska :egh:
Po tym krótkim instruktażu sam bym je wymienił i 2 stówki miał dalej w kieszeni :niewiem:
Awatar użytkownika
Mapet
naciągacz linek
naciągacz linek
 
Posty: 79
Rejestracja: 18.08.2008, 23:48
Miejscowość: Ruda Śląska
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez maciejza » 03.01.2009, 22:50

simi81 napisał(a):NA to jest przepis, tzn na prawidłową siłę docisku.
Ustawiamy motur na podstawcę, tak żeby przednie koło było w powietrzu, zaczepiamy na skraju kierownicy wagę rozciąganą np taką od ważenia ryb i dociskamy śrubę tak, by dopiero siła (no właśnie jaka) ruszyła kierownicą.
Mówił mi to Andrzej z suzuki, tylko zapomniałem czy jest to 200 gram, czy 2 kg :grin:


francuzy podaja że: "Elle doit être comprise entre 1,1 et 1,6 kg" ;)


źródło: http://transalpnet.free.fr/tech/roulement_direction/index.htm
Pozdrowienia z Warmii.
maciejza
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
 
Posty: 124
Rejestracja: 18.06.2008, 17:40
Miejscowość: Olsztyn
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez torak » 08.01.2009, 20:37

B3stia napisał(a):no ładnie a ja kupiłem łożyska w sklepie z łożyskami :grin:

B3stia, za ile i gdzie kupiłeś łożyska? Pytam bo nie wiem jak bardzo mam się starać nie uszkodzić uszczelniacza :grin:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
Awatar użytkownika
torak
szorujący kolanami
szorujący kolanami
 
Posty: 1697
Rejestracja: 12.06.2008, 21:48
Miejscowość: Szczecin
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez B3stia » 08.01.2009, 22:59

Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
 
Posty: 1145
Rejestracja: 01.06.2008, 22:11
Miejscowość: Leszno
Mój motocykl: nie mam już TA

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez wojtalski » 09.01.2009, 00:24

B3stia napisał(a):Idź tropem Wojtalskiego i nie piernicz się z uszczelniaczem.
Cenowo dałem za same łożyska tyle ile w larsonie jest razem z kompletem uszczelniaczy.


Heh, ja też przechodziłem tą drogę - najpierw łożyska w Hądzie, a później musiałem jeszcze u nich same uszczelniacze kupić. Dopiero za drugim razem, jak robiliśmy kumpla Trampka został zakupiony komplet w Larssonie. Jak widać niektórzy muszą sami przecierać szlaki, żeby potem ktoś mógł skorzystać z dobrej rady na forum. :smile:
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
 
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 22:04
Miejscowość: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez torak » 09.01.2009, 16:56

thx. :dupa: :dupa: :dupa:
pomarańczowe zaloty czas zacząć
http://www.artmebel.szczecin.pl
Awatar użytkownika
torak
szorujący kolanami
szorujący kolanami
 
Posty: 1697
Rejestracja: 12.06.2008, 21:48
Miejscowość: Szczecin
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez wojtalski » 10.01.2009, 13:08

Jest jeszcze jedna różnica pomiędzy tymi z Hondy, a tymi z Larssona. Oryginalne są kulkowe, Larsonowe są wałeczkowe/wałkowe i wg mojej wiedzy sprawdzają się lepiej.
Awatar użytkownika
wojtalski
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
 
Posty: 100
Rejestracja: 22.06.2008, 22:04
Miejscowość: Poznań

Re: Wymiana łożyska główki ramy.

Postprzez B3stia » 10.01.2009, 15:59

oczywiście ja nie kupowałem oryginałów, mam wałeczkowe.
B3stia
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
 
Posty: 1145
Rejestracja: 01.06.2008, 22:11
Miejscowość: Leszno
Mój motocykl: nie mam już TA

Następna

Wróć do Zrób to sam



Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość