Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
Awatar użytkownika
Madman
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 541
Rejestracja: 10.06.2011, 20:33
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Suchedniów

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Madman »

Ciekawi mnie właśnie jak taki tuning ma wpływ na zużywanie się sprężyn w lagach. Wiadomo że zależy to od rodzaju terenu w jakim kierownik sie porusza czestotliwości jazdy i 10 innych powodów ale czy w znaczym czy minimalnym stopniu przyspieszają zużycie. Trzeba będzie to sprawdzić na żywym organizmie. :wink:
"What’s being said, What’s in your head, What’s in the words that we believe,
Bop to the sound, Drop what you got, Cause it’s a song inside of me,
mirkoslawski
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2269
Rejestracja: 28.08.2009, 11:16
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: mirkoslawski »

Moja praktyka mówi mi, że z kociaka lwa się nie zrobi i jedyną sensowną zmianą właściwości zawieszenia jest albo zmiana motóra albo zmiana zawieszenia. Zakładam, że dbamy o to zawieszenie, które jest, tzn. zmieniamy oleum po roku/12 tyś km i obserwujemy zużycie elementów zawieszenia. Można kombinować z gęstością oleju, twardością/typem sprężyn, można wstawiać "patenty" (ale to już zaczyna być rzeźba) typu zaworku do pompowania, sprężyny od żuka (sam wstawiłem w trampku jak go miałem) ale to daje niewielkie zmiany.
Jeśli oczekuje się realnych zmian w zawieszeniu - albo zmiana zawiasu na inny (nowszy, z regulacją, USD itp) albo zmiana motocykla.
Madman - porozglądaj się za zawiasem od Husqvarny TE 610 - większy skok niż TA, regulacja, cena naprawdę dobra (za USD na alledrogo trzeba dać jakieś 6-7 stówek z półkami jak się ustrzeli), do tego łożyska (jakaś 100 z hakiem), sprężyny od Wilbersa pod wagę motóra (jakieś 200 zł), sztyca (u tokarza jakieś 70 zeta). Trzeba zmienić koło na to od Husqi (jakieś 500 zł) + (o ile się chce) adapter pod większą tarczę i przewód hamulcowy. Zamkniesz się w 1700 - 1800 zł za wszystko jak się ponegocjuje. Policz sobie, ile weźmiesz za swoje zawieszenie, które zdejmiesz z trampka łacznie z kołem (pewnie nie mniej niż za całość od Husqi) a dostaniesz o niebo lepsze zawieszenie SERYJNE z regulacjami + (jeśli weźmiesz tarczę 320 mm) lepsze heble :wink:
Ale nie każdy lubi rzeźbić (chce) - to wybór każdego indywidualnie.
Awatar użytkownika
Madman
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 541
Rejestracja: 10.06.2011, 20:33
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Suchedniów

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Madman »

Mirko powiem Tobie że lepiel tego rozrysować nie mogłeś :) Tyle że wszystko ma swoje wady i zalety. Jedną z opcji nad którą myślałem była sprzedaż motka i kupno innego. Ale myśle że jeszcze będe sie starał wyczarować coś z tego co mam. 1500 - 2000 zł za zawieche to dla mnie za dużo wolałbym już dołożyć tą kasę do 2 motka. Pozdro.
"What’s being said, What’s in your head, What’s in the words that we believe,
Bop to the sound, Drop what you got, Cause it’s a song inside of me,
Raviking
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 88
Rejestracja: 05.12.2011, 20:46
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kamieniec Wrocławski

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Raviking »

Mirkoslawski,pompowane lagi,korki z zaworkami są ori w XL,XR,XRV np. i nie jest to rzeźba.
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: piotreklodz »

No chyba jednak nie ori... :) Bynajmniej nie w xr i xrv (tu pewny nie jestem) - niezbyt zdrowe rozwiązanie z tego co we wsi gadają :wink:
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
mirkoslawski
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2269
Rejestracja: 28.08.2009, 11:16
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: mirkoslawski »

Raviking pisze:Mirkoslawski,pompowane lagi,korki z zaworkami są ori w XL,XR,XRV np. i nie jest to rzeźba.
W XL - nie ma w serii, w XRV tylko do bodajże 95/96 roku, w XR to nie wiem ale nie kojarzę. W każdym bądź razie pisałem o sytuacji, gdy zaworki są dokładane w lagę, gdzie ich wcześniej nie było :wink:

I zgadzam się z Piotrkiem - w lagach bez seryjnie zamontowanych zaworków uszczelniacze polecą szybko, jeśli ktoś przesadzi z "air pump" :wink: W XRV natomiast zaworki służą raczej do spuszczania z lag ciśnienia, które się tworzy podczas pracy zawieszenia (szczególnie o dużym skoku) a nie do ich pompowania.
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: piotreklodz »

Uszczelniacze wyrzygają olej (bo wyciekiem trudno to nazwać) jeśli przesadzi się nawet nieznacznie z ilością oleju i trochę ekstremalnie zacznie je traktować. Niestety miałem okazję się przekonać. Co dopiero kiedy ktoś zacznie pompować tam powietrze.

Zresztą w fabrycznej instrukcji jest napisane tłustym drukiem - co jakiś czas lagi odpowietrzać a nie dokładać zaworki dopompowywać jeszcze.
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Awatar użytkownika
ArturS
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1267
Rejestracja: 03.08.2010, 22:08
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: ArturS »

Uszczelniacze olejowe w zawiasie z seryjnymi zaworkami niczym się nie różnią od tych bez zaworków. Przykładowo XT600Z ma te same uszczelniacze co NX650, KLE500 te same co DR650/800 itd. Instrukcja KLE 500 na temat ciśnienia mówi "0 kPa (Adjustable)" bez podawania zakresów, natomiast w XT600 podano zakres 0-0.6bar.
Części trampkowe www.transalp.riderparts.pl
Yamaha XT600Z Ténéré / Husqvarna TE610ie
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Jaro-Ino »

RD04 miało zalecenie by przy pompowaniu lag nie było tam ciśnienia wyższego niż 0,4bara. Nawet naklejka na zbiorniku o tym mówiła.

Nie zgodze się też z twierdzeniem, że zawias po dołożeniu sprężyny zachowuje się tak jak zimą. W niskich temperaturach gęsty olej spowalnia zarówno tłumienie dobicia jak i odbicia. W przypadku dołożenia sprężyny spowolnione jest dobicie, ale odbicie jest szybsze niż w serii.
miklaz
romeciarz
romeciarz
Posty: 34
Rejestracja: 27.11.2008, 14:19
Lokalizacja: Kamionka/ Lublin

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: miklaz »

Przewertowalem temat, ale nie widzę informacji ile oleju lejecie np. Po dolożeniu jednej sprężyny, Lejecie wg instrukcji czy mniej? Bo w sumie dochodzi dodatkowy element.
Awatar użytkownika
KJU
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 454
Rejestracja: 10.04.2013, 09:51
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Słojczany

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: KJU »

miklaz pisze:Przewertowalem temat, ale nie widzę informacji ile oleju lejecie np. Po dolożeniu jednej sprężyny, Lejecie wg instrukcji czy mniej? Bo w sumie dochodzi dodatkowy element.
To zwróć uwagę, że to nie jest nowy element, tylko zamienia się tulejki na sprężyny, oleju lałem wg instrukcji po tej modyfikacji. (wg opinii kolegów z forum po 1 szt jest za mało) Sam wdusiłem po 2 szt. i jest optymalnie.
Pozdrawiam
życie jest jak pudełko czekoladek - nigdy nie wiadomo co się trafi

http://zamiedzaidalej.blogspot.com/
miklaz
romeciarz
romeciarz
Posty: 34
Rejestracja: 27.11.2008, 14:19
Lokalizacja: Kamionka/ Lublin

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: miklaz »

W sumie racja, moje niedopatrzenie, bo wchodzi tu w grę wymiana elementu. Ok, ale zawsze człowiek mądrzejszy jak się zapyta. Z afry wracam na trampka i pierwsze co się rzuca w oczy to, że przód siedzi, więc póki jeszcze zima trzeba się wziąć za usprawnienia. Zwłaszcza, że koszty nie są wielkie.
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Adam_M »

Czytam, czytam i podjąłem decyzję- zrobie tuning zawieszenia przedniego:) Ale poki co założe tylko po jednej sprężynie na lagę i wymienie olej na 15W i w sezonie zobacze jak się jeździ:) Muszę też podkręcić tylną sprężynę bo dla mnie jest za miekka:) jakby ktoś w Warszawie szukał sprężyn do zawieszenia to jest sklep http://www.pkt.pl/mapa/ogar-s-c-cz%C4%9 ... s=10033428 (mam nadzieje, że nie dostanę za to po głowie):) Sprężyna kosztuje 6,5 i miseczka koło 6zł:)

i jeszcze takie pytanie dotyczące wymiany oleju w lagach- najlepiej jest zdjąć cały amortyzator i wylac z niego stary olej i dopiero wlac nowy? Mam pytanie tez ile tego oleju wlać na jedną lagę i jaką długość powinny mieć sprężyny nadające się jeszcze do jazdy?
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Wolo »

Adam_M pisze:i jeszcze takie pytanie dotyczące wymiany oleju w lagach- najlepiej jest zdjąć cały amortyzator i wylac z niego stary olej i dopiero wlac nowy? Mam pytanie tez ile tego oleju wlać na jedną lagę i jaką długość powinny mieć sprężyny nadające się jeszcze do jazdy?
Wszystko jest na forum: http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... ju#p215375
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... =40#p56221
o wymiarach serwisowych też się coś znajdzie. Polecam Haynesa.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Adam_M »

Super dzięki za szybką odpowiedź. poczytam sobie tamte tematy- Jestem nowy więc każda pomoc w forumowych zawiłościach się przyda:)
Pozdrawiam:)
Awatar użytkownika
gumbas
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 56
Rejestracja: 31.07.2012, 21:08
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: gumbas »

W trampku hydraulika jest prosta jak budowa cepa jest otwór przez który przelatuje olej i bez względu na prędkość przepływu tłumienie jest takie same, i to jest problem. Nie da się rozwiązać tego sprężynami olejami powietrzem. Jedynym sensownym rozwiązaniem, jest zmiana zaworowania albo całego zawieszenia.
Tłumienie powinno być większe na początku przy niewielkich ruchach widelca drobne nierówności, podparcie hydrauliczne podczas hamowania, ale jak wjedzie się w zajebistą dziurę to powinno zmaleć aby nie doszło do blokady hydraulicznej widelca żeby przyjął nierówności zaraz potem wzrosnąć zapobiegając dobiciu a w następstwie zbyt gwałtownemu odbiciu widelca.
Czemu nie progresy ? ano temu że działają odwrotnie w początkowej fazie są miękkie a a mocniej ściśnięte się utwardzają. do tego nie wykorzystamy całego zakresu pracy widelca zamiast skoku 20cm będzie 15cm bez sensu. jedyny plus to że nie będzie tak dużego nurkowania.
Czemu nie dodatkowe sprężyny od żuka. ano temu że w ten sposób zmieniamy sag nic ponadto, czyli jeżeli ktoś ma poprawny sag pod swoją wagę sprężyny są bez sensu.
Czemu nie gęstszy olej? ano temu że poprawi to prace przy małych prędkościach widelca i popsuje przy dużych (najzad na dużą nierówność)
To co zrobić.
1. Kupić KTM 30tys
2. Zmienić widelec 2 tys
3. Sensownie przerobić widelec 800 zł
ja zrobiłem tak jako że wykonanie zaworów widelca w domowym zaciszu jest niewykonalne, musiałem je zakupić do wyboru są dwie firmy Race Tech i Ricor wybrałem Ricor są zrobione pod widelec 41mm. Rozebrałem widelec wylałem z niego gnój wyczyściłem poskładałem pod sprężyny włożyłem zawory zalałem olejem 5w zakręciłem korkami z ebay z regulacją napięcia wstępnego. Oleju dolałem o 6 mm więcej, przez co zwiększyła się progresja przy skrajnej kompresji widelca.
Jak to działa, ano działa bardzo dobrze zawieszenie nie nurkuje, pracuje w całym zakresie, nie ma efektu blokady hydraulicznej bo zawór otwiera drugi obieg przy dużych prędkościach widelca, idealnie wybiera małe nierówności. Brakuje mu może sztywności z racji średnic 41mm ale do cywilnej jazdy wystarcza.
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Nadol »

Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
rusek1150gsa
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: 09.01.2014, 22:11
Mój motocykl: XL650V

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: rusek1150gsa »

witam czy tak samo da sie utwardzic 650 nie chcialbym podwyzszac ale utwardzic.Moim pomyslem bylo zalac olejem 15stka lagi.pozdrawiam
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: grad74 »

gumbas pisze:W trampku hydraulika jest prosta jak budowa cepa jest otwór przez który przelatuje olej i bez względu na prędkość przepływu tłumienie jest takie same, i to jest problem. Nie da się rozwiązać tego sprężynami olejami powietrzem. Jedynym sensownym rozwiązaniem, jest zmiana zaworowania albo całego zawieszenia.
Tłumienie powinno być większe na początku przy niewielkich ruchach widelca drobne nierówności, podparcie hydrauliczne podczas hamowania, ale jak wjedzie się w zajebistą dziurę to powinno zmaleć aby nie doszło do blokady hydraulicznej widelca żeby przyjął nierówności zaraz potem wzrosnąć zapobiegając dobiciu a w następstwie zbyt gwałtownemu odbiciu widelca.
Czemu nie progresy ? ano temu że działają odwrotnie w początkowej fazie są miękkie a a mocniej ściśnięte się utwardzają. do tego nie wykorzystamy całego zakresu pracy widelca zamiast skoku 20cm będzie 15cm bez sensu. jedyny plus to że nie będzie tak dużego nurkowania.
Czemu nie dodatkowe sprężyny od żuka. ano temu że w ten sposób zmieniamy sag nic ponadto, czyli jeżeli ktoś ma poprawny sag pod swoją wagę sprężyny są bez sensu.
Czemu nie gęstszy olej? ano temu że poprawi to prace przy małych prędkościach widelca i popsuje przy dużych (najzad na dużą nierówność)
To co zrobić.
1. Kupić KTM 30tys
2. Zmienić widelec 2 tys
3. Sensownie przerobić widelec 800 zł
ja zrobiłem tak jako że wykonanie zaworów widelca w domowym zaciszu jest niewykonalne, musiałem je zakupić do wyboru są dwie firmy Race Tech i Ricor wybrałem Ricor są zrobione pod widelec 41mm. Rozebrałem widelec wylałem z niego gnój wyczyściłem poskładałem pod sprężyny włożyłem zawory zalałem olejem 5w zakręciłem korkami z ebay z regulacją napięcia wstępnego. Oleju dolałem o 6 mm więcej, przez co zwiększyła się progresja przy skrajnej kompresji widelca.
Jak to działa, ano działa bardzo dobrze zawieszenie nie nurkuje, pracuje w całym zakresie, nie ma efektu blokady hydraulicznej bo zawór otwiera drugi obieg przy dużych prędkościach widelca, idealnie wybiera małe nierówności. Brakuje mu może sztywności z racji średnic 41mm ale do cywilnej jazdy wystarcza.
Jak się uda to kiedyś Cię poproszę o spotkanie na sprzętach i zobaczę jak to ustrojstwo faktycznie działa. Może też wtedy zainwestuję :)
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Nadol »

Ja też z chęcią bym przetestował Gumbas'owe rozwiązanie albo chociaż posłuchał/poczytał relacji z jazdy w porównaniu do "fabryki".
Test - jazda po zakrętach oraz jazda po dziurach.
Ostatnio zmieniony 05.03.2014, 15:15 przez Nadol, łącznie zmieniany 2 razy.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości