Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

Geneza: Podczas pokonywania nierówności w terenie z większą prędkością, przedni widelec czasami dobijał - szczególnie gdy motocykl był mocno dociążony.

Po przewertowaniu forumowych zasobów zdecydowałem się na utwardzenie zawieszenia poprzez zwiększenie napięcia wstępnego sprężyn, dodając dodatkowy sztywny dystans między sprężynę a korek - przynajmniej taki był pierwotny pomysł :grin: . Ostatecznie zastosowałem "elastyczny" dystans, który utworzyły dwie dodatkowe sprężyny w każdej z lag :smile: .

Spis elementów:

SPRĘŻYNA ZAWOROWA - cztery sztuki
NR KATALOGOWY: 18168811/2
INDEKS: 782013934
OZNACZENIE: 4C90
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... ocid=31484

MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - dwie sztuki
NR KATALOGOWY: 14054511
INDEKS: 779055948
OZNACZENIE: 4C90 H
http://www.sklep.andoria-mot.com.pl/?pi ... docid=3052

Czynności przygotowawcze:
- podeprzeć motocykl pod silnikiem tak, aby przednie koło wisiało w powietrzu,
- poluzować śruby ściskające lagi w górnej półce,
- zdemontować kierownicę, żeby umożliwić dostęp do korków lag,
- odkręcić korki i wyjąć blaszane dystanse.

Na poniższym zdjęciu widać zamieniane elementy: po prawej - oryginalny dystans o wysokości 4 cm, po lewej - dwie sprężyny i miseczka sprężyny zaworowej:
Obrazek

W każdej ladze zostawiamy oryginalną sprężynę i podkładkę:
Obrazek

Następnie wkładamy pierwszą dodatkową sprężynę:
Obrazek

oraz drugą dodatkową sprężynę wraz z miseczką:
Obrazek

...miseczka idealnie centruje sprężynę względem korka:
Obrazek

Najtrudniejszą sprawą jest upchnięcie nowych elementów w ladze w trakcie dokręcania korków. Jak ja sobie z tym poradziłem możecie obejrzeć tu :grin:.

Po zamianie elementów skręcamy wszytko do kupy i cieszymy się nowymi własnościami zawieszenia :grin: :
- pomimo perfidnych prób, nie zdarzyło się jeszcze by zawieszenie dobiło - nawet z pasażerem :crossy: ,
- uzyskałem dodatkowe 3 cm podwyższenia przodu - mierzone pod obciążeniem, z obu stron kierownicy na jej końcach.

Udanego dłubania :tongue: .
Awatar użytkownika
Cambriel
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 914
Rejestracja: 29.03.2012, 20:37
Mój motocykl: XL600V

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Cambriel »

Tylko tyle, takie proste, 1 (jeden ) krótki post i filmik i jest gotowe. :wink:
Zapisano całe strony (setki postów), burze mózgów i dalej była to skomplikowana operacja. :ohmy:

Ktoś napisał w jednym z tematów, że jesteś wielki, czy miał rację, ja samowolnie, samoistnie, samodzielnie nadaję Ci tytuł:
Stasiek "Dłubacz" Wielki

Uzasadnienie nadanego tytułu:
Tytuł nadano nie za samo wykonanie podwyższenia i utwardzenia przedniego zawieszenia lecz za Wielką umiejętność przekazania praktycznej wiedzy technicznej w przedmiocie usprawnień motocykla Honda Transalp.
Pisząc prościej: wyłożyłeś jak krowie na rowie.
ObrazekObrazek

PS Jeżeli możesz, proszę, podaj orientacyjny koszt sprężyn i miseczek.
Test: Cambriel


Nie sztuką jest bycie jednym z 72, sztuką jest bycie jednym z 12, mistrz może być tylko jeden.
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

Rety, bez przesady :blush: ...

Ceny są podane w linkach powyżej.

SPRĘŻYNA ZAWOROWA - CENA BRUTTO: 5.78 zł /szt. z VAT
MISECZKA SPRĘŻYNY ZAWOROWEJ A - CENA BRUTTO: 6.40 zł /szt. z VAT

Podsumowując: 35,92 zł (części) + 13 zł (przesyłka) = 48,92 zł :ok:
Awatar użytkownika
przeszczep
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1620
Rejestracja: 23.04.2010, 16:48
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: przeszczep »

Dobra robota :) A sprawdzałeś w jakim stanie masz główne sprężyny? Tył też podnosiłeś?
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

Główne sprężyny są jak nówki :smile: .
Tył będzie podnoszony jak tylko tuleję wytoczę. Oczywiście stopkę boczną też trzeba będzie przedłużyć.
Puki co musiałem tylko skorygować ustawienie świateł :grin: .
Awatar użytkownika
henry
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3087
Rejestracja: 12.06.2008, 23:12
Lokalizacja: INOWŁÓDZ

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: henry »

Stasiu jest twórczy a Trampki nabierają wartości :ok: A jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?

Hej :thumbsup:
GMOLE DO XL 600 i XL 700 i Afryki ... robię
504894578
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

henry pisze:...jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?...
Nic a nic, przynajmniej dla mnie. Spodziewałem się, że na lekkich nierównościach asfaltu zawieszenie przestanie pracować, ale nic takiego się nie stało.
Różnicę czuć natomiast podczas hamowania - zdecydowanie mniejsze nurkowanie. Jak dla mnie to na plus :smile: .
Awatar użytkownika
rafcco
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 173
Rejestracja: 18.04.2011, 20:58
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Działoszyn
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: rafcco »

Dłubacz pisze:
henry pisze:...jak z komfortem jazdy solo, nie jest zbyt sztywno ?...
Nic a nic, przynajmniej dla mnie. Spodziewałem się, że na lekkich nierównościach asfaltu zawieszenie przestanie pracować, ale nic takiego się nie stało.
Różnicę czuć natomiast podczas hamowania - zdecydowanie mniejsze nurkowanie. Jak dla mnie to na plus :smile: .
Mam taki zestaw od ok 7 miesięcy. Próbowałem z różnymi sprężynami i ostatecznie znalazłem jakieś na szrocie dość twarde z którymi jest w miarę ok.
Dodatkowe sprężyny mamy bardzo podobne, dodatkowo podniesiony tył o 20mm.
Powiem wam że plusów takiego rozwiązania jest sporo, więc jesli ktoś lubi terenować to będzie zadowolony.

Ps. Stasiu jakie są Twoje odczucia przy jeździe w kopnym piachu z tymi sprężynami ?
No risk no fun
s3R
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 220
Rejestracja: 16.04.2009, 15:13
Lokalizacja: Porąbka

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: s3R »

Ja mam dołożone sprężyny z andorii ale po jednej sztuce i zostawiony dystans.
Jest twardziej i wyżej. Dużo lepiej się moto prowadzi.
Ciekawe czy jak bym ten dystans zamienił na sprężynę to by wpłynęło pozytywnie :smile:
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

rafcco pisze:...jakie są Twoje odczucia przy jeździe w kopnym piachu z tymi sprężynami ?
Na równych łachach nie widzę zbytniej różnicy.
Przy wpadaniu/przejeżdżaniu przez głębsze doły i bruzdy prowadzi się zdecydowanie pewniej :crossy: :grin: . Przedtem w takich warunkach przód często dobijał co skutkowało chwilową utratą stabilności jazdy.
Awatar użytkownika
Remi
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1073
Rejestracja: 19.09.2008, 17:46
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Bartoszyce
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Remi »

w 650 tez są jakies dystanse?
przydalaby sie taka perfekcyjna instrukcja właśnie do 650. Nic by mnie nie zaskoczyło wtedy...
krynek
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 533
Rejestracja: 22.08.2011, 20:39
Mój motocykl: nie mam już TA
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: krynek »

Zrobiłem pierwsze sto kilometrów na tak przerobionym zawieszeniu (nie dałem tylko miseczek) i w.g. mnie jest miód malina i orzeszki ; czyli nie dobija, wysoko i bez obawy można prawą klamke na aswalcie przycisnąć - moto idzie jak po sznurku nie tracąc sterowności. Na szutrach na poczatku trzeba sie było przyzwyczaić bo jest zdecydowanie inaczej niż poprzednio (co nie oznacza źle), ale jak wracałem już było dobrze; nie wiem jak w kopnych piachach ale póki co nie widze minusów tego rozwiązania - tuning za 40zł :grin: :grin: :grin: a frajdy co niemiara.
pozdr
Transalp PD06 EVO II 650 -był, są kamertony....,teraz LC8
Awatar użytkownika
Arty1
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 175
Rejestracja: 12.05.2011, 09:18
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Białystok

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Arty1 »

Zrobiłem i ja ten tunning ;]
Poszło bezproblemowo dzięki wielkie Dłubacz za fotorelację
przód podniósł się na tyle znacząco, że musiałem zdjąć podwyższenie kierownicy bo brakowało cm dla przewodu hamulcowego.
Relację z użytkowania dopiszę po testach, na razie jestem zadowolony z efektu.
dla poszukiwaczy sprężyn podsyłam linka, bo ten sklep z 1 maila nie ma już w magazynie potrzebnych cząstek.
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... IN/?id=919
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... N/?id=1678


:impreza:
ps. operację przeprowadziłem bez zdejmowania kierownicy.
Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.
— Mark Twain
tomasz77
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 591
Rejestracja: 26.11.2008, 20:59
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: KOBYLNICA/K.POZNANIA

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: tomasz77 »

I ja ze dwa lata temu zrobiłem taki myk ze spręzynami w trampku jak Dłubacz ale bez miseczek i było zajefajnie :ok:zero dobijania zawieszenia .Tak myśle czy Afra przyjmie takie dodatkowe spręzyny.Pzdr.
Silnik, dwa koła i mina wesoła…no chyba, że sarna pod koła!!!
Awatar użytkownika
delfin697
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 180
Rejestracja: 19.09.2011, 18:43
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Gdynia

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: delfin697 »

Ha Ha wszyscy coś robili a Dłubacz OPATENTOWAŁ :ok:
WSK 125 kros , WSK 175 kros, M-75, Junak M-10,CB450N klasyk, transalp PD-6 BMW R 1100 GS " MILCZENIE JEST MOWĄ BOGÓW "
Awatar użytkownika
gwardia
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2858
Rejestracja: 01.11.2010, 17:24
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: Murowana Goślina

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: gwardia »

Ja dałem po jednej sprężynie na lagę i to jest chyba za mało.
"Jutro zawsze będzie jutro więc jutro jutra już nie będzie"
Awatar użytkownika
Kristobal
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1181
Rejestracja: 19.06.2011, 15:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: WKZ/WR
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Kristobal »

A ja dałem po jednej bez miseczek i uważam, że starczy. Po dołach wiele przyjemniej i szybciej się jedzie. Na asfalcie bardziej czuć małe dołki, ale coś za coś. Proponowałbym sprawdzić najpierw po jednej i przetestować, nim się dwie wsadzi. Mi to ledwie się udało po sztuce wsadzić, a gwint kapsla łatwo popsuć, a wtedy wiadomo co :dupa: i :swieczki:
No i dzięki dla Dłubacza za ładny manual, bom czytał o tym wcześniej i mi się nie chciało a jak zobaczyłem, to kupiłem.
Teraz żałuję, że się tłukłem z bagażami po dołach bez tych tanich zwiększaczy napięcia wstępnego.
Honda XL350R'85/ Yamaha XJR1200'95/ Kawasaki KLE650'09
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

Z ostatniej chwili :smile: :
"Szuter Party IV" i "Libuchorskie szlaki" zaliczone bez dobicia! HURAAAA :ok: !
Awatar użytkownika
JanuszCh.
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 401
Rejestracja: 14.02.2009, 21:20
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Dubiecko

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: JanuszCh. »

Dłubacz, a jak jest z dostępnością tych sprężynek i miseczek w sklepie z linku który podałeś ?? Można w ciemno zamawiać czy dzwonić i sprawdzać czy są dostępne??
Awatar użytkownika
Dłubacz
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 479
Rejestracja: 08.11.2009, 18:33
Mój motocykl: XL600V
Kontakt:

Re: Podwyższenie i utwardzenie przedniego zawieszenia

Post autor: Dłubacz »

Po kliknięciu na link od sprężyn wyświetlił się zerowy stan magazynowy :omg:. Lepiej będzie zadzwonić :thumbsup: .
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość