Amortyzator skrętu

Montaż i instalacja akcesoriów dodatkowych, takich jak olejarki, stelaże, kufry, grzane manetki, gniazdka 12V, olejarki, halogeny itp.
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Amortyzator skrętu

Post autor: Piter!!! »

Chcę zamontować amortyzator skrętu.
Czy ktoś montował, takie ustrojstwo?
Jakieś doświadczenia w tym temacie?
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Sylwek »

Piter!!! pisze:Czy ktoś montował, takie ustrojstwo?
W Trampku czy ogólnie, w innych?
Piter!!! pisze:Jakieś doświadczenia w tym temacie?
W sportach jakieś tak :wink: . A co chcesz wiedzieć?
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Piter!!! »

Amor regulowany, typ enduro, chcę do trampka.
Chciałem się dowiedzieć jak to się spisuje na szutrach, piachu, w offie.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2514
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Artek »

Gdzieś tam w tle rozważaliśmy z Piterem założenie takiego amora, ponieważ przednia opona pirelli str robi brzydkiego psikusa na piachu i to dość często.
Wygląda to mniej więcej, jak w tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=HFszre0 ... dex=6&t=0s
Czas ok. 5:12 min.
Na chwilę mocno zrywa dość szybko kierownicę, ale zaraz prostuje...mnie się jeszcze nic nie przytrafiło brzydkiego ale Piter! ma cykora :lol: że mu się najładniejszy trampek na forum porysuje.

Trampek600 ma potencjał moim zdaniem na taki amor
3576
Oczywiście ze względów ekonomicznych należy kupić ryżowy amor np. taki: https://pl.aliexpress.com/item/32709168 ... web201603_


Można to zamocować na kierownicę od góry a płytkę z bolcem blokującym zamocować do ramy w okolicy zbiornika paliwa w miejscu zaznaczonym na czerwono.
3580
3578
Jest tam spora przestrzeń na ameliniową blaszkę.
Najlepszym wyjściem byłoby zamocować trzy nitonakrętki we wzmocnieniu ramy. Następnie blaszkę trzymającą bolec blokujący amortyzator przykręcić na śrubki do nitonakrętek. Nie sadzę, aby to w znaczący sposób osłabiło konstrukcję ramy.
Dominator.
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Sylwek »

Myślę, że nie osłabi ramy, bez przesady. To tylko tłumik drgań, siły niewielkie.
Jako przeciwwagę można by podać maksymalnie powierconą starożytną ramę SHL M04 Jankowskiego:
https://swiatmotocykli.pl/wp-content/up ... wym-SH.jpg

Zastanawiam się, po co? Szybkie przeloty po piachu i kamieniach? Tak, potrafi nieźle wyrywać łapy, podobnie jak głębokie koleiny, ale tu często potrzebna szybka kontra, którą może blokować właśnie amor. Są progresywne czyli w teorii mniej bardziej usztywniające przy dużej prędkości, tylko pytanie, skąd wiedzą o niej.

Są amorki liniowe (posuwiste), w założeniu częściej dostosowane do pojazdów szosowych i obrotowe, regulowane pod kątem terenu. Pokrętłami zmniejsza się i zwiększa początek i siłę tłumienia drgań, jak i zakres. Ale ciągle pozostaje kwestia stopnia progresji. Tłumienie nie ułatwia powolnych manewrów typu trial, tu liczy się czucie maszyny. Ciekawe, jak na ustawienie takiego amorka, ma wpływ gumowego osadzenia kierownicy w Trampku :wink: . Dziś celowo dokręciłem za mocno główkę ramy, aby zobaczyć zachowanie na szosie i na luźnej powierzchni. Wnioski: nic odkrywczego :smile: ; na pierwszej lekko zatacza się, na drugiej dużo lepiej. Podobne zjawisko można zauważyć zimą przy nałożeniu zbyt lepkiego smaru do łożysk główki ramy :grin: .
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2514
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Artek »

Dzięki za wiedzę.
Nie pomyślałem o tych gumach w półkach.
Zima to lepszy czas na grzebanie. :cool:
:crossy:
Dominator.
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Piter!!! »

Zawiecha jest od rd03 i gumy w półkach są sztywne :grin:

Porównanie amora do skręconych łożysk jest słabo trafione. Na skręconych łożyskach bardzo ciężko się prowadzi.

Amor działa zupełnie inaczej.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2514
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Amortyzator skrętu

Post autor: Artek »

Piter!!! pisze:Zawiecha jest od rd03 i gumy w półkach są sztywne :grin:

Porównanie amora do skręconych łożysk jest słabo trafione. Na skręconych łożyskach bardzo ciężko się prowadzi.

Amor działa zupełnie inaczej.
Ja wiem, że jak coś jest sztywne to potem już nie jest sztywne. :tongue:
Dominator.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość