Napęd - zębatka zdawcza

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Artek »

Trza na wiosennym ( o ile będzie) usiąść z piwem, chwycić w dłoń zębatki i pogadać o fizyce. :impreza:
Dominator.
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Sylwek »

Artek pisze:Trza na wiosennym ( o ile będzie) usiąść z piwem, chwycić w dłoń zębatki i pogadać o fizyce. :impreza:
O tak, jestem za :grin: .
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

Artek... Mieszkamy niedaleko siebie. Mam jedną taką zapasową jak chcesz zobaczyć ;-) ewentualnie jeśli uda mi się być na zlocie (pierwszy raz by był), to tam ją przywiozę. Tak czy inaczej śrubki trzymają tylko blaszki zabezpieczające przed zsunięciem się zębatki z wałka tak jak ZZZ. Nie przenoszą momentu
Komu w drogę temu trampek
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Pawel »

Panowie, o co chodzi z tym powstałym luzem przy zastosowaniu zębatki KKBike? Przecież ta zębatka wchodzi "na ciasno" z racji większej szerokości zębatki wykorzystującej całą powierzchnię wielowypustu wałka (zwłaszcza niewyrobioną powierzchnię na końcu i na początku wałka). Rozumiem, że wyrabia się wielowypust na zębatce (tak jak ma to miejsce przy standardowych zębatkach) i pojawia się luz? Po jakim przebiegu?

Czy ktoś może rozwinąć ten interesujący i kontrowersyjny temat? :wink: . Nie każdy śledzi i porównuje tematy na forum TA i AT.
Ostatnio zmieniony 18.11.2018, 11:21 przez Pawel, łącznie zmieniany 3 razy.
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

W tygodniu zdejmę ją i napiszę szczegółowo. Postaram się jutro. Najprawdopodobniej części wałka,
które nie były wyrobione wcześniej już się wyrobiły tam, gdzie nie sięga zwykła zębatka, a kkbike tak. Żałuję, że podczas mierzenia twardości zębatek nie zmierzyłem twardości wałka. Teraz nie mam już takiego dostępu do miernika. Dopiero jak się trafi jakaś robota, gdzie będę musiał twardość wału korbowego mierzyć. Podejrzewam, jak już napisałem, że zębatce nic nie jest, a wałek się poddał
Komu w drogę temu trampek
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Pawel »

Miał być EDIT poprzedniego posta, ale nie zdążyłem.

Przykładowe zdjęcie wałka z sieci:
Obrazek

Z mojego toku myślenia wynika, że szerokość zębatki KKBike zawiera się pomiędzy w/w zaznaczonymi zielonymi kreskami (w TA600 wałek jest chyba troszkę krótszy), a miejsce styku zębatka KKBike-wałek na używanym/częściowo zużytym wałku (raczej bez znaczenia w jakim stopniu wałek jest zużyty, bo wyrabia się zawsze ten sam fragment wałka, czyli tam gdzie znajduje się standardowa zębatka) znajduje się w miejscu zaznaczonym na czerwono (koniec i początek wielowypustu wałka).

Zębatka KKBike będzie wykorzystywać do przeniesienia napędu całą powierzchnię wałka tylko wtedy, kiedy wałek będzie nowy. Jeśli w miejscu standardowej zębatki pojawi się zużycie choćby 0,1mm względem reszty wałka, siła nie będzie już tam przenoszona.

Myślę, że w zębatce KKBike wyrabia się wielowypust, w miejscu gdzie na wałku zaznaczyłem na czerwono. Oby to nie wałek.
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

Paweł... Napisałeś, że wyrabia się wielowypust na zębatce. Większość ludzi, którzy mają problem w hondach to jednak ma wyrobiony wielowypust na wałku...
https://drive.google.com/file/d/1IiT0R9 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/16oYF76 ... p=drivesdk
Ostatnio zmieniony 18.11.2018, 11:33 przez mostry1988, łącznie zmieniany 2 razy.
Komu w drogę temu trampek
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

Tak jak napisałeś. Myślę, że u mnie wyrobiły się teraz b.szybko miejsca zaznaczone u Ciebie na czerwono
Komu w drogę temu trampek
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Pawel »

mostry1988 pisze:Paweł... Napisałeś, że wyrabia się wielowypust na zębatce. Większość ludzi, którzy mają problem w hondach to jednak ma wyrobiony wielowypust na wałku...
https://drive.google.com/file/d/1IiT0R9 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/16oYF76 ... p=drivesdk
Zgadza się, ale aby wielowypust na wałku się wyrobił musi wyrobić się najpierw kilka sztuk zębatek (kilka wielowypustów w zębatkach). To idzie w parze. Wg. mnie sytuacja wygląda tak, że najpierw wyrabia się wielowypust na zębatce a później, od powstałego luzu uklepuje się wielowypust na wałku. Dlatego warto regularnie zmieniać zębatki zdawcze, np. max co 10tys km lub nawet częściej w zależności od stylu jazdy. Zanim zęby na zębatce zdawczej będą kwalifikowały zębatkę do wymiany, to wielowypust w zębatce będzie już mocno zużyty, a zębatka będzie w tym czasie ciągle klepać po wałku. Im mniejszy luz, tym mniejsze uderzenia zębatka zdawcza-wałek. Nie każdy użytkownik Trampka wie, że w tym moto wałek zdawczy jest tak wrażliwym miejscem, w związku z czym jeździ tak długo, aż cały napęd wymaga wymiany, np. 25-30tys km. Moim zdaniem to gwóźdź do trumny dla wałka.


Po jakim przebiegu na KKBike pojawił się luz? Jak ogarniesz temat ze swoją zębatką, to daj znać jak to wygląda (może jakieś fotki, video).
Wklejenie KKBike byłoby najlepszym rozwiązaniem, tylko czy da się potem zębatkę ściągnąć w wałka (duża powierzchnia sklejenia).
Awatar użytkownika
Bino
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 44
Rejestracja: 19.07.2009, 20:06
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: GS, GSL, GKA..

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Bino »

Pawel. To co napisałeś jest w punkt. Istota i geneza wiecznego problemu z wałkiem. Żeby tylko wszyscy się do tego co napisałeś stosowali.
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

Zgadzam się w stu procentach z Tobą Paweł, że to tak powstaje. Dokładnie tak musi być. Wyrobiona zębatka sobie lata i psuje wałek. Ja niestety nie wiedziałem nic o tym problemie w hondach jak ją w kwietniu kupowałem. Chciałem tam zajrzeć przy oględzianch no bo mechanik jestem i tak sam z siebie o tym pomyślałem. Jednak po obejrzeniu stanu napięcia łańcucha stwierdziłem, że i tak cały napęd od razu wymienię no i kupiłem bez zajrzenia... Właściwie to i tak nie żałuję, bo pokochaliśmy się z trampkiem od razu ;-) co do ilości kilometrów i stanu wałka po używaniu kkbike to czuję się zobowiązany zrobić foto lub wideoreportaż w tym tygodniu. Klej loctite 3478 ma dużą wytrzymałość na ściskanie, a nie tak dużą na ścinanie, więc ściągaczem powinno się udać wklejoną kkbike zdjąć pod warunkiem, że blaszek zabezpieczających się nie sklei z innymi elementami zębatki
Komu w drogę temu trampek
Awatar użytkownika
mallory
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 133
Rejestracja: 27.09.2013, 09:05
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mallory »

mostry1988 pisze:Zgadzam się w stu procentach z Tobą Paweł, że to tak powstaje. Dokładnie tak musi być. Wyrobiona zębatka sobie lata i psuje wałek. Ja niestety nie wiedziałem nic o tym problemie w hondach jak ją w kwietniu kupowałem. Chciałem tam zajrzeć przy oględzianch no bo mechanik jestem i tak sam z siebie o tym pomyślałem. Jednak po obejrzeniu stanu napięcia łańcucha stwierdziłem, że i tak cały napęd od razu wymienię no i kupiłem bez zajrzenia... Właściwie to i tak nie żałuję, bo pokochaliśmy się z trampkiem od razu ;-) co do ilości kilometrów i stanu wałka po używaniu kkbike to czuję się zobowiązany zrobić foto lub wideoreportaż w tym tygodniu. Klej loctite 3478 ma dużą wytrzymałość na ściskanie, a nie tak dużą na ścinanie, więc ściągaczem powinno się udać wklejoną kkbike zdjąć pod warunkiem, że blaszek zabezpieczających się nie sklei z innymi elementami zębatki
Poszukaj na FAT. Wszystko jest ze zdjęciami i wklejanie i ściąganie i testy przez lata i wiele km na tym kleju...
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mr bulwa »

A jako sprawdzona alternatywa dla loctite 3478 dwa kleje:
Technicqll 7706
Permatex 27100

i instrukcja wklejania:
http://bloggis.se/Tramsvalp/85103
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Awatar użytkownika
capri
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1129
Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: capri »

Jest spora różnica między mocnym klejem do gwintów, a dwuskładnikowym tzw. płynnym metalem. Rozumiem, że przy dobrym wałku można sobie pozwolić na threadlocker, a przy mocno zużytym to już tylko dwuskładnik?
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl

Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mr bulwa »

Te dwa kleje są stosowane już od wielu lat (Permatex od prawie 10) do wklejania zębatek więc zakładam, że się sprawdziły.
A Technicqll 7706 nie jest klejem do gwintów:
https://allegro.pl/klej-metalowy-epoksy ... 44902.html
Dobrze mieć wybór i samemu sprawdzić tym bardziej, że cena zamienników ok :thumbsup:
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Awatar użytkownika
capri
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1129
Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: capri »

Ja absolutnie nie neguję zamienników, tylko chodzi mi o zastosowanie danego rodzaju (różni ich gęstość, struktura oraz moc). Permatex 27100 jest chyba odpowiednikiem Loctite 262, którego używam w sumie na co dzień.
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl

Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
Awatar użytkownika
Slawol74
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 240
Rejestracja: 10.10.2015, 17:29
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Slawol74 »

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naped- ... 7575732002 Czas na wymianę szukałem czegoś do 600 zł . Pytanko czy to dobry wybór . Prześledziłem forum i nikt nic nie poleca .
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Sylwek »

Slawol74 pisze:Pytanko czy to dobry wybór .
Łańcuch ZVMX jest najmocniejszy, z oferowanych przez DID-a. Wystarczyłby VX, ale ten jest jak najbardziej ok.
Odnośnie zębatek- nie wypowiadam się, każdy ma swoje typy. Temat wałkowany, ale chyba w żadnym motocyklu, nie wzbudza takich namiętności, co pływająca przednia :grin: .
Nawet przykręcane w Hondach CB, CBF, CRF :tongue: .

Moja drobna uwaga.
Przy zakuwaniu łańcuchów, zawsze używam suwmiarki i, oczywiście, dedykowanej zakuwarki (kutego DID-a). Na bieżąco kontroluję szerokość całego ogniwka i poszczególnych przerw między elementami, choć tu można użyć szczelinomierza. Nie oszczędzam czasu na tej operacji, bo raz: bezpieczeństwo, dwa: trwałość nie taniego napędu. Zbyt mocno ściśnięte płytki równają się szybszemu wytarciu o,-xringów, zbyt mało- włazi syf i niszczy to jedno połączenie; istnieje też ryzyko niedokładnego/zbyt małego rozwalcowania bolców zakuwki.
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Solidworks »

Slawol74 pisze:https://allegro.pl/oferta/zestaw-naped- ... 7575732002 Czas na wymianę szukałem czegoś do 600 zł . Pytanko czy to dobry wybór . Prześledziłem forum i nikt nic nie poleca .
Wybór ok., ale spotkałem się z jajowatą zębatką tylną sunstar. Natomiast warto kupować oryginał 15z. To tyle. Tanie łańcuchy są w harcie i wtedy można dobrać zębatki jakie chcesz. Kwestia co kto lubi.
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

A mi i nie tylko mi wydaje się, a raczej nie wydaje, tylko takie wnioski się nasuwają po porównaniu twardości różnych zębatek, że zębatki przednie sunstara są za twarde w porównaniu do twardości wałka i go niszczą
Komu w drogę temu trampek
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość