Napęd - zębatka zdawcza

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
LukaszMag
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 14.04.2015, 13:00
Mój motocykl: XL600V

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: LukaszMag »

bieniek
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.09.2014, 08:23
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: bieniek »

Panowie i Panie,

Ostatnim czasem podciągnąłem trochę łańcuch. Niestety pojawiło się terkotanie - problem dość znany - aczkolwiek nie dawało mi to spokoju i zdjąłem zębatkę. Moim oczom ukazał się taki widok, nowe "zdarcia" przy początku wielowypustu.

http://www.dropbox.com/s/d3u4qh7ly6f1874/walek_1.JPG

Co o tym sądzicie? Jak dla mnie wałek ok :thumbsup: a problem w nieosiowym ustawieniu tylnego koła.
Awatar użytkownika
ateneus
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 77
Rejestracja: 29.07.2009, 11:54
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: ateneus »

zimny pisze: Nie ma prawa wyć jak wszystko jest ok. Wyje zużyty napęd...
Może za mocno lub za słabo naciągnąłeś łańcuch?
Pozdrawiam
Zimny
Hej, mam pytanie do Was o to wycie. Zmieniałem łańcuch ze 2 lata temu, zrobiłem na nim z 10 tysięcy. W zeszłym roku zacząłem słyszeć wycie, nasilające się wraz z prędkością. Jak z Messerschmitta, szczególnie jak wcisnę sprzęgło i się turla. Mechanik twierdził, że łańcuch jest OK, natomiast nie zlokalizował (śpieszyło mu się) źródła dźwięku. Koło się normalnie podobno "turla" na podniesieniu. Miał podejrzenie na nie odbijające hamulce, ale to raczej nie to, bo tarcze zimne.

Czy to może być kwestia łańcucha jednak? Łożysko koła?

A - wymieniałem już wcześniej napęd, ale wówczas symptomem było świergolenie metaliczne, a nie wycie... :)
Awatar użytkownika
Marcinnn6
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 549
Rejestracja: 18.06.2016, 13:03
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Zgierz

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Marcinnn6 »

u mnie było nie osiowe ustawienie tylnego koła. Dodatkowo jeszcze łańcuch mi zjadał zębatkę zdawczą. Zobacz czy na zębatce nie masz śladów od łańcucha, mam na myśli z boku zebatki, taki jakby ślad od łańcucha wyżłobiony. Ja zmieniłem zębatkę i ustawiłem idealnie koło i problem zniknął
Awatar użytkownika
Happy_Rider
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 38
Rejestracja: 04.03.2016, 12:13
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: prawie Kraków ;)

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Happy_Rider »

Właśnie jestem po wymianie zębatki. Czytając Was wreszcie wiem na co zwrócić uwagę. Zębatka była w opłakanym stanie :( Zabezpieczenie podobnie... Poniżej zdjęcia.
Wałek też już dostał nieco w d... Niestety nie potrafię ocenić czy to już tragedia, czy jeszcze da radę. Podpowiedzcie proszę ;)
Założyłem nową zębatkę z zabezpieczeniem od Thorgala smarując smarem miedziowym. Ma luzy, ale nie wiem jak powinno być... ObrazekObrazekObrazek
Awatar użytkownika
mapol
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 129
Rejestracja: 17.11.2014, 22:22
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Lublin

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mapol »

Wałek też już dostał nieco w d... Niestety nie potrafię ocenić czy to już tragedia, czy jeszcze da radę. Podpowiedzcie proszę ;)
Założyłem nową zębatkę z zabezpieczeniem od Thorgala smarując smarem miedziowym. Ma luzy, ale nie wiem jak powinno być...
Zamontuj ZZ na klej do połączeń wielowypustowych - powinno pomóc. :thumbsup:
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Nadol »

Najciaśniej na wieloklinie siedzi oryginalna zębatka, która jest też najcichsza ale i najdroższa.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
ateneus
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 77
Rejestracja: 29.07.2009, 11:54
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: ateneus »

Wymieniłem u mechanika łożysko w przednim kole, świst nie ustał, zaś oczywiście jak syptałem się, czy zajrzał do zębatki zdawczej, powiedział że nie. :(

W końcu dzisiaj sam zajrzałem. Zabezpieczenie ledwo się trzymało (śruby byly poluzowane), a na ząbkach widać już wyrobienia po obu stronach. Zdjąłem, przeczyściłem WD40 i posmarowałem wazeliną lekko. Nie mam smaru miedzianego, muszę kupić. Zamówiłem już oryginalne zabezpieczenie.

Pytanie jednak do znawców, czy wieloklin i sama zębatka waszym zdaniem jest OK? Po dokręceniu ma luzy boczne na wielokinie (tzn. na boki łańsucha, a nie przód/tył). Ponizej sweetfocia:
https://drive.google.com/file/d/0BzYSih ... p=drivesdk

Pozdro i dzięki!
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mr bulwa »

Zgłębiam temat ZZ i znalazłem taki tutorial na wklejenie, może komuś się przyda tym bardziej, że wykorzystano tutaj sprawdzony przez autora klej w opcji budżetowej (w PL cena ok. 15 zł w Intercars). Dodatkowo ciekawy sposób na centrowanie wklejanej zębatki.
https://www.permatex.com/products/threa ... ker-red-2/
http://bloggis.se/Tramsvalp/85103
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
mostry1988
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 62
Rejestracja: 20.04.2018, 09:31
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Łobez

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mostry1988 »

Wszystko fajnie, ale jego wałek nie był w aż tak złym stanie jak mój lub mojego kolegi, któremu - tak samo jak sobie - ostatecznie zmieniłem zębatkę na patent kkbike. U mnie nawet loctite 3478 czyli specjalny do tych połączeń nie wytrzymał. Po około 30km puścił
Komu w drogę temu trampek
kapsun
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 459
Rejestracja: 27.11.2017, 14:01
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: kapsun »

mostry1988 pisze:Wszystko fajnie, ale jego wałek nie był w aż tak złym stanie jak mój lub mojego kolegi, któremu - tak samo jak sobie - ostatecznie zmieniłem zębatkę na patent kkbike. U mnie nawet loctite 3478 czyli specjalny do tych połączeń nie wytrzymał. Po około 30km puścił
Kk bike genialnie rozwiązanie, w tym sezonie nakulane 11 tys i brak zużycia, według mojej opinii lepsze rozwiązanie niż wklejanie
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mr bulwa »

Zastanawiam się jak to jest z tymi alternatywnymi zębatkami/zabezpieczeniami. Na temat rozwiązania KKBike są podzielone zdania. Poczytałem trochę na zamgranicznych forach i niektórzy bardziej polecają francuskie rozwiązanie niejakiego Steftera https://www.xrv.org.uk/forums/africa-tw ... efter.html
Natomiast oba są krytykowane za to, że przy mocno zużytym wałku jest to rozwiązanie tymczasowe. Moment obrotowy przenoszony jest tylko przez ten krótki odcinek przed rowkiem (w oryginale przed zabezpieczeniem) i ewentualnie 2-3 mm fragment za zębatką (przy silniku). Więc prędzej czy później i te odcinki zostaną rozklepane i znowu staniemy przed dylemetem: co dalej? Wklejać? Wymieniać wałek?
Myślę jednak, że jako profilaktyka, przy niezużytym wałku rozwiązanie KKBike albo Steftera jest super.
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
kapsun
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 459
Rejestracja: 27.11.2017, 14:01
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: kapsun »

Ciekawe to co wrzuciłeś za link, zawsze coś więcej wiedzy w głowie.. :ok:
Motopodróżnik
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 68
Rejestracja: 06.08.2013, 12:44
Mój motocykl: XL600V

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Motopodróżnik »

skoro jest temat zębatki zdawczej, to może ktoś napisze jakim momentem dokręcać w niej śrubki zabezpieczenia ?
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Nadol »

Motopodróżnik pisze:skoro jest temat zębatki zdawczej, to może ktoś napisze jakim momentem dokręcać w niej śrubki zabezpieczenia ?
Front sprocket retainer plate bolts 10Nm
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Artek »

...i klej!
Dominator.
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Solidworks »

Artek pisze:...i klej!
243
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: Sylwek »

mr bulwa pisze:Myślę jednak, że jako profilaktyka, przy niezużytym wałku rozwiązanie KKBike albo Steftera jest super.
Jak najbardziej. Minus taki, że zębatki te, są drogie i słabo dostępne, więc zazwyczaj jest tak, że napęd zamawiamy na ostatnią chwilę i wtedy działanie: <następnym razem na pewno zamówię :smile: > przejmuje rolę.
mr bulwa pisze:Natomiast oba są krytykowane za to, że przy mocno zużytym wałku jest to rozwiązanie tymczasowe. Moment obrotowy przenoszony jest tylko przez ten krótki odcinek przed rowkiem (w oryginale przed zabezpieczeniem) i ewentualnie 2-3 mm fragment za zębatką (przy silniku). Więc prędzej czy później i te odcinki zostaną rozklepane i znowu staniemy przed dylemetem: co dalej? Wklejać? Wymieniać wałek?
Myślę, że na nie dramatycznie zużyty wałek, można te zębatki wklejać, co opóźni degradację wałka. Jeśli zużyją się skrajne niewyrobione części, to i tak wystarczy do momentu rozbiórki silnika. Albo sprzedaży Trampolota :grin: .

Mam ochotę przetestować makaroniarskie rozwiązanie kkbike. Ktoś będzie zamawiał? Standard 15z.
Wałek w dobrej kondycji, ale mam dziką chęć polatać TA jeszcze przynajmniej z 100-150 tys. km bez rozbiórki silnika, a dla mnie to raptem kilka lat.
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 728
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: old1977 »

Sylwek pisze:
mr bulwa pisze:Myślę jednak, że jako profilaktyka, przy niezużytym wałku rozwiązanie KKBike albo Steftera jest super.
Jak najbardziej. Minus taki, że zębatki te, są drogie i słabo dostępne, więc zazwyczaj jest tak, że napęd zamawiamy na ostatnią chwilę i wtedy działanie: <następnym razem na pewno zamówię :smile: > przejmuje rolę.
mr bulwa pisze:Natomiast oba są krytykowane za to, że przy mocno zużytym wałku jest to rozwiązanie tymczasowe. Moment obrotowy przenoszony jest tylko przez ten krótki odcinek przed rowkiem (w oryginale przed zabezpieczeniem) i ewentualnie 2-3 mm fragment za zębatką (przy silniku). Więc prędzej czy później i te odcinki zostaną rozklepane i znowu staniemy przed dylemetem: co dalej? Wklejać? Wymieniać wałek?
Myślę, że na nie dramatycznie zużyty wałek, można te zębatki wklejać, co opóźni degradację wałka. Jeśli zużyją się skrajne niewyrobione części, to i tak wystarczy do momentu rozbiórki silnika. Albo sprzedaży Trampolota :grin: .

Mam ochotę przetestować makaroniarskie rozwiązanie kkbike. Ktoś będzie zamawiał? Standard 15z.
Wałek w dobrej kondycji, ale mam dziką chęć polatać TA jeszcze przynajmniej z 100-150 tys. km bez rozbiórki silnika, a dla mnie to raptem kilka lat.
też mam ochotę wypróbować,nawet wczoraj kukałem na ich stronę,można bezpośrednio od makaroniarzy zamówić może kilka osób byłoby chętnych zrobilibyśmy grupowe zamówienie byłoby taniej.
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd - zębatka zdawcza

Post autor: mr bulwa »

Pod koniec tego wątku: http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... 55#p380666
Człowiek o nicku mclaren wrzucił taką ofertę, może warto sprawdzić co to jest...?
mclaren pisze:Dzień dobry,

zapraszam do do zakupu zębatek i rozwiązania swojego problemu z wałkiem zdawczym i zębatką w motocyklach:
- przetestowane, posiadają wymagany luz w obu płaszczyznach (pływająca zębatka),
- przed montażem należy posmarować wałek specjalnie dedykowanym smarem którego nie radzę zamieniać na inny "podobny" - bo nie będzie taki. Kontrować co najmniej 2 razy w sezonie. I w razie potrzeby (kiedy jest suchy wałek) zdemontować całość posmarować i założyć. NIe polecam kombinowania i wtryskiwania tam strzykawką smaru tylko demontaż i ponowny montaż.
- za każdym razem przy montażu polecam końcówki śrub montażowych zamoczyć w specjalnym kleju i też stosować raczej ten dedykowany.
- nazwy podam przy kontakcie telefonicznym.

Zastosowanie:
1. Model:
HONDA 650 XRV650 AFRICA TWIN RD03 1988-1989
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1989-1990
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1991-1993
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1994-1996
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1997-1999
HONDA 650 XL 650 V TRANSALP 1999-2007
HONDA 700 XL 700 V TRANSALP 2008-2010
HONDA 700 XL 700 V TRANSALP ABS 2008-2010
HONDA 600 VT 600C SHADOW 1990-2007
_________________________________
Zębatka z 15 zębami na wałek z 13 - wielowypustami (tak jak oryginalny montaż).
Przełożenie: "silny" w terenie ale "wolniejszy" prędkość max. ok. 165 km/h w zależności od wagi jeźdźca.
Jeżeli ważysz powyżej 90 kg to polecam to rozwiązanie.

2. Model:
HONDA 650 XRV650 AFRICA TWIN RD03 1988-1989
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1989-1990
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1991-1993
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1994-1996
HONDA 600 XL 600 V TRANSALP 1997-1999
HONDA 650 XL 650 V TRANSALP 1999-2007
HONDA 700 XL 700 V TRANSALP 2008-2010
HONDA 700 XL 700 V TRANSALP ABS 2008-2010
HONDA 600 VT 600C SHADOW 1990-2007
_________________________________
Zębatka z 16 zębami na wałek z 13 - wielowypustami.
Przełożenie: "słabszy" w terenie ale "szybszy" prędkość max. ok. 178 km/h w zależności od wagi jeźdźca.
Jeżeli ważysz poniżej 90 kg to polecam to rozwiązanie. Będziesz śmigał szybciej w trasie a w terenie dawał radę na stromych podjazdach.

3. Model:
HONDA 750 XRV 750 AFRICA TWIN 1990-2002
_________________________________
Zębatka z 16 zębami na wałek z 12 - wielowypustami (tak jak oryginalny montaż).

Jeżeli macie kolegów jeżdżącymi "Afrykami" z roczników jw. to proszę przekażcie im info takiej możliwości takiego zakupu. Z góry dzięki.

O cenę proszę pytać telefonicznie (Jędrzej tel.: +48 601611381) ponieważ może ulegać kilku procentowym wahaniom. Jest to rozwiązanie sprawdzone, wykonane z odpowiednich materiałów i działa na:
- już zużytych (nawet mocno) wałkach ponieważ pracuje na skrajach jego długości a nie na wytartej środkowej jego części.
- na wałkach w dobrym sanie w taki sposób, że przedłuża żywotność wałka rozkładając obciążenia na dłuższej powierzchni wielowypustu redukując zużycie.
Potem załączę fotografię ponieważ muszę się tego nauczyć. Oczywiści po telefonie zainteresowanej osoby wyślę fotografie na telefon jeżeli będzie zainteresowana.

Jędrzej (Hermaszewski na FB) LwG. :)
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość