Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
Awatar użytkownika
Qter
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3403
Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Reguły
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Qter »

ArturS,

Bardzo ciekawa opinia - dzięki. Ja bazuje na swoim niewielkim doświadczeniu - zębatki zdawcze zmieniałem w TA dość często - najważniejsze IMHO to trzymać je we względnej czystości - czyli najlepiej po jeździe w błocku odkręcić osłonę zębatki i wszystko porządnie wyczyścić + ewentualnie przesmarować. Jak tego pilnowałem to zużycie całego napędu było zauważalnie wolniejsze.
W DRZ w ogóle nie mam osłon :smile: więc cały syf sam odpada w większości oraz nie jest problemem utrzymanie czystości w tym miejscu.

PZDR

Qter
Geniusz tkwi w prostocie...

we don't cry very hard
Awatar użytkownika
Dalti
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 512
Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Przemyśl
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Dalti »

Przełożenia zębatek.Bardzo przydatny kalkulator ,posiada większość motocykli w swojej bazie danych .miedzy innymi zmianę zębatki Trampkowi z 15 na 16 daje prędkość max 180 a 18/46 -208km/h :smile:
oczywiście moment ob.spadnie ale na przelotówki....

http://www.gearingcommander.com
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
Awatar użytkownika
JL79
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 239
Rejestracja: 08.06.2015, 13:14
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: wAw/ sokołów podlaski

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: JL79 »

Heh 180-200 Trampkiem? :smile: Szkoda mi by było zarzynać tak ten sprzęt :wacko:
Nie mówiąc już o hamulcach jakby w razie czego trzeba się było szykbo zatrzymać :wink:
Awatar użytkownika
Dalti
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 512
Rejestracja: 12.05.2013, 18:16
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Przemyśl
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Dalti »

JL79 pisze:Heh 180-200 Trampkiem? :smile: Szkoda mi by było zarzynać tak ten sprzęt :wacko:
Nie mówiąc już o hamulcach jakby w razie czego trzeba się było szykbo zatrzymać :wink:
:smile: Zarżnąć sprzęt JL79 można na fabrycznych zębach 15/47 jadać 145 km/h ,to taka bezpieczna granica obr. silnika a i tak wypije sporo oliwy jadać przez dłuższy czas ( doświadczenie z własnej autopsji). Przy zmianie zębatki tylko 16 z przodu wydłuży biegi i zmniejszy obroty silnika przy max prędkości. Wiadomo ze straci na przyspieszeniu ale jadą po czarnym/autostrada gdzieś dalej, silnik tak się nie meczy .Oczywiście mówię tylko i wyłącznie o trasach przelotowych, paręsetkilometrowych.Po szutrach czy drogach gruntowych na co dzień to ja bym go jeszcze odciął z prędkości i skrócił biegi .( ten fabryczny zestaw to taka Japońska WSK)

Jedynie to czego można by było się obawiać to faktycznie wspomniane przez ciebie hamulce , bo przy takiej prędkości 20...to by trzeba było :dupa: hamować. :smile:
Jak trzeba to oddam 0RhD+
50,rs125,dt,cbf600,XL600V,TT600R,530EXC,EXC250 2T...
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Awatar użytkownika
Qter
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3403
Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Reguły
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Qter »

liluter pisze:Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Czołem,

Sprawdź czy zębatki masz takie jak w oryginale, daj zdjęcie jak możesz..

PZDR

Qter
Geniusz tkwi w prostocie...

we don't cry very hard
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: bartekk »

liluter pisze:Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
viewtopic.php?f=106&t=2677#p31333
Tnij.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

Qter pisze:
liluter pisze:Witam,
Kupiłem wczoraj xl 600 v 96r. Łańcuch jest wyregulowany ale zakres na wahaczu praktycznie do końca wyczerpany. Wygląda na zdrowy firmy did - srebrny. Zębatka też zdrowo wygląda tylna.
Z zebranych informacji powinno być 118 ogniw. A ja po dzisiejszym przeliczeniu mam 120?
Czy powinienem go skrócić o 2 ogniwa?
Jest zakuwany i to zakucie wygląda tak jakby ktoś za słabo ścisnął blaszki i zakuł bo jest ewidentnie szersze to ogniwo. Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
Czołem,

Sprawdź czy zębatki masz takie jak w oryginale, daj zdjęcie jak możesz..

PZDR

Qter
Dzisiaj sprawdzę. Jak najlepiej dodawać zdjęcia jak jest się dopiero czytaczem?

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

bartekk pisze:
liluter pisze:Ktoś może mnie oświecić czy tak powinno być?
viewtopic.php?f=106&t=2677#p31333
Tnij.
Ten post widziałem. Chciałem się upewnić. Jeszcze sprawdzę zębatki. Dzięki

Wysłane z mojego SM-G389F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Qter
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3403
Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Reguły
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Qter »

Czołem,

Możesz sprawdzić czy łańcuch daje się odciągnąć od tylnej zębatki... A zdjęcia podlinkować zawsze możesz

PZDR

Qter
Geniusz tkwi w prostocie...

we don't cry very hard
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

Obrazek

Naciągałem mocno jak mogłem i ruszył się 1-1.5mm

Obrazek

Nr zębatki ciekawe co to za firma ? 47 zębów tak jak ma być.

Obrazek

Przód też tak jak ma być 15 zębów.

Więc wygląda na to że do skrócenia.

Obrazek

A tak ktoś zakuł łańcuch. Normalne ogniwo ma 19mm grubości a to łączące 20,4 mm . Może za słabo ścisnął przy zakuwaniu?

Zaraz spróbuję wysłać filmik z luzem przedniej zębatki na wałku zdawczym, słabo go widać na filmiku ale może wystarczy. To ocenicie zużycie oczywiście z grubsza.
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

https://youtu.be/Tp6QZCOOH5s

Dobra może tak pójdzie ten filmik bo przez klawisz youtube nie widzę podglądu. A na zębatce ruszając ją na boki ( czyli zębatka obraca się w swojej osi pionowej ) jest luzu ok 2mm mieżąc np. zmiany na czubku zęba
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

Jeszcze prawdopodobnie zębatka przednia odwrotnie założona?
Awatar użytkownika
Qter
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3403
Rejestracja: 12.05.2011, 12:07
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Reguły
Kontakt:

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Qter »

tnij,

zębatka tył 47z to JT sporcket, co do luzu to ja nie za bardzo widzę na filmie, zębatka przód powinna być napisami na ZEWNĄTRZ, przy okazji ja bym ją chyba wymienił na nową przy tej operacji po już trochę wygląda na zużytą (+ zabezpiecznie)..., łańcuch ładnie umył w i nasmarował

PZDR

Qter
Geniusz tkwi w prostocie...

we don't cry very hard
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: bartekk »

1. Luz "osiowy" - każdy tak ma
2. Łańcuch w mojej ocenie na złom. Rolki skorodowane, nie wiesz co jest w środku. Szkoda nowych zębatek.
3. Zębatka założona odwrotnie
4. Kup nowy napęd - komplet: łańcuch, zębatki, ZZZ by Thorgal
5. Sprawdź stan wałka zdawczego. Wrzuć fotę.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

bartekk pisze:1. Luz "osiowy" - każdy tak ma
2. Łańcuch w mojej ocenie na złom. Rolki skorodowane, nie wiesz co jest w środku. Szkoda nowych zębatek.
3. Zębatka założona odwrotnie
4. Kup nowy napęd - komplet: łańcuch, zębatki, ZZZ by Thorgal
5. Sprawdź stan wałka zdawczego. Wrzuć fotę.
A co myślisz że te zębatki co mam to są nowe?. I dlatego ci ich szkoda? Czy może myślisz że kupię nowe a łańcuch zostawię?

Przychylam się do zdania Qter'a . Planuję skrócić łańcuch, może obrócić zębatkę a może faktycznie wymienię przednią. Ocenię dokładnie luz i może jakiegoś loctita dam. Łańcuch umyję pojeżdżę trochę rdza z rolek zejdzie i zobaczymy. Myślę że rolki w środku są zdrowe bo są przecież uszczelnienia i smar w ogniwach. Takie rozwiązanie przewiduję na niedługi okres czasu i później wymienię komplet. Bo buć może się mylę. Panowie czy jak kupię spinkę to dam radę samodzielnie skrócić łańcuch? Lubię dłubać w garażu.
Awatar użytkownika
makumba
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 638
Rejestracja: 22.08.2013, 21:23
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: makumba »

Trochę nie czaje, przecież Ci napisał, że nowy napęd kompletny czyli zębatki + łańcuch i to jest Jego propozycja, a Ty zrobisz jak zechcesz, a jeśli wiesz jak to w ogóle zrobić jak wyżej napisałeś to po prostu nie pytaj. Ja łańcuch skracałem samodzielnie - kwestia spiłowania trzpieni i usunięcia ogniw, jeśli byś tak robił to musisz dokupić odpowiednią zakuwkę bo chyba są różne grubości bolców. Jednak w twoim przypadku chyba też przychylałbym się do zmiany całość i z głowy. Bo jak wymienisz częściowo to jedno zużyje drugie aby się dopasować. Ale to tylko moje zdanie a ty zrób jak uważasz tylko pamiętaj o nowym zabezpieczeniu :cool:
xl650v, drz 400
Awatar użytkownika
liluter
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 02.07.2017, 21:21
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Brzeg Dolny k/Wrocław

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: liluter »

Udało się wreszcie ...
Tak jak pisałem, obróciłem zębatkę i szum dobiegający, podczas jazdy, po puszczeniu gazu ustał.
Zębatka nie wyglądała jeszcze na zużytą więc ją założyłem jeszcze na jakiś czas. Oczywiście z nowym zabezpieczeniem, bo stare było wytarte na ząbkach.
Zębatka miała ślady zużycia na bokach zębów z racji nieprawidłowego montażu.
Zamontowałem ją smarując wałek smarem do przegubów (litowy) z dodatkiem molibdenu 3%. (chyba da radę)
Łańcuch postanowiłem skrócić z 120 do 118 ogniw. Tak jak jest w specyfikacji. Rozkułem ogniwo łączące i co ciekawe w nim smar był wyschnięty tak jakby nagar powstał.
Rozczepiłem też jedno ogniwo "nie łączące" (tak dla oceny stanu łańcucha) i w nim smar był trochę gęsty ale smarował. Nowy smar który był z nową spinką oczywiście był rzadszy i lepiej smaruje.

Teraz planuję synchronizację gaźników i regulację mieszanki. Jak się uda to zrobię video.

A tymczasem relacja z wyżej wspomnianych prac. Trochę przydługa, no ale robota też trochę trwała i nie dało się szybciej. :wink:
https://youtu.be/JmFh1DNB0V4 url
[youtube]https://youtu.be/JmFh1DNB0V4[/youtube] youtube ( zobaczymy czy zadziała?)
Ostatnio zmieniony 17.07.2017, 22:50 przez liluter, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: Adam_M »

Smar miedziany jest lepszy do smarowania wałka

Tapnięte
XJ600N 94'->TA600V 96'
stożunio
romeciarz
romeciarz
Posty: 31
Rejestracja: 04.06.2017, 23:28
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Oberschlesien

Re: Wymiana Napędu( zębatki + łańcuch)

Post autor: stożunio »

Podepnę się pod temat. Kupiłem mojego TA na początku maja. Napęd był w stanie "raczej do wymiany", ale z uwagi na permanentny brak wolnego czasu (prace na delegacji) stwierdziłem że dojadę go do końca i wymienię po sezonie. Od momentu kupna przejechałem już jakieś 2,5kkm, w międzyczasie smarowałem łańcuch smarem w sprayu co ok 500km jednak pomimo jazdy 95% asfalt muszę stwierdzić, że łańcuch strasznie łapie syf.

Teraz zmontowałem olejarkę DIY i chcę przerzucić się na smarowanie Hipolem (czystsze, tańsze i praktyczniejsze). Muszę jeszcze tylko dostroić otwarcie zaworku precyzyjnego, tak by kapała 1 kropla na 1 minutę i skierować dyszę na zębatkę.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Przed zmianą smarowania wyczyściłem napęd i łańcuch. Zdjąłem też zębatkę zdawczą, żeby ocenić zużycie (wstyd się przyznać, ale nie zrobiłem tego przy zakupie - zaufałem sprzedającemu). Jak na przebieg 89kkm to chyba nieźle?
Obrazek
Obrazek

No i teraz do sedna sprawy. Jak oceniacie zużycie łańcucha i zębatek? Czy jest szansa dojeździć go do końca sezonu, czy należy go jak najszybciej wymienić?
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Naciąg jest na 3 ostatnich kreskach podziałki (na zdjęciu w prawym górnym rogu).
Obrazek

Po naciągnięciu łańcucha odchodzi o kilka mm od zebatki (na zakuwce jest jeszcze luźniejszy).
Obrazek

Jakie mogą być konsekwencje jazdy ze zużytym łańcuchem? Rozumiem, że szybciej będą się zużywały zębatki, ale przecież i tak będę je wymieniał razem z łańcuchem. Czy da się jeździć aż zabraknie regulacji?
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość