Termostat i układ chłodzenia

Montaż i demontaż elementów układu chłodzenia: termostat, pompa wodna, wiatraki, chłodnice, prowadzenie przewodów
Awatar użytkownika
falco
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 5547
Rejestracja: 06.04.2010, 16:06
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: K-J

Re: termostat

Post autor: falco »

Siema,
a ja mam inaczej, bo w mojej 600 wentylator włącza się dość szybko (wskazówka jest wtedy wysoko), w letnim korku to norma, ale przy pyrkaniu na małej prędkości gdy dłużej chodzi na wolnych potrafi się włączyć nawet wieczorem...

Było tak praktycznie od początku (latam 2 sezon, nakręcam 3 dyszkę). Płyn zmieniam co rok czyli od razu poszedł nowy po kupnie 2010 (koncentrat Texaco) + nowy przed sezonem 2011. Układ czyściutki, poziom bez zmian czy więc tak szybkie włączanie się wiatraka jest prawidłowe czy jednak mam czegoś szukać...?
Dziękuję!
Pozdr! falco
...nie ma boga i Motóra...


Czas Diabła... oto Łezka...
Awatar użytkownika
wojtekk
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 5534
Rejestracja: 22.08.2009, 13:17
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Warszawa / Saska Kępa

Re: termostat

Post autor: wojtekk »

falco pisze: est prawidłowe czy jednak mam czegoś szukać...?
Dziękuję!
Ja tak też miałem. Moto trafiło do Maćka i ... wymiana termostatu. Jak ręką odjął włączanie się wiatraka w korkach.
Były: Transalp 600, Super Tenere XTZ 750, Suzuki DR 650 SE. Jest: PamEla Anderson St1300 PanEuropean
***
Enduro się kulom nie kłania.
Awatar użytkownika
delfin697
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 180
Rejestracja: 19.09.2011, 18:43
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Gdynia

Re: termostat

Post autor: delfin697 »

Witam szanownych kolegów . Szukałem jakiegoś zamiennika do mojej 600 ki i bardzo mnie cieszy fakt że nie muszę wywalać 244 pln na orginał bo oficjalnie zamienniki nie istnieją . Co do tego otworka z grzybkiem lub bez to już tłumaczę powinien być w najwyższym punkcie , nie ma wpływu na pracę termostatu . To jest po prostu odpowietrzenie układu .
WSK 125 kros , WSK 175 kros, M-75, Junak M-10,CB450N klasyk, transalp PD-6 BMW R 1100 GS " MILCZENIE JEST MOWĄ BOGÓW "
woźny
Czytacz
Czytacz
Posty: 7
Rejestracja: 09.09.2011, 18:52
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Poznań

Re: termostat

Post autor: woźny »

zastanawia mnie regularne załączanie się wentylatora na chłodnicy nawet przy obecnej pogodzie oscylującej w granicach zera stopni w mieście, chciałbym podmienić termostat na ten od tico, jednak czy termostat od tico pasuje też do 700-tki ???
Awatar użytkownika
pat13
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1211
Rejestracja: 15.04.2009, 17:09
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Warszawa i okolice

Re: termostat

Post autor: pat13 »

Raczej sprawdź czujnik wentylatora na chłodnicy - on jest za to odpowiedzialny.
Przy obecnej temperaturze termostat może się otwierać bo mały obieg jest naprawdę mały, ale temperatura chłodnicy w normalnej jeździe nie powinna przekraczać progu załączenia. Chyba, że katujesz na offie.
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Awatar użytkownika
Cezary113
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 102
Rejestracja: 10.07.2009, 21:15
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Gdańsk

Re: termostat

Post autor: Cezary113 »

woźny pisze:zastanawia mnie regularne załączanie się wentylatora na chłodnicy nawet przy obecnej pogodzie oscylującej w granicach zera stopni w mieście, chciałbym podmienić termostat na ten od tico, jednak czy termostat od tico pasuje też do 700-tki ???
A jaką temperaturę wtedy pokazuje na wskaźniku?
Pozdrawiam, Czarek.
woźny
Czytacz
Czytacz
Posty: 7
Rejestracja: 09.09.2011, 18:52
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Poznań

Re: termostat

Post autor: woźny »

102 stopnie o ile dobrze pamiętam, po czym załącza wiatrak.
Jedyne co mi przyszło do głowy, to że termostat nie otwiera się do końca i ogranicza w ten sposób przepływ cieczy, co skutkuje częstą pracą wentylatora w mieście.
Awatar użytkownika
Dzikzlasu
romeciarz
romeciarz
Posty: 29
Rejestracja: 13.10.2011, 19:13
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Obrzycko

Re: termostat

Post autor: Dzikzlasu »

Witam.

Moje uwagi i przemyślenia na temat termostatu (po zabawach z w XL600V '89r) :

1) Otworek oryginalnie jest w termostacie i jest zwrócony w lewą stronę (czyli w pobliże czujnika temperatury). To by miało sens - musi być jakiś przepływ cieczy chłodzącej nawet gdy silnik jest zimny i termostat zamknięty. Jakoś przecież ciepła woda musi dopłynąć do termostatu, żeby go otworzył, a czujnik miał co mierzyć.

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


2)Chłodnice są połączone równolegle i raczej powinny nagrzewać się jednocześnie.

P.S. Polecam zajrzeć przy okazji do termostatu - w moim trampku rocznik 1989, był lekko zakamieniony i się nie domykał. Po czyszczeniu i sprawdzeniu we wrzątku działała ok.

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: termostat

Post autor: Jaro-Ino »

Termostat jeśli się psuje to pozostaje otwarty i wtedy zazwyczaj sprzęt jest niedogrzany. A czujnik do załączania wentylatora znajduje się na dole chłodnicy, więc gdyby termostat był zamknięty to zagotowałbyś silnik, a wentylator by nawet nie ruszył. Sprawdź raczej, czy układ chłodzenia ma odpowiedni płyn, czy jest czysty, czy gaźniki są odpowiednio wyregulowane i silnik nie generuje nadprogramowego ciepła.
Awatar użytkownika
mario1225
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 213
Rejestracja: 24.10.2011, 17:45
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Opole

Re: termostat

Post autor: mario1225 »

Nie chcę tworzyć nowego tematu więc podepnę się pod termostat!Mianowicie problem mam taki,synchronizowałem dzisiaj gaźniki,w połowie skali temperatury zaczął mi wyciekać płyn z prawej chłodnicy z wentylatorem(wentylator włączał mi się zawsze 2/3 wskazania temp.)tym razem się nie włączył,a załączenie nastąpiło na końcu białego pola i tak cyklicznie się załączał,w zbiorniku wyrównawczym płyn doszedł do samej góry,włącznie z wylaniem się części przez nadmiar(płyn,który się ulał był zimny) i tu moje pytanie czy może być to wina niesprawnego termostatu? To pierwsze co przyszło mi do głowy!
Co o tym myślicie?
Awatar użytkownika
Suhy
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 68
Rejestracja: 28.03.2012, 09:12
Mój motocykl: XL650V

Re: termostat

Post autor: Suhy »

Wg katalogu INTER CARS-u do Transalpa 650 pasuje termostat 3328.82. Trzeba tylko odciąć zaworek przy otworku.
Co prawda w systemie mają zapisane że jest do matiza - ale producent dodaje komplet uszczelek do różnych obudów i jedna z nich pasuje do Transalpa.
Awatar użytkownika
falco
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 5547
Rejestracja: 06.04.2010, 16:06
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: K-J

Re: termostat

Post autor: falco »

pat13 pisze:Raczej sprawdź czujnik wentylatora na chłodnicy - on jest za to odpowiedzialny.
Podłączyłem w końcu sondę od termometru do czujnika w chłodnicy i po testach zaobserwowałem, że wiatrak włącza się przy ok. 80C, a wyłączał po schłodzeniu o ok. 10C. Ponieważ sonda jest na zewnątrz, choć dotyka bezpośrednio czujnika, który wchodzi w korpus chłodnicy zakładam kilku stopniowy błąd.

Silnik nagrzewał się na wolnych obrotach, wskazówka pokazywała ok. 3/4 na skali.
Z tego co znalazłem, to wentylator powinien załączać się przy ok. 98-102C, tak...? Dzięki!

XL 600 '97.

Termostatu na razie nie wykręcałem.
Pozdr! falco
...nie ma boga i Motóra...


Czas Diabła... oto Łezka...
Awatar użytkownika
czupakabra
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 683
Rejestracja: 29.09.2011, 11:24
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: termostat

Post autor: czupakabra »

Hmm..., Ja chyba muszę pomyśleć, nad wymianą termostatu, bo przy takiej temperaturze , jak dziś, wskazówka pokazuje minimum :wink: ( po przejechaniu 15 kilometrów )
W poprzednich dwóch kołach, wystarczyło 1,5 km i już miał właściwą temperaturę :cool:
A może tak ma być ? :cool:
Awatar użytkownika
Kristobal
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1181
Rejestracja: 19.06.2011, 15:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: WKZ/WR
Kontakt:

Re: termostat i układ chłodzenia

Post autor: Kristobal »

Po lekturze całego działu o chłodzeniu zauważyłem nieklarowny mętlik, który i mnie się udzielił. Postanowiłem rozwiać mgliste pojęcie me o tymże systemie metodą szkiełka i oka. Wziąłem więc żarówkę i zacząłem się wpatrywać dwoma nawet okami w rozbebranuu motorkuu. Po 10u minutach mój niedoszły ścisły umysł zaczął kojarzyć fakty, ba, nawet wysuwać wnioski. Ale po kolei.
Układ chłodzenia jest po to by schłodzić silnik, tak? Po to są w szczególności chłodnice, gdzie gorący płyn się dostaje, tak? (sugerowane odpowiedzi to ‘tak’) Nawet dziecko w podstawówce wie, że ciepły płyn jest rzadszy i lżejszy od zimnego, tak? (yyyy noooo, przy dzisiejszym nauczaniu…) Cicho! Jedziemy dalej. W chłodnicach więc gorąca ciecz się schładza od powietrza i opada na dół, gdzie są co? Dwa węże idące dalej na dół do trójnika i do… poompyyy ! Pompa ma za zadanie uskuteczniać permanentnie obieg no i wciskać zimny płyn na cylindry. Czyli mamy ssanie, tłoczenie idzie jednym wężem bliżej kadłuba silnika i wchodzi od przodu przedniego cylindra (powinien być trójnik i równoległe wejście na oba gary, ale Japsy widać uprościły). Z gara przedniego tor wodny mamy na tylny gar łącznikiem po środku (Hajnes to określa ‘coolant joint’ hehe). Garki grzeją nam wodę, która leci do góry i wychodzi dwoma wężami (długość przedniego ok10cm, drugiego 40cm) iii…
woda uderza na słynny termostat, czyli zamknięty do 82C zawór. Dokładnie, dwa węże wchodzą w kadłub termostatu pod zaworem. Nad zaworem korpus tworzy od razu trójnik dla wychodzących na obie chłodnice węży z ciepłym płynem. Zimny silnik to zamknięty zawór, czyli mamy znak stop. I teraz co? Niby nic, ciecz czeka aż się zagrzeje, stworzy ciśnienie (0,9 do 1,25bar) czyli parcie i zawór się przekona do otwarcia. Choć można wejść w szczegóły i zauważyć, że gar tylny dostaje wodę zagrzaną przez pierwszy, czyli płyn wychodzący z tylnego ma większą temperaturę niż ten z 1ego, więc może żwawiej się przeciskać i…hmm wchodzić z powrotem do cylindra nr1 i znów do 2ego ? Oznaczałoby to że pompa miele wodę na dole nieefektywnie (bo nie ma ssania), obieg mały wymusza temperatura. Szybko grzejący się płyn omiata zawór i czujnik temp. cieczy, co by skutkowało szybkim jego otwarciem i rychłym wychyleniem wskazówki termometru. A przecież tak się nie dzieje, nasze wskazówki wyjątkowo leniwe są. Nie nie, to się nie klei.
Mit o małym obiegu uważam za obalony. Kluczem w sprawie jest nie klucz, a dziurka. :grin:
Termostat w 650ce mamy po lewej stronie (na godz. 9ej, nie na darmo jest akurat tam SZujnik temperatury) dziurkę ok. 4mm. Ona MUSI nie tylko odpowietrzać układ, ale działać jako spowalniacz cieczy, która na zamkniętym zaworze MUSI się tam przeciskać w imię istnienia obiegu, potrzebnego by pompa była pompą a nie mieszalnikiem.
Czyli moja teza brzmi: Nie ma małego i dużego układu, JEST JEDEN CAŁY UKŁAD Z DŁAWIKIEM, którym jest rzeczona dziurka, otworek, jamka, luka, przerwa materiału, no takie jak w denku solniczki tylko większe. :grin: Pompa musi ssać, a skąd ma zassać jak nie z OBU węży z OBU chłodnic, a skąd chłodnice wezmą strumień, jak nie z OBU węży wychodzących z trójnika, z termostatu?
Jednak czytając uwagi jeźdźców o nagrzewaniu się chłodnic, wypada przy ‘OBU’ postawić gwiazdkę. Trzeba zauważyć (co nikt nie zauważył, ekhm :cool: ), że w 650ce termostat jest z lewej strony i :
a) wejście na chłodnicę lewą ma z 10cm, na prawą dwa razy tyle.
b) wlot na prawą jest z 1-2cm wyżej niż lewy (prawa ma korek który musi być najwyżej)
c) sumaryczna długość przewodów „lewego” obiegu jest ok. dwa razy krótsza niż „prawego”
d) motocykl zagrzewając się do walki często stoi na bocznej stopce, przechylony w…le.. pr… lewo. Tak, lewo.
e) są różne drożności chłodnic
Tak można wytłumaczyć szybsze zagrzewanie się lewej chłodnicy u części posiadaczy.
Teoretycznie pełny i szczelny układ ma to samo ciśnienie i ciecz powinna się rozchodzić wszędzie z jednakową ochotą. Lecz może ciecz ma dupie teorię i idzie po najmniejszej linii oporu?
Prośba o subsy na moim fan-pejdżu. Pozdro650. :grin:

PS. Mam nadzieję, że stężenie alkoholu nie przyćmiło mój niedoszły ścisły umysł na tyle, że jest odkrywcą sam dla siebie. :drinking: :wacko:
Honda XL350R'85/ Yamaha XJR1200'95/ Kawasaki KLE650'09
Awatar użytkownika
girgi
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 442
Rejestracja: 19.07.2011, 07:14
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ujazd - OP

Re: termostat

Post autor: girgi »

Gdzie mogę dostać oring który uszczelnia obudowe termostatu? Mój jest już spłaszczony...
Wymiar to 47,5x2 (wg katalogu motoristy) - jest to rozmiar nietypowy.

Chyba ze założe uszczelkę jaka byla z termostatem Tico, z tym ze wygląda na zwykły papier i się boje ze rozmoknie...
Awatar użytkownika
Jakub
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 91
Rejestracja: 02.03.2012, 15:06
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Józefosław/Piaseczno
Kontakt:

Re: termostat

Post autor: Jakub »

czupakabra pisze:Hmm..., Ja chyba muszę pomyśleć, nad wymianą termostatu, bo przy takiej temperaturze , jak dziś, wskazówka pokazuje minimum :wink: ( po przejechaniu 15 kilometrów )
W poprzednich dwóch kołach, wystarczyło 1,5 km i już miał właściwą temperaturę :cool:
A może tak ma być ? :cool:
Trochę stary post ale temat ciągle się przewija. To że wskazówka jest na minimu nie znaczy, że silnik ma za niską temperaturę. Jeżeli tylko wskazówka się trochę podniosła to jest w zakresie temperatur nominalnych = wszystko jest ok. Niektórzy myślą że to wina termostatu czy takie tam, nie tak po prostu ma byc, wszystkie trampki tak mają, producent tak to zaprojektował.
DOMI
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 430
Rejestracja: 17.03.2010, 14:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: B.B /Bydgoszcz. Hovden i Setesdal. Norge

Re: termostat

Post autor: DOMI »

Jakub pisze:
czupakabra pisze:Hmm..., Ja chyba muszę pomyśleć, nad wymianą termostatu, bo przy takiej temperaturze , jak dziś, wskazówka pokazuje minimum :wink: ( po przejechaniu 15 kilometrów )
W poprzednich dwóch kołach, wystarczyło 1,5 km i już miał właściwą temperaturę :cool:
A może tak ma być ? :cool:
Trochę stary post ale temat ciągle się przewija. To że wskazówka jest na minimu nie znaczy, że silnik ma za niską temperaturę. Jeżeli tylko wskazówka się trochę podniosła to jest w zakresie temperatur nominalnych = wszystko jest ok. Niektórzy myślą że to wina termostatu czy takie tam, nie tak po prostu ma byc, wszystkie trampki tak mają, producent tak to zaprojektował.
czubakabra - jak najbardziej musisz wymienić .... miałem dokładnie to samo nawet jak stał 1h na wolnych obrotach wskazóweczka nie podniosła się nawet do połowy :egh:
A dziś wymieniłem termostacik i od razu poprawa wskazóweczka stoi ja trzeba " w połowie"teraz jest :thumbsup:

jakub - nie masz racji temperatura powinna być cały czas optymalna ( wskazóweczka na baczność) a w tym przypadku, jest minimalna (wskazóweczka leży-lub lekko się podnosi)
Trampuś wiadomo...
Suzuki Jimny "kurczak"
Ford Focus "foczka"

Wiatr we włosach,w oczach łzy a na blacie cztery trzy
Awatar użytkownika
czupakabra
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 683
Rejestracja: 29.09.2011, 11:24
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: termostat

Post autor: czupakabra »

Zmieniłem, ale moto :) termostat kupiłem i oddałem z trampkiem, jakoś nie zdążyłem wymienić ;)
Piterr
Czytacz
Czytacz
Posty: 7
Rejestracja: 30.11.2009, 22:56

Re: termostat

Post autor: Piterr »

witajcie
u mnie w 650 wysiadł termostat może ktoś stosował zamiennik :niewiem:
mishieck
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 532
Rejestracja: 06.06.2011, 10:26
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: O! Pole

Re: termostat

Post autor: mishieck »

Piterr pisze:witajcie
u mnie w 650 wysiadł termostat może ktoś stosował zamiennik :niewiem:
Tico. Polecam Vernet - 25-35 zł. Trzeba zeszlifować czubek, ale poza tym plug&play.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość