Trudno złapać luz

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

Witam, pytanie szczególnie do posiadających TA 700, chyba że w 600 i 650 jest podobnie.
Bardzo trudno wrzucić luz z 1 na 2 lub 2 na 1. Muszę bardzo delikatnie i precyzyjnie to robić aby się udało.
Czy ten typ tak ma, czy można to poprawić jakoś ?
W Cebuli nie było tego problemu.
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Trudno złapać luz

Post autor: bartekk »

W mojej 600 nie mam z tym problemu... Powoziłem kilka razy 650 i 700, nie zauważyłem problemów.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Trudno złapać luz

Post autor: grad74 »

A nie masz za "luźnej" linki sprzęgła?
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Trudno złapać luz

Post autor: tomekpe »

Taki objaw miałem w wyeksploatowanych maszynach podczas kursu na prawko. W moim TA650 tak nie ma, nie słyszałem też o takim problemie.

Wskazówka z kursu, którą wtedy dostałem i może doraźnie pomoże - wbij bieg nr dwa, połóż nogę lużno na dźwigni, bez naciskania i przegazuj lekko - bieg sam zeskoczy na luz.
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

grad74 pisze:A nie masz za "luźnej" linki sprzęgła?
Nie podejrzewam, wszystkie biegi wchodzą precyzyjnie i bezproblemowo. Jest tylko jakby "za mało miejsca" na luz.
Może marudzę, a to kwestia przyzwyczajenia :)
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Tutaj nie ma niczego do podejrzewania tylko należy sprawdzić jaki jest luz na klamce od sprzęgła. Jeśli jest za duży luz to będzie problem z biegami. Sprzęgło nie rozłącza wtedy dobrze skrzyni biegów od silnika i dlatego jest problem na postoju z biegami. W czasie jazdy biegi pracują lżej, w górę da się zmieniać biegi bez użycia sprzęgła (płynnie, bez szarpnięć), więc może dlatego wydaje Ci się, że jest OK, bo inne biegi wchodzą dobrze. Prawidłową pracę sprzęgła można ocenić właśnie po wrzucaniu 1 biegu z luzu lub luzu z 1 biegu lub 2 biegu.

W moim TA650 oraz TA700 znajomego biegi chodzą jak... w Hondzie :thumbsup: , płynnie, delikatnie, miękko. Szwagier, który ma DL650 po przejażdżce na moim TA650 stwierdził, że biegi wskakują same, nie to co u niego w DL, czyli z dużym oporem.
Ostatnio zmieniony 04.01.2018, 21:12 przez Pawel, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

Dzięki Paweł za konkretna poradę :) - jak już będę mógł, sprawdzę i dam znać.
Ostatnio zmieniony 04.01.2018, 15:14 przez Tomek70, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Pamiętaj o tym, że mały luz na klamce sprzęgła musi być, tylko nie taki na 1/3 skoku klamki lub większy :wink: .
Ostatnio zmieniony 04.01.2018, 21:10 przez Pawel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
capri
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1129
Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

Re: Trudno złapać luz

Post autor: capri »

U mnie przed wymiana sprzęgła to była norma, po wymianie lekko się poprawiło. Jak wymieniłem linkę i wreszcie mogłem ją porządnie wyregulować problem zniknął, ale czasem powraca... Mój Trampiszon sporo pije oleju i jak ma mniej to właśnie tak to sygnalizuje ;)

Life is brutal and full of zasadzkas...
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl

Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Trudno złapać luz

Post autor: grad74 »

O! A to jest akurat ciekawe :egh: :thumbsup:. Powaga, o tym bym nie pomyślał a może to polegać na prawdzie.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Solidworks »

Pawel pisze:Pamiętaj o tym, że mały luz na klamce sprzęgła musi być, tylko nie taki na 1/3 skoku klamki lub większy :wink: .
Clutch lever freeplay 10 to 20 mm
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Dodam tylko, że ten luz 10-20mm mierzony jest oczywiście na samym końcu klamki sprzęgła.
Awatar użytkownika
capri
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1129
Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

Re: Trudno złapać luz

Post autor: capri »

Oryginalnej... ;)
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl

Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

Wczoraj sprawdziłem. Linka była napięta, na klamce zero luzu. Poluzowałem przy klamce na maxa. Luz się zwiększył, linka dość luźna przy korpusie sprzęgła, ale minimalne naciśniecie klamki powoduje już ruch dźwigni sprzęgła. Czy tak powinno być ? Czy ruch dźwigni sprzęgła (przy korpusie) powinien wystąpić dopiero po osiągnięciu luzu na klamce (10-20 mm) ?
Czy łatwo złapać luz nie sprawdziłem jeszcze, gdyż motocykl jest w fazie snu, a akumulator się grzeje w domu :ysz:
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Tak jak napisano wyżej, oryginalna klamka sprzęgła ma mieć luz 10-20mm na samym końcu. Ruszanie w tym zakresie klamką powinno powodować napinanie się linki, ale nie może powodować ruchu dźwigni sprzęgła przy silniku. Dopiero przy mocniejszym wciskaniu klamki (większym niż ustawiony luz) ma się ruszać dźwignia przy silniku.
Awatar użytkownika
Fihu
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 330
Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Fihu »

Dźwignia w deklu może sie ruszać, czemu nie. Ważne żeby "grzybek" w deklu nie oddziaływał siłą wysprzęglającą na sprzęgło
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Racja, to właśnie miałem na myśli. Pomimo dobrych intencji trochę źle napisałem.

EDIT:
Napiszę jeszcze raz poprawnie, żeby nie wprowadzać w błąd. Więc: ruch klamką sprzęgła w zakresie ustawionego luzu powinien napinać linkę i trochę poruszać dźwignią sprzęgła w silniku do momentu poczucia oporu na klamce. Dalsze wciskanie klamki po wyczuciu oporu powoduje już pracę sprzęgła.
Ostatnio zmieniony 05.01.2018, 13:07 przez Pawel, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

No i dźwignia w deklu troszkę się rusza - własnie tyle co napięcie linki - dopiero później zaczyna wyprzęgać.
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Pawel »

Tak właśnie ma być :thumbsup: .
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Trudno złapać luz

Post autor: Tomek70 »

Witam, w sobotę odpaliłem i pojeździłem troszkę po okolicach. Sprawdziłem luz i jest już dużo lepiej. Przyczyną była zbyt naciągnięta linka sprzęgła - tak jak doradzaliście. Dzięki :)
Pozdrawiam
Tomek
RD15
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość