Sprzęgło i stukanie na luzie

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 360
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Piter!!! »

Cudów się niespodziewaj. U mnie był luz jakieś 1,5 cm, po wymianie był bez luzu, a wręcz napięty. Przed wymianą pompa wody terkotała na zimnym, po wymianie było lepiej, terkotanie prawie znikło. Poza tym nic innego się nie zmieniłO. Tam koło zębate nie przeskoczy, a nawet jak to zrobi, to nic się nie stanie. Dlatego też w serwisówce nic o nim nie mówią. Osobiście uważam, że kasa wywalona w błoto..
skorpion_mot
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 53
Rejestracja: 09.07.2015, 13:11
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Grodków

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: skorpion_mot »

W serwisówce nie natknąłem się na ta taka informacje ale jest pokazana gdzieś na forum instrukcja kiedy łańcuszek wymienić. Jak ja zrobiłem sprzęgło ( tulejki ) to luz łańcuszka był na poziomie 2-3 mm na pewno nie był naprężony jak struna . Wymiana samego łańcuszka bez weryfikacji kosza sprzęgłowego ( tulejki, czopa, zębatki za koszem napędzającej pompę olejową ) to połowiczny sukces bo jak „kosz, zębatka” mają luz to łańcuszek rozciągnie się za jakiś czas „ ale też na jakiś czas uspokoi sumienie”. Co do tej oryginalnej tulejki w koszu sprzęgłowym to za wielkie słowa - kawałek blachy powlekany mosiądzem zwinięty w walec. Jak mi się uda to przed sezonem sprawdzę jeszcze sprzęgło to opiszę co i jak na razie po przejechaniu około 4500 km jest ok. ale pewne bolączki „dzwoniącego” sprzęgła zostały.
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 731
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Solidworks »

Dzisiaj zdjąłem pokrywę w celu wymiany sprzęgła i również mam luz na łańcuszku i jest dylemat czy go wymienić czy zostawić :sad: .
Właśnie zgłębiam temat. Jakie macie doświadczenia w temacie wymiany łańcuszka? Stukania nie ma, ale luz ok. 9mm :omg:
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

Solidworks pisze:Dzisiaj zdjąłem pokrywę w celu wymiany sprzęgła i również mam luz na łańcuszku i jest dylemat czy go wymienić czy zostawić :sad: .
Właśnie zgłębiam temat. Jakie macie doświadczenia w temacie wymiany łańcuszka? Stukania nie ma, ale luz ok. 9mm :omg:
Jak wymienisz sprzęgło to masz spokój na dobre kilkadziesiąt tysięcy. Luz łańcuszka będzie się powiększał. Wymień i więcej pod dekiel nie zaglądaj.
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

NIKITA pisze:Witam. Jak odkręciłem dekiel to okazało się ,że mam taką samą usterkę
https://www.youtube.com/watch?v=3lY209ViknE
Czekam właśnie na dostawę nowego łańcucha.
Dzisiaj poskładałem maszynę

nowe tarcze
nowe przekładki
nowy łańcuch pompy
nowa nakrętka kosza
nowy filtr oleju i olej castrol 20w50 mineralny

po trzech miesiącach dotknąłem startera i od razu strzał-zapalił...
chodzi jak zegarek :thumbsup:
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: mariusz1984ktw »

Odgrzewam temat,

Rok temu stwierdziem ze po zimie pojawily sie jakies dziwne stuki (metaliczne dudnienie) na luzie w moim TA (z wcisnieta klamka stuki cichna),
Po otworzeniu pokrywy okazalo sie ze sprzeglo jest juz nie pierwszej swiezosci (lekko przytarte, chociaz tarcze cierne w dobrym stanie) - no i wymienilem je.

Myslalem ze stuka tuleja kosza sprzeglowego (czesci 1,2,3 z rysunku ponizej) - na ktorej kreci sie zebatka oleju (przy wcisnietym sprzegle). Wyszlo tak z z pomiarow suwmiarka elektroniczna.

Kupilem tulejke (150zl) no i tydzien temu zabralem sie do wymiany - okazalo sie jednak ze stara tuleja i nowa tuleja maja taka sama srednice zmierzona suwmiarka (czyli ze tuleja nie byla zuzyta).

Obecnie zastanawiam sie czy wydac jeszcze 170 zl na zebatke i sprobowac ja wymienic.

Z pomiarow wychodzi ze tulejki maja okolo (mozliwy blad pomiarowy) 31.94mm, zebatka 32.06-08mm - czyli 0.12mm roznicy.
Ciezko to dobrze zmierzyc - szczegolnie srednice wewnetrzna zebatki.

Czy ktos bylby w stanie z wlasnego doswiadczenia (czyli udalo sie usunac stuki) poradzic czy problem rzeczywiscie lezy w tulejce/zebatce ... czy moze cos innego - na przyklad te nieszczesne sprezyny (nie wierze ze tak stukaja).

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: mariusz1984ktw »

Czy mozecie polecic kogos kto zna sie na rzeczy (najlepiej z okolic Katowic, Rybnika ... lub wysylkowo) i podjalby sie wymiany lozyska w koszu ?

Da sie to wogole zrobic zeby bylo jak oryginalne ?

Mariusz
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

Kolego, daj sobie spokój. Silnik trampka ma kręcić przynajmniej 200tyś. Wiele osób pisało już o takich stukach i wiele odpisało, że tak to już jest.
Silnik ma już swoje przejechane i te stuki mogą dochodzić z każdej części. Daj sobie spokój. Pod obciążeniem silnik pracuje cicho i tak ma być.
Ja też mam takie stuki i doszedłem do wniosku, że jak coś padnie to wtedy tą usterkę usunę.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: mariusz1984ktw »

Moze komus sie przyda:

Operacja wymiany tulejki w koszu przyniosla efekty ... ale tylko polowiczne,

Stuki (jakby ktos mlotkiem o silnik uderzal) zniknely - rzeczywiscie byly spowodowane luzem lozyska/tulejki slizgowego w koszu.
Na pewno warto ta czesc wymienic jezeli luz jest taki ze kosz sie dyla na wszystkie strony,

Jednak kosz sprzeglowy dalej halasuje - wiec tak jak NIKITA napisal: w starym motocyklu zawsze cos bedzie stukac, halasowac - zeby z "starocia" zrobic "nowke" trzeba by wymienic polowe czesci na nowe. I trzeba sie po prostu do tego przyzwyczaic,

Najprawdopodobniej udalo mi sie naprawic to co poprzednik zepsul doszczetnie ukrywajac halasujacy kosz przy sprzedazy.
Brak luzu na klamce sprawil ze kosz sie usztywnil, wiec nie bylo slychac go podczas sprzedazy,
Ale po kilku tysiacach sprzeglo ktore caly czas sie zlizgalo bylo do wymiany,
Tuleja oczywiscie tez - bo podczas normalnej jazdy jest w bezruchu,

A dla mnie nauczka - podczas kupna pierwszego motocykla,

Tak wyglada wymieniona tulejka ... koszt dorobienia i montazu: 60zl
Obrazek
Awatar użytkownika
Marianek
Czytacz
Czytacz
Posty: 7
Rejestracja: 06.04.2017, 11:18
Mój motocykl: XL650V

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Marianek »

Witam
Mam pytanko do szanownych kolegów.
Czy w 650 "strzały" przy zmianie biegów to normalka, czy powinienem coś zacząć wymieniać.Owe "strzały" słyszę na wszystkich biegach.
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

Marianek pisze:Witam
Mam pytanko do szanownych kolegów.
Czy w 650 "strzały" przy zmianie biegów to normalka, czy powinienem coś zacząć wymieniać.Owe "strzały" słyszę na wszystkich biegach.

Dostosuj prędkość do obrotów silnika a strzały znikną. W motocyklach zmieniamy biegi inaczej niż w samochodach. Skrzynia biegów w odróżnieniu od samochodowej nie posiada synchronizacji. Poczytaj, pooglądaj filmiki na youtube.
Powodzenia
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Adam_M »

W krótkich słowach. Przed wpieciem jedynki, podbij obroty na sprzegle, jak spadna wbijaj. Przy zmianie biegu do gory odpusc delikatnie gaz przed. Przy zmianie biegu w dół sprzeglo, podniesc obroty delikatnie, jak spadną wbic bieg niżej. To ten tzw miedzygaz. Pocwiczyc

Tapnięte
XJ600N 94'->TA600V 96'
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

To taka szybka zmiana.

Można też zmieniać jak w autobusie, ale to kwestia wyczucia
Awatar użytkownika
Adam_M
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 790
Rejestracja: 26.02.2014, 12:19
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Targówek/Wesoła

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Adam_M »

Oczywiście przy wbijaniu biegu wyzej też sprzeglo używamy. Tak zmieniając biegi oszczedzasz kly w skrzyni. Widziales kiedyś jak wyvlada skrzynia w moto?

Tapnięte
XJ600N 94'->TA600V 96'
Awatar użytkownika
Marianek
Czytacz
Czytacz
Posty: 7
Rejestracja: 06.04.2017, 11:18
Mój motocykl: XL650V

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: Marianek »

Bardzo dziękuję za cenne porady i wskazówki. Trzeba będzie poćwiczyć. Jeszcze raz dzięki .
Pozdrawiam
NIKITA
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 493
Rejestracja: 25.10.2015, 22:18
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Sprzęgło i stukanie na luzie

Post autor: NIKITA »

Marianek jak tam stuki? Uspokoiły się? Próbowałeś coś?
Koleś na filmie mówi, że stuk na 1 to normalka i że nie da się go uniknąć. W tym jednym przypadku się z nim nie zgodzę. Ja staram się zawsze odpalać moto na 1 biegu zwalniam sprzęgło i od razu jadę. I tak unikam stuku. Ponadto na światłach stoję na jeszcze w ruchu zapiętej 1. Jestem wrażliwy na punkcie skrzyni i staram się unikać wszelkich zgrzytów.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość