Wymiana oleju w lagach

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Artek »

Slawol74 pisze:TA z roku 1996 . Dzisiaj zaglądałem od spodu lag są śruby na imbus czy to właśnie do spuszczania oleju ?
Nie, ale jak poluzujesz to wyleci olej. Nie lepiej wyciągnąć lagi i przy okazji przepłukać i zmierzyć poziom świeżego oleju do lustra?
Dominator.
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Solidworks »

Slawol74 pisze:TA z roku 1996 . Dzisiaj zaglądałem od spodu lag są śruby na imbus czy to właśnie do spuszczania oleju ?
Śruba "trzymająca" element wewnątrz lagi. Dzięki niej nie wyciągniesz lagi gdy jej nie odkręcisz, ale coś tam z niej pocieknie. Nie nazwałbym to korkiem spustowym :wink: . Lepszym rozwiązaniem wg mnie jest wyciągnięcie lag z półek i obrócenie po zdjęciu korków aż wycieknie całość oleju. No a w trakcie czekania :drinking:
Nie zauważyłem, że jest już odpowiedź :lol:
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Piotrampek
romeciarz
romeciarz
Posty: 23
Rejestracja: 16.01.2016, 14:21
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Piotrampek »

Widzę że temat ma porządne kilka lat i teoretycznie wszystko wiadomo, ale spytam:
Czy zamiast olejów 5W, 10W itd nie powinno się zastosować wg serwisówki oleju ATF?
Jest to olej do wspomagania w samochodach i skrzyń automatycznych. Jest czerwony, hydrauliczny. Wg wielu źródeł (Ravenol, Motul, serwisówka) taki jest właściwy do PD06 i PD10.
Nie znalazłem wzmianki o tym oleju w całym wątku. Co Wy na to?
Awatar użytkownika
Waldek1968
romeciarz
romeciarz
Posty: 27
Rejestracja: 05.03.2017, 10:57
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Waldek1968 »

Panowie.

Czy może wiecie gdzie można kupić korki do lag Trampek 700 XL?
poprzednik tak dop....ł koreczki, że niestety łeb pod klucz został mocno sfatygowany.
Patrzyłem na oemowe, ale kogoś tam popierniczyło, gdyż korek jeden to koszt prawie 300 :pob:

Będę wdzięczny za podpowiedź
Awatar użytkownika
davcio2
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 211
Rejestracja: 18.03.2013, 12:04
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Ustroń

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: davcio2 »

Nie jestem w 100% pewien, ale korki powinny pasować z 650 a może nawet sześćsetki... w wersji bez abs większość akcesoriów jest identyczna z xl650. Ale średnica lag w trampkach nie zmieniała się więc nie wydaje mi się żeby Honda celowo zmieniała koreczki :)
Może ktoś organoleptycznie potwierdzi moje słowa a potem już z jakiejś 600 czy 650 na części załatwisz.
... Bo życie trzeba przeżyć, a nie tylko przetrwać..
Awatar użytkownika
Waldek1968
romeciarz
romeciarz
Posty: 27
Rejestracja: 05.03.2017, 10:57
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Waldek1968 »

:grin: dzięki...
zawsze to jakieś rozwiązanie...
byle znaleźć w necie ofiarę :grin:
a z tym jest kłopot :)
Awatar użytkownika
Sal
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 135
Rejestracja: 05.11.2016, 18:50
Mój motocykl: XL650V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Sal »

Przymierzam się do wymiany oleju w lagach. Haynes podaje 5W, Motul w swojej wyszukiwarce wyrzuca 10W. Na Forum też są różne wersje.
Pogadałem z kolegą, który się na Ducati ściga. On leje 2,5W. Wlewa taki olej, bo ma najmniejszą różnicę lepkości pomiędzy rozgrzanym a zimnym.
Zacząłem liczyć i faktycznie, lepkość pomiędzy 40 a 100 stopni jest znaczna.
Przy oleju 2,5W lepkość przy 100 stopniach Celcjusza to 23% lepkości przy 40 stC.
Olej 20W przy 100 stC ma tylko 13% lepkości "początkowej".
Przypuszczam, że w trakcie wyścigu ma to duże znaczenie. Nam to pewnie nie robi dużej różnicy.
Kupiłem 5W i będę w następnym sezonie testował.
Awatar użytkownika
tomekc
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 89
Rejestracja: 22.03.2011, 19:36
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: tomekc »

Sal pisze:Przymierzam się do wymiany oleju w lagach. Haynes podaje 5W, Motul w swojej wyszukiwarce wyrzuca 10W. Na Forum też są różne wersje.
Pogadałem z kolegą, który się na Ducati ściga. On leje 2,5W. Wlewa taki olej, bo ma najmniejszą różnicę lepkości pomiędzy rozgrzanym a zimnym.
Zacząłem liczyć i faktycznie, lepkość pomiędzy 40 a 100 stopni jest znaczna.
Przy oleju 2,5W lepkość przy 100 stopniach Celcjusza to 23% lepkości przy 40 stC.
Olej 20W przy 100 stC ma tylko 13% lepkości "początkowej".
Przypuszczam, że w trakcie wyścigu ma to duże znaczenie. Nam to pewnie nie robi dużej różnicy.
Kupiłem 5W i będę w następnym sezonie testował.
Ja przez ostatnie 2 wymiany mieszalem 50/50 oleje 5w i 10w, jezdzi wg lepiej niz na 5w
Awatar użytkownika
Kristobal
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1181
Rejestracja: 19.06.2011, 15:48
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: WKZ/WR
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Kristobal »

W enduraku sobie sprawdziłem najpierw 5W potem 10W i wywnioskowałem że musi być pomiędzy, bo nie byłem zadowolony. Po zmieszaniu się potwierdziła trafność- chodzi jak trzeba. Na stronie właśnie chyba motula stoi 7,5W dla mojego modelu. Także można eksperymentować, tylko musi się chcieć, ale tak się zbiera doświadczenie.
Honda XL350R'85/ Yamaha XJR1200'95/ Kawasaki KLE650'09
Awatar użytkownika
Sal
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 135
Rejestracja: 05.11.2016, 18:50
Mój motocykl: XL650V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Sal »

Wymieniłem.
Z lewej lagi wylała się ciecz o kolorze dobrze zaparzonej herbaty EarlGrey. Z prawej lagi trochę jaśniejsza "woda" wyleciała.
Płukanie naftą kilka razy, aż zaczęły się lagi przycinać. Jeszcze gałgankiem na drucie doczyściłem to, co na ściankach zostało.
Wlałem 5W, które konsystencję w porównaniu do tego co wyleciało, miało dość gęstą.
Pojeździłem trochę i dla mnie za twardo. Ale składam to na karb temperatur z ostatnich tygodni, raz było +12, raz +6 jak jeździłem.
Nabyłem klucz dynamometryczny, aby śruby w półkach i hamulcach dokręcić odpowiednimi momentami.
Dzięki temu już po pierwszej podróży zgubiłem jedną śrubę trzymającą zacisk. Wcześniej dokręcałem "na wyczucie" i takie przypadki nie miały miejsca.
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Artek »

Sal śruby trzymające zacisk daje się na klej.

Znajomy z grupy ZMY jakiś czas temu zgubił oś trzymającą klocki hamulcowe z przodu.
Dominator.
jacek79
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 108
Rejestracja: 17.06.2018, 14:42
Mój motocykl: XL650V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: jacek79 »

Powinno się dać nowe śruby.

Wysłane z mojego S41 przy użyciu Tapatalka
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Solidworks »

jacek79 pisze:Powinno się dać nowe śruby.

Wysłane z mojego S41 przy użyciu Tapatalka
Kiedy?? Ew. Po ilu tysiącach. Nikt tego chłopie nie robi. Ja raz zmieniałem, ale tylko dlatego że nie były ładne :lol:
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Dlugi1
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 414
Rejestracja: 14.06.2017, 09:52
Mój motocykl: XL650V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Dlugi1 »

Przeczytałem cały wątek, zabrałem się za wymianę oleju, lagi wyciągnąłem z półek. Wymieniam sam olej więc bez rozbebeszania, olej zlałem przez odwrócenie i parokrotne pompowanie tak przy zlewaniu oleju jak i później przy przemywaniu naftą.
Gdzieś na YT oglądałem filmik, gdzie gość robi remont przedniego zawieszenia (wymontował, rozkręcił, sprężynę wyjął, olej zlał odwracając do góry nogami i pompując) i tam po zamocowaniu lagi na poziomo do wyciągnięcia uszczelniaczy odkręcił też śrubę trzymającą tłoczysko (którą niektórzy mylą ze śrubą do spuszczania oleju). Po jej odkręceniu - laga w poziomie! - wyleciało mu z otworu po śrubie całkiem sporo oleju.
Czy zawieszenie przednie jest tak zbudowane, że rzeczywiście mogła się w nim tam zatrzymać pewna ilość oleju? Czy należało by tę śrubę też odkręcać przy wymianie oleju?
Trochę się pogubiłem, bo jeśli by tam olej zostawał to ci, co nalewają zalecaną ilość oleju zauważyli by pewnie że nie mają zachowanej odległości lustra oleju od krawędzi lag...
Awatar użytkownika
Vanish
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 149
Rejestracja: 09.03.2018, 07:58
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Vanish »

Ja tej zimy rozbierałem całość, z tego co widziałem trochę oleju w dolnej części lagi zostaje (ciężko pozbyć się całości jednak bez odkręcenia tej śruby) ale nie na tyle by ciekło kiedy laga była w poziomie, to raczej drobne ilości. Jeśli trochę wypłynęło to ok, ale większe ilości przecież wydostałyby się przez otwory we wnętrzu tłoczka/tłumika, to nie jest zamknięta komora. A co do ilości oleju, to w mojej PD06 po zalaniu ilości wyczytanej w serwisówce poziom był za niski, dopiero dolanie niecałych 50ml do każdej lagi dało odpowiedni poziom (zdecydowałem się zalewać wg poziomu). Trochę to dziwne, ale zobaczymy na wiosnę jak będzie jeździć. Zawsze można skorygować.
XF650 -> LC4 SM+E -> Z1000 -> EXC400 E+SM -> Trampi 600 ;) -> Speed Triple 1050
https://www.bikepics.com/members/rr666
kivi
romeciarz
romeciarz
Posty: 28
Rejestracja: 29.05.2021, 13:25
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: kivi »

Witam, Wiecie gdzie najlepiej kupić dobre panewki lag do Tramka xl600 z 92 r. ?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2512
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Artek »

kivi pisze: 09.06.2022, 11:37 Witam, Wiecie gdzie najlepiej kupić dobre panewki lag do Tramka xl600 z 92 r. ?
Pozdrawiam
Honda Plaza Warszawa. Wysyłają kurierem.
Dominator.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość