Wymiana oleju w lagach

Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.
sergio1973
Czytacz
Czytacz
Posty: 9
Rejestracja: 17.02.2013, 19:12
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: tomaszów maz.

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: sergio1973 »

ja tylko piszę jaką role spełnia a jak kolega chce to może nalac sobie piwa kiedyś się przyda
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Thorgal77 »

sergio1973 pisze:olej w lagach ma rolę poduszki czyli większej różnicy w lepkosci nie ma
Role poduszki pełni powietrze którego ma być tyle a tyle i nie więcej... można regulować trochę jeśli ktoś ma inne preferencje co do zawieszenia - można to regulować ale trzeba być też świadomym tego co się robi.
Olej pełni role nośnika temperatury, chłodzi cały układ - tak jak obudowa lagi z aluminium jest radiatorem...bo pewnie wiesz że lagi się bardzo nagrzewają podczas pracy.
Pełni też role smarną oraz odpowiada za tłumienie, minimalizuje zużycie ruchomych elementów jak tulejki teflonowe.
Powinien mieć specjalne dodatki antypienne oraz właściwą lepkość dostosowaną do potrzeb użytkownika, rodzaju i przeznaczenia motocykla.
Temat olejów jest trochę szerszy niż się wielu osobom wydaje. To nie jest tak że wleje się cokolwiek tłuste i wio. O tylnym amorze nie wspominając.
Ktoś kto wymaga od swojego zawieszenia czegoś więcej niż tylko żeby trzymało przednie koło na dole, powinien o pewnych sprawach wiedzieć.
Jest masa możliwości regulacji zawieszenia nawet w tak prostym zawiasie jak trampek też się da popracować nad charakterystyką.
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Jaro-Ino »

Thorgal77 pisze:
sergio1973 pisze:olej w lagach ma rolę poduszki czyli większej różnicy w lepkosci nie ma
Role poduszki pełni powietrze którego ma być tyle a tyle i nie więcej... można regulować trochę jeśli ktoś ma inne preferencje co do zawieszenia - można to regulować ale trzeba być też świadomym tego co się robi.
Olej pełni role nośnika temperatury, chłodzi cały układ - tak jak obudowa lagi z aluminium jest radiatorem...bo pewnie wiesz że lagi się bardzo nagrzewają podczas pracy.
Pełni też role smarną oraz odpowiada za tłumienie, minimalizuje zużycie ruchomych elementów jak tulejki teflonowe.
Powinien mieć specjalne dodatki antypienne oraz właściwą lepkość dostosowaną do potrzeb użytkownika, rodzaju i przeznaczenia motocykla.
Temat olejów jest trochę szerszy niż się wielu osobom wydaje. To nie jest tak że wleje się cokolwiek tłuste i wio. O tylnym amorze nie wspominając.
Ktoś kto wymaga od swojego zawieszenia czegoś więcej niż tylko żeby trzymało przednie koło na dole, powinien o pewnych sprawach wiedzieć.
Jest masa możliwości regulacji zawieszenia nawet w tak prostym zawiasie jak trampek też się da popracować nad charakterystyką.
Thorgal, nie musisz strzępić klawiatury, przecież Sergio wie lepiej :lol:

Sergio: jeśli uważasz, że to olej pełni role poduszki to się mylisz. Jeśli uważasz, że to co napisałem nie ma sensu to się mylisz. I chyba konkludując to co do tej pory napisałeś: jeśli uważasz, że wiesz coś nt zawieszenia to się mylisz. Dlatego prosze o dwie rzeczy: pierwsza to to, żebyś nie odnosił się do moich słów, bo każdy może mieć własne zdanie i ani ja nie będe majstrował przy Twoim zawiasie ani Ty przy moim, a druga sprawa to nie udzielaj rad innym w temacie, którego sam nie ogarniasz. Ja nt zawieszenia wiem bardzo mało, ale myśle, że jednak nieco więcej niż Ty. Jeśli zechcesz prowadzić dyskusję to zapraszam do niej. Jedyny warunek to rzeczowe argumenty poparte doświadczeniami i prawami fizyki ;)
sergio1973
Czytacz
Czytacz
Posty: 9
Rejestracja: 17.02.2013, 19:12
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: tomaszów maz.

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: sergio1973 »

właściwości smarne okej ale teflon ma sam w sobie właściwości smarne olej w zawieszeniu trampka to nic innego jak rola odboju by w momencie dużego skoku nie było dobicia teleskopu a pneumatyka stosowana jest by skrócić skok lagi ale nie w trampku tylko tak jak pisałem np w hondzie cbr gdzie są zaworki.........bez urazy ja nikomu nic nie zarzucam próbuje dołączyć się grzecznie do tematu a odnośnie wiedzy to nigdzie nie napisałem ze wiem lepiej
Ostatnio zmieniony 27.03.2013, 08:38 przez Wolo, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: ort
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Thorgal77 »

sergio1973 pisze:właściwości smarne okej ale teflon ma sam w sobie właściwości smarne olej w zawieszeniu trampka to nic innego jak rola odboju by w momencie dużego skoku nie było dobicia teleskopu a pneumatyka stosowana jest by skrócić skok lagi ale nie w trampku tylko tak jak pisałem np w hondzie cbr gdzie są zaworki.........bez urazy ja nikomu nic nie zarzucam próbuje dołączyć się grzecznie do tematu a odnośnie wiedzy to nigdzie nie napisałem ze wiem lepiej
yo
Nikt tu na nikogo nie naskakuje - looz...
Napisz czym zalewasz swoje lagi...
Napisz czy robiłeś już jakieś zawieszenia klasyczne lub z "komorami"...inaczej - katridżami.
Uzasadnij swoje spostrzeżenia .... - tak z ciekawości... :thumbsup:
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
Awatar użytkownika
borowek
romeciarz
romeciarz
Posty: 26
Rejestracja: 11.09.2009, 00:11
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: borowek »

:wacko: Kupiłem dzisiaj coś takiego
Obrazek
Motul Fork Oil Expert 10W 1L
Castrol Fork Oil Synthetic 5W 0,5l

Jak zmieszam będzie hulało?
Awatar użytkownika
ural2
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 428
Rejestracja: 16.06.2010, 21:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Dubiecko

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: ural2 »

A po co mieszać dwa różne oleje? NO chyba że chcesz drugiego użyć jako dolewkę bo 1l na dwie lagi nie wystarczy.
Nie lepiej było kupić dwa litry tego samego oleju?
Był "Król"- teraz jest "Królowa"
Awatar użytkownika
miroslaw123
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 3622
Rejestracja: 14.06.2009, 13:28
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Kraków

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: miroslaw123 »

Jak pomiesza będzie miał 7,5 W
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Wolo »

ural2 pisze:A po co mieszać dwa różne oleje? NO chyba że chcesz drugiego użyć jako dolewkę bo 1l na dwie lagi nie wystarczy.
Nie lepiej było kupić dwa litry tego samego oleju?
Np. dlatego, że olej 7,5 często jest dużo droższy.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
ural2
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 428
Rejestracja: 16.06.2010, 21:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Dubiecko

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: ural2 »

Teraz ogarniam temat :blush:
Aspekt ekonomiczny. Dzięki!
Był "Król"- teraz jest "Królowa"
Awatar użytkownika
Thorgal77
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1342
Rejestracja: 20.06.2008, 22:01
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Hindenburg (Zabrze)

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Thorgal77 »

aż tak dużo nie kosztuje :-) a mam 7 nawet w 1,5 L opakowaniu :)
Wymiana uszkodzonych membran gaźnikowych XL600V, XL650, XRV750 RD04, XRV650 RD03 i inne

pancerne mocowania ścienne lub podłogowe do motocykla
viewtopic.php?f=169&t=10135
Częsci motocyklowe
Gregorius
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 208
Rejestracja: 29.10.2011, 00:57
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Łuków

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Gregorius »

Nie chcę się mądrzyć matematykiem nie jestem i nie wiem czy to będzie miało większe znaczenie dla borowkowych amortyzatorów ale mi wyszło 8.3333 W
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: tomekpe »

A skąd pewność, że zmieszanie dwóch olejów da gęstość "pośrodku"? Może z tego wyjdzie breja o losowych cechach?

Na prostą logikę to zmieszanie ma sens, ale przecież skład tych płynów jest złożony, to nie woda. Kilka razy czytałem o mieszaniu, ale nigdy nie widziałem uzasadnienia. Producent oleju dopuszcza takie postępowanie? Na zdjęciu powyżej olej pochodzi od dwóch różnych producentów.

Idąc dalej tropem mojego pytania, to ze zmieszania 0W40 i 15W40 na pewno nie wyjdzie nam półsyntetyk 7,5W 40 :)

I ostatnia sprawa, znów może się mylę, ale 10W lub 5 W to lepkość zimowa, a my przecież jeździmy w lecie :grin:
Awatar użytkownika
falco
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 5547
Rejestracja: 06.04.2010, 16:06
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: K-J

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: falco »

Siema,
jak dla mnie, to kompletnie bez sensu, bo co to ma na celu??

Oszczędność? Jaka?
Poprawa pracy zawiechy? Jaka?

A na pewno pozostaje jedno podstawowe pytanie, które zadał sam autor - co z tego wyniknie...?

Bez sensu... :thumbsdown:
Pozdr! falco
...nie ma boga i Motóra...


Czas Diabła... oto Łezka...
Awatar użytkownika
CUinHell
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 426
Rejestracja: 01.09.2009, 22:04
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Warszawa- Wesoła

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: CUinHell »

tomekpe pisze:A skąd pewność, że zmieszanie dwóch olejów da gęstość "pośrodku"? Może z tego wyjdzie breja o losowych cechach?
Stąd, że ludziska mieszają te oleje od lat :) Jest różnica między 10W a 7,5W w TA wyraźnie odczuwalna. Oczywiście nie ma gwarancji, że po wymieszaniu będzie równo 7,5 ale to nie apteka, chodzi o to aby było mniej sztywno :)
Oleje do amorów nie mają tulu dodatków i bajerów co oleje silnikowe, nie ma co porównywać.
Teraz Africa Twin RD04 HRC, KTM 990 Adventure
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Wolo »

Znowu, podobnie jak w temacie o olejach silnikowych dzielicie włos na czworo.
Nie czujcie się dotknięci, (nie możecie, bo sam latałem kilka sezonów Trampim :grin: ), ale Trampek ma tak gówniane zawieszenie, że naprawdę nie ma większego znaczenia, czy nalejecie 8W czy 7,5W, czy będzie tego 5 czy 10 ml mniej...tak czy inaczej pozostanie prymitywnym w budowie i działaniu miękkim jak puchowa poducha pozbawionym precyzji prowadzenia widelczykiem :tongue:

Naturalnie, żeby nie było- sam kombinowałem, żeby jego pracę poprawić- sprężyny zaworowe, różne oleje, różne ilości itp. ale wiecie rozumiecie... WP czy Wilbersa z tego nie zrobicie, żeby aż tak się roztkliwiać :wink:
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
Zaix
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 487
Rejestracja: 11.10.2010, 20:06
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Zaix »

do wpka to mu zawsze będzie brakować ale ja po wymianie na świeży trochę gęstszy olej poczułem dużą poprawę za dosłownie 50zł :D
Awatar użytkownika
borowek
romeciarz
romeciarz
Posty: 26
Rejestracja: 11.09.2009, 00:11
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: borowek »

Thorgal77 pisze:aż tak dużo nie kosztuje :-) a mam 7 nawet w 1,5 L opakowaniu :)
:sad: szkoda że nie wiedziałem wcześniej
na olejach półsyntetycznych często jest napisane że mieszają się z syntetykami i minerałami -> wniosek kupiłem półsyntetyk i syntetyk myślę że się zmieszają.

Kiedyś na recepturze robiłem emulsje i uwierzyłem że olej również miesza się z wodą, oczywiście w odpowiednich warunkach. A może to jest mieszanina jednorodna, zawieszony olej w wodzie lub woda w oleju.

Gęstość po wymieszaniu mogę +- policzyć i zastosować odpowiednią proporcję :smile:

Wnioskuję skoro trampek ma archaiczne zawieszenie nie jestem mu w stanie bardzo zaszkodzić a świeża oliwka = lepsza oliwka :thumbsup:
Awatar użytkownika
Cenio
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 200
Rejestracja: 25.03.2010, 11:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Maków Podhalański

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Cenio »

Czy ma ktoś może sprawdzony sposób na wbicie panewki w lagę z powrotem podczas składania wszystkiego do kupy, tej szerszej, bo mnie już krew zalewa. :smile6: HELP
Dawniej NotariuS
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w lagach

Post autor: Wolo »

Cenio pisze:Czy ma ktoś może sprawdzony sposób na wbicie panewki w lagę z powrotem podczas składania wszystkiego do kupy, tej szerszej, bo mnie już krew zalewa. :smile6: HELP
Sprawdzony niejednokrotnie :)

Obrazek

Obrazek

Panewka węższą stroną, uszczelniacze szerszą.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość